Influencers, marketing automation, sociala medier, VR-reklamer, SEO, SEM, content och poddar. Långt borta är tiden då största frågan var om vi skulle göra en påkostad TV-reklam eller om vi skulle gå brett i landets tidningar. Digitaliseringen har lett till oändliga möjligheter för dagens marknadsförare, men har också skapat oro och förvirring.

Det är lite som salladsbaren på mataffären när man är riktigt hungrig – man tar lite av allt man är sugen på och hoppas på det bästa. Sen sitter man där med sin kyckling-kräft-keso-pesto-räk-HoneyMustard-hummus-pasta-tabbouleh-picklesröra och undrar: Vad är det egentligen jag äter? Är det här ens gott? Eller kanske bara rörigt?

Det är lätt att bli överväldigad när man blickar ut över utbudet av digitala möjligheter som presenteras för oss marknadsförare. Men frukta icke! Med några, inte allt för svåra, tips blir vägen framåt lite lättare att navigera.

1. Börja om från början
Utan att veta vilka ni vill rikta er marknadsföring till är det som att skjuta brett med hagelbössan, när ni med ny teknik har möjlighet att öva prickskytte. Gå tillbaka till starten, identifiera vilka ni vill nå och vilka ni, minst lika viktigt, inte vill nå. Driver du en lokal verksamhet i Örebro kanske du ska rikta in dig på kära Örebroare och inte satsa din tid och dina resurser på rikstäckande kampanjer.

2. Ingen gillar spammare – alla gillar relevant innehåll
Ett vanligt fenomen man stöter på är de som lever efter principen ”Göra allt, överallt, hela tiden”. Förutom att det lätt leder till idétorka, irrelevant innehåll och spam-känsla är det även väldigt tidskrävande och ineffektivt. Eftersom du såklart genomfört steg ett på den här listan så känner du nu din målgrupp och har därför en ypperlig möjlighet att skapa relevant, spännande och riktat innehåll. Innehåll som dina kunder får mervärde av.

3. Ständig utveckling och inspiration
Utveckla eller avveckla – förvalta inte. En nöjd kund är en kund som lika gärna kan vara på väg till din konkurrent. Våga erkänna att ingen är fullärd och fortsätt inspireras, utmanas och motiveras. Vi har en tendens att tro att den digitala utvecklingen är linjär när den i själva verket är exponentiell. Så om du tror att du har koll på allt digitalt för du har fattat att du kan annonsera på Facebook – tänk en gång till. Framtiden kommer att erbjuda lösningar vi inte ens tänkt på idag och det är viktigt att hänga med för att kunna ta aktiva beslut om det är något för er eller inte. Man vill inte vara den som kom för sent till plattformen och insåg att tåget redan hade åkt.

4. Följ upp alla marknadsaktiviteter
Att kasta ut massa trådar hejvilt är inte svårt, det krångliga är att ha koll på vad som gav vilken effekt, vad ni i så fall ska satsa mer på och vad ni borde strunta i. I den digitala världen går mer eller mindre allt att mäta. Det är ett faktum som vissa går igång på och andra tappar all färg i ansiktet när de inser. Se till att ni inte lägger tid och resurser på aktiviteter som i slutänden inte gav de effekterna ni var ute efter.

5. Lyssna på dina följare
En sak som är unik med digital marknadsföring i allmänhet och sociala kanaler i synnerhet är att man har tillgång till en konstant pågående interaktion med sin målgrupp. Vare sig du gillar det eller inte så är ert varumärke ”delat” med allmänheten på sociala medier. Våga involvera dem som faktiskt gillar er och be om deras input. Det kan kännas obehagligt att inte själv kunna styra exakt vad som skrivs och sägs, men i slutändan genererar det ett mervärde som är otroligt värdefullt för er framtida utveckling.

När du har genomfört de här stegen har du förhoppningsvis fått insikter som du annars skulle varit utan. Insikter som kan hjälpa er framåt. I många fall kanske du behöver ändra något, tänka om kring kanalvalen eller ändra er approach. Det digitala är ingen quick-fix som någon kan göra lite extra på sidan om sina primära arbetsuppgifter. Det är inte heller en egen silo som jobbar avskilt från resterade marknadsarbete. Så sätt en strategi, utforska möjligheterna och fortsätt er digitala resa mot ännu bättre upplevelser – så blir det tillslut en perfekt komponerad sallad för både för er som företag och för era kunder.

Vill du lära dig ännu mer om digital marknadsföring och inspireras av bolag som Volvo, SAS och Nordea? Besök Aware – Digital Marketing Summit den 17-18 maj i Stockholm. På Analyticsdagarna 20-21 april berättar bland andra Amazon, Google och Spotify hur de jobbar med webbanalys.