Vi lever i en tid där förändringstaken ökar allt mer. Därför är det viktigt att du och din organisation har koll på de senaste möjligheterna som teknologin medför. Jag tog mig en titt i kikaren för att se vad som är hett precis just nu och vad som komma skall.

1.CUSTOMER TOUCHPOINTS
Att vara transparent som företag är något som konsumenterna har önskat mer och mer de senaste åren. Detta har inneburit att man behövt visa vad man står för, erkänna när man gör fel och vara öppen för alla typer av frågor när som helst och i alla kanaler.
Vikten av transparens kommer fortsatt öka 2019, men vi ser framförallt att customer touchpoints sakta men säkert börjar värderas allt högre.
Enligt Adweek är det hela 84 procent av alla “Millennials” (personer som föddes mellan 1982 och 2004) som inte litar på traditionell marknadsföring. Word of mouth väger mycket tyngre. Många företag har kommit runt detta genom influencer marketing, men en rekommendation från någon man känner kan vara avgörande i ett köp eller vad man tycker om ett företag i stort.
Vad betyder det här för oss företag? Jo, att varje träffpunkt är viktigt. Varje gång man möter en kund, vare sig det är via en annons, en chat, en hemsida, instagram eller face to face, finns möjligheten att ge ett bra intryck och därmed skapa förutsättningar för just word of mouth.
Enligt Forbes artikel “You And Your Business Have 7 Seconds To Make A First Impression: Here’s How To Succeed” har man endast 7 sekunder att visa vem man är och vad man står för. Efter dessa sju sekunder har personen redan en uppfattning om företaget. Det blir därför väldigt viktigt att man har en tydlig strategi för hur man bemöter kunder, oberoende plattform eller träffpunkt.

Så hur ser er customer touchpoint-strategi ut?

2. AR: THE BRIDGE BETWEEN THE REALITY AND INTERNET
Enligt The App Solutions ser det ut som att VR (virtual reality) förmodligen kommer bli omsprunget i år av vår nya kompis AR (augmented reality). Tanken på att blanda vår verklighet med tekniska inslag och på så sätt kunna förbättra vår vardag, känns både spännande och utmanande. Föreställ dig att kunna avgöra om den nya soffan passar in i inredningen hemma innan du har köpt den eller att du helt enkelt kan prova kläderna innan du klickar hem dem från nätet. Vi har sett att vissa företag som IKEA, BBC och The Pokémon Company redan har börjat lansera appar inom det här området. Dock finns det mycket mer kunskap och bra lösningar att hämta härifrån. Information och funktioner som kanske till och med kan underlätta era potentiella kunders resa hos er? Jag tror att AR kommer bli bryggan mellan de rationella faktorerna (som pris, kvalitet mm.) man ofta utgår från när man gör ett köp på nätet samt de emotionella faktorerna (passform, känsla mm.) man ofta söker efter när man köper något i verkligheten.

Hur skulle ni kunna använda AR i er verksamhet?

3. DATA: OUR NEW BEST FRIEND
Att ta hand om, analysera och ta action på den data man får in kanske inte är något nytt för er, men ack så viktigt. Det blir dessutom allt viktigare ju mer konkurrenskraftig marknaden blir. Enligt Forbes är data dessutom själva navet hos den digitala transformation vi lever i nu.
Data kan ibland kännas övermäktigt, men den har också extremt många fördelar. Frederic Kalinke, tidigare marknadschef på Google, har i sin artikel för LinkedIn radat upp fem anledningar till varför data är väsentligt för företag idag:

  1. Data is the truth.
    Data kan idag ge dig svart på vitt vad som är sant. Funktioner och beteenden som man tidigare kanske har gissat sig till är inte längre en gåta utan ren och skär fakta. Du kan få fram hur den genomsnittliga kundresan ser ut, du kan dessutom se hur kunderna interagerar med dina digitala plattformar och mycket mer. Data ger oss sanningen, vare sig vi vill eller inte. 
  1. Data improves things.
    Det fina med att data ger oss sanningen är också att vi kan lära oss av den. Data gör det väldigt mycket lättare att ta faktabaserade beslut på hur man ska förändra och förbättra exempelvis funktioner, strukturer och produkter. Dessutom kan man hela tiden utvärdera om de förändringar man gör är förbättringar eller inte.
  1. Data predicts the future.
    Data kan hjälpa dig att ta fram trender och mönster som i sin tur kan vara en del av beslutsunderlaget för hur man ska utveckla för framtiden. Viktigt att ha i åtanke är att det som hände igår kanske inte kommer ske imorgon, men om man ser en trend eller ett mönster över tid indikerar det på vart marknaden är på väg och det kan vara en insikt som är värdefull att ha med sig.
  1. Data breeds innovation.
    Om alla, oavsett roll, har tillgång till all data i företaget kan det skapa inspiration till nya innovationer och lösningar på befintliga problem. Att våga dela med sig är nyckeln för att kunna få någonting tillbaka.
  1. Data is your competitive advantage.
    Den data man får in som företag har ofta ingen annan konkurrent tillgång till. Om man förvaltar och tar vara på data på rätt sätt kan det generera insikter och information som är guld värt när det kommer till marknaden, målgrupper och mycket annat. Ett försprång helt enkelt.

Så hur arbetar ni med data? Utnyttjar ni dess fulla potential? Om ni är sugna på lite inspiration och vill ta del av best practice kan ni läsa mer om Analyticsdagarna 2019 här!

4. VIDEO, VIDEO, VIDEO
Som jag nämner ovan har man väldigt kort tid på sig (endast 7 sekunder) att fånga potentiella kunders uppmärksamhet. För att göra detta på snabbast möjliga och bäst sätt har video blivit allt mer populärt att använda sig av och den här trenden håller även i sig under 2019. Dessutom lanserar diverse plattformar allt fler sätt att kunna använda videoformatet på, så möjligheterna är oändliga. Några exempel på trender inom video, som Impact och Hubspot har tagit fram, är live videos, vertikala videos, 360 graders videos, personifierade videos och mycket mer. Videoformatet ger oss möjligheten att på kortast möjliga tid nå ut med vårt budskap.

Hur arbetar ni med video idag?

5. THE INDIVIDUAL BEFORE THE GROUP
Tidigare har man pratat om målgrupp och målgruppsanpassning. Framöver kommer fokus hamna mer på individen och individanpassning. Under 2019 kommer vi se steg mot en, på längre sikt, mycket stor utveckling inom detta.
Som konsument idag utsätts man för väldigt många intryck och information, mer än vad man klarar av att ta in. Därför är generell kommunikation eller generella erbjudanden inte det mest attraktiva. Det lockar däremot mer att ta in information som är direkt anpassat till en själv.
Många företag arbetar redan idag med funktioner som underlättar detta, exempelvis kan vi se att personifierade videos trendar under 2019. Dock finns det oändligt många fler möjligheter inom det här området som vi alla borde ta del utav.

Kom ihåg: People are anything but rational when it comes to decision-making. Läs mer om hur konsumenter tar beslut idag hos McKinsey.

Är du intresserad av att ta del av mer inspiration såväl som best practice från andra företag och organisationer, glöm då inte att kika in på vilka konferenser och event vi erbjuder. Om du är intresserad av att diskutera framtidsspaningar eller något annat tveka då inte på att höra av dig till mig.

Victoria Persson
victoria.persson@summitandfriends.se

Vickan rund