Det är lätt att bli överväldigad när man börjar med webbanalys. Helt plötsligt finns det möjlighet
att mäta allt mellan himmel och jord, och när man tillgång till så stora mängder data
känner man sig helt sifferblind. Så var ska man börja?

Till en början verkar alla analyser och dataset helt ogenomträngliga. Men med ett
strukturerat arbetssätt kan du snabbt översätta datan till värdefull information. Information
som i sin tur kan användas till att bygga en informerad, stadig och konkret handlingsplan.

Misha Ahmadi är Senior Data Analyst på Web Guide Partner, en fullservicebyrå inom digital
marknadsföring, som är samarbetspartner på Analyticsdagarna den 15/11.
Mischa delar här med sig av tre viktiga grundpelare du kan använda för att få ut det mesta av din analys:

Mischa-wgp

1. Sätt upp eventspårning
Ett bra första steg är att sätta upp ’eventspårning’ på sin webbplats. Eventspårning innebär
att man mäter hur besökare använder webbplatsen, som till exempel hur de navigerar eller
vilka handlingar de utför.

Eventspårning kan sättas upp i Google Analytics med Google Tag manager, men det går
också att använda andra, likvärdiga tag management-verktyg.
Försök lista ut hur era besökares ’kundresa’ ser ut. Alltså – vilken information tar de del av
och vilka handlingar utför de innan de konverterar? Då får man bra koll på hur besökarna använder webbplatsen, samtidigt som man får samlar
massor av matnyttig data om webbplatsens användarvänlighet och andra mätpunkter för
rapportering. När man har en grundlig eventspårning uppsatt – arbeta med Remarketing och skapa
Audiences på dessa mätpunkter, till exempel i Adwords, Google display network eller andra
nätverk.

2. Visualisera din data
För att agera på sin data måste man förstå den. Att kommunicera och visualisera data på
ett enkelt och lättbegripligt sätt är A och O för att kunna planera rätt åtgärder.
Ta hjälp från en analysspecialist, eller använd verktyg som är bra för visualisering. Ett
exempel på ett bra verktyg är Klipfolio, där man kan skapa dashboards baserat på data från
flera olika datakällor. Nu finns även Google Data Studio i Betaversion, och det är gratis,
enkelt och väldigt snyggt. När datan är lätt att utvärdera och förstå blir det lättare att veta hur man ska agera.

3. A/B-testa!
När ni har fått ner grunderna för analysarbetet är det dags att börja optimera. Det innebär
att det är dags att sätta sig in i konverteringsoptimering och börja laborera med A/B tester! Testa era call-to- actions och uppmaningar. Väldigt små förändringar kan ofta göra stor skillnad. Det är främst fyra huvuddelar som bör testas och utvecklas hela tiden:
– Relevans
– Förtroende
– Värde
– Användarvänlighet

Använd tidigare analyser och hypoteser för att planera tester. Men kom ihåg att endast
testa en sak i taget! Annars blir det svårt att veta vad som faktiskt gav effekt.
Idag finns väldigt enkla verktyg i vilka man snabbt kan skapa tester utan att behöva vara en
renodlad expert eller kodare (även om det såklart hjälper väldigt mycket).

Lycka till med analysarbetet!


talarbild_1