NAS_logotyp_1

Sveriges ledande
event inom mätning
och digital analys

Stockholm 

NAS_logotyp_1

NAS_logotyp_1

Sveriges ledande 
event inom mätning 
och digital analys

Stockholm 

13-15 November

EVENT: Best practice, insikter och lärdomar från verkligheten
KURSER: Praktisk tillämpning av verktyg och konkreta tips

Stort tack till alla deltagare, talare och samarbetspartners för 2018.
Planeringen inför nästa event är i full gång!
Vi ses igen den 7 Maj 2019! 

Om Analytics

Genom Analytics får du en direkt inblick i hur din webbplats mår och vad dina besökare tycker om din produkt, tjänst eller ditt företag. Mätning och digital analys ger dig möjlighet att se vad som fungerar och var du kan göra förbättringar.

Analyticsdagarna 13-15/11 2018

För dig som vill veta mer om de senaste trenderna och utvecklingen inom mätning av data och webb. Här får du ta del av experters tips på imlpementering, verktyg och best practice från organisationer som är ledande inom Analytics.

Praktiskt tillämpning

Fördjupa din förståelse genom praktisk tillämpning med hjälp av kurser som leds av experter inom; Google Analytics, SEO, Adwords, hur du jobbar framgångsrikt med Sociala Medier och hur du sätter upp en Dashboard.

Event
Kurser
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET

Några av höstens talare i Stockholm, 14 November 2018


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

martin
google

Martin Ramel
Audience specialist

Build a robust
audience strategy

Andre & Rickard, Lyko
Lyko

Rickard Lyko & Andre Ihlar
CDO & Online Sales Manager

Analysen som förändrade vår
affärsmodell i grunden

simo
8 bit hemsida

Simo Ahava
Partner, co-founder

What Is Engagement?
Under The Hood Of Web Analytics [ENG]

thor + klara
signal signal

Tor Rauden Källstigen &
Klara Riddermark

Det talande medielandskapet –
Hur analyserar man ljud?

Emilie Eriksson
tele2

Emilie Eriksson
Head of Digital Analytics & BI

Agilt arbetsätt –
Agera direkt på dina insikter

Ela
nespresso

Ela Celebi
Nordic E-commerce Analyst

Combining qualitative and
quantitative data [ENG]

Cathrin
vision

Cathrin Wennersten
Digitalt ansvarig

Så tar du action
på din kanalanalys

marine
verisure

Marine Chaudron
Digital Analyst

How to succeed with digital analytics when
you’re the last one invited to the party [ENG]

HenrikNilsson_helloy
helloy

Henrik Nilsson
Partner

Dagens
Moderator

Talare i Stockholm 14 November 2018


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

Program 14 November 

 
Bryggarsalen

 
Norrtullsgatan 12N

 
08:30- 16:10

08:30 Registrering och frukost
09:00 Introduktion till dagen
09:20 Google
10:05 Paus
10:30 Simo Ahava
11:15 Tele2
12:00 Lunch

13:00 Lyko
13:30
 Nespresso
14:00 SignalSignal
14:30 Fikapaus
15:00 Verisure
15:30 Vision
16:00 Summering
16:10  After Work

Program 14 November

 
Bryggarsalen

 
08:30- 16:10

08:30 Registrering och frukost
09:00 Introduktion till dagen
09:20 Google
10:05 Paus
10:30 Simo Ahava
11:15 Tele2
12:00 Lunch
13:00 LYKO
13:30
 Nespresso
14:00 SignalSignal
14:30 Fikapaus
15:00 Verisure
15:30 Vision
16:00 Summering
16:10  After Work

Agenda Kurser
13 & 15 November, Stockholm

 
13 & 15 November

 
Se aktuell kurs
för specifik plats

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och frukost
09:00 
Kursen inleds
10:20 
Kafferast
10:40 
Kursen fortsätter
12:00 Lunch
13:00 
Kursen fortsätter
14:20 
Fikarast
14:40 
Kursen fortsätter
16:15 Summering

Kurser Hösten 2018 

google-analytics-basicLär dig grunderna
och kom igång!

KURS
Stockholm, 15 November
Plats: Hornsbruksgatan 23b

google-analytics-advancedTa dina kunskaper
till nästa nivå!

KURS
Stockholm, 15 November
Plats: Hornsbruksgatan 23b

WS_google adsAnnonsera med Google Ads
& öka trafiken till din hemsida

KURS
Stockholm, 13 November
Plats: Dalagatan 7

Skapa struktur &
samla rätt data

KURS (halvdag)
Stockholm, 13 November
Plats: Norrtullsgatan 12N 

SEO_gOptimera din synlighet
i sökmotorer

KURS
Stockholm, 13 November 

SEO-advancedMaximera din
webbplats synlighet

KURS
Stockholm, 15 November

Kunddatan i fokus
Lär dig jobba mer
målgruppsanpassat i dina kanaler

KURS
Stockholm, 31 Maj

Sociala medier 1

Så lyckas du i sociala medier!

KURS
Stockholm, 15 November

google-analytics-basic
Lär dig grunderna och kom igång!
15 November Stockholm
Plats: Hornsbruksgatan 23b
google-analytics-advancedTa dina kunskaper
till nästa nivå!
15 November Stockholm
Plats: Hornsbruksgatan 23b
WS_google adsÖka trafiken till din hemsida med rätt Ads
13 November Stockholm
Plats: Dalagatan 7
dashboard_kpiSkapa struktur och samla rätt data
13 November Stockholm
Plats: Norrtullsgatan 12N 
SEO_g Optimera din synlighet i sökmotorer
13 November Stockholm
seo_avBli en expert på sökordsoptimering! 
15 November Stockholm
Sociala medier 1Så lyckas du i sociala medier
15 November Stockholm 
Kunddatan i fokus
Lär dig jobba mer 
målgruppsanpassat i dina kanaler

KURS
Stockholm, 31 Maj

Boka


Vi är glada att du vill delta på Analyticsdagarna! Du kan välja mellan flera olika paketpriser. Delta på antingen eventet eller kurser och även kombinera dessa med våra paketpriser. Kontakta gärna tobias.ogren@summitandfriends.se  eller ring 0702009716, om ni är fler än tre från samma organisation som vill gå eller har några frågor eller funderingar kring upplägg och innehåll.

Event 14 November
Pris: 6 800 kr exkl. moms 

Kurser 13 & 15 November
Heldag: 6 800 kr exkl. moms
Halvdag: 3500 kr 
exkl. moms 

3500 kr rabatt*

* 2 st event + 2 st valfria kurser. Ange rabattkoden: NASGA2 i sista steget

Välj antal deltagare nedan
3000 kr i rabatt *

*Uppge NASGA3 som rabattkod i sista steget när du bokar

Välj antal deltagare nedan

3 st eventbiljetter 

1500 kr rabatt*

*Uppge NASGA1 som rabattkod i sista steget när du bokar

Välj antal deltagare nedan

1 st event + 1 Valfri kurs

6800 KR RABATT!
Gå 4 betala för 3 eventbiljetter.
Använd rabattkoden NAS4for3 i steg 2 nedan:

3500 KR RABATT!
2 st event och 2 st valfria kurser.
Använd rabattkoden NAS2 i steg 2 nedan:

1500 KR RABATT!
1 st event och 1 st kurs.
Använd rabattkoden NAS1 i steg 2 nedan:

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med GDPR. Ditt namn och organisation kan komma att delas med tredje part. Du kan läsa mer om vår policy kring GDPR här.

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

×

Personuppgiftsbehandling och GDPR

Summit and Friends AB:s policy för personuppgiftsbehandling, GDPR

Inledning

Summit and Friends AB (”SnF”) samlar in personlig information om dig (B2B, med andra ord dina kontaktuppgifter till dig som yrkesperson) och använder uppgifterna i syfte att hjälpa dig att komma i kontakt med framtida intressanta bloggar, nätverk, konferenser och utbildningar. SnF värnar om din personliga integritet och vår målsättning är att du ska känna dig säker på att dina personuppgifter behandlas korrekt. Det är helt frivilligt så det är viktigt att ni meddelar oss om ni inte vill kvarstå.

Vilka personuppgifter som behandlas

Personuppgifter är varje upplysning som direkt eller indirekt kan identifiera en levande, fysisk person. De personuppgifter hänförliga till dig som SnF behandlar är dels de som du själv lämnar till oss, t.ex. när du anmäler dig till nyhetsbrev eller bokar dig och dina kollegor på någon av våra aktiviteter. Uppgifterna är B2B och består primärt av namn, din e-postadress till arbete, jobbadress, preferenser och information om de aktiviteter du deltagit på.

De personuppgifter som vi inhämtar från andra kan bestå av uppgifter av andra databaser som tillhandahåller information eller de uppgifter som är öppna av er arbetsgivare.

Hur personuppgifterna används och för vilka ändamål

Dina personuppgifter kommer att behandlas för att kunna bidra med kunskap inom ditt område i form av att skicka ut matnyttig information och marknadsföra våra tjänster. Det innebär bland annat att de kommer användas i syfte att förbättra dina karriärmöjligheter och presentera dig för intressanta konferenser och nätverk. Du kommer få riktade mail som skickas till dig. Vi kan också komma att behandla personuppgifterna för att kontakta dig i informations- eller marknadsföringssyfte. Det kan t.ex. röra sig om undersökningar, eventförfrågningar eller informations- och tjänsterelaterad kommunikation, inklusive viktiga säkerhetsuppdateringar. I samband med event kan dina personuppgifter också användas för att skapa deltagarlistor och namnbrickor.

Vi kan även behandla dina uppgifter för att förbättra våra webbplatser samt för att skapa anonymiserade undersökningar. Uppgifterna är i dessa fall aggregerade, vilket innebär att du inte kan identifieras genom dem.

Laglig grund

SnF behandlar alltid dina personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning. Vi behandlar dina personuppgifter om vi har ett legitimt och berättigat intresse, t.ex. ett intresse av att kunna kommunicera med dig samt för att få marknadsföra oss och utveckla våra tjänster.

Utlämnande av personuppgifterna

I samband med event syns ditt namn, arbetsgivare och i vissa fall din arbetsplatsmail. SnF ingår partneravtal, exempelvis för IT-tjänster. Dessa partners kan komma att få del av dina personuppgifter men enbart genom Namn och Organisation. SnF har ingått avtal med dessa partners för att tillförsäkra att dina personuppgifter behandlas konfidentiellt och skyddas med lämpliga säkerhetsåtgärder och i enlighet med denna policy. När vi anlitar partners utanför EU/EES säkrar vi att dina uppgifter skyddas på ett adekvat sätt, t.ex. genom att ett dataöverföringsavtal tecknas med den leverantör som får åtkomst till uppgifterna. Vi delar även med oss av sammanställd anonym information om besökare till våra webbplatser till kunder, partners, andra webbplatsbesökare och andra tredje parter så att de kan förstå webbplatsernas typer av besökare och hur dessa besökare använder webbplatserna. Vi kan även behöva lämna ut uppgifter som myndigheter begär att få del av. Slutligen kan vi komma att lämna ut personuppgifterna till tredje part som förvärvar SnF, oavsett om detta görs genom fusion, sammanslagning eller förvärv av hela eller en väsentlig del av våra tillgångar. Vid händelse av att vi blir föremål för konkursförfarande, oavsett om frivilligt eller ofrivilligt, kan vi eller utsedd likvidator, administratör, mottagare eller administrativ mottagare sälja, licensiera eller på annat sätt disponera över sådan information i en transaktion som godkänts av domstol.

Lagring av dina personuppgifter

Dina personuppgifter lagras bara så länge som krävs för att vi ska kunna administrera avtalet med dig, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. Därefter raderas de i enlighet med SnF gallringsrutin.

Vid varje mejlutskick finns det möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick.

SnF kan när som helst radera all information i databasen. Det krävs inget samtycke från kandidatens sida om SnF önskar ta bort all information.

Viktig information

Våra webbplatser är inte avsedd för barn under 18 år. SnF kommer därmed inte medvetet att samla in personuppgifter rörande minderåriga.

Policyns räckvidd

Våra webbplatser innehåller länkar till andra webbplatser över vilka vi inte har någon kontroll. Vi ansvarar inte för de andra webbplatser som du väljer att besöka genom länkar från våra webbplatser och de integritetspolicys eller metoder för behandling av personuppgifter som används där. Vi rekommenderar dig att se över dessa andra webbplatsers integritetspolicys så att du förstår hur de insamlar, använder och delar med sig av dina personuppgifter.

Dina rättigheter

Du har vissa rättigheter i förhållande till SnF, i egenskap av personuppgiftsansvarig för bolagets behandlingar av dina personuppgifter. Du har följande rättigheter enligt tillämplig personuppgiftslagstiftning:

Rätt till information – en rätt att få bekräftelse på och information om din personuppgiftsbehandling. Det du fyller i samband med din ansökan kan du även uppdatera. M a o påverkar du det själv.

Rätt till rättelse – en rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du kan själv uppdatera merparten av all information.

Rätt till radering – en rätt att få uppgifter borttagna. Denna rätt är begränsad till sådana uppgifter som enligt lag endast får behandlas med ditt samtycke, om du tar tillbaka samtycket och motsätter dig behandlingen.

Rätt till begränsad behandling – en rätt att kräva att personuppgiftsbehandlingen begränsas, exempelvis om du motsätter dig uppgifters riktighet.

Rätt till dataportabilitet – en rätt att kräva att personuppgifter flyttas från en personuppgiftsansvarig till annan. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.

Rätt att göra invändningar – en rätt att i vissa fall invända mot behandling som sker med stöd av en intresseavvägning. Du kan när som helst kontakta oss för att utöva någon av rättigheterna ovan. Kontaktuppgifter hittar du längst ned i denna policy. En begäran om åtkomst till personuppgifter besvaras inom lagstadgad tidsperiod. Om du bedömer att vår behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen, har du även rätt att klaga till Datainspektionen, som är behörig tillsynsmyndighet.

Förändringar av denna policy

Om vi bestämmer oss för att göra betydande ändringar av innehållet i denna policy, kommer vi, när så krävs, att kontakta dig genom den e-postadress som vi har registrerad. Vi kommer även att anslå dylika förändringar genom ett väl synligt meddelande på webbplatsen så att du alltid vet vad för slags uppgifter vi samlar in, hur vi kan komma att använda dessa uppgifter och till vem vi lämnar ut dem.

Kontaktuppgifter

Om du har några frågor kring denna policy eller vill utöva någon av dina rättigheter ovan, var god kontakta oss via någon av nedanstående kontaktvägar:

Summit and Friends AB
Att: Dataskyddsombudet,
Dalagatan 7,
111 23 Stockholm

Dataskyddsombud: sara.messa@summitandfriends.se, 0732 06 44 71

INGET SÄLJSNACK PÅ SCEN
OBEROENDE KUNSKAPSHUB
VI HAR GJORT DETTA TIO GÅNGER NU
ANALYTICS OCH DATA ÄR FRAMTIDEN

På Analyticsdagarna fokuserar vi istället på att bidra med inspiration och kunskapsdelning på scen.

Vi tror på att kunskapsdelning är sättet att lyckas. Vår ambition är att skapa världens största kunskapshub.

Och vi kommer fortsätta. Tack vare alla inspirerande människor som fortsätter att komma tillbaka år efter år.

Vi vill att du ska hantera din data från analys till insikt till åtgärd. Vi skapar därför ett forum som kan lära dig att exekvera.

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Tack till våra Partners


Vi älskar dessa varumärken, det kommer du också att göra. Vill du också bli partner? Kontakta tobias.ogren@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Plats

  • Analyticsdagarna

    14 November håller vi till på Bryggarsalen
    Adress: Norrtullsgatan 12N, 102 35 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

  • Kurser

    13 November: Bryggarsalen
    15 November: Helio, Hornstull.
    Helios adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte över att kontakta oss
om du har några frågor.

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716

Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Tobbe-crop-fyrkantig

Kontakt


Vid frågor kontakta oss gärna

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Tobbe-crop-fyrkantig

Om Analytics

De flesta företag och organisationer spenderar mycket pengar, tid och ansträngning på besökarnas webbupplevelse. Men hur vet du att du lägger ner tid och pengar på rätt saker?

Genom Analytics så får du en direkt inblick i hur din webbplats mår och vad dina besökare tycker om din produkt, tjänst eller ditt företag. Analys och mätning av data ger dig möjlighet att se vad som fungerar och var du kan göra förbättringar. Analytics på rätt sätt, ger dig värdefulla insikter och fakta om din webbplats och dina besökare.

Mängden data som produceras i världen växer exponentiellt och fördubblas i storlek vartannat år. Det är helt omöjligt att hänga med i utvecklingen och vara framgångsrik i hantering och analys av data, både som organisation och som individ, om du inte samverkar och pratar med andra. Ensam är inte stark. Därför är det viktigt med ett oberoende forum och nätverk som främjar kunskapsdelning, ger dig best practice, konkreta tips och verktyg inom Analytics.

Om Eventet

Analyticsdagarna är eventet för dig som arbetar med analys och mätning av webb och data, och som vill förstå dina besökare och användare. Dagen ger dig som deltagare praktisk kunskap om trender inom mätning av data och webbanalys. Här får du ta del av andras erfarenheter, tips, verktyg och best practice från organisationer som är ledande inom Analytics. På scenen står talare och experter från företag och organisationer i olika branscher som var och en djupdyker i någon del av analysarbetet. Oavsett storlek på din organisation eller hur din kund, användare eller målgrupp ser ut, så kommer dagen att ge dig ny kunskap, inspiration, tips och insikter att ta med dig tillbaka till din organisation. Målet är att efter ditt deltagande på Analyticsdagarna ska du kunna gå tillbaka till din organisation med insikter om hur du kan utveckla och förbättra ert analysarbete och analysstrategi.

Ta chansen om du vill effektivisera och förbättra er mätning, datahantering och webbanalys för att skapa en effektivare marknadsföring och högre ROI. Under dagen får du insikter i ämnen som hur du kombinerar Kvantitativ och kvalitativ Data, Skapar datadrivna organisationer, Analytics med begränsade resurser, Konvertering, A/B-testing, Big Data, Analys som förändrar affärsmodellen.

Eventet är 14 November 2018 på Bryggarsalen i Stockholm.

DSC_0056

Om våra kurser

Vilka trafikkällor är viktigast för din organisation och hur samspelar de med varandra?

Dagen innan och efter konferensen erbjuder vi kurser både på grundläggande och avancerad nivå av Google Analytics, SEO, Adwords, hur du mäter och följer upp Sociala medier, och hur du sätter upp en Dashboard. Under dessa kurser får du ta del av experternas tips och konkreta verktyg som sedan hjälper dig i ditt dagliga arbete i din organisation. Stort fokus på att förstå analysen och verktygen och sedan hur du använder dem praktiskt.
Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör  kursens innehåll mer lättförståeligt och användbart.

Läs mer om våra kurser längre ner eller klicka på Kurser i menyn.

DSC_0056

Om Eventet

Analyticsdagarna är eventet för dig som arbetar med analys och mätning av webb och data, och som vill förstå dina besökare och användare. Dagen ger dig som deltagare praktisk kunskap om trender inom mätning av data och webbanalys. Här får du ta del av andras erfarenheter, tips, verktyg och best practice från organisationer som är ledande inom Analytics. På scenen står talare och experter från företag och organisationer i olika branscher som var och en djupdyker i någon del av analysarbetet. Oavsett storlek på din organisation eller hur din kund, användare eller målgrupp ser ut, så kommer dagen att ge dig ny kunskap, inspiration, tips och insikter att ta med dig tillbaka till din organisation. Målet är att efter ditt deltagande på Analyticsdagarna ska du kunna gå tillbaka till din organisation med insikter om hur du kan utveckla och förbättra ert analysarbete och analysstrategi.

Ta chansen om du vill effektivisera och förbättra er mätning, datahantering och webbanalys för att skapa en effektivare marknadsföring och högre ROI. Under dagen får du insikter i ämnen som hur du kombinerar Kvantitativ och kvalitativ Data, Skapar datadrivna organisationer, Analytics med begränsade resurser, Konvertering, A/B-testing, Big Data, Analys som förändrar affärsmodellen.

Eventet är 14 November 2018 på Bryggarsalen i Stockholm.

Om våra kurser

Vilka trafikkällor är viktigast för din organisation och hur samspelar de med varandra?

Dagen innan och efter konferensen erbjuder vi kurser både på grundläggande och avancerad nivå av Google Analytics, SEO, Adwords, hur du mäter och följer upp Sociala medier, och hur du sätter upp en Dashboard. Under dessa kurser får du ta del av experternas tips och konkreta verktyg som sedan hjälper dig i ditt dagliga arbete i din organisation. Stort fokus på att förstå analysen och verktygen och sedan hur du använder dem praktiskt.
Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör  kursens innehåll mer lättförståeligt och användbart.

Läs mer om våra kurser längre ner eller klicka på Kurser i menyn.

Build a robust audience strategy

Martin RamelMartin Ramel

Martin Ramel is an Audience Specialist.
His mission at Google is to support Swedish companies to activate data and enable them to meet their customers through out the full journey.

Martin Ramel will present new research from Boston Consulting Group on Data-Driven Transformation. The research finds that leading businesses who increased focus on Automation, Measurement and Audiences has gaining in competitive advantage.The most mature companies in these fields see significant impact of results – up to 30% in cost efficiency savings and 20% increase in revenue. Martin will also go deeper into Audience strategies, key enablers and you should consider as you get started.

Analysen som förändrade vår affärsmodell
från grunden
Andre & Rickard, Lyko

Rickard Lyko & Andre Ihlar

Lyko är hårvård- och skönhetspecialisten med ambitionen att förändra branschen. De har verksamhet både Online och Offline, och ligger i framkant när det kommer till att skapa bra och smidiga köpupplevelser för sina kunder. Under 2018 prisades Lyko som årets E-handlare under Retail Awards. Rickard Lyko är grundare och CDO på företaget och Andre Ihlar arbetar som Online Sales Manager. Under Analyticsdagarna så kommer de att berätta om hur Analys förändrade Lykos affärsmodell från grunden.


What is Engagement?Simo-Ahava
Under The Hood Of Web Analytics

Simo Ahava

Simo Ahava is a recognized expert on customizing web analytics and tag management solutions to improve the entire “life cycle” of data collection, processing, and reporting. His main areas of expertise lie with Google Analytics and Google Tag Manager, and Google has appointed him as a Google Developer Expert in these fields. He is especially interested in the interface between marketing and development, and his main focus is on increasing awareness, skills, and critical thinking around data.

In this extremely actionable talk, Simo will go over the many facets of the elusive concept of ‘engagement’ in web analytics. What do we mean when we want to measure ‘engagement’, and how is this a difficult and even dangerous rainbow to chase?

Simo uses concrete examples from the world of Google Analytics and Google Tag Manager to illustrate the complexity (and the simplicity) of tracking various engagement interactions on any website. After this talk, you will have a host of new ideas to try on your or your company’s website, and you will also have a better understanding of how Google Analytics works and what makes it tick.

Det talande medielandskapet – Hur analyserar man ljud?

Tor Rauden Källstigen & Klara Riddermark

Poddar, webb-tv och Youtube har förändrat medielandskapet. Det konsumeras ljud som aldrig förr. Trots detta har analys av ljud länge varit ett svart hål. Hur har detta format medielandskapet? Och vad händer egentligen när innehåll inte går att analysera?

Med hjälp av AI och nya framsteg inom tal-till-text, så går det nu att söka på vad som faktiskt sägs – ord för ord – i det talade medielandskapet. Ett paradigmskifte likt hur sökmotorer en gång gjorde det skrivna internet sökbart. Vilka möjligheter ger det för analytiker? Och hur kan tekniken tillämpas för att ta bättre affärsbeslut?

Tor Rauden Källstigen och Klara Riddermark gör en djupdykning i det talade medielandskapets framväxt och framtid. De jobbar båda på den omtalade startupen Signal Signal som kallats “Google för ljud” i Dagens Industri.

Agilt arbetssätt – DSC_2395[4]Agera direkt på dina insikter

Emilie Eriksson

Under de senaste åren har Tele2 använt sig av olika arbetssätt och organisationsupplägg – nu senast jobbar de agilt. Under Analyticsdagarna så kommer Emilie dela med sig av lite konkreta misstag och insikter där ni förhoppningsvis delvis kan känna igen er och koppla till er nuvarande organisation. Emilie kommer att prata om hur hennes syfte som ledare ändrats beroende på arbetssätt, hur viktigt det har varit för Digital analys-teamet att inte bara fokusera på att leverera insikter, utan även vikten av att hjälpa till med att implementera insikterna. Vidare så berättar Emilie hur de försöker inspirera organisationen till att bli mer passionerade av data!

Combining qualitative and quantitative data

Ela Celebi

Ela Celebi

The Nespresso story began with a simple idea in 1986: enable anyone to create the perfect cup of espresso– just like a skilled barista.

Pioneering portioned coffee segment, today the company continues the journey as a driver of innovation, assuring the highest quality for coffee enthusiasts as an omni-channel brand. Ongoing, data driven optimization of customer journey is at the core of company’s strategy to bring the luxurious taste experience to online services. Ela will elaborate on Nespresso’s digital strategy by zooming into the importance of combining qualitative and quantitative data.

Så tar du action på din kanalanalysCathrin Wennersten

Cathrin Wennersten

Cathrin Wennersten är digital ansvarig på fackförbundet Vision.
På deras webbsida mäter man det mesta som besökaren gör, med ett stort fokus på att öka konverteringen av medlemmar. De följer noga deras viktigaste trafikkällor för att direkt kunna justera om de inte konverterar enligt de uppsatta målen. Detta gäller både organiskt och köpta kanaler. Visions kanalanalys och deras sätt att ta action i deras olika kanaler har visat sig göra stor skillnad på konverteringen. Vision som fackförbund ökar i styrka och är ett av de mest växande fackförbunden i Sverige.

How to succeed with digital analytics when you’re the last one invited to the partyMarine (1 sur 1)

Marine Chaudron

Marine is working with analytics for all consumer applications (web, app and IoT). She is working with both strategy and hands-on implementation. From designing KPIs to designing analytics solutions, supervising their implementation, testing and QA, and then reporting from a multi-channel perspective

How do you technically succeed with digital analytics when you work with existing, sometimes old, platforms that were not designed for analytics purposes? Marine will tackle this challenge from a digital analyst perspective. In that problematic, being technical is essential: you need to know your options and the platforms you work with very well from a technical point of view. Most analysts are not developers but they still have to understand the technical complexities of their implementations to design successful digital analytics solutions.This talk is technique oriented, with examples of technical challenges Marine’s had to personally overcome with Verisure’s platforms.

 

Dagens ModeratorHenrik Nilsson

Henrik Nilsson

Dagens moderator heter Henrik Nilsson och är partner på Helloy. Ett företag som är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Henrik har genom åren hjälpt hundratals kunder att lyckas online. 

Build a robust Audience Strategy

Martin Ramel

Martin Ramel is an Audience Specialist.
His mission at Google is to support Swedish companies to activate data and enable them to meet their customers through out the full journey.

Martin Ramel will present new research from Boston Consulting Group on Data-Driven Transformation. The research finds that leading businesses who increased focus on Automation, Measurement and Audiences has gaining in competitive advantage.The most mature companies in these fields see significant impact of results – up to 30% in cost efficiency savings and 20% increase in revenue. Martin will also go deeper into Audience strategies, key enablers and you should consider as you get started.

Analysen som förändrade vår affärsmodell från grunden

Rickard Lyko & Andre Ihlar

Lyko är hårvård- och skönhetspecialisten med ambitionen att förändra branschen. De har verksamhet både Online och Offline, och ligger i framkant när det kommer till att skapa bra och smidiga köpupplevelser för sina kunder. Under 2018 prisades Lyko som årets E-handlare under Retail Awards. Rickard Lyko är grundare och CDO på företaget och Andre Ihlar arbetar som Online Sales Manager. Under Analyticsdagarna så kommer de att berätta om hur Analys förändrade Lykos affärsmodell från grunden.

What Is Engagement? Under The Hood Of Web Analytics

Simo Ahava

Simo Ahava is a recognized expert on customizing web analytics and tag management solutions to improve the entire “life cycle” of data collection, processing, and reporting. His main areas of expertise lie with Google Analytics and Google Tag Manager, and Google has appointed him as a Google Developer Expert in these fields. He is especially interested in the interface between marketing and development, and his main focus is on increasing awareness, skills, and critical thinking around data.

In this extremely actionable talk, Simo will go over the many facets of the elusive concept of ‘engagement’ in web analytics. What do we mean when we want to measure ‘engagement’, and how is this a difficult and even dangerous rainbow to chase?

Simo uses concrete examples from the world of Google Analytics and Google Tag Manager to illustrate the complexity (and the simplicity) of tracking various engagement interactions on any website. After this talk, you will have a host of new ideas to try on your or your company’s website, and you will also have a better understanding of how Google Analytics works and what makes it tick.

Agilt arbetsätt – Agera direkt på dina insikter

Emilie Eriksson

Under de senaste åren har Tele2 använt sig av olika arbetssätt och organisationsupplägg – nu senast jobbar de agilt. Under Analyticsdagarna så kommer Emilie dela med sig av lite konkreta misstag och insikter där ni förhoppningsvis delvis kan känna igen er och koppla till er nuvarande organisation. Emilie kommer att prata om hur hennes syfte som ledare ändrats beroende på arbetssätt, hur viktigt det har varit för Digital analys-teamet att inte bara fokusera på att leverera insikter, utan även vikten av att hjälpa till med att implementera insikterna. Vidare så berättar Emilie hur de försöker inspirera organisationen till att bli mer passionerade av data!

Det talande medielandskapet – Hur analyserar man ljud?

Tor Rauden Källstigen & Klara Riddermark

Poddar, webb-tv och Youtube har förändrat medielandskapet. Det konsumeras ljud som aldrig förr. Trots detta har analys av ljud länge varit ett svart hål. Hur har detta format medielandskapet? Och vad händer egentligen när innehåll inte går att analysera?

Med hjälp av AI och nya framsteg inom tal-till-text, så går det nu att söka på vad som faktiskt sägs – ord för ord – i det talade medielandskapet. Ett paradigmskifte likt hur sökmotorer en gång gjorde det skrivna internet sökbart. Vilka möjligheter ger det för analytiker? Och hur kan tekniken tillämpas för att ta bättre affärsbeslut?

Tor Rauden Källstigen och Klara Riddermark gör en djupdykning i det talade medielandskapets framväxt och framtid. De jobbar båda på den omtalade startupen Signal Signal som kallats “Google för ljud” i Dagens Industri.

Combining qualitative and quantitative data

Ela Celebi

The Nespresso story began with a simple idea in 1986: enable anyone to create the perfect cup of espresso– just like a skilled barista.

Pioneering portioned coffee segment, today the company continues the journey as a driver of innovation, assuring the highest quality for coffee enthusiasts as an omni-channel brand. Ongoing, data driven optimization of customer journey is at the core of company’s strategy to bring the luxurious taste experience to online services. Ela will elaborate on Nespresso’s digital strategy by zooming into the importance of combining qualitative and quantitative data.

Så tar du action på din kanalanalys

Cathrin Wennersten

Cathrin Wennersten är digital ansvarig på fackförbundet Vision.
På deras webbsida mäter man det mesta som besökaren gör, med ett stort fokus på att öka konverteringen av medlemmar. De följer noga deras viktigaste trafikkällor för att direkt kunna justera om de inte konverterar enligt de uppsatta målen. Detta gäller både organiskt och köpta kanaler. Visions kanalanalys och deras sätt att ta action i deras olika kanaler har visat sig göra stor skillnad på konverteringen. Vision som fackförbund ökar i styrka och är ett av de mest växande fackförbunden i Sverige.

How to succeed with digital analytics when you’re the last one invited to the party

Marine Chaudron

Marine is working with analytics for all consumer applications (web, app and IoT). She is working with both strategy and hands-on implementation. From designing KPIs to designing analytics solutions, supervising their implementation, testing and QA, and then reporting from a multi-channel perspective

How do you technically succeed with digital analytics when you work with existing, sometimes old, platforms that were not designed for analytics purposes? Marine will tackle this challenge from a digital analyst perspective. In that problematic, being technical is essential: you need to know your options and the platforms you work with very well from a technical point of view. Most analysts are not developers but they still have to understand the technical complexities of their implementations to design successful digital analytics solutions.This talk is technique oriented, with examples of technical challenges Marine’s had to personally overcome with Verisure’s platforms.

 

Dagens Moderator

Henrik Nilsson

Dagens moderator heter Henrik Nilsson och är partner på Helloy. Ett företag som är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Henrik har genom åren hjälpt hundratals kunder att lyckas online. 

Hur du använder BIG data för beslut och produktutveckling

Sarah Cain

Benify är ett snabbväxande tillväxtbolag med miljontals användare i deras förmånsportal, som har revolutionerat HR-branschen och hjälper företag att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Miljontals användare gör att Benify sitter på väldigt mycket data, utspridd i en mängd olika system och format.

Sarah Cain har jobbat inom Benifys säljorganisation i över två års tid, med olika typer av analytiska projekt. I dagsläget jobbar hon inom säljutveckling där hon bland annat ansvarar för Benifys stora utvärderings- och benchmarkingskoncept; Förmånskollen, samt arbetar med att göra Benifys säljorganisation ännu mer data-driven.

Under Analyticsdagarna så kommer Sarah att dela med sig om hur Benify har använt data från multipla källor till att skapa en dashboard, med syfte att kunna ta enklare beslut och basera sin utveckling efter faktabaserade analyser. Sarah kommer att berätta hur de använder data för att berätta trovärdiga och övertygande stories, samt dela med sig av hur de har gjort för att göra dessa data användbara och tillgängliga, till och med för säljare!

Google Analytics Grundläggande

Lär dig grunderna och kom igång!
15 November, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Behöver få grundläggande kunskaper för att komma igång med ditt användande. Workshopen kommer att ge dig en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Workshopen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
– Navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
– Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
– Göra enklare analyser och ta action på datan
– Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
– Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
– Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
– Förmedla och använda datan i din organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Karolina Castensson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.
johanna   bild-karro3 (1)

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå
15 November, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men som vill ta din kunskap och ditt användande till nästa nivå, genom att lära dig mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-workshopen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter och där målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätten, implementering och konfigurering.


Vi kommer att titta närmre på:

– Mer avancerade användningsområden och fördjupa dina kunskaper
– Felsökning av data i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– Mer om e-commerce tracking
– Eventspårning med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking


Ta med din dator:

Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Henrik Nilsson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

HenrikNilsson_helloy

Google Ads Grund

Kom igång med SEM och bli synlig online!
13 November, Stockholm

Genom att använda sig av Google Ads (nya namnet för Adwords)  ökar du antalet besökare till din hemsida och får en större chans till en ökad försäljning. Med en teoretisk grund och praktiska övningar kommer du som deltagare att få en bra överblick och grundkunskaper i Google Ads som annonseringsplattform. Under dagen kommer en certifierad workshopledare att gå igenom allt från hur annonseringen fungerar till hur man bäst optimerar sina sökord och fördelar budget rätt.

Passar dig som

Är ny inom Google Ads och vill få ut maximalt av din annonsering i söknätverket. Du vill lära dig grunderna kring hur du på ett kostnadseffektivt sätt syns med ditt varumärke. Oavsett om du köper tjänsten från byrå eller inte, kan denna kurs hjälpa dig få ökad insikt, bli en bättre beställare och kostnadsoptimera din strategi.

Du kommer bland annat att lära dig

• Grundläggande kunskap kring Google Ads och dess möjligheter
• Hur du strukturerar ett konto och skapar annonser
• Hur du kostnadsoptimerar och prioriterar din budget
• Hur du utför sökordsanalys och utifrån den sätter upp din strategi
• Hur du kan optimera landningssidor och kampanjinställningar
• Hur du sätter de viktigaste KPI:erna utifrån din organisations behov
• Hur du kan utvärdera och förbättra din annonsering enligt dina mål

Ta med din dator

Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström, Oscar Wilkens och Karolina Castensson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. 

Dashboard & KPI:er (halvdag)

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!
13 November Stockholm

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

Är marknadschef eller projektleder ett digitalt team och som vill få en bättre, snabbare översikt över era resultat och er status. Eller dig som är en del i ett team eller bolag med ansvar för flera olika kanaler och vill dela och tydliggöra de resultaten ni presterar.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

Analyticsdagarna-nologo-s[1]

Linus Larsson, Agency Director på Web Guide Partner (WGP).
Med många års erfarenhet inom olika delar av webbstrategi- och produktion har han både levererat projekt till kunder och delat med sig av kunskap till branschkollegor.

SEO Grundläggande

Optimera din synlighet i sökmotorer!
13 November, Stockholm

Med ett SEO användande kan du få din webbsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar i sökmotorer. Med denna workshop får du en bra grund att stå på för att kunna impelementera ditt SEO arbete. Du som deltagare får en praktisk grund och introduktion till SEO som verktyg samt praktiska övningar på hur du arbetar med både innehåll och länkningar.

Passar dig som

Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Grunderna till SEO
• Sökordsanalys – Vad är en sökordsanalys och hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?

Teknisk SEO

Innehåll – On page:
• Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
• Best practice för meta-data
• Att skapa innehåll för webben och dina besökare
• Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?

Länkningar – Off Page:
• Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
• Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
•  Vad bör du undvika?

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
15 November, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

Claudia & Joel

Joel Tukiainen & Claudia Oljemark, Keybroker

Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Joel jobbar som affärsområdesansvarig för SEO och webbanalys på Keybroker och har arbetat med SEO i över 5 år i olika vertikaler. Joel tycker att det roligaste med SEO är att skapa långsiktig och hållbar trafik som faktiskt konverterar enligt uppsatt mätplan. Claudia jobbar på Keybroker som digital specialist med inriktning på SEO. Hon har en stor bredd i sina kunduppdrag och jobbar med allt från etablerade e-handlare till stora redaktionella mediahus.

Kunddatan i fokus

Lär dig jobba mer målgruppsanpassat i dina kanaler
31 Maj, Stockholm

Genom att analysera hela kundresan kan ni jobba mer effektivt med att hitta nya kunder samt hitta nya vägar att bearbeta sina befintliga kunder. Att endast fokusera på specifika digitala kanaler kan göra att man missar viktiga delar av kundresan.

Med denna workshop kommer du att få en bättre överblick i hur ni kan jobba mer målgruppsanpassat i samtliga digitala kanaler. Vi kommer att gå in på hur du når och hittar nya kunder, hur du bearbetar dina befintliga kunder samt hur du kan jobba mer effektivt med tvillingmålgrupper.

Passar dig som

Jobbar som marknadschef, digital strateg eller i annan beslutsfattande roll där du lägger digitala strategier.

Du kommer bland annat att lära dig

– Hur en kundreseanalys görs datadrivet
– Hur du kan jobba med olika kundsegment genom hela kundresan
– Hur du ur ett strategiskt perspektiv når rätt kund med rätt budskap i rätt tid
– Hur du lägger en strategi med utgångspunkt i kundresan
– Du kommer få smakprov på hur du vs dina branschkollegor syns digitalt på Google samt i sociala medier

Workshopledare

Skärmavbild 2018-04-09 kl. 18.01.53

Ida Hällkvist, Keybroker. Ida jobbar som Head of commercial development och ansvarar för affärsutveckling och kunderbjudandet på Keybroker. Hon har mer än 8-års erfarenhet av digital kommunikation och har bland annat arbetat som analytiker, marknadschef och konverteringsspecialist. Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Med deras iterativa tillväxtmetodologi, erfarenhet från
onlinemarknadsföring, hands-on teknik, skills och digitala specialister kompletterar de ert team och skapar en digital tillväxtmotor.

Sociala medier

Bli mer framgångsrik i dina digitala kanaler!
15 November Stockholm

Alla människor i Sverige använder sociala medier, och tiden som människor spenderar på sociala medier bara ökar. Men det finns samtidigt många organisationer som inte når fram till sin målgrupp i de sociala medierna. Marknadsföring på rätt sätt i sociala medier är ett väldigt effektivt och kostnadseffektivt sätt att komma i kontakt med sin målgrupp. Därför finns den här heldagskursen till för dig som vill få tips från en expert om hur du lyckas i sociala medier.

Passar dig som

Du som vill lära dig grunderna eller få mer tips om hur du hanterar Facebookannonsering, och till dig som vill bli en bättre beställare mot externa leverantörer.

Du kommer bland annat att lära dig

– Statistik och kanalanvändning
– Vad du behöver för att komma igång!
– Hur skapar du framgångsrika annonser i Facebook och Instagram?
– Hur sätter du upp den bästa kampanjstrukturen?
– Hur fungerar Facebook Business Manager?
– Vanliga misstag och hur du gör för att undvika dom!

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Kursledare

0 (1)
Frida Åhlén, arbetar i rollen som Head of Social Media på Web Guide Partner (WGP). En riktigt expert inom området!

Google Analytics Grundläggande

Lär dig grunderna och kom igång!
15 November, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Behöver få grundläggande kunskaper för att komma igång med ditt användande. Workshopen kommer att ge dig en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Workshopen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
– Navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
– Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
– Göra enklare analyser och ta action på datan
– Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
– Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
– Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
– Förmedla och använda datan i din organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Karolina Castensson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå
15 November, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men som vill ta din kunskap och ditt användande till nästa nivå, genom att lära dig mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-workshopen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter och där målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätten, implementering och konfigurering.

 Vi kommer att titta närmre på:
– Mer avancerade användningsområden och fördjupa dina kunskaper
– Felsökning av data i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– Mer om e-commerce tracking
– Eventspårning med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking

Ta med din dator:

Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Henrik Nilsson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

HenrikNilsson_helloy

Google Ads Grund

Kom igång med SEM och bli synlig online!
13 November, Stockholm

Genom att använda sig av Google Ads (namnet för nya Adwords) ökar du antalet besökare till din hemsida och får en större chans till en ökad försäljning. Med en teoretisk grund och praktiska övningar kommer du som deltagare att få en bra överblick och grundkunskaper i Google Ads som annonseringsplattform. Under dagen kommer en certifierad workshopledare att gå igenom allt från hur annonseringen fungerar till hur man bäst optimerar sina sökord och fördelar budget rätt.

Passar dig som

Är ny inom Google Ads och vill få ut maximalt av din annonsering i söknätverket. Du vill lära dig grunderna kring hur du på ett kostnadseffektivt sätt syns med ditt varumärke. Oavsett om du köper tjänsten från byrå eller inte, kan denna kurs hjälpa dig få ökad insikt, bli en bättre beställare och kostnadsoptimera din strategi.

Du kommer bland annat att lära dig

• Grundläggande kunskap kring Google Ads och dess möjligheter
• Hur du strukturerar ett konto och skapar annonser
• Hur du kostnadsoptimerar och prioriterar din budget
• Hur du utför sökordsanalys och utifrån den sätter upp din strategi
• Hur du kan optimera landningssidor och kampanjinställningar
• Hur du sätter de viktigaste KPI:erna utifrån din organisations behov
• Hur du kan utvärdera och förbättra din annonsering enligt dina mål

Ta med din dator

Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström, Oscar Wilkens och Karolina Castensson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. 

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!
13 November Stockholm

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

Är marknadschef eller projektleder ett digitalt team och som vill få en bättre, snabbare översikt över era resultat och er status. Eller dig som är en del i ett team eller bolag med ansvar för flera olika kanaler och vill dela och tydliggöra de resultaten ni presterar.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

Analyticsdagarna-nologo-s[1]

Linus Larsson, Agency Director på Web Guide Partner (WGP).
Med många års erfarenhet inom olika delar av webbstrategi- och produktion har han både levererat projekt till kunder och delat med sig av kunskap till branschkollegor.

SEO Grundkurs

Optimera din synlighet i sökmotorer
13 November, Stockholm

Med ett SEO användande kan du få din webbsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar i sökmotorer. Med denna workshop får du en bra grund att stå på för att kunna impelementera ditt SEO arbete. Du som deltagare får en praktisk grund och introduktion till SEO som verktyg samt praktiska övningar på hur du arbetar med både innehåll och länkningar.

Passar dig som

Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Grunderna till SEO
• Sökordsanalys – Vad är en sökordsanalys och hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?

Teknisk SEO

Innehåll – On page:
• Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
• Best practice för meta-data
• Att skapa innehåll för webben och dina besökare
• Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?

Länkningar – Off Page:
• Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
• Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
•  Vad bör du undvika?

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
15 November, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

Claudia & Joel

Joel Tukiainen & Claudia Oljemark, Keybroker

Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Joel jobbar som affärsområdesansvarig för SEO och webbanalys på Keybroker och har arbetat med SEO i över 5 år i olika vertikaler. Joel tycker att det roligaste med SEO är att skapa långsiktig och hållbar trafik som faktiskt konverterar enligt uppsatt mätplan. Claudia jobbar på Keybroker som digital specialist med inriktning på SEO. Hon har en stor bredd i sina kunduppdrag och jobbar med allt från etablerade e-handlare till stora redaktionella mediahus.

Sociala medier

Bli mer framgångsrik i dina digitala kanaler!
15 November Stockholm

Alla människor i Sverige använder sociala medier, och tiden som människor spenderar på sociala medier bara ökar. Men det finns samtidigt många organisationer som inte når fram till sin målgrupp i de sociala medierna. Marknadsföring på rätt sätt i sociala medier är ett väldigt effektivt och kostnadseffektivt sätt att komma i kontakt med sin målgrupp. Därför finns den här heldagskursen till för dig som vill få tips från en expert om hur du lyckas i sociala medier.

Passar dig som

Du som vill lära dig grunderna eller få mer tips om hur du hanterar Facebookannonsering, och till dig som vill bli en bättre beställare mot externa leverantörer.

Du kommer bland annat att lära dig

– Statistik och kanalanvändning
– Vad du behöver för att komma igång!
– Hur skapar du framgångsrika annonser i Facebook och Instagram?
– Hur sätter du upp den bästa kampanjstrukturen?
– Hur fungerar Facebook Business Manager?
– Vanliga misstag och hur du gör för att undvika dom!

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Kursledare

0 (1)
Frida Åhlén, arbetar i rollen som Head of Social Media på Web Guide Partner (WGP). En riktigt expert inom området!

Kunddatan i fokus

Lär dig jobba mer målgruppsanpassat i dina kanaler
31 Maj, Stockholm

Genom att analysera hela kundresan kan ni jobba mer effektivt med att hitta nya kunder samt hitta nya vägar att bearbeta sina befintliga kunder. Att
endast fokusera på specifika digitala kanaler kan göra att man missar viktiga
delar av kundresan.

Med denna workshop kommer du att få en bättre överblick i hur ni kan jobba
mer målgruppsanpassat i samtliga digitala kanaler. Vi kommer att gå in på
hur du når och hittar nya kunder, hur du bearbetar dina befintliga kunder
samt hur du kan jobba mer effektivt med tvillingmålgrupper.

Passar dig som

Jobbar som marknadschef, digital strateg eller i annan beslutsfattande roll där du lägger digitala strategier.

Du kommer bland annat att lära dig

– Hur en kundreseanalys görs datadrivet
– Hur du kan jobba med olika kundsegment genom hela kundresan
– Hur du ur ett strategiskt perspektiv når rätt kund med rätt budskap i
rätt tid
– Hur du lägger en strategi med utgångspunkt i kundresan
– Du kommer få smakprov på hur du vs dina branschkollegor syns
digitalt på Google samt i sociala medier

Workshopledare

Skärmavbild 2018-04-09 kl. 18.01.53

Ida Hällkvist, Keybroker. Ida jobbar som Head of commercial development och ansvarar för affärsutveckling och kunderbjudandet på Keybroker. Hon har mer än 8-års erfarenhet av digital kommunikation och har bland annat arbetat som analytiker, marknadschef och konverteringsspecialist. Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Med deras iterativa tillväxtmetodologi, erfarenhet från onlinemarknadsföring, hands-on teknik, skills och digitala specialister kompletterar de ert team och skapar en digital tillväxtmotor.

Usabilla

Usabilla helps brands like HP, Philips, Booking.com, Lufthansa, KLM, Transavia and The Economist to improve the performance of their websites, apps and emails with live user feedback. Our clients utilize our software to stop guessing what users want, and start listening to what they need.

helloy

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.

wgp

Web Guide Partner is one of Sweden’s leading and fastest growing agencies in digital marketing, with a complete product portfolio in search engine optimization (SEO), paid search (SEM), social media as well as conversion and analysis.

Digitala_Strateger

Digitala Strateger i Sverige is with over 4000 members the largest and the leading LinkedIn-group for digital strategists and digital specialists in Sweden.
The group-motto is: ”If you don’t measure you can’t improve”
Join us here:
www.linkedin.com/groups/6937520

dagensAnalys_logotype_fullColor
Dagensanalys.se skriver för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. De plockar upp trender, skriver om nyheter och delar tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

helloy

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.

wgp

Web Guide Partner is one of Sweden’s leading and fastest growing agencies in digital marketing, with a complete product portfolio in search engine optimization (SEO), paid search (SEM), social media as well as conversion and analysis.

Digitala_Strateger

Digitala Strateger i Sverige is with over 4000 members the largest and the leading LinkedIn-group for digital strategists and digital specialists in Sweden.
The group-motto is: ”If you don’t measure you can’t improve”
Join us here:
www.linkedin.com/groups/6937520

CMH-By-Compost-Hybrid-Logotype-DIGITAL-Color-RGB

Carma Marketing Hub är omnikanalsplattformen som förenklar ert sätt att nå er målgrupp: Rätt meddelande till rätt person vid rätt tidpunkt. Optimera din growth marketing genom att använda de kanaler du önskar för att skapa relevanta och personliga kundresor för alla dina kunder.

NM hemsida

We drive change for the largest enterprises and brands in the Nordics by building and running their Digital Growth Engines, which is our offering and systematic approach to creating digital growth. We help companies become customer-centric by combining capabilities within business transformation, service design, technology, data driven marketing and content.