NAS_logotyp_1

Sveriges ledande
event inom mätning
och digital analys

Stockholm 

Konferens – 15 maj
Kurser – 16 maj

NAS_logotyp_1

Sveriges ledande 
event inom mätning 
och digital analys

Stockholm 

Konferens – 15 maj
Kurser – 16 maj

Analys – Insikt – Agera

Sveriges oberoende forum för kunskapsdelning inom webbanalys

Information

Oberoende forum för kunskapsdelning och kompetensförsörjning inom data- och webb analys.

Konferens

Lyssna till andras erfarenheter och best practice från ledande organisationer.

Utbildningar

Ta del av experter tips och konkreta verktyg samt träffa andra deltagare som står inför liknande utmaningar.

Konferens
Utbildningar
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET

Talare Stockholm


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

MarieNilsson
ikea

Marie Nilsson

Analytics i en komplex, global och
decentraliserad omnichannel miljö

benjamin-rayas
facebook

Benjamin Royon

Measuring and understanding
the effect (ENG)

Oleysa
google

Olesya Moosman

Marketing measurement
tools and habits (ENG)

christianviklund
hemnet

Christian Viklund

Från analys
till insikt

EmmaEkman
Leovegas

Emma Ekman

Hur KPI:er för A/B tester mappar
mot företagets generella mål

JohanRikner
N365Group

Johan Rikner

Skapa världens mest virala
filmer med datadriven optimering

SaraCain
benify

Sarah Cain

Data-driven storytelling

MarieNilsson
ikea

Emma Ekman

Analytics i en komplex, global och
decentraliserad omnichannel miljö

LinusLarsson_Thulegroup

Linus Larsson

Att mäta och förstå effekten

Talare våren 2018


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

Workshops våren 2018

google-analytics-basicLär dig grunderna
och kom igång!

KURS
Stockholm, 16 maj

google-analytics-advancedTa dina kunskaper
till nästa nivå!

KURS
Stockholm, 16 maj

AdwordsAnnonsera med Google Adwords
& öka trafiken till din hemsida

KURS
Stockholm, 23 maj

SEO_gOptimera din synlighet
i sökmotorer

KURS
Stockholm, 25 april

SEO-advancedMaximera din
webbplats synlighet

KURS
Stockholm, 16 Maj

Skapa struktur &
samla rätt data

KURS
Stockholm, 22 maj

SEO_gOptimera din synlighet
i sökmotorer

KURS
Stockholm, 25 april

Kunddatan i fokus
Lär dig jobba mer
målgruppsanpassat i dina kanaler

KURS
Stockholm, 31 Maj

Skapa struktur &
samla rätt data

KURS
Stockholm, 22 maj

GA_basicLär dig grunderna och kom igång!
16 Maj Stockholm
WS_googleanalyticsTa dina kunskaper
till nästa nivå!
16 Maj Stockholm
Adwords_wsÖka trafiken till din hemsida med Adwords
25 April Stockholm
SEO_gOptimera din synlighet i Sökmotorer
23 Maj Stockholm
seo_avMaximera synligheten 
16:e Maj Stockholm
dashboard_kpiSkapa struktur och samla rätt data
22 Maj Stockholm 
Kunddatan i fokusLär dig jobba mer målgruppsanpassat
31:a Maj Stockholm
dashboard_kpiSkapa struktur och samla rätt data
22 Maj Stockholm 
Kunddatan i fokus
Lär dig jobba mer 
målgruppsanpassat i dina kanaler

KURS
Stockholm, 31 Maj

Agenda Konferens
15 maj, Stockholm

 
15 maj

 
Bryggarsalen

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Introduktion till dagen
09:25 Google
10:10 Rast
10:30 Facebook
11:10 IKEA
11:45 Diskussion
12:05 Lunch

13:00 Hemnet
13:30
 Leo Vegas
14:00 Rast
14:15 N365
14:45 Benify
15:15 Rast
15:40 AI-case
16:10 Summering
16:20  After Work

Agenda Workshops
16 maj, Stockholm

 
16 maj

 
Helio

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och frukost
09:00 
Workshop
10:20 
Fika
10:40 
Workshopen fortsätter

12:00 Lunch
13:00 
Workshopen fortsätter
14:20 
Fika
14:40 
Workshopen fortsätter
16:00 Summering
16:15 Avslut

Agenda Konferens
15 maj, Stockholm

 
15 maj

 
Bryggarsalen

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Introduktion till dagen
09:25 Google
10:10 Rast
10:30 Facebook
11:10 IKEA
11:45 Diskussion
12:05 Lunch
13:00 Hemnet
13:30
 Leo Vegas
14:00 Rast
14:15 N365
14:45 Benify
15:15 Rast
15:40 AI-case
16:10 Summering
16:20  After Work

Agenda Workshops
16 maj, Stockholm

 
16 maj

 
Helio

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och frukost
09:00 
Workshop
10:20 
Fika
10:40 
Workshopen fortsätter
12:00 Lunch
13:00 
Workshopen fortsätter
14:20 
Fika
14:40 
Workshopen fortsätter
16:00 Summering
16:15 
Avslut

INGET SÄLJSNACK PÅ SCEN
OBEROENDE KUNSKAPSHUB
VI HAR GJORT DETTA TIO GÅNGER NU
ANALYTICS OCH DATA ÄR FRAMTIDEN

På Analyticsdagarna fokuserar vi istället på att bidra med inspiration och kunskapsdelning på scen.

Vi tror på att kunskapsdelning är sättet att lyckas. Vår ambition är att skapa världens största kunskapshub.

Och vi kommer fortsätta. Tack vare alla inspirerande människor som fortsätter att komma tillbaka år efter år.

Vi vill att du ska hantera din data från analys till insikt till åtgärd. Vi skapar därför ett forum som kan lära dig att exekvera.

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Tack till våra Partners


Vi älskar dessa varumärken, det kommer du också att göra. Vill du också bli partner? Kontakta tobias.ogren@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Boka


Vi är glada att du vill deltaga på Analyticsdagarna våren 2018. Glöm inte att du kan välja mellan många olika alternativ, konferens, utbildningar och kombinera dessa. Kontakta tobias.ogren@summitandfriends.se om ni är fler än tre från samma organisation som vill gå.

Priser

Konferens
Pris: 6 800 kr exkl. moms

Workshops
Workshops:  6 800 kr exkl. moms

Få 1 500 i rabatt
Paketpris 1

1 Konferensbiljett + 1 Valfri workshop

NASGA1*

*Använd koden NASGA1 i steg två när du bokar

Få 3 500 i rabatt
Paketpris 2

2 Konferensbiljett + 2 Valfria workshops

NASGA2*

*Använd koden NASGA2 i steg två när du bokar

Få 3 000 i rabatt
Paketpris 3

3 Stycken konferensbiljetter till Analyticsdagarna

NASGA3*

*Använd koden NASGA3 i steg två när du bokar

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med personuppgiftslagens föreskrifter (PuL). Du kan läsa om personuppgiftslagen här

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Blogg


Besök vår blogg för mer information och inspiration kring digital analys

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se vart du ska befinna dig genom ikonerna bredvid
  • Konferens

    Konferensen håller till på Bryggarsalen
    Adress: Norrtullsgatan 12N, 102 35 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte över att kontakta oss
om du har några frågor.

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716

Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Skärmavbild 2018-02-14 kl. 10.55.46

Kontakt


Vid frågor kontakta oss gärna

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Skärmavbild 2018-02-14 kl. 10.55.46

Om Analyticsdagarna

Analys av data har genererat nya upptäckter och insikter under hundratals år. Människan har länge förstått att en instinkt och magkänsla inte är pålitlig. Att analys av data kan avslöja beteenden, visa på effekter och svara på frågor som:
– Vad hände?
– Hur och varför hände det?
– Vad händer nu?
– Vad kommer sannolikt att hända?

Idag har analys av data blivit en central del för de flesta organisationer, där majoriteten arbetar med det på ett eller annat sätt. Utveckligen går fort fram och intresset har ökat rejält de senaste åren, vilket märks då allt fler inser nyttan av data och analys. Idag handlar det mer om hur du optimerar och skapar maximal nytta för din organisation kontra din insats. Hur skapar din organisation maximal nytta och hur arbetar ni för att bli mer datadrivna?

DSC_0056

Om Konferensen

Analyticsdagarna är för dig som vill vara uppdaterad om de senaste trenderna och vara en del av utvecklingen inom data och webbanalys. Här får du ta del av erfarenheter, tips och best practice från organisationer som är ledande inom analytics. På scenen står talare och experter från företag och organisationer i olika branscher som var och en djupdyker i någon del av analysarbetet. Målet med dagen är att du som deltagare ska bli fylld med ny kunskap, inspiration, tips och insikter att ta med dig tillbaka till din organisation för att ni ska kunna utveckla och förbättra ert analysarbete och analysstrategi. Oavsett storlek på din organisation eller hur din kund, användare eller målgrupp ser ut, så kommer dagen att ge dig konkreta tips som du kan ta med dig tillbaka till din organisation.

Analyticsdagarna finns för dig som på något sätt är involverad i eller jobbar med analys av data, och som vill effektivisera och förbättra hur ni jobbar med datahantering och webbanalys för att skapa en effektivare marknadsföring och högre ROI. Under dagen får du insikter i ämnen som Datadriven storytelling, Konvertering, A/B-testing, Dashboards, Digital Marknadsföring och Digitala strategier.

Konferensen går av stapeln den 15:e Maj i Bryggarsalen, Stockholm.

DSC_0056

Om våra workshops

Vilka trafikkällor är viktigast för din organisation och hur samspelar de med varandra? Vill du skapa en ännu djupare förståelse kring hur du använder Google Analytics för att analysera datan?

Dagen efter konferensen erbjuder vi workshops både på grundläggande och avancerad nivå av Google Analytics. Under dessa workshops får du ta del av experternas tips och konkreta verktyg för att du ska kunna använda Google Analytics på ett så effektivt sätt som möjligt i din organisation. Stort fokus på interaktion och att tillsammans med övriga deltagare diskutera utmaningar, möjligheter och lösningar.
Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör verktyget mer lättförståeligt och användbart.

Läs mer om våra utbildningar längre ner eller klicka på Workshops i menyn.

DSC_0056

Om Konferensen

Analyticsdagarna är till för dig som vill hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna och vara en del av utvecklingen inom data och webbanalys. Ta del av andras erfarenheter och best practice från ledande organisationer. Förbered dig för en heldag tillsammans med talare, experter och andra deltagare, och få med dig kunskap, inspiration och konkreta lösningar för att kunna driva utvecklingen framåt i din organisation.

Oavsett storlek på din organisation eller hur din kund, användare eller målgrupp ser ut, så kommer dagen att ge dig konkreta tips som du kan ta med dig tillbaka till din organisation. Målet är att du ska få med dig inspiration, motivation och användbara insikter tillbaka till din organisation för att utveckla och förbättra er analysstrategi.

Analyticsdagarna är till för dig som arbetar med analys av data, som vill förbättra datahantering och webbanalys för effektivare marknadsföring och högre ROI.
Under dagen får du insikter i ämnen som Datadriven storytelling, Konvertering,  A/B Testing, Dashboards, Digital Marknadsföring och Digitala strategier.

Konferensen går av stapeln den 15:e Maj i Bryggarsalen, Stockholm.

Om våra workshops

Vilka trafikkällor är viktigast för din organisation och hur samspelar de med varandra? Vill du skapa en ännu djupare förståelse kring hur du använder Google Analytics för att analysera datan?

Dagen efter konferensen erbjuder vi workshops både på grundläggande och avancerad nivå av Google Analytics. Under dessa workshops får du ta del av experternas tips och konkreta verktyg för att du ska kunna använda Google Analytics på ett så effektivt sätt som möjligt i din organisation. Stort fokus på interaktion och att tillsammans med övriga deltagare diskutera utmaningar, möjligheter och lösningar.
Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör verktyget mer lättförståeligt och användbart.

Läs mer om våra utbildningar längre ner eller klicka på Workshops i menyn.

Analytics i en komplex,Marie Nilssonglobal och decentraliserad omnichannel miljö

Marie Nilsson

Marie Nilsson arbetar som Global Digital Performance Manager på IKEA sedan 1,5 år vilket innebär att hon fokuserar på digital analys men också på att försöka följa hela kundresan för den digitala kunden, dvs från Google till returer. Innan dess arbetade hon som Global eCommerce Business Leader där hon var del av den stora satsning som IKEA har gjort på e-handeln de senaste åren.

Att vara stor är inte alltid en fördel utan det ökar också komplexiteten. Marie kommer att berätta om hur IKEA jobbar med analytics i en komplex, global och decentraliserad omnichannel miljö. Hur håller man ihop mätningen globalt när man har många plattformar med olika implementationer av analytics och där länderna gör egna utvecklingar? Vilka utmaningar står IKEA inför när det gäller att kunna följa kunderna mellan olika enheter (devices) och kanaler?

Measuring and understanding the effect
Benjamin Royon-Facebook

Benjamin Royon

Benjamin Royon, Marketing Science Partner, Facebook Northern Europe. At Facebook, Benjamin partners with clients to drive business impact through people-based measurement. In the past Benjamin worked at Google and in a performance agency where he developed a strong expertise of online measurement.

Idag är det mycket fokus på så kallade last-click modeller som är cookie-baserade. Detta ger en förenklad, och ofta felaktig bild, av vilka kanaler som bidrar. Att nå sin målgrupp och vara relevant blir allt viktigare vid kommunikation. Därav ökar vikten att fokusera på rätt nyckeltal samt möjligheten att följa konsumenten under hela resan, cross-device och mellan olika plattformar. Benjamin kommer under Analyticsdagarna att dela med sig av sina erfarenheter kring att mäta och följa upp effekten av digital kommunikation.

Marketing measurement

Olesya Google

tools and habits

Oleysa Moosman

Olesya Moosman working at Google with Measurement & Attribution. She is a marketing professional with focus on brand ROI analysis to drive data-informed business strategy.

Have you ever wondered whether a marketing campaign you were responsible for was a success and struggled to find an answer? Would you be able to explain the impact of that campaign on the business to your CFO? How should you capture the entire marketing journey when measuring media effectiveness?

If you have asked yourself some of these questions, this session is for you! We will share a framework on how to build a clear and effective marketing measurement plan that reflects your company’s strategy, has the entire customer journey in mind and helps you tell a story with data, in a language that your CEO and CFO will understand. We will also share tips on how to become data-driven in your daily work, encourage others to do the same, collaborate like a superstar, and finally, ask for that promotion by becoming a measurement guru.

 

Från analys till affärsnytta

Christian Viklund

Christian Viklund

Varje vecka kommer 2,8 miljoner unika besökare till Sveriges största bostadssajt via mobilen, surfplattan eller datorn. Oavsett vad besökaren är ute efter, försöker Hemnet göra allt de kan för att hjälpa sina besökare att uppfylla sina bostadsdrömmar.

Christian Viklund är ansvarig för Kommersiell Analys på Hemnet. I hans roll ingår det att analysera användarflöden, räckvidder, målgrupper, försäljningsdata etc. Vad (eller vem?) är det som Hemnet erbjuder?

Christian kommer att prata om affärsnyttan av Hemnets analysarbete. Det finns inget självändamål med deras digitala analys utan all analys har som mål att skapa värde.

Hur KPI:er för A/B-testerLina_Hansson mappar mot företagets generella mål

Emma Ekman

Emma Ekman har de senaste 2 åren arbetat med digital analys och konverteringsoptimering på det prisbelönta spelbolaget LeoVegas.

Emma kommer att dela med sig om hur LeoVegas jobbar med olika conversion funnels för att förstå vilken del av kundens resa vi bör fokusera på och var konverteringsoptimering kan få bäst resultat. Hon kommer att visa hur KPI:er för A/B tester faktiskt mappar mot företagets generella mål och hur du kan definiera områden där din site läcker. En liten förändring på sajten kan göra stor skillnad på konverteringsgraden och en enorm skillnad på nedersta raden.

Skapa världens mestJohan Rikner
virala filmer med datadriven optimering

Johan Rikner

Johan Rikner är grundaren och CEO på N365 Group. N365 Group är Sveriges ledande content marketing byrå och ligger också bakom sociala medier sidan Newsner. Med digitala native advertising-kampanjer och fokus på datadriven optimering, säkerställs effektiva resultat.

Newsner är en av världens största sidor med drygt 50 miljoner besökare varje månad. Video har blivit en stor del av framgången och under 2017 skapade Newsner flera av världens mest delade videos. Förutom virala filmer skapar Newsner även mycket rörligt material, både för att driva konvertering, men också för att nå fram till så många som möjligt.

Under Analyticsdagarna kommer Johan Rikner att dela med sig av framgångsreceptet om hur du skapar världens mest virala videos. Förhoppningen är att du själv med hjälp av Johans konkreta tips ska kunna skapa dina egna succévideos!

Data-driven storytellingsarah cain Benify

Sarah Cain

Benify är ett snabbväxande tillväxtbolag med miljontals användare i deras förmånsportal, som har revolutionerat HR-branschen och hjälper företag att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Miljontals användare gör att Benify sitter på väldigt mycket data, utspridd i en mängd olika system och format.

Sarah Cain har jobbat inom Benifys säljorganisation i över två års tid, med olika typer av analytiska projekt. I dagsläget jobbar hon inom säljutveckling där hon bland annat ansvarar för Benifys stora utvärderings- och benchmarkingskoncept; Förmånskollen, samt arbetar med att göra Benifys säljorganisation ännu mer data-driven.

Under Analyticsdagarna så kommer Sarah att dela med sig om hur Benify har använt data från multipla källor till att skapa en dashboard, med syfte att kunna ta enklare beslut och basera sin utveckling efter faktabaserade analyser. Sarah kommer att berätta hur de använder data för att berätta trovärdiga och övertygande stories, samt dela med sig av hur de har gjort för att göra dessa data användbara och tillgängliga, till och med för säljare!

Analytics i en komplex, global och
decentraliserad omnichannel miljö

Marie Nilsson

Marie Nilsson arbetar som Global Digital Performance Manager på IKEA sedan 1,5 år vilket innebär att hon fokuserar på digital analys men också på att försöka följa hela kundresan för den digitala kunden, dvs från Google till returer. Innan dess arbetade hon som Global eCommerce Business Leader där hon var del av den stora satsning som IKEA har gjort på e-handeln de senaste åren.

Marie kommer att berätta om hur IKEA jobbar med analytics i en komplex, global och decentraliserad omnichannel miljö. Hur håller man ihop mätningen globalt när man har många plattformar med olika implementationer av analytics och där länderna gör egna utvecklingar? Vilka utmaningar står IKEA inför när det gäller att kunna följa kunderna mellan olika enheter (devices) och kanaler?
Att vara stor är inte alltid en fördel utan det ökar också komplexiteten.

 

Skapa en dashboard ochLinus_Larsson
visualisera datan för hela organisationen

Linus Larsson

Linus är Global Online Traffic Manager på Thule Group. Han kommer tala om hur och vad du behöver tänka på när du skapar en dashboard. Han kommer även att prata om visualisering av data och hur Thule Group lyckats visualisera data och förändrat de anställda och organisationens inställning till data.

Analytics i en komplex, global och
decentraliserad omnichannel miljö

Marie Nilsson

Marie Nilsson arbetar som Global Digital Performance Manager på IKEA sedan 1,5 år vilket innebär att hon fokuserar på digital analys men också på att försöka följa hela kundresan för den digitala kunden, dvs från Google till returer. Innan dess arbetade hon som Global eCommerce Business Leader där hon var del av den stora satsning som IKEA har gjort på e-handeln de senaste åren.

Att vara stor är inte alltid en fördel utan det ökar också komplexiteten. Marie kommer att berätta om hur IKEA jobbar med analytics i en komplex, global och decentraliserad omnichannel miljö. Hur håller man ihop mätningen globalt när man har många plattformar med olika implementationer av analytics och där länderna gör egna utvecklingar? Vilka utmaningar står IKEA inför när det gäller att kunna följa kunderna mellan olika enheter (devices) och kanaler?

 

Measuring and understanding the effect (ENG)

Benjamin Royon

Benjamin Royon, Marketing Science Partner, Facebook Northern Europe. At Facebook, Benjamin partners with clients to drive business impact through people-based measurement. In the past Benjamin worked at Google and in a performance agency where he developed a strong expertise of online measurement.

Idag är det mycket fokus på så kallade last-click modeller som är cookie-baserade. Detta ger en förenklad, och ofta felaktig bild, av vilka kanaler som bidrar. Att nå sin målgrupp och vara relevant blir allt viktigare vid kommunikation. Därav ökar vikten att fokusera på rätt nyckeltal samt möjligheten att följa konsumenten under hela resan, cross-device och mellan olika plattformar. Benjamin kommer under Analyticsdagarna att dela med sig av sina erfarenheter kring att mäta och följa upp effekten av digital kommunikation.

Från analys till affärsnytta

Christian Viklund

Varje vecka kommer 2,8 miljoner unika besökare till Sveriges största bostadssajt via mobilen, surfplattan eller datorn. Oavsett vad besökaren är ute efter, försöker Hemnet göra allt de kan för att hjälpa sina besökare att uppfylla sina bostadsdrömmar.

Christian Viklund är ansvarig för Kommersiell Analys på Hemnet. I hans roll ingår det att analysera användarflöden, räckvidder, målgrupper, försäljningsdata etc. Vad (eller vem?) är det som Hemnet erbjuder?

Christian kommer att prata om affärsnyttan av Hemnets analysarbete. Det finns inget självändamål med deras digitala analys utan all analys har som mål att skapa värde.

Marketing measurement tools and habits (ENG)

Olesya Moosman

Olesya Moosman working at Google with Measurement & Attribution. She is a marketing professional with focus on brand ROI analysis to drive data-informed business strategy.

Have you ever wondered whether a marketing campaign you were responsible for was a success and struggled to find an answer? Would you be able to explain the impact of that campaign on the business to your CFO? How should you capture the entire marketing journey when measuring media effectiveness?

If you have asked yourself some of these questions, this session is for you! We will share a framework on how to build a clear and effective marketing measurement plan that reflects your company’s strategy, has the entire customer journey in mind and helps you tell a story with data, in a language that your CEO and CFO will understand. We will also share tips on how to become data-driven in your daily work, encourage others to do the same, collaborate like a superstar, and finally, ask for that promotion by becoming a measurement guru.

Hur KPI:er för A/B tester mappar mot företagets generella mål

Emma Ekman

Emma Ekman har dem senaste 2 åren arbetat med digital analys och konverteringsoptimering på det prisbelönta spelbolaget LeoVegas.

Emma kommer att dela med sig om hur LeoVegas jobbar med olika conversion funnels för att förstå vilken del av kundens resa vi bör fokusera på och var konverteringsoptimering kan få bäst resultat. Hon kommer att visa hur KPI:er för A/B tester faktiskt mappar mot företagets generella mål och hur du kan definiera områden där din site läcker. En liten förändring på sajten kan göra stor skillnad på konverteringsgraden och en enorm skillnad på nedersta raden.

Skapa världens mest virala filmer med datadriven optimering

Johan Rikner

Johan Rikner är grundaren och CEO på N365 Group. N365 Group är Sveriges ledande content marketing byrå och ligger också bakom sociala medier sidan Newsner. Med digitala native advertising-kampanjer och fokus på datadriven optimering, säkerställs effektiva resultat.

Newsner är en av världens största sidor med drygt 50 miljoner besökare varje månad. Video har blivit en stor del av framgången och under 2017 skapade Newsner flera av världens mest delade videos. Förutom virala filmer skapar Newsner även mycket rörligt material, både för att driva konvertering, men också för att nå fram till så många som möjligt.

Under Analyticsdagarna kommer Johan Rikner att dela med sig av framgångsreceptet om hur du skapar världens mest virala videos. Förhoppningen är att du själv med hjälp av Johans konkreta tips ska kunna skapa dina egna succévideos!

Hur du använder BIG data för beslut och produktutveckling

Sarah Cain

Benify är ett snabbväxande tillväxtbolag med miljontals användare i deras förmånsportal, som har revolutionerat HR-branschen och hjälper företag att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Miljontals användare gör att Benify sitter på väldigt mycket data, utspridd i en mängd olika system och format.

Sarah Cain har jobbat inom Benifys säljorganisation i över två års tid, med olika typer av analytiska projekt. I dagsläget jobbar hon inom säljutveckling där hon bland annat ansvarar för Benifys stora utvärderings- och benchmarkingskoncept; Förmånskollen, samt arbetar med att göra Benifys säljorganisation ännu mer data-driven.

Under Analyticsdagarna så kommer Sarah att dela med sig om hur Benify har använt data från multipla källor till att skapa en dashboard, med syfte att kunna ta enklare beslut och basera sin utveckling efter faktabaserade analyser. Sarah kommer att berätta hur de använder data för att berätta trovärdiga och övertygande stories, samt dela med sig av hur de har gjort för att göra dessa data användbara och tillgängliga, till och med för säljare!

Google Analytics Grundläggande

Lär dig grunderna och kom igång!
16 maj, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Behöver få grundläggande kunskaper för att komma igång med ditt användande. Workshopen kommer att ge dig en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Workshopen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
– Navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
– Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
– Göra enklare analyser och ta action på datan
– Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
– Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
– Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
– Förmedla och använda datan i din organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Lisa Martin från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. 

johannaLisa_Helloy

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå
16 maj, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men som vill ta din kunskap och ditt användande till nästa nivå, genom att lära dig mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-workshopen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter och där målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätten, implementering och konfigurering.


Vi kommer att titta närmre på:

– Mer avancerade användningsområden och fördjupa dina kunskaper
– Felsökning av data i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– Mer om e-commerce tracking
– Eventspårning med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking


Ta med din dator:

Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Henrik Nilsson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

HenrikNilsson_helloy

AdWords

Kom igång med SEM och bli synlig online!
23 maj, Stockholm

Genom att använda sig av Google Adwords ökar du antalet besökare till din hemsida och får en större chans till en ökad försäljning. Med en teoretisk grund och praktiska övningar kommer du som deltagare att få en bra överblick i Adwords som annonseringsplattform. Under dagen kommer en certifierad workshopledare att gå igenom allt från hur annonseringen fungerar till hur man bäst optimerar sina sökord och fördelar budget rätt.

Passar dig som

Är ny inom AdWords och vill få ut maximalt av din annonsering i söknätverket. Du vill lära dig grunderna kring hur du på ett kostnadseffektivt sätt sprider ditt varumärke med hjälp av Adwords. Oavsett om du köper tjänsten från byrå eller inte, kan denna kurs hjälpa dig få ökad insikt, bli en bättre beställare och kostnadsoptimera din strategi.

Du kommer bland annat att lära dig

• Grundläggande kunskap kring Google AdWords och dess möjligheter
• Hur du strukturerar ett konto och skapar annonser
• Hur du kostnadsoptimerar och prioriterar din budget
• Hur du utför sökordsanalys och utifrån den sätter upp din strategi
• Hur du kan optimera landningssidor och kampanjinställningar
• Hur du sätter de viktigaste KPI:erna utifrån din organisations behov
• Hur du kan utvärdera och förbättra din annonsering enligt dina mål

Ta med din dator

Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Lisa Martin från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. 

johannaLisa_Helloy

SEO Grundläggande

Optimera din synlighet i sökmotorer!
25 april, Stockholm

Med ett SEO användande kan du få din webbsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar i sökmotorer. Med denna workshop får du en bra grund att stå på för att kunna impelementera ditt SEO arbete. Du som deltagare får en praktisk grund och introduktion till SEO som verktyg samt praktiska övningar på hur du arbetar med både innehåll och länkningar.

Passar dig som

Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Grunderna till SEO
• Sökordsanalys – Vad är en sökordsanalys och hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?

Teknisk SEO

Innehåll – On page:
• Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
• Best practice för meta-data
• Att skapa innehåll för webben och dina besökare
• Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?

Länkningar – Off Page:
• Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
• Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
•  Vad bör du undvika?

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Martin Hall WS-ledare

Workshopledare: Martin Hall, Web Guide Partner. Martin har jobbat med SEO sedan 2008 i en mängd olika roller och branscher – bland annat som inhouse-specialist inom affiliate mot USA-marknaden, som team lead och som konsult. Idag jobbar han som konsult på Web Guide Partner med fokus främst på internationella e-handelsbolag.

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
16 Maj, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

Claudia & Joel

Joel Tukiainen & Claudia Oljemark, Keybroker

Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Joel jobbar som affärsområdesansvarig för SEO och webbanalys på Keybroker och har arbetat med SEO i över 5 år i olika vertikaler. Joel tycker att det roligaste med SEO är att skapa långsiktig och hållbar trafik som faktiskt konverterar enligt uppsatt mätplan. Claudia jobbar på Keybroker som digital specialist med inriktning på SEO. Hon har en stor bredd i sina kunduppdrag och jobbar med allt från etablerade e-handlare till stora redaktionella mediahus.

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!
22 Maj Stockholm

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

Är marknadschef eller projektleder ett digitalt team och som vill få en bättre, snabbare översikt över era resultat och er status. Eller dig som är en del i ett team eller bolag med ansvar för flera olika kanaler och vill dela och tydliggöra de resultaten ni presterar.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

Analyticsdagarna-nologo-s[1]

Linus Larsson, Agency Director på Web Guide Partner (WGP).
Med många års erfarenhet inom olika delar av webbstrategi- och produktion har han både levererat projekt till kunder och delat med sig av kunskap till branschkollegor.

SEO Grundläggande

Optimera din synlighet i sökmotorer!
25 april, Stockholm

Med ett SEO användande kan du få din webbsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar i sökmotorer. Med denna workshop får du en bra grund att stå på för att kunna impelementera ditt SEO arbete. Du som deltagare får en praktisk grund och introduktion till SEO som verktyg samt praktiska övningar på hur du arbetar med både innehåll och länkningar.

Passar dig som

Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Grunderna till SEO
• Sökordsanalys – Vad är en sökordsanalys och hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?

Teknisk SEO

Innehåll – On page:
• Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
• Best practice för meta-data
• Att skapa innehåll för webben och dina besökare
• Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?

Länkningar – Off Page:
• Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
• Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
•  Vad bör du undvika?

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Martin Hall WS-ledare

Workshopledare: Martin Hall, Web Guide Partner. Martin har jobbat med SEO sedan 2008 i en mängd olika roller och branscher – bland annat som inhouse-specialist inom affiliate mot USA-marknaden, som team lead och som konsult. Idag jobbar han som konsult på Web Guide Partner med fokus främst på internationella e-handelsbolag.

Kunddatan i fokus

Lär dig jobba mer målgruppsanpassat i dina kanaler
31 Maj, Stockholm

Genom att analysera hela kundresan kan ni jobba mer effektivt med att hitta nya kunder samt hitta nya vägar att bearbeta sina befintliga kunder. Att endast fokusera på specifika digitala kanaler kan göra att man missar viktiga delar av kundresan.

Med denna workshop kommer du att få en bättre överblick i hur ni kan jobba mer målgruppsanpassat i samtliga digitala kanaler. Vi kommer att gå in på hur du når och hittar nya kunder, hur du bearbetar dina befintliga kunder samt hur du kan jobba mer effektivt med tvillingmålgrupper.

Passar dig som

Jobbar som marknadschef, digital strateg eller i annan beslutsfattande roll där du lägger digitala strategier.

Du kommer bland annat att lära dig

– Hur en kundreseanalys görs datadrivet
– Hur du kan jobba med olika kundsegment genom hela kundresan
– Hur du ur ett strategiskt perspektiv når rätt kund med rätt budskap i rätt tid
– Hur du lägger en strategi med utgångspunkt i kundresan
– Du kommer få smakprov på hur du vs dina branschkollegor syns digitalt på Google samt i sociala medier

Workshopledare

Skärmavbild 2018-04-09 kl. 18.01.53

Ida Hällkvist, Keybroker. Ida jobbar som Head of commercial development och ansvarar för affärsutveckling och kunderbjudandet på Keybroker. Hon har mer än 8-års erfarenhet av digital kommunikation och har bland annat arbetat som analytiker, marknadschef och konverteringsspecialist. Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Med deras iterativa tillväxtmetodologi, erfarenhet från
onlinemarknadsföring, hands-on teknik, skills och digitala specialister kompletterar de ert team och skapar en digital tillväxtmotor.

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!
22 Maj Stockholm

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

Är marknadschef eller projektleder ett digitalt team och som vill få en bättre, snabbare översikt över era resultat och er status. Eller dig som är en del i ett team eller bolag med ansvar för flera olika kanaler och vill dela och tydliggöra de resultaten ni presterar.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Analyticsdagarna-nologo-s[1]Workshopledare: Linus Larsson, Agency Director på Web Guide Partner (WGP).
Med många års erfarenhet inom olika delar av webbstrategi- och produktion har han både levererat projekt till kunder och delat med sig av kunskap till branschkollegor.

Google Analytics Grundläggande

Lär dig grunderna och kom igång!
16 maj, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Behöver få grundläggande kunskaper för att komma igång med ditt användande. Workshopen kommer att ge dig en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Workshopen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
– Navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
– Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
– Göra enklare analyser och ta action på datan
– Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
– Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
– Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
– Förmedla och använda datan i din organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Lisa Martin från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. 

johannaLisa_Helloy

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå
16 maj, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men som vill ta din kunskap och ditt användande till nästa nivå, genom att lära dig mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-workshopen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter och där målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätten, implementering och konfigurering.

 Vi kommer att titta närmre på:
– Mer avancerade användningsområden och fördjupa dina kunskaper
– Felsökning av data i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– Mer om e-commerce tracking
– Eventspårning med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking

Ta med din dator:

Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Henrik Nilsson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

HenrikNilsson_helloy

AdWords

Kom igång med SEM och bli synlig online!
23 maj, Stockholm

Genom att använda sig av Google Adwords ökar du antalet besökare till din hemsida och får en större chans till en ökad försäljning. Med en teoretisk grund och praktiska övningar kommer du som deltagare att få en bra överblick i Adwords som annonseringsplattform. Under dagen kommer en certifierad workshopledare att gå igenom allt från hur annonseringen fungerar till hur man bäst optimerar sina sökord och fördelar budget rätt.

Passar dig som

Är ny inom AdWords och vill få ut maximalt av din annonsering i söknätverket. Du vill lära dig grunderna kring hur du på ett kostnadseffektivt sätt sprider ditt varumärke med hjälp av Adwords. Oavsett om du köper tjänsten från byrå eller inte, kan denna kurs hjälpa dig få ökad insikt, bli en bättre beställare och kostnadsoptimera din strategi.

Du kommer bland annat att lära dig

• Grundläggande kunskap kring Google AdWords och dess möjligheter
• Hur du strukturerar ett konto och skapar annonser
• Hur du kostnadsoptimerar och prioriterar din budget
• Hur du utför sökordsanalys och utifrån den sätter upp din strategi
• Hur du kan optimera landningssidor och kampanjinställningar
• Hur du sätter de viktigaste KPI:erna utifrån din organisations behov
• Hur du kan utvärdera och förbättra din annonsering enligt dina mål

Ta med din dator

Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Lisa Martin från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. 

johannaLisa_Helloy

SEO Grundläggande

Optimera din synlighet i sökmotorer!
25 april, Stockholm

Med ett SEO användande kan du få din webbsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar i sökmotorer. Med denna workshop får du en bra grund att stå på för att kunna impelementera ditt SEO arbete. Du som deltagare får en praktisk grund och introduktion till SEO som verktyg samt praktiska övningar på hur du arbetar med både innehåll och länkningar.

Passar dig som

Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Grunderna till SEO
• Sökordsanalys – Vad är en sökordsanalys och hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?

Teknisk SEO

Innehåll – On page:
• Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
• Best practice för meta-data
• Att skapa innehåll för webben och dina besökare
• Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?

Länkningar – Off Page:
• Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
• Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
•  Vad bör du undvika?

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Martin Hall WS-ledare

Workshopledare: Martin Hall, Web Guide Partner. Martin har jobbat med SEO sedan 2008 i en mängd olika roller och branscher – bland annat som inhouse-specialist inom affiliate mot USA-marknaden, som team lead och som konsult. Idag jobbar han som konsult på Web Guide Partner med fokus främst på internationella e-handelsbolag.

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
16 Maj, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

Claudia & Joel

Joel Tukiainen & Claudia Oljemark, Keybroker

Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Joel jobbar som affärsområdesansvarig för SEO och webbanalys på Keybroker och har arbetat med SEO i över 5 år i olika vertikaler. Joel tycker att det roligaste med SEO är att skapa långsiktig och hållbar trafik som faktiskt konverterar enligt uppsatt mätplan. Claudia jobbar på Keybroker som digital specialist med inriktning på SEO. Hon har en stor bredd i sina kunduppdrag och jobbar med allt från etablerade e-handlare till stora redaktionella mediahus.

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!
22 Maj Stockholm

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

Är marknadschef eller projektleder ett digitalt team och som vill få en bättre, snabbare översikt över era resultat och er status. Eller dig som är en del i ett team eller bolag med ansvar för flera olika kanaler och vill dela och tydliggöra de resultaten ni presterar.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

Analyticsdagarna-nologo-s[1]

Linus Larsson, Agency Director på Web Guide Partner (WGP).
Med många års erfarenhet inom olika delar av webbstrategi- och produktion har han både levererat projekt till kunder och delat med sig av kunskap till branschkollegor.

Kunddatan i fokus

Lär dig jobba mer målgruppsanpassat i dina kanaler
31 Maj, Stockholm

Genom att analysera hela kundresan kan ni jobba mer effektivt med att hitta nya kunder samt hitta nya vägar att bearbeta sina befintliga kunder. Att endast fokusera på specifika digitala kanaler kan göra att man missar viktiga delar av kundresan.

Med denna workshop kommer du att få en bättre överblick i hur ni kan jobba
mer målgruppsanpassat i samtliga digitala kanaler. Vi kommer att gå in på hur du når och hittar nya kunder, hur du bearbetar dina befintliga kunder samt hur du kan jobba mer effektivt med tvillingmålgrupper.

Passar dig som

Jobbar som marknadschef, digital strateg eller i annan beslutsfattande roll där du lägger digitala strategier.

Du kommer bland annat att lära dig

– Hur en kundreseanalys görs datadrivet
– Hur du kan jobba med olika kundsegment genom hela kundresan
– Hur du ur ett strategiskt perspektiv når rätt kund med rätt budskap i
rätt tid
– Hur du lägger en strategi med utgångspunkt i kundresan
– Du kommer få smakprov på hur du vs dina branschkollegor syns
digitalt på Google samt i sociala medier

Workshopledare

Skärmavbild 2018-04-09 kl. 18.01.53Ida Hällkvist, Keybroker. Ida jobbar som Head of commercial development och ansvarar för affärsutveckling och kunderbjudandet på Keybroker. Hon har mer än 8-års erfarenhet av digital kommunikation och har bland annat arbetat som analytiker, marknadschef och konverteringsspecialist. Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Med deras iterativa tillväxtmetodologi, erfarenhet från onlinemarknadsföring, hands-on teknik, skills och digitala specialister kompletterar de ert team och skapar en digital tillväxtmotor.

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!
22 Maj Stockholm

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

Är marknadschef eller projektleder ett digitalt team och som vill få en bättre, snabbare översikt över era resultat och er status. Eller dig som är en del i ett team eller bolag med ansvar för flera olika kanaler och vill dela och tydliggöra de resultaten ni presterar.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

Analyticsdagarna-nologo-s[1]

Linus Larsson, Agency Director på Web Guide Partner (WGP).
Med många års erfarenhet inom olika delar av webbstrategi- och produktion har han både levererat projekt till kunder och delat med sig av kunskap till branschkollegor.

Kunddatan i fokus

Lär dig jobba mer målgruppsanpassat i dina kanaler
31 Maj, Stockholm

Genom att analysera hela kundresan kan ni jobba mer effektivt med att hitta nya kunder samt hitta nya vägar att bearbeta sina befintliga kunder. Att
endast fokusera på specifika digitala kanaler kan göra att man missar viktiga
delar av kundresan.

Med denna workshop kommer du att få en bättre överblick i hur ni kan jobba
mer målgruppsanpassat i samtliga digitala kanaler. Vi kommer att gå in på
hur du når och hittar nya kunder, hur du bearbetar dina befintliga kunder
samt hur du kan jobba mer effektivt med tvillingmålgrupper.

Passar dig som

Jobbar som marknadschef, digital strateg eller i annan beslutsfattande roll där du lägger digitala strategier.

Du kommer bland annat att lära dig

– Hur en kundreseanalys görs datadrivet
– Hur du kan jobba med olika kundsegment genom hela kundresan
– Hur du ur ett strategiskt perspektiv når rätt kund med rätt budskap i
rätt tid
– Hur du lägger en strategi med utgångspunkt i kundresan
– Du kommer få smakprov på hur du vs dina branschkollegor syns
digitalt på Google samt i sociala medier

Workshopledare

Skärmavbild 2018-04-09 kl. 18.01.53

Ida Hällkvist, Keybroker. Ida jobbar som Head of commercial development och ansvarar för affärsutveckling och kunderbjudandet på Keybroker. Hon har mer än 8-års erfarenhet av digital kommunikation och har bland annat arbetat som analytiker, marknadschef och konverteringsspecialist. Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Med deras iterativa tillväxtmetodologi, erfarenhet från onlinemarknadsföring, hands-on teknik, skills och digitala specialister kompletterar de ert team och skapar en digital tillväxtmotor.

Usabilla

Usabilla helps brands like HP, Philips, Booking.com, Lufthansa, KLM, Transavia and The Economist to improve the performance of their websites, apps and emails with live user feedback. Our clients utilize our software to stop guessing what users want, and start listening to what they need.

helloy

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.

wgp

Web Guide Partner is one of Sweden’s leading and fastest growing agencies in digital marketing, with a complete product portfolio in search engine optimization (SEO), paid search (SEM), social media as well as conversion and analysis.

Digitala_Strateger

Digitala Strateger i Sverige is with over 4000 members the largest and the leading LinkedIn-group for digital strategists and digital specialists in Sweden.
The group-motto is: ”If you don’t measure you can’t improve”
Join us here:
www.linkedin.com/groups/6937520

CMH-By-Compost-Hybrid-Logotype-DIGITAL-Color-RGB

Carma Marketing Hub är omnikanalsplattformen som förenklar ert sätt att nå er målgrupp: Rätt meddelande till rätt person vid rätt tidpunkt. Optimera din growth marketing genom att använda de kanaler du önskar för att skapa relevanta och personliga kundresor för alla dina kunder.

helloy

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.

wgp

Web Guide Partner is one of Sweden’s leading and fastest growing agencies in digital marketing, with a complete product portfolio in search engine optimization (SEO), paid search (SEM), social media as well as conversion and analysis.

Digitala_Strateger

Digitala Strateger i Sverige is with over 4000 members the largest and the leading LinkedIn-group for digital strategists and digital specialists in Sweden.
The group-motto is: ”If you don’t measure you can’t improve”
Join us here:
www.linkedin.com/groups/6937520