snf-black

Välkommen till vår blogg!

I have been talking to Brian Clifton, Google’s first Head of Web Analytics for Europe, a scientist, internationally recognized Google Analytics Expert, best selling author and the moderator of this years Analyticsdagarna.

In this post he advocates two key factors that need to be in place to succeed with Analytics.

(more…)

I den här bloggen pratar jag med Juliana Alonso som arbetar som Content Manager på ICA. Tillsammans med kollegan Karin Webb berättar dem på Stockholm Marketing Summit om ett av sina största projekt där SEO, kundinsikt och content möts. Ett receptsamlingsprojekt som föddes ur en insikt om vilka receptord folk söker efter, och vad de egentligen vill ha och hur ICA kan skapa content som möter upp den efterfrågan på ett automatiskt sätt. Från idé till utförande och alla contentutmaningar som 50 000 url:er skapar.

(more…)

I den här bloggen har jag tagit mig ett kort samtal med Katrin Andréasson som är projektansvarig för Sodexo HQ’s flytt från ett traditionellt kontor i Västberga till ett helt nytt aktivitetsbaserat kontor i Arenastaden. Det är en fysisk flytt, men även en flytt för att driva förändring och förståelse kring det nya arbetssättet. För Sodexo är den nya arbetsplatsen mycket mer än bara ett fysiskt kontor med fyra väggar. Det är en plats där personlig utveckling, hälsa och välmående står högt upp på agendan. Tillsammans med kollegan Carola Kindberg ska Katrin prata om dessa frågor på Rethink Office Stockholm den 17 maj.

(more…)

Dokumenthantering har traditionellt sett inte stämplats som en av de mest “sexiga” parametrar som kopplas till ett intranät men detta förändras då det blir allt viktigare i en organisation. Dokumenthanteringen är nämligen en av de största tidstjuvarna i en organisation. Enligt IDC spenderar informationsarbetare 9,5 timmar per vecka med att söka efter information och 9,6 timmar per vecka med att analysera innehåll. 3,5 av dessa timmar ger ingen användbar kunskap eller är värdeskapande. Dessutom existerar 11 versioner i snitt av samma dokument i en organisation, 11 versioner! 

(more…)

 

Ny teknik och nya arbetssätt möjliggör insamling och analys av data ur ett HR-perspektiv. Det går inte längre att enbart förlita sig på sitt varumärke utan organisationer behöver tillförlitlig data för att kunna ta strategiska beslut, effektivisera och vinna konkurrensfördelar, men det är inte förrän HR kan kommunicera mätetalen och insikterna till beslutsfattarna som de skapar engagemang och värde för organisationen. Möt Elin och Catrine från PeopleAnalytics som tipsar om 9 enkla steg kring hur du som HR-funktion kan vässa till din rapportering av nyckeltal för att nå beslutsfattarna.

(more…)