ANALYTICSKURSER

En datadriven
marknadsstrategi
kräver kunskap och insikt.

Meriterande kursledare ger dig material
och praktiska tillvägagångssätt för att snabbt
komma igång. Välj mellan Google Analytics,
SEO, Adwords eller CRO. 

Workshops

Stockholm

Efter genomförd kurs erhålls diplom. Varje kurs har begränsat antal platser, säkra din plats idag. 

SEO – Syns du inte finns du inte, lär dig grunderna i att optimera dina chanser att synas i sökmotorer.

nature-laptop-outside-macbook-medium

 

 

 

 

 

Nästa kurstillfälle: 18 april OBS! Fullbokad, nästa datum: 26 september 2017, Stockholm
Plats: Dalagatan 7, Stockholm

Läs mer


Denna workshop är för dig som: 
Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Innehåll:

Grunderna till SEO
– Introduktion till SEO
– Hur fungerar en sökmotor som te.x. Google och hur är sökresultatet uppbyggt?
– Hur utformar man mål för sin SEO?
– Sökmotorer på andra marknader

Sökordsanalys
– Vad är en sökordsanalys
– Hur använder man sökordsanalysen för sitt affärsområde?
– Hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?
– Olika typer av sökningar
– I samband mellan köp och sökbeteenden
– Användbara verktyg för sökordsanalyser

Teknisk SEO
– Spindling och indexering
– Laddningstider
– Vanliga responskoder att hålla koll på
– Mobilvänlighet och mobil SEO
– Url-struktur

Innehåll – On page
– Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
– Best practice för meta-data
– Att skapa innehåll för webben och dina besökare
– Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?
– Praktisk övning: Skapa en SEO-optimerad sida för ditt viktigaste sökord

Länkningar – Off Page
– Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
– Varför är det så viktigt med externa länkar?
– Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
– Vad bör du undvika?

Att mäta sina SEO-insatser
– Att mäta och följa upp SEO i Analytics
– Andra användbara SEO verktyg för framgång

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopen hålls av: Nils Setterwall, WGP

 

Adwords – Lär dig annonsera med Google Adwords och öka trafiken till din hemsida.

adwords


Nästa kurstillfälle:
 27 april 2017
Plats: Dalagatan 7, Stockholm

Läs mer


Denna workshop är för dig som: 
är ny inom AdWords och vill få ut maximalt av din annonsering i söknätverket. Du vill lära dig grunderna kring hur du på ett kostnadseffektivt sätt sprider ditt varumärke med hjälp av Adwords. Oavsett om du köper tjänsten från byrå eller inte, kan denna kurs hjälpa dig få ökad insikt, bli en bättre beställare och kostnadsoptimera din strategi.

Innehåll:

Introduktion
– Olika delar och funktioner, hur fungerar annonsering med Adwords
– Kostnader kopplat till Adwords

Sökord och analys
– Hur identifierar man sökord för sin annonsering, vilka faktorer spelar roll
– Hur förstår man sökbeteendet och riktar sin annonsering

Kontostruktur och kampanjer
– Hur skapar man en struktur för lönsam annonsering?
– Hur ser man till att ha rätt inställningar

Annons skapande
– Att skapa säljande annonser
– Hur fångas man i sökresultatet så att besökaren ser en?
– Landningssidans betydelse

Kostnadsoptimering
– Att optimera sina sökord
– Metrics man bör känna till
– Hur utesluter man ”olönsam trafik” i sin annonsering
– Hur fördelar man budget rätt

Praktisk övning:
Sätt upp relevanta sökord för din verksamhet

Efter workshopen får du med dig:
Grundläggande kunskap kring Google AdWords och dess möjligheter
Hur du strukturer ett konto och skapar annonser
Hur du kostnadsoptimerar och prioriterar din budget
Hur du utför sökordsanalys och utifrån den sätter upp din strategi
Hur du kan optimera landningssidor och kampanjinställningar
Hur du sätter de viktigaste KPI:erna
Hur du kan utvärdera och förbättra din annonsering enligt dina mål

 Ta med din dator:  Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopen hålls av: Frida Schubert, WGP

Google Analytics Basic – Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande på rätt sätt

pexels-photo-medium-1

 

 

 

 

 

Nästa kurstillfälle: 17 maj 2017, Stockholm

Läs mer

 

Denna workshop är för dig som: Skulle vilja implementera eller redan har implementerad verktyget utan att riktigt ha kommit igång. Du önskar en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Workshopen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
Hur man bör använda GA som verktyg 2016
Att tolka några av de mest användbara rapporterna
Följa trafik från olika kanaler och vad de gör på webbplatsen
Hur man sätter upp mål och följer upp aktiviteter, vilka KPI:er är rimliga?
GA implementering
– Hur säkerställer man att man tittar på rätt data
-Hur kravställer man sin byrå eller interna organisation för att få verifierad data
Använda segment för att se hur olika besöksgrupper skiljer sig åt
Kampanjspårning
– Hur utvärderar man marknadsinvestering med hjälp av GA
Att löpande integrera data i organisationen
–  Hur ska jag tänka och behöver jag en dashboard?
– Vad är möjligt och hur får jag budget eller allokerat resurser som är rätt för min nivå och min organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

 

Google Analytics Avancerad – Ta dina kunskaper till nästa nivå

pexels-photo-106344-medium

 

 

 

 

 

Nästa kurstillfälle: 17 maj 2017, Stockholm

Läs mer

 

Denna workshop är för dig som: Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men skulle vilja ta det till nästa nivå, innehåller mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-workshopen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter och där målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätten, implementering och konfigurering.

Vi kommer att titta närmre på:
Målstyrd analys – Varför?
Tag Management – Hur och Varför?
Eventspårning.
Målspårning och E-commerce Tracking i Google Analytics.
Multi Channel Funnels – Vilken kanal får kreditering för målet?
Avancerad Filtrering och segmentering.
Custom Dimensions and metrics – Vad är detta och när ska det användas?
Innehållsgruppering – Gör analyser enklare.
Möjligheterna med Enhanced e-commerce.

Ta med din dator:
Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

 

Mötesplatsen Analyticsdagarna

Intresserad av att komplettera kurser med inspiration och uppslag kring digital analys? Analyticsdagarna är Sveriges ledande mötesplats inom digital analys med talare från bland annat Google, Facebook, Momondo, Expressen m.fl.

 

Program

Gäller samtliga workshops

Med reservation för eventuella ändringar.

Vad tycker tidigare deltagare om Analyticskurser?

3f063ed

ANNA HALLENBOM
Kommunikatör på Skatteverket

“En jättebra introduktion så man snabbt kommer igång!”

andreas-cf6b5c91c003a999916f6ad9d6c3c0f71770c3dd72dd1ca5a30b9dfa5b0eb8ff

 ANDREAS SJÖSTRAND
Grundare på Njuut

“Tyckte om att fokus var på insikter och inte bara teknik som är vanligt annars”

HT16-Diwo-Sofia

 SOFIA CARAVAGGI
Projektledare på Diwo Group

“Gillade verkligen hands-on bitarna samt att det fanns utrymme till individuell hjälp.”

Partners

Web Guide Partner

Web Guide Partner är en av Sveriges främsta och snabbast växande byråer inom digital marknadsföring, med en komplett produktportfölj inom sökmotoroptimering (SEO), sökordsannonsering (SEM), sociala medier samt conversion och analys.

Less Friction

Less Friction är inte en webb- eller designbyrå. Inte heller en digital mediabyrå. Vi är en konverteringsbyrå som hjälper företag, stora som små, att utveckla och optimera sina digitala sälj- och marknadsföringskanaler. Genom att förbättra interna analysprocesser och sättet att kommunicera på webben kan ni omvandla fler besökare till potentiella kunder. Det betyder en högre omsättning, på existerande mediainvestering.

Diwo

Vi hjälper våra kunder genom hela värdekedjan; från förstudie till implementering, utbildning, förändringsledning och förvaltning av den digitala arbetsplatsen.

Search-Integration

Search Integration är en digital konsultbyrå med certifierade Google Analytics specialister och digitala affärsutvecklare. Vi tar data på allvar och vi arbetar dagligen med att säkra och verifiera datakvalitet i analytics och översätta insikter till actions. Vi förstår beteendemönster på nätet och utvärderar ständigt nya möjligheter till utväxling för våra kunder.

Analytics är en snabbt växande bransch och vi breddar vårt utbud hela tiden. Är det någon kurs som ni tycker att vi borde anordna i samarbete med er? Tveka inte att höra av er!

Tova Rethink HR

Kontakta Tova Lindberg på telefon 076 044 2423 eller mail vid frågor.

Email (required)

Telefon

Meddelande

Boka

Alla priser visas exklusive moms.

Workshop: 5900 sek

Är du/ni intresserade av att delta på fler än en kurs? Hör av er för ett paketpris!

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med personuppgiftslagens föreskrifter (PuL). Du kan läsa om personuppgiftslagen här

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

Kontakt

Tveka inte att ringa eller maila mig vid frågor gällande detaljer kring innehåll/upplägg på våra workshops. Jag nås på 0760442423 eller eller via mail tova.lindberg@analyticsdagarna.se

Tova Rethink HR

Projektledare
Tova Lindberg

Meddelande

Email*