Möjligheterna med analys är många och i stort sett alla organisationer arbetar med data och analys på ett eller annat sätt. Vad bör man tänka på för att sätta igång med sitt analysarbete och vilka är de vanligaste nybörjarmisstagen man bör undvika?


Det som händer inom analys just nu är bara början. Längre fram kommer vi få ett starkare helhetsperspektiv där vi med teknik och verktyg kommer kunna knyta ihop offline/online interaktioner, kampanjer och kanaler. Vi kommer kunna se och förstå hela kundresan på ett helt annat sätt – oavsett om vi arbetar med branding e-handel eller leads – Idag möter vi Daniel Sjögren, Head of Analytics på Web Guide Partner som delar med sig av sina tips kring vad man bör tänka på innan man sätter igång och de vanligaste nybörjarmisstagen man bör undvika.

Vilka är de vanligaste nybörjarmisstagen när man börjar arbeta med analys?
1. Budget. Det är vanligt att man som nybörjare lägger krut på fel saker. Om man investerar massa pengar och sen inte får någon effekt är det lätt att man ger upp utan att inse värdet i analys.
2. Att börja i fel ände. Det vill säga att man inte sätter grunden för mätning och rapportering utan fokuserar för mycket på produkten.
3. Att sikta för högt. Man börjar vanligtvis med mycket engagemang, men sen har man inte tid att genomföra. Analys kräver mer tid än vad många väntar sig, särskilt när man precis börjar.
4. Att tro att man kan allt själv. Lite den här “hur svårt kan det vara?”-mentaliteten. Det är viktigt att våga be om hjälp och kanske ta in en konsult för att starta upp sin analysverksamhet. På så sätt undviker man många nybörjarmisstag och får en stadig grund.

Vad bör man tänka på innan man sätter igång sitt analysarbete?
Att definiera och sätta sina nyckeltal och särskilja sina huvudmål genom att ställa frågorna:
• Vad vill vi att våra besökare ska göra på siten?
• Vad kan våra besökare göra på siten?
Om de svaren sammanstrålar har man en bra start.

Vad bör man tänka på efter att man har kommit igång?
Först och främst – säkerställ att du har tiden som krävs. Du måste kontinuerligt mäta, lära och agera. Se det som en process som aldrig får rinna ut i sanden. Planera noga för vem eller vilka som ska lägga ner tiden och äga bollen. Det, och såklart, våga be om hjälp!

 

DanielWGPSlutligen, hur kom du in i den digitala branschen och varför valde du att jobba med Analytics?
Jag har alltid älskat webb och framförallt enkelheten i e-handel. Jag tror jag gjorde mitt första onlineköp tidigt i högstadiet, 98-99 någongång, och jag minns att mina vänner tyckte jag var helt galen som vågade handla på nätet. Det såddes ett litet frö där och efter skapades en liten dröm om att arbeta med e-handel. År 2010 fick jag chansen att komma in och arbeta för en e-handels startup (Campadre.se) och väl där såg jag vilken potential det låg i onlinemarknadsföring och analys. Jag kom till en punkt där jag ville utvecklas mer inom området, och fann att Medieinstitutet skulle börja med en Webbanalytikerutbildning. Och vips! Ett par års erfarenhet senare driver jag analysavdelningen på Web Guide Partner.

 

 

Daniel håller en grundkurs i Google Analytics under Analyticsdagarna den 17 maj. Du kan läsa mer om kursen och dess innehåll här: Google Analytics Grundläggande 17 maj.  Vill du även få inspiration kring hur andra organisationer och myndigheter så som Facebook, Google, Nelly.com, Vårdguiden m.fl. arbetar med data och analys? Delta på konferensen den 16 maj. Fullständigt program hittar du här: Analyticsdagarna.

Analyticsdagarna Stockholm