NAS_logotyp_1

Sveriges ledande event
inom mätning och
digital analys

OFFENTLIG SEKTOR 

NAS_logotyp_1

Sveriges ledande event
inom mätning och
digital analys

OFFENTLIG SEKTOR 

Event – 14 November
Kurser – 13-15 November

Offentlig Sektor

EVENT: Best practice, insikter, lärdomar från privat & offentlig sektor
KURSER: Praktisk tillämpning av verktyg och konkreta tips

Om Analytics

Genom Analytics får du en direkt inblick i hur din webbplats mår och hur dina besökare använder din webb. Mätning och digital analys ger dig möjlighet att se vad som fungerar och var du kan göra förbättringar.

Om Analyticsdagarna

För dig som vill hänga med i utvecklingen inom analys och mätning av data och webb. Du får ta del av case, verktyg, metoder från privata och offentliga organisationer som är ledande inom Analytics.

Praktisk tillämpning

Fördjupa din förståelse genom praktisk tillämpning med hjälp av kurser som leds av experter inom; Google Analytics, SEO,  hur du jobbar framgångsrikt med Sociala Medier och hur du sätter upp en Dashboard.

Analyticsdagarna
Kurser
ORGANISATIONER SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET
ORGANISATIONER SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET

Några av höstens talare, 14 November i Stockholm


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

simo
8 bit hemsida

Simo Ahava
Partner, co-founder

What is engagement?
Under the hood of Web Analytics [ENG]

martin
googel

Martin Ramel
Audience Specialist

Build a robust
audience strategy

Emilie Eriksson
tele2

Emilie Eriksson
Head of Digital Analytics & BI

Agilt arbetsätt –
Agera direkt på dina insikter

Anders Å
Skatteverket

Anders Åhlund
Webbanalytiker/strateg

Insikter från Skatteverkets senaste
projekt inom webbanalys

Henrik H
Konsumentverket

Henrik Hallenius
Webbanalytiker

Planering och uppföljning
av digitala kampanjer

beatrice
storsthlm

Beatrice Sablone
Digital strateg

Öppna data – vad är det
och varför ska offentlig sektor jobba med det?

Cathrin
vision

Cathrin Wennersten
Digital Ansvarig

Så tar du action
på din kanalanalys

Emma B
plansverige

Emma Bergflo &
Anna Boberg

Resan mot en
insiktsdriven organisation

HenrikNilsson_helloy
helloy

Henrik Nilsson
Partner Helloy

Dagens
moderator

johannesAndreas_taby
tabykommun

Andreas Nordling & Johannes Söderlund

Utvecklingsarbete med analys och uppföljning för att förbättra det digitala kundmötet

benjamin-rayas
facebook

Benjamin Royon

Measuring and understanding
the effect (ENG)

Karolina_Loreal
loreal

Karolina Starkhammar

Web analytics to make advertising
more relevant, interesting and impactful

LinusLarsson_Thulegroup
Thulegroup

Linus Larsson

Skapa en dashboard och visualisera
datan för hela organisationen

Skapa en dashboard ochLinus_Larsson
visualisera datan för hela organisationen

Linus Larsson

Linus är Global Online Traffic Manager på Thule Group. Han kommer tala om hur och vad du behöver tänka på när du skapar en dashboard. Han kommer även att prata om visualisering av data och hur Thule Group lyckats visualisera data och förändrat de anställda och organisationens inställning till data.

Talare våren 2018


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

ingager
Simon Beyer
verksamt

Från excel till smarta analysverktyg

Isabelle Ålander & Pierre Dahlström

Verksamt.se är en webbplats med samlad service och information från flera myndigheter. Allt för att förenkla för de som driver eller ska starta eget företag. Isabelle och Pierre kommer att prata om hur de strategiskt arbetar med webbanalys och mäter webbplatsen. Hur de arbetar med myndighet samarbeten och vad de behöver bli bättre på. De kommer att tala om hur de gick från excel och hur det idag arbetar med Google Data Studio och Siteimprove Analytics. Det blir konkret och inspirerande.

Agenda Event
14 November

 
Bryggarsalen

 
08:30- 16:10

08:30 Registrering och frukost
09:00 Introduktion till dagen
09:20 Google
10:05 Paus
10:30 Simo Ahava
11:15 Tele2
12:00 Lunch

13:00 Storsthlm
13:30
 Vision
14:00 Konsumentverket
14:30 Fikapaus
15:00 Skatteverket
15:30 Plan International
16:00 Summering
16:10 After work!

Agenda Event
14 November

 
Bryggarsalen

 
08:30- 16:10

08:30 Registrering och frukost
09:00 Introduktion till dagen
09:20 Google
10:05 Paus
10:30 Simo Ahava
11:15 Tele2
12:00 Lunch
13:00 Storsthlm
13:30
 Vision
14:00 Konsumentverket
14:30 Fikapaus
15:00 Skatteverket
15:30 Plan International
16:00 Summering
16:10 After work!

Kurser
13 & 15 November, Stockholm

 
13 & 15 November

 
Se aktuell kurs
för specifik plats

 
08:30- 16:30

Kurser i November 2018

google-analytics-basic
Lär dig grunderna

och kom igång!

KURS
Stockholm, 15 November
Plats: Hornsbruksgatan 23b

google-analytics-advanced
Ta dina kunskaper

till nästa nivå!

KURS
Stockholm, 15 November
Plats: Hornsbruksgatan 23b

WS_google ads
Öka trafiken till din webbsida
med Google Ads

KURS
Stockholm, 13 November
Plats: Dalagatan 7

Skapa struktur &
samla rätt data

KURS
Stockholm, 13 November
Plats: Norrtullsgatan 12N 

SEO_gOptimera din synlighet
i sökmotorer

KURS
Stockholm, 13 November

SEO-advancedMaximera din
webbplats synlighet

KURS
Stockholm, 15 November

Sociala medier 1

Så lyckas du i sociala medier!

KURS
Stockholm, 15 November

SEO-advancedMaximera din
webbplats synlighet

KURS
Stockholm, 16 Maj

Skapa struktur &
samla rätt data

KURS
Stockholm, 22 maj

WS_gdpr

GDPR och
kundintegritet

WS_GAbasic

Lär dig grunderna och kom igång!

WS_aadv

Ta dina kunskaper
till nästa nivå!

WS_off

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande (offentlig sektor)

WS_anvandarvanlighet

Så skapar du struktur och processer kring informationshantering
INGET SÄLJSNACK PÅ SCEN
OBEROENDE KUNSKAPSHUB
VI HAR GJORT DETTA ELVA GÅNGER NU
ANALYTICS OCH DATA ÄR FRAMTIDEN

På Analyticsdagarna fokuserar vi istället på att bidra med inspiration och kunskapsdelning på scen

Vi tror på att kunskapsdelning är sättet att lyckas, Vår ambition är att skapa världens största kunskapshub. Inget annat.

Och vi kommer fortsätta. Tack vare alla inspirerande människor som fortsätter att komma tillbaka år efter år.

Vi vill att du ska hantera din data från analys till insikt till åtgärd. Vi skapar därför ett forum som kan lära dig behärska ämnet och exekvera.

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Boka


Vi är glada att du är intresserad av att delta på Analyticsdagarna! Du kan välja mellan flera olika paketpriser. Delta på antingen eventet eller kurser och även kombinera dessa med våra paketpriser. Kontakta gärna tobias.ogren@summitandfriends.se  eller ring 0702009716, om ni är fler än tre från samma organisation som vill gå eller har några frågor eller funderingar kring upplägg och innehåll.

Event 14 November
Pris: 6 800 kr exkl. moms 

Kurser 13 & 15 November
Heldag: 6 800 kr exkl. moms
Halvdag: 3 5
00 kr exkl. moms

3500 KR RABATT!
2 st event + 2 st valfria kurser.
Använd rabattkoden nasoff2 i steg 2 nedan:

6800 KR RABATT!
Gå 3 betala för 2 st eventbiljetter.
Använd rabattkoden 3for2nasoff i steg 2 nedan:

1500 KR RABATT!
1 st event + 1 st kurs.
Använd rabattkoden nasoff1 i steg 2 nedan:

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med GDPR. Ditt namn och organisation kan komma att delas med tredje part. Du kan läsa mer om vår policy kring GDPR här.

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

×

Personuppgiftsbehandling och GDPR

Summit and Friends AB:s policy för personuppgiftsbehandling, GDPR

Inledning

Summit and Friends AB (”SnF”) samlar in personlig information om dig (B2B, med andra ord dina kontaktuppgifter till dig som yrkesperson) och använder uppgifterna i syfte att hjälpa dig att komma i kontakt med framtida intressanta bloggar, nätverk, konferenser och utbildningar. SnF värnar om din personliga integritet och vår målsättning är att du ska känna dig säker på att dina personuppgifter behandlas korrekt. Det är helt frivilligt så det är viktigt att ni meddelar oss om ni inte vill kvarstå.

Vilka personuppgifter som behandlas

Personuppgifter är varje upplysning som direkt eller indirekt kan identifiera en levande, fysisk person. De personuppgifter hänförliga till dig som SnF behandlar är dels de som du själv lämnar till oss, t.ex. när du anmäler dig till nyhetsbrev eller bokar dig och dina kollegor på någon av våra aktiviteter. Uppgifterna är B2B och består primärt av namn, din e-postadress till arbete, jobbadress, preferenser och information om de aktiviteter du deltagit på.

De personuppgifter som vi inhämtar från andra kan bestå av uppgifter av andra databaser som tillhandahåller information eller de uppgifter som är öppna av er arbetsgivare.

Hur personuppgifterna används och för vilka ändamål

Dina personuppgifter kommer att behandlas för att kunna bidra med kunskap inom ditt område i form av att skicka ut matnyttig information och marknadsföra våra tjänster. Det innebär bland annat att de kommer användas i syfte att förbättra dina karriärmöjligheter och presentera dig för intressanta konferenser och nätverk. Du kommer få riktade mail som skickas till dig. Vi kan också komma att behandla personuppgifterna för att kontakta dig i informations- eller marknadsföringssyfte. Det kan t.ex. röra sig om undersökningar, eventförfrågningar eller informations- och tjänsterelaterad kommunikation, inklusive viktiga säkerhetsuppdateringar. I samband med event kan dina personuppgifter också användas för att skapa deltagarlistor och namnbrickor.

Vi kan även behandla dina uppgifter för att förbättra våra webbplatser samt för att skapa anonymiserade undersökningar. Uppgifterna är i dessa fall aggregerade, vilket innebär att du inte kan identifieras genom dem.

Laglig grund

SnF behandlar alltid dina personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning. Vi behandlar dina personuppgifter om vi har ett legitimt och berättigat intresse, t.ex. ett intresse av att kunna kommunicera med dig samt för att få marknadsföra oss och utveckla våra tjänster.

Utlämnande av personuppgifterna

I samband med event syns ditt namn, arbetsgivare och i vissa fall din arbetsplatsmail. SnF ingår partneravtal, exempelvis för IT-tjänster. Dessa partners kan komma att få del av dina personuppgifter men enbart genom Namn och Organisation. SnF har ingått avtal med dessa partners för att tillförsäkra att dina personuppgifter behandlas konfidentiellt och skyddas med lämpliga säkerhetsåtgärder och i enlighet med denna policy. När vi anlitar partners utanför EU/EES säkrar vi att dina uppgifter skyddas på ett adekvat sätt, t.ex. genom att ett dataöverföringsavtal tecknas med den leverantör som får åtkomst till uppgifterna. Vi delar även med oss av sammanställd anonym information om besökare till våra webbplatser till kunder, partners, andra webbplatsbesökare och andra tredje parter så att de kan förstå webbplatsernas typer av besökare och hur dessa besökare använder webbplatserna. Vi kan även behöva lämna ut uppgifter som myndigheter begär att få del av. Slutligen kan vi komma att lämna ut personuppgifterna till tredje part som förvärvar SnF, oavsett om detta görs genom fusion, sammanslagning eller förvärv av hela eller en väsentlig del av våra tillgångar. Vid händelse av att vi blir föremål för konkursförfarande, oavsett om frivilligt eller ofrivilligt, kan vi eller utsedd likvidator, administratör, mottagare eller administrativ mottagare sälja, licensiera eller på annat sätt disponera över sådan information i en transaktion som godkänts av domstol.

Lagring av dina personuppgifter

Dina personuppgifter lagras bara så länge som krävs för att vi ska kunna administrera avtalet med dig, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. Därefter raderas de i enlighet med SnF gallringsrutin.

Vid varje mejlutskick finns det möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick.

SnF kan när som helst radera all information i databasen. Det krävs inget samtycke från kandidatens sida om SnF önskar ta bort all information.

Viktig information

Våra webbplatser är inte avsedd för barn under 18 år. SnF kommer därmed inte medvetet att samla in personuppgifter rörande minderåriga.

Policyns räckvidd

Våra webbplatser innehåller länkar till andra webbplatser över vilka vi inte har någon kontroll. Vi ansvarar inte för de andra webbplatser som du väljer att besöka genom länkar från våra webbplatser och de integritetspolicys eller metoder för behandling av personuppgifter som används där. Vi rekommenderar dig att se över dessa andra webbplatsers integritetspolicys så att du förstår hur de insamlar, använder och delar med sig av dina personuppgifter.

Dina rättigheter

Du har vissa rättigheter i förhållande till SnF, i egenskap av personuppgiftsansvarig för bolagets behandlingar av dina personuppgifter. Du har följande rättigheter enligt tillämplig personuppgiftslagstiftning:

Rätt till information – en rätt att få bekräftelse på och information om din personuppgiftsbehandling. Det du fyller i samband med din ansökan kan du även uppdatera. M a o påverkar du det själv.

Rätt till rättelse – en rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du kan själv uppdatera merparten av all information.

Rätt till radering – en rätt att få uppgifter borttagna. Denna rätt är begränsad till sådana uppgifter som enligt lag endast får behandlas med ditt samtycke, om du tar tillbaka samtycket och motsätter dig behandlingen.

Rätt till begränsad behandling – en rätt att kräva att personuppgiftsbehandlingen begränsas, exempelvis om du motsätter dig uppgifters riktighet.

Rätt till dataportabilitet – en rätt att kräva att personuppgifter flyttas från en personuppgiftsansvarig till annan. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.

Rätt att göra invändningar – en rätt att i vissa fall invända mot behandling som sker med stöd av en intresseavvägning. Du kan när som helst kontakta oss för att utöva någon av rättigheterna ovan. Kontaktuppgifter hittar du längst ned i denna policy. En begäran om åtkomst till personuppgifter besvaras inom lagstadgad tidsperiod. Om du bedömer att vår behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen, har du även rätt att klaga till Datainspektionen, som är behörig tillsynsmyndighet.

Förändringar av denna policy

Om vi bestämmer oss för att göra betydande ändringar av innehållet i denna policy, kommer vi, när så krävs, att kontakta dig genom den e-postadress som vi har registrerad. Vi kommer även att anslå dylika förändringar genom ett väl synligt meddelande på webbplatsen så att du alltid vet vad för slags uppgifter vi samlar in, hur vi kan komma att använda dessa uppgifter och till vem vi lämnar ut dem.

Kontaktuppgifter

Om du har några frågor kring denna policy eller vill utöva någon av dina rättigheter ovan, var god kontakta oss via någon av nedanstående kontaktvägar:

Summit and Friends AB
Att: Dataskyddsombudet,
Dalagatan 7,
111 23 Stockholm

Dataskyddsombud: sara.messa@summitandfriends.se, 0732 06 44 71

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Tack till våra Partners


Vi älskar dessa varumärken, det kommer du också att göra. Vill du också bli partner? Kontakta tobias.ogren@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Early bird tom 31/10 - Gå 4 betala för 3 med koden: 4for3nas

Boka

Plats

 
  • Analyticsdagarna

    Eventet 14:e November håller till på Bryggarsalen
    Adress: Norrtullsgatan 12N, 102 35 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte över att kontakta oss
om du har några frågor.

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Tobbe-crop-fyrkantig

Kontakt


Vid frågor kontakta oss gärna

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.see

Om Analytics

De flesta organisationer spenderar mycket pengar, tid och ansträngning på besökarnas webbupplevelse. Men hur vet du att du lägger ner tid och pengar på rätt saker?

Genom Analytics så får du en direkt inblick i hur din webbplats mår och vad dina besökare säger om din webb, tjänst och organisation. Analys och mätning av data ger dig möjlighet att se vad som fungerar och var du kan göra förbättringar. Analytics på rätt sätt, ger dig värdefulla insikter och fakta om din webbplats och dina besökare.

Mängden data som produceras i världen växer exponentiellt och fördubblas i storlek vartannat år. Det är helt omöjligt att hänga med i utvecklingen och vara framgångsrik i hantering och analys av data, både som organisation och som individ, om du inte samverkar och pratar med andra. Ensam är inte stark. Därför är det viktigt med ett oberoende forum och nätverk som främjar kunskapsdelning, ger dig best practice, konkreta tips och verktyg inom Analytics.

Om Analyticsdagarna

Analyticsdagarna ger dig som deltagare praktisk kunskap om trender inom mätning av data och webbanalys. Här får du ta del av andras erfarenheter, tips, verktyg och best practice från organisationer som är ledande inom Analytics. På scenen står talare och experter från organisationer som var och en djupdyker i någon del av analysarbetet. Oavsett storlek på din organisation eller hur din besökare och användare ser ut, så kommer dagen att ge dig ny kunskap, inspiration, tips och insikter.

Dagen inleds tillsammans med privat sektor och gemensamma inspirerande keynote-speakers. Efter lunch djupdyker vi i möjligheterna och utmaningarna specifikt inom offentlig sektor. Målet är att efter ditt deltagande på Analyticsdagarna ska du gå tillbaka till din organisation med kunskaper om hur du kan utveckla och förbättra ert analysarbete och analysstrategi. Under dagen får du insikter och konkreta tips i ämnen som; Implementation och användning av Analytics-verktyg, hur du kombinerar Kvantitativ och kvalitativ Data, Skapar datadrivna organisationer, Analytics med begränsade resurser, Planering och uppföljning av digitala kampanjer och Data som verktyg för att skapa engagemang.
Eventet är den 14:e November 2018 på Bryggarsalen i Stockholm.

DSC_0056

Om våra kurser

Vilka trafikkällor är viktigast för din organisation och hur samspelar de med varandra?

Dagen innan och efter konferensen erbjuder vi kurser både på grundläggande och avancerad nivå av Google Analytics, SEO, Adwords, hur du mäter och följer upp Sociala medier, och hur du sätter upp en Dashboard. Under dessa kurser får du ta del av experternas tips och konkreta verktyg som sedan hjälper dig i ditt dagliga arbete i din organisation. Stort fokus på att förstå analysen och verktygen och sedan hur du använder dem praktiskt.
Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör  kursens innehåll mer lättförståeligt och användbart.

Läs mer om våra kurser längre ner eller klicka på Workshops i menyn.

DSC_0056

Om Analyticsdagarna

Analyticsdagarna ger dig som deltagare praktisk kunskap om trender inom mätning av data och webbanalys. Här får du ta del av andras erfarenheter, tips, verktyg och best practice från organisationer som är ledande inom Analytics. På scenen står talare och experter från organisationer som var och en djupdyker i någon del av analysarbetet. Oavsett storlek på din organisation eller hur din besökare och användare ser ut, så kommer dagen att ge dig ny kunskap, inspiration, tips och insikter.

Dagen inleds tillsammans med privat sektor och gemensamma inspirerande keynote-speakers. Efter lunch djupdyker vi i möjligheterna och utmaningarna specifikt inom offentlig sektor. Målet är att efter ditt deltagande på Analyticsdagarna ska du gå tillbaka till din organisation med kunskaper om hur du kan utveckla och förbättra ert analysarbete och analysstrategi. Under dagen får du insikter och konkreta tips i ämnen som; Implementation och användning av Analytics-verktyg, hur du kombinerar Kvantitativ och kvalitativ Data, Skapar datadrivna organisationer, Analytics med begränsade resurser, Planering och uppföljning av digitala kampanjer och Data som verktyg för att skapa engagemang.
Eventet är den 14:e November 2018 på Bryggarsalen i Stockholm.

Oavsett om er organisation är i startskedet av att analysera data och webb eller om ni redan kommit en bit på vägen, är detta en dag full med konkreta verktyg och praktiska tips från verkliga case. Var med i utbytet av erfarenheter och nätverka med andra deltagare och talare.

Konferensen arrangeras den 14 November i Bryggarsalen, Stockholm.

Om våra kurser

Vill du skapa en ännu djupare förståelse kring analysarbetet?

Vi erbjuder kurser både på grundläggande och avancerad nivå. Ta del av experters tips och konkreta verktyg samt träffa andra deltagare som står inför liknande utmaningar.

Läs mer om våra kurser längre ner eller klicka på Kurser i menyn.

What is Engagement?Simo-Ahava
Under The Hood Of Web Analytics

Simo Ahava

Simo Ahava is a recognized expert on customizing web analytics and tag management solutions to improve the entire “life cycle” of data collection, processing, and reporting. His main areas of expertise lie with Google Analytics and Google Tag Manager, and Google has appointed him as a Google Developer Expert in these fields. He is especially interested in the interface between marketing and development, and his main focus is on increasing awareness, skills, and critical thinking around data.

In this extremely actionable talk, Simo will go over the many facets of the elusive concept of ‘engagement’ in web analytics. What do we mean when we want to measure ‘engagement’, and how is this a difficult and even dangerous rainbow to chase?

Simo uses concrete examples from the world of Google Analytics and Google Tag Manager to illustrate the complexity (and the simplicity) of tracking various engagement interactions on any website. After this talk, you will have a host of new ideas to try on your or your company’s website, and you will also have a better understanding of how Google Analytics works and what makes it tick.

Build a robust audience strategy

Martin RamelMartin Ramel

Martin Ramel is an Audience Specialist.
His mission at Google is to support Swedish companies to activate data and enable them to meet their customers through out the full journey.

Martin Ramel will present new research from Boston Consulting Group on Data-Driven Transformation. The research finds that leading businesses who increased focus on Automation, Measurement and Audiences has gaining in competitive advantage.The most mature companies in these fields see significant impact of results – up to 30% in cost efficiency savings and 20% increase in revenue. Martin will also go deeper into Audience strategies, key enablers and you should consider as you get started.

Agilt Arbetssätt – Agera direkt på dina insikter

DSC_2395[4]Emilie Eriksson

Under de senaste åren har Tele2 använt sig av olika arbetssätt och organisationsupplägg – nu senast jobbar de agilt. Under Analyticsdagarna så kommer Emilie dela med sig av lite konkreta misstag och insikter där ni förhoppningsvis delvis kan känna igen er och koppla till er nuvarande organisation. Emilie kommer att prata om hur hennes syfte som ledare ändrats beroende på arbetssätt, hur viktigt det har varit för Digital analys-teamet att inte bara fokusera på att leverera insikter, utan även vikten av att hjälpa till med att implementera insikterna. Vidare så berättar Emilie hur de försöker inspirerar organisationen till att bli mer passionerade av data!

Insikter från Skatteverkets senaste projekt inom webbanalys
Skärmavbild 2018-07-12 kl. 17.35.32

Anders Åhlund

Anders Åhlund är webbanalytiker/strateg och är strategiskt och operativt ansvarig analytiker för Skatteverkets digitala ytor. Under 2018 är han bl a delaktig i arbetet med ”nya skatteverket.se”, införandet av ett nytt CMS samt införandet av ett nytt statistikverktyg.

Med 64 miljoner besök per år så är skatteverket.se, om inte störst, så en av de största myndighetssajterna i Sverige. I siffran räknar de inte in besök till deras e-tjänster. På Skatteverket jobbar man flitigt med statistik, webbanalys och kundinsikter för att hela tiden ge besökarna en bra upplevelse. Under Analyticsdagarna kommer Anders att dela med sig av insikterna från de senaste projekten under 2018 inom webbanalys.

 

Planering och uppföljning av digitala kampanjerSkärmavbild 2018-07-12 kl. 17.24.28

Henrik Hallenius

Henrik Hallenius har under mer än 10 års tid jobbat med webb som bland annat projektledare, webbstrateg och redaktör. Sedan ett drygt år tillbaka jobbar han som webbanalytiker på Konsumentverket. I rollen ingår att identifiera och följa upp mätpunkter samt analysera data för myndighetens webbplatser, digitala tjänster och kampanjer. Han bidrar även med analyser av användarbeteende till utvecklingsprojekt och kravställning av SEO på en övergripande nivå.

Konsumentverket genomför ett projekt under 2018 inom organisationen med syfte att skapa nytta för verksamheten genom att konsolidera data från olika källor och paketera dem på ett lättillgängligt sätt. Ett av resultaten med projektet blev arbetet med digitala kampanjer. Att följa upp sina kampanjer är såklart en självklarhet – men hur gör man på ett bra sätt om slutmålet inte är att öka försäljning utan snarare att sprida kunskap? Ett case där Henrik går igenom några av Konsumentverkets kampanjer under året samt visat hur de planerat och följt upp annonsering i flera digitala kanaler.

 

Öppna data – vad är det och varför ska offentlig sektor jobba med det?

Beatrice Sablonebeatrice

Beatrice Sablone är Digital Strateg i Storsthlm, kommunerna i Stockholms län och sitter även i Programkontoret för Stockholms program ”Smart och uppkopplad stad”. Hon har jobbat med analys och digital strategi inom e-handel, tech bolag, start-ups och nu inom offentlig sektor.

Ett litet land som Sverige är beroende av att data kan delas mellan kommuner, landsting och myndigheter. Trots det är Sverige ett av de västländer som är sämst på Öppna Data! Projektet ”Ökad användning av Öppna Data i Stockholmsområdet” är en ambitiös kraftsamling i Stockholmsregionen för att ta oss till toppen vad gäller öppen data. I den här punkten får du insikt i hur projektet jobbar för att lyckas med detta och hur det hänger samman med Stockholm Stads vision om att år 2040 bli världens smartaste stad!

 

Så tar du action på din kanalanalysCathrin Wennersten

Cathrin Wennersten

Cathrin Wennersten är digital ansvarig på fackförbundet Vision.
På deras webbsida mäter man det mesta som besökaren gör, med ett stort fokus på att rekrytera nya medlemmar. Vision följer noga deras viktigaste trafikkällor för att direkt kunna justera om de inte lyckas nå de uppsatta målen. Detta gäller både organiskt och köpta kanaler. Visions kanalanalys och deras sätt att ta action i deras olika kanaler har visat sig göra stor skillnad på medlemsrekryteringen. Vision som fackförbund ökar i styrka och är ett av de mest växande fackförbunden i Sverige.

Resan mot en
insiktsdriven organisation
Skärmavbild 2018-07-13 kl. 11.47.23 2

Emma Bergflo & Anna Boberg

Emma Bergflo är ansvarig för digital insamling på barnrättsorganisationen Plan International där hon arbetar med att på olika sätt optimera intäkter via digitala kanaler, planering och uppföljning av kampanjer samt digitalt transformationsarbete. Anna Boberg är ansvarig för webbutveckling och brinner för att genom dataanalys löpande förbättra webben för att nå organisationens mål.

Den digitala transformationen präglas inte bara av ett allt större brus i digitala medier och snabbföränderligt användarbeteende, det ställer också höga krav på hur ideella organisationer driver sin verksamhet för att kunna skapa engagemang kring sina frågor och samla in pengar till sin verksamhet. Plan International delar nu med sig av de möjligheter och utmaningar de mött under sin resa för att ställa om till att arbeta givarfokuserat, och hur data är ett viktigt verktyg för att nå dit.

Dagens ModeratorHenrik Nilsson

Henrik Nilsson

Henrik Nilsson, Partner på Helloy, har hjälpt hundratals lyckliga kunder att lyckas online genom åren. Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring.

Utvecklingsarbete med analys och uppföljning för att förbättra det digitala kundmötet
Johannes_Andreas

Andreas Nordling & Johannes Söderlund

I Täby ska det vara enkelt att bo och driva företag. Därför satsar Täby på att utveckla den digitala servicen med invånaren i fokus. För att hålla ihop utvecklingsarbetet arbetar flera nyckelfunktioner samlat med styrning, uppföljning och analys för att förbättra det digitala kundmötet. Se hur Täby med den centrala webbredaktionen, kontaktcenter och e-tjänstutveckling arbetar för att förenkla vardagen för invånarna.

Measuring and understanding
the effect (ENG)

Benjamin Royon-Facebook

Benjamin Royon

Benjamin Royon, Marketing Science Partner, Facebook Northern Europe. At Facebook, Benjamin partners with clients to drive business impact through people-based measurement. In the past Benjamin worked at Google and in a performance agency where he developed a strong expertise of online measurement.

Idag är det mycket fokus på så kallade last-click modeller som är cookie-baserade. Detta ger en förenklad, och ofta felaktig bild, av vilka kanaler som bidrar. Att nå sin målgrupp och vara relevant blir allt viktigare vid kommunikation. Därav ökar vikten att fokusera på rätt nyckeltal samt möjligheten att följa konsumenten under hela resan, cross-device och mellan olika plattformar. Benjamin kommer under Analyticsdagarna att dela med sig av sina erfarenheter kring att mäta och följa upp effekten av digital kommunikation.

Web analytics to make advertising Karolina_Starkhammar
more relevant, interesting and impactful

Karolina Starkhammar

Karolina is the Digital Data & Analytics Manager at L’Oréal Copenhagen. As the world’s leading beauty company and with massive investments in media L’Oréal make sure to target the right audience with the right ads at the right time. Karolina will talk about how L’Oréal use digital data and web analytics to make advertising more relevant, interesting and impactful.

Build a robust audience strategy

Martin Ramel

Martin Ramel is an Audience Specialist.
His mission at Google is to support Swedish companies to activate data and enable them to meet their customers through out the full journey.

Martin Ramel will present new research from Boston Consulting Group on Data-Driven Transformation. The research finds that leading businesses who increased focus on Automation, Measurement and Audiences has gaining in competitive advantage.The most mature companies in these fields see significant impact of results – up to 30% in cost efficiency savings and 20% increase in revenue. Martin will also go deeper into Audience strategies, key enablers and you should consider as you get started.

What is Engagement?
Under The Hood Of Web Analytics

Simo Ahava

Simo Ahava is a recognized expert on customizing web analytics and tag management solutions to improve the entire “life cycle” of data collection, processing, and reporting. His main areas of expertise lie with Google Analytics and Google Tag Manager, and Google has appointed him as a Google Developer Expert in these fields. He is especially interested in the interface between marketing and development, and his main focus is on increasing awareness, skills, and critical thinking around data.

In this extremely actionable talk, Simo will go over the many facets of the elusive concept of ‘engagement’ in web analytics. What do we mean when we want to measure ‘engagement’, and how is this a difficult and even dangerous rainbow to chase?

Simo uses concrete examples from the world of Google Analytics and Google Tag Manager to illustrate the complexity (and the simplicity) of tracking various engagement interactions on any website. After this talk, you will have a host of new ideas to try on your or your company’s website, and you will also have a better understanding of how Google Analytics works and what makes it tick.

Agilt Arbetssätt – Agera direkt på dina insikter

 Emilie Eriksson

Under de senaste åren har Tele2 använt sig av olika arbetssätt och organisationsupplägg – nu senast jobbar de agilt. Under Analyticsdagarna så kommer Emilie dela med sig av lite konkreta misstag och insikter där ni förhoppningsvis delvis kan känna igen er och koppla till er nuvarande organisation. Emilie kommer att prata om hur hennes syfte som ledare ändrats beroende på arbetssätt, hur viktigt det har varit för Digital analys-teamet att inte bara fokusera på att leverera insikter, utan även vikten av att hjälpa till med att implementera insikterna. Vidare så berättar Emilie hur de försöker inspirerar organisationen till att bli mer passionerade av data!

Insikter från Skatteverkets senaste projekt inom webbanalys

Anders Åhlund

Anders Åhlund är webbanalytiker/strateg och är strategiskt och operativt ansvarig analytiker för Skatteverkets digitala ytor. Under 2018 är han bl a delaktig i arbetet med ”nya skatteverket.se”, införandet av ett nytt CMS samt införandet av ett nytt statistikverktyg.

Med 64 miljoner besök per år så är skatteverket.se, om inte störst, så en av de största myndighetssajterna i Sverige. I siffran räknar de inte in besök till deras e-tjänster. På Skatteverket jobbar man flitigt med statistik, webbanalys och kundinsikter för att hela tiden ge besökarna en bra upplevelse. Under Analyticsdagarna kommer Anders att dela med sig av insikterna från de senaste projekten under 2018 inom webbanalys.

 

Planering och uppföljning av digitala kampanjer

Henrik Hallenius

Henrik Hallenius har under mer än 10 års tid jobbat med webb som bland annat projektledare, webbstrateg och redaktör. Sedan ett drygt år tillbaka jobbar han som webbanalytiker på Konsumentverket. I rollen ingår att identifiera och följa upp mätpunkter samt analysera data för myndighetens webbplatser, digitala tjänster och kampanjer. Han bidrar även med analyser av användarbeteende till utvecklingsprojekt och kravställning av SEO på en övergripande nivå.

Konsumentverket genomför ett projekt under 2018 inom organisationen med syfte att skapa nytta för verksamheten genom att konsolidera data från olika källor och paketera dem på ett lättillgängligt sätt. Ett av resultaten med projektet blev arbetet med digitala kampanjer. Att följa upp sina kampanjer är såklart en självklarhet – men hur gör man på ett bra sätt om slutmålet inte är att öka försäljning utan snarare att sprida kunskap? Ett case där Henrik går igenom några av Konsumentverkets kampanjer under året samt visat hur de planerat och följt upp annonsering i flera digitala kanaler.

 

Ideel organisation: Data som verktyg för
att skapa engagemang

Emma Bergflo & Anna Boberg

Emma Bergflo är ansvarig för digital insamling på barnrättsorganisationen Plan International där hon arbetar med att på olika sätt optimera intäkter via digitala kanaler, planering och uppföljning av kampanjer samt digitalt transformationsarbete. Anna Boberg är ansvarig för webbutveckling och brinner för att genom dataanalys löpande förbättra webben för att nå organisationens mål.

Den digitala transformationen präglas inte bara av ett allt större brus i digitala medier och snabbföränderligt användarbeteende, det ställer också höga krav på hur ideella organisationer driver sin verksamhet för att kunna skapa engagemang kring sina frågor och samla in pengar till sin verksamhet. Plan International delar nu med sig av de möjligheter och utmaningar de mött under sin resa för att ställa om till att arbeta givarfokuserat, och hur data är ett viktigt verktyg för att nå dit.

Så tar du action på din kanalanalys

Cathrin Wennersten

Cathrin Wennersten är digital ansvarig på fackförbundet Vision.
På deras webbsida mäter man det mesta som besökaren gör, med ett stort fokus på att rekrytera nya medlemmar. Vision följer noga deras viktigaste trafikkällor för att direkt kunna justera om de inte lyckas nå de uppsatta målen. Detta gäller både organiskt och köpta kanaler. Visions kanalanalys och deras sätt att ta action i deras olika kanaler har visat sig göra stor skillnad på medlemsrekryteringen. Vision som fackförbund ökar i styrka och är ett av de mest växande fackförbunden i Sverige.

 

Öppna data – vad är det och varför ska offentlig sektor jobba med det?

Beatrice Sablone

Beatrice Sablone är Digital Strateg i Storsthlm, kommunerna i Stockholms län och sitter även i Programkontoret för Stockholms program ”Smart och uppkopplad stad”. Hon har jobbat med analys och digital strategi inom e-handel, tech bolag, start-ups och nu inom offentlig sektor.

Ett litet land som Sverige är beroende av att data kan delas mellan kommuner, landsting och myndigheter. Trots det är Sverige ett av de västländer som är sämst på Öppna Data! Projektet ”Ökad användning av Öppna Data i Stockholmsområdet” är en ambitiös kraftsamling i Stockholmsregionen för att ta oss till toppen vad gäller öppen data. I den här punkten får du insikt i hur projektet jobbar för att lyckas med detta och hur det hänger samman med Stockholm Stads vision om att år 2040 bli världens smartaste stad!

 

Dagens moderator

Henrik Nilsson

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.

Analysera Facebookplattformen för att
skapa nya insikter och stärka affären.

Simon Beyer

Simon kommer prata om det häftiga med det digitala, nämligen all data som skapas och hur man kan använda denna. Han kommer tala om hur man kan analysera datan som skapas från företags närvaro på Facebookplattformen och ge förslag på actions man kan ta baserat på nya insikter. Vidare kommer Simon tala om möjligheterna att hitta nya kunder genom att använda data från existerande kunder.

Pierre_Isabelle_verksamt

Google Analytics Grundläggande

Lär dig grunderna och kom igång!
15 November, Stockholm

Denna kursen är för dig som:
Behöver få grundläggande kunskaper för att komma igång med ditt användande. Workshopen kommer att ge dig en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Workshopen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
– Navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
– Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
– Göra enklare analyser och ta action på datan
– Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
– Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
– Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
– Förmedla och använda datan i din organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Kursen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Karolina Castensson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. 

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå
15 November, Stockholm

Denna kurs är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men som vill ta din kunskap och ditt användande till nästa nivå, genom att lära dig mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-workshopen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter och där målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätten, implementering och konfigurering.


Vi kommer att titta närmre på:

– Mer avancerade användningsområden och fördjupa dina kunskaper
– Felsökning av data i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– Mer om e-commerce tracking
– Eventspårning med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking


Ta med din dator:

Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Kursen kommer att ledas av Henrik Nilsson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

HenrikNilsson_helloy

Google Ads Grund

Kom igång med SEM och bli synlig online!
13 November, Stockholm

Genom att använda sig av Google Ads (nya namnet för Adwords) ökar du antalet besökare till din webbsida och får en större chans till en ökad försäljning. Med en teoretisk grund och praktiska övningar kommer du som deltagare att få en bra överblick och grundkunskaper i Google Ads som annonseringsplattform. Under dagen kommer en certifierad workshopledare att gå igenom allt från hur annonseringen fungerar till hur man bäst optimerar sina sökord och fördelar budget rätt.

Passar dig som

Är ny inom Google Ads och vill få ut maximalt av din annonsering i söknätverket. Du vill lära dig grunderna kring hur du på ett kostnadseffektivt sätt syns med ditt varumärke. Oavsett om du köper tjänsten från byrå eller inte, kan denna kurs hjälpa dig få ökad insikt, bli en bättre beställare och kostnadsoptimera din strategi.

Du kommer bland annat att lära dig

• Grundläggande kunskap kring Google Ads och dess möjligheter
• Hur du strukturerar ett konto och skapar annonser
• Hur du kostnadsoptimerar och prioriterar din budget
• Hur du utför sökordsanalys och utifrån den sätter upp din strategi
• Hur du kan optimera landningssidor och kampanjinställningar
• Hur du sätter de viktigaste KPI:erna utifrån din organisations behov
• Hur du kan utvärdera och förbättra din annonsering enligt dina mål

Ta med din dator

Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

För dig som på ett strukturerat och grafiskt sätt vill visualisera din organisations data. Målet är att du som deltagare ska få konkreta verktyg och praktiska tips i hur du skapar en effektiv och framgångsrik Dashboard till din organisation.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

SEO Grundläggande

Optimera din synlighet i sökmotorer!
13 November, Stockholm

Med ett SEO användande kan du få din webbsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar i sökmotorer. Med denna workshop får du en bra grund att stå på för att kunna impelementera ditt SEO arbete. Du som deltagare får en praktisk grund och introduktion till SEO som verktyg samt praktiska övningar på hur du arbetar med både innehåll och länkningar.

Passar dig som

Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Grunderna till SEO
• Sökordsanalys – Vad är en sökordsanalys och hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?

Teknisk SEO

Innehåll – On page:
• Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
• Best practice för meta-data
• Att skapa innehåll för webben och dina besökare
• Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?

Länkningar – Off Page:
• Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
• Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
•  Vad bör du undvika?

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
15 November, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Sociala medier

Bli mer framgångsrik i dina digitala kanaler!
15 November Stockholm

Alla människor i Sverige använder sociala medier, och tiden som människor spenderar på sociala medier bara ökar. Men det finns samtidigt många organisationer som inte når fram till sin målgrupp i de sociala medierna. Marknadsföring på rätt sätt i sociala medier är ett väldigt effektivt och kostnadseffektivt sätt att komma i kontakt med sin målgrupp. Därför finns den här heldagskursen till för dig som vill få tips från en expert om hur du lyckas i sociala medier.

Passar dig som

Du som vill lära dig grunderna eller få mer tips om hur du hanterar Facebookannonsering, och till dig som vill bli en bättre beställare mot externa leverantörer.

Du kommer bland annat att lära dig

– Statistik och kanalanvändning
– Vad du behöver för att komma igång!
– Hur skapar du framgångsrika annonser i Facebook och Instagram?
– Hur sätter du upp den bästa kampanjstrukturen?
– Hur fungerar Facebook Business Manager?
– Vanliga misstag och hur du gör för att undvika dom!

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Kursledare

0 (1)
Frida Åhlén, arbetar i rollen som Head of Social Media på Web Guide Partner (WGP). En riktigt expert inom området!

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
16 Maj, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

För dig som på ett strukturerat och grafiskt sätt vill visualisera din organisations data. Målet är att du som deltagare ska få konkreta verktyg och praktiska tips i hur du skapar en effektiv och framgångsrik Dashboard till din organisation.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

GDPR och kundintegritet

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

Google Analytics Grundläggande

Lär dig grunderna och kom igång!

Denna workshop är för dig som:
Behöver få grundläggande kunskaper för att komma igång med ditt användande. Du önskar en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Workshopen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
– Navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
– Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
– Göra enklare analyser och ta action på datan
– Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
– Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
– Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
– Förmedla och använda datan i din organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Lisa Martin från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

johannaLisa_Helloy

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå

Denna workshop är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men skulle vilja ta det till nästa nivå, innehåller mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-workshopen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter och där målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätten, implementering och konfigurering.

Vi kommer att titta närmre på:

– Mer avancerade användningsområden och fördjupa dina kunskaper
– Felsökning av data i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– Mer om e-commerce tracking
– Eventspårning med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking

Ta med din dator:

Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Henrik Nilsson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

HenrikNilsson_helloy

Google Analytics Offentlig Sektor

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande, för dig som arbetar inom offentlig sektor.

Innehåll: Du får en grundläggande för Analytics inom offentlig sektor. Vilka verktyg finns, dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt, medtag därmed egen dator.

Du kommer lära dig:
· Vilka verktyg finns och hur bör man använda dem
· Hur sätter man upp mål och följer upp aktiviteter, vilka mål är rimliga inom offentlig sektor?
· Att tolka några av de mest användbara rapporterna
· Att följa trafik från olika kanaler och vad de gör på webbplatsen
Implementering:
· Hur säkerställer man att man tittar på rätt data
· Hur kravställer man byrå eller den interna organisationen för att få verifierad data
Kampanjspårning
:
· Hur utvärderar man marknadsinvestering med hjälp av Analytics
· Att integrera data i organisationen:
· Hur ska jag tänka och behövs en dashboard?
· Hur ska man allokera budget och resurser som är rätt för individens och organisationens nivå
· Hur kan räkna på ROI och påvisa datans värde i organisationen?

Under dagen fokuseras det mindre på teknik och mer på själva användandet och värdet för organisationen. Genom att ta del av praktiska exempel och övningar får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Workshopen hålls av Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. Johanna Fischerström och Lisa Martin leder er genom dagen.

johannaLisa_Helloy

Dokumenthantering och GDPR

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

wgp

Web Guide Partner is one of Sweden’s leading and fastest growing agencies in digital marketing, with a complete product portfolio in search engine optimization (SEO), paid search (SEM), social media as well as conversion and analysis.

Usabilla

Usabilla helps brands like HP, Philips, Booking.com, Lufthansa, KLM, Transavia and The Economist to improve the performance of their websites, apps and emails with live user feedback. Our clients utilize our software to stop guessing what users want, and start listening to what they need.

Digitala_Strateger

Digitala Strateger i Sverige is with 3150 members the largest and the leading LinkedIn-group for digital strategists and digital specialists in Sweden.
The group-motto is: ”If you don’t measure you can’t improve”
Join us here:
www.linkedin.com/groups/6937520

Helloy

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.