Drygt tre miljoner svenskar har en aktiv profil på LinkedIn. De flesta har lagt upp sitt CV men ofta stannar det där. Handen på hjärtat, har du gjort det mesta av din LinkedIn-profil?

Eva-Mia Westergren, CMO på Microsoft, ger er här är 5 snabba tips för att förbättra din profil så att den blir ditt digitala visitkort.

Profilbild:

En professionell profilbild kan göra stor skillnad. Att inte ha en bild alls är ett “no-no”. Det ger ett oengagerat och lite suspekt intryck att inte vilja vara med på bild. Använd en porträttbild, helst högupplöst och gärna i färg, där du är klädd som en vanlig dag på jobbet. Glöm snygga semesterbilden och se till att fotot är någorlunda nytaget.

Bakgrundsbild:

Många missar att lägga in en bakgrundsbild i sin profil, utan använder den anonyma grå bakgrundsfärgen som kommer per automatik. Då missar man ett gyllene tillfälle att förstärka sitt professionella varumärke. Lägg till en egen bild som speglar vad du kan eller gör. Alternativt, använd en bild ur din arbetgivares officiella bildbank. Om inte annat, byt den grå bakgrunden mot en i färg. Det ser mer komplett och snyggare ut när man öppnat din profilsida.

Din position/titel:

Titlar säger inte alltid så mycket för utomstående. Fokusera istället på att berätta vad du gör och vad du kan tillföra. Passa på att lägga till några stödord eller punkter som visar vad du har för kompetens. Många gånger är det här det enda folk tittar på när de går in på din profil så det lönar sig att jobba igenom detta.

Kontaktbarhet:

Gör det enkelt att komma i kontakt med dig genom att addera din kontaktinformation och gör den extra synlig i fritextfältet med din beskrivning.

Multimedia:

Vill du sticka ut ännu mer och göra din profil mer levande? Lägg in multimedialänkar i din profil. De ska vara relevanta för din roll eller den bransch du är verksam i. Det ser proffsigt ut och lockar dina följare att utforska mer. Dessutom kommer du att få högre poäng i ditt Social Selling Index (SSI), LinkedIns eget system för att betygsätta hur väl du utnyttjar de inbyggda finesserna.



Arbetar du med kommunikation inom offentlig sektor och vill lära dig mer om hur du skapar långsiktiga relationer och relevanta konversationer för verksamheten på Linkedin? Titta in på:
DigKom – Digital Kommunikation Offentlig Sektor, 22-23 maj 2019 i Stockholm!

digkom_talarbild_vt19

 

Oskar Norlander
oskar.norlander@summitandfriends.se

Oskar_Norlander