NAS_logotyp_1

Sveriges ledande event
inom mätning och
digital analys

OFFENTLIG SEKTOR 

NAS_logotyp_1

Sveriges ledande event
inom mätning och
digital analys

OFFENTLIG SEKTOR 

Offentlig Sektor

Tack till alla deltagare och medverkande för härliga dagar!

Vi ses igen den 14-15 November!

Information

För dig som arbetar inom offentlig sektor med data- och webbanalys. Oberoende forum för kunskapsdelning och kompetensförsörjning inom data- och webb analys.

Konferens

Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna och var en del av den digitala utvecklingen! Efter gemensamma keynote-talare fokuserar dagen på offentlig sektor.

Utbildningar

Få konkreta verktyg och praktiska tips som underlättar för ditt analysarbete. Träffa andra deltagare som står inför liknande utmaningar.

Konferens
Utbildningar
ORGANISATIONER SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET
ORGANISATIONER SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET

Vårens talare


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

AndersWigren
trafikverket

Anders Wigren

Artificiell intelligens och
Maskininlärning i offentlig verksamhet

Oleysa
googel

Oleysa Moosman

Marketing measurement
tools and habits

magnusosterhult
falkenbergskommun

Magnus Österhult

Mäter vi för lite och framför
allt mäter vi rätt saker?

PaulParker
stockholmsuni

Paul Parker

Analytics i en stor organisation
– hur funkar det?

TracyLorentzson
lansstyrelsen_skane

Tracy Lorentzson

Med hjälp av analys bygga en webblösning
anpassad efter besökarnas olika behov

johannesAndreas_taby
tabykommun

Andreas Nordling & Johannes Söderlund

Utvecklingsarbete med analys och uppföljning för att förbättra det digitala kundmötet

MarieNilsson
ikea

Marie Nilsson

Analytics i en komplex, global och
decentraliserad omnichannel miljö

HenrikNilsson_helloy
helloy

Henrik Nilsson

Dagens
moderator

benjamin-rayas
facebook

Benjamin Royon

Measuring and understanding
the effect (ENG)

Karolina_Loreal
loreal

Karolina Starkhammar

Web analytics to make advertising
more relevant, interesting and impactful

LinusLarsson_Thulegroup
Thulegroup

Linus Larsson

Skapa en dashboard och visualisera
datan för hela organisationen

Skapa en dashboard ochLinus_Larsson
visualisera datan för hela organisationen

Linus Larsson

Linus är Global Online Traffic Manager på Thule Group. Han kommer tala om hur och vad du behöver tänka på när du skapar en dashboard. Han kommer även att prata om visualisering av data och hur Thule Group lyckats visualisera data och förändrat de anställda och organisationens inställning till data.

Talare våren 2018


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

ingager
Simon Beyer
verksamt

Från excel till smarta analysverktyg

Isabelle Ålander & Pierre Dahlström

Verksamt.se är en webbplats med samlad service och information från flera myndigheter. Allt för att förenkla för de som driver eller ska starta eget företag. Isabelle och Pierre kommer att prata om hur de strategiskt arbetar med webbanalys och mäter webbplatsen. Hur de arbetar med myndighet samarbeten och vad de behöver bli bättre på. De kommer att tala om hur de gick från excel och hur det idag arbetar med Google Data Studio och Siteimprove Analytics. Det blir konkret och inspirerande.

Workshops våren 2018

google-analytics-basicLär dig grunderna
och kom igång!

KURS
Stockholm, 16 maj

google-analytics-advancedTa dina kunskaper
till nästa nivå!

KURS
Stockholm, 16 maj

AdwordsAnnonsera med Google Adwords
& öka trafiken till din hemsida

KURS
Stockholm, 23 maj

SEO_gOptimera din synlighet
i sökmotorer

KURS
Stockholm, 25 april

SEO-advancedMaximera din
webbplats synlighet

KURS
Stockholm, 16 Maj

Skapa struktur &
samla rätt data

KURS
Stockholm, 22 maj

Kunddatan i fokus
Lär dig jobba mer målgruppsanpassat
i dina kanaler

KURS
Stockholm, 31 Maj

SEO-advancedMaximera din
webbplats synlighet

KURS
Stockholm, 16 Maj

Skapa struktur &
samla rätt data

KURS
Stockholm, 22 maj

WS_gdpr

GDPR och
kundintegritet

WS_GAbasic

Lär dig grunderna och kom igång!

WS_aadv

Ta dina kunskaper
till nästa nivå!

WS_off

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande (offentlig sektor)

WS_anvandarvanlighet

Så skapar du struktur och processer kring informationshantering

Agenda Konferens
15 maj, Stockholm

 
15 maj

 
Bryggarsalen

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Introduktion till dagen
09:25 Google
10:10 Rast
10:30 Facebook
11:10 IKEA
11:45 Diskussion
12:05 Lunch

13:00 Falkenbergs kommun
13:30
 Trafikverket
14:00 Rast
14:15 Stockholms Universitet
14:45 Länsstyrelsen Skåne
15:15 Rast
15:40 Täby kommun
16:10 Summering
16:20  After Work

Workshops
16 maj, Stockholm

 
16 maj

 
Skofabriken, Helio

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och frukost
09:00 
Workshop
10:20 
Fika
10:40 
Workshopen fortsätter

12:00 Lunch
13:00 Workshopen fortsätter
14:20 
Fika
14:40 
Workshopen fortsätter

Agenda Konferens
15 maj, Stockholm

 
15 maj

 
Bryggarsalen

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Introduktion till dagen
09:25 Google
10:10 Rast
11:30 Facebook
11:15 IKEA
11:45 Diskussion
12:05 Lunch
13:00
 Falkenbergs kommun
13:30 Trafikverket
14:00 Rast
14:15 Stockholms Universitet
14:45 Länsstyrelsen Skåne
15:15 Rast
15:40 Täby kommun
16:10  Summering
16:20  After Work

Workshops
16 maj, Stockholm

 
16 maj

 
Helio

 
08:30- 16:00

08:30 Registrering och frukost
09:00 
Workshop
10:20 
Fika
10:40 
Workshopen fortsätter
12:00 Lunch
13:00 Workshopen fortsätter
14:20 
Fika
14:40 
Workshopen fortsätter

INGET SÄLJSNACK PÅ SCEN
OBEROENDE KUNSKAPSHUB
VI HAR GJORT DETTA TIO GÅNGER NU
ANALYTICS OCH DATA ÄR FRAMTIDEN

På Analyticsdagarna fokuserar vi istället på att bidra med inspiration och kunskapsdelning på scen

Vi tror på att kunskapsdelning är sättet att lyckas, Vår ambition är att skapa världens största kunskapshub. Inget annat.

Och vi kommer fortsätta. Tack vare alla inspirerande människor som fortsätter att komma tillbaka år efter år.

Vi vill att du ska hantera din data från analys till insikt till åtgärd. Vi skapar därför ett forum som kan lära dig behärska ämnet och exekvera.

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Tack till våra Partners


Vi älskar dessa varumärken, det kommer du också att göra. Vill du också bli partner? Kontakta tobias.ogren@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Early bird tom 31/10 - Gå 4 betala för 3 med koden: 4for3nas

Boka

Boka


Vi är glada att du vill delta på Analyticsdagarna Offentlig Sektor våren 2018. Glöm inte att du kan välja mellan många olika alternativ, konferens, utbildningar och kombinera dessa. Är ni många som ska gå så hör av er till tobias.ogren@summitandfriends.se för paketpris.

Priser

Konferens
Pris : 6.800 kr exkl. moms 

Workshops
Workshops: 6 800 kr exkl. moms

Få 1 500 i rabatt
Paketpris 1

1 konferensbiljett + 1 valfri Google Analytics workshop

NASOFF1

* Skriv in rabattkoden NASOFF1 i steg två när du bokar

Få 3 500 i rabatt
Paketpris 2

2 konferensbiljetter + 2 workshopbiljetter

NASOFF2

* Skriv in rabattkoden NASOFF2 i steg två när du bokar

Få 3 000 i rabatt
Paketpris 3

3 Stycken konferensbiljetter till Analyticsdagarna

NASOFF3

* Skriv in rabattkoden NASOFF3 i steg två när du bokar

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med GDPR. Ditt namn och organisation kan komma att delas med tredje part. Du kan läsa mer om vår policy kring GDPR här.

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

×

Personuppgiftsbehandling och GDPR

Summit and Friends AB:s policy för personuppgiftsbehandling, GDPR

Inledning

Summit and Friends AB (”SnF”) samlar in personlig information om dig (B2B, med andra ord dina kontaktuppgifter till dig som yrkesperson) och använder uppgifterna i syfte att hjälpa dig att komma i kontakt med framtida intressanta bloggar, nätverk, konferenser och utbildningar. SnF värnar om din personliga integritet och vår målsättning är att du ska känna dig säker på att dina personuppgifter behandlas korrekt. Det är helt frivilligt så det är viktigt att ni meddelar oss om ni inte vill kvarstå.

Vilka personuppgifter som behandlas

Personuppgifter är varje upplysning som direkt eller indirekt kan identifiera en levande, fysisk person. De personuppgifter hänförliga till dig som SnF behandlar är dels de som du själv lämnar till oss, t.ex. när du anmäler dig till nyhetsbrev eller bokar dig och dina kollegor på någon av våra aktiviteter. Uppgifterna är B2B och består primärt av namn, din e-postadress till arbete, jobbadress, preferenser och information om de aktiviteter du deltagit på.

De personuppgifter som vi inhämtar från andra kan bestå av uppgifter av andra databaser som tillhandahåller information eller de uppgifter som är öppna av er arbetsgivare.

Hur personuppgifterna används och för vilka ändamål

Dina personuppgifter kommer att behandlas för att kunna bidra med kunskap inom ditt område i form av att skicka ut matnyttig information och marknadsföra våra tjänster. Det innebär bland annat att de kommer användas i syfte att förbättra dina karriärmöjligheter och presentera dig för intressanta konferenser och nätverk. Du kommer få riktade mail som skickas till dig. Vi kan också komma att behandla personuppgifterna för att kontakta dig i informations- eller marknadsföringssyfte. Det kan t.ex. röra sig om undersökningar, eventförfrågningar eller informations- och tjänsterelaterad kommunikation, inklusive viktiga säkerhetsuppdateringar. I samband med event kan dina personuppgifter också användas för att skapa deltagarlistor och namnbrickor.

Vi kan även behandla dina uppgifter för att förbättra våra webbplatser samt för att skapa anonymiserade undersökningar. Uppgifterna är i dessa fall aggregerade, vilket innebär att du inte kan identifieras genom dem.

Laglig grund

SnF behandlar alltid dina personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning. Vi behandlar dina personuppgifter om vi har ett legitimt och berättigat intresse, t.ex. ett intresse av att kunna kommunicera med dig samt för att få marknadsföra oss och utveckla våra tjänster.

Utlämnande av personuppgifterna

I samband med event syns ditt namn, arbetsgivare och i vissa fall din arbetsplatsmail. SnF ingår partneravtal, exempelvis för IT-tjänster. Dessa partners kan komma att få del av dina personuppgifter men enbart genom Namn och Organisation. SnF har ingått avtal med dessa partners för att tillförsäkra att dina personuppgifter behandlas konfidentiellt och skyddas med lämpliga säkerhetsåtgärder och i enlighet med denna policy. När vi anlitar partners utanför EU/EES säkrar vi att dina uppgifter skyddas på ett adekvat sätt, t.ex. genom att ett dataöverföringsavtal tecknas med den leverantör som får åtkomst till uppgifterna. Vi delar även med oss av sammanställd anonym information om besökare till våra webbplatser till kunder, partners, andra webbplatsbesökare och andra tredje parter så att de kan förstå webbplatsernas typer av besökare och hur dessa besökare använder webbplatserna. Vi kan även behöva lämna ut uppgifter som myndigheter begär att få del av. Slutligen kan vi komma att lämna ut personuppgifterna till tredje part som förvärvar SnF, oavsett om detta görs genom fusion, sammanslagning eller förvärv av hela eller en väsentlig del av våra tillgångar. Vid händelse av att vi blir föremål för konkursförfarande, oavsett om frivilligt eller ofrivilligt, kan vi eller utsedd likvidator, administratör, mottagare eller administrativ mottagare sälja, licensiera eller på annat sätt disponera över sådan information i en transaktion som godkänts av domstol.

Lagring av dina personuppgifter

Dina personuppgifter lagras bara så länge som krävs för att vi ska kunna administrera avtalet med dig, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. Därefter raderas de i enlighet med SnF gallringsrutin.

Vid varje mejlutskick finns det möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick.

SnF kan när som helst radera all information i databasen. Det krävs inget samtycke från kandidatens sida om SnF önskar ta bort all information.

Viktig information

Våra webbplatser är inte avsedd för barn under 18 år. SnF kommer därmed inte medvetet att samla in personuppgifter rörande minderåriga.

Policyns räckvidd

Våra webbplatser innehåller länkar till andra webbplatser över vilka vi inte har någon kontroll. Vi ansvarar inte för de andra webbplatser som du väljer att besöka genom länkar från våra webbplatser och de integritetspolicys eller metoder för behandling av personuppgifter som används där. Vi rekommenderar dig att se över dessa andra webbplatsers integritetspolicys så att du förstår hur de insamlar, använder och delar med sig av dina personuppgifter.

Dina rättigheter

Du har vissa rättigheter i förhållande till SnF, i egenskap av personuppgiftsansvarig för bolagets behandlingar av dina personuppgifter. Du har följande rättigheter enligt tillämplig personuppgiftslagstiftning:

Rätt till information – en rätt att få bekräftelse på och information om din personuppgiftsbehandling. Det du fyller i samband med din ansökan kan du även uppdatera. M a o påverkar du det själv.

Rätt till rättelse – en rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du kan själv uppdatera merparten av all information.

Rätt till radering – en rätt att få uppgifter borttagna. Denna rätt är begränsad till sådana uppgifter som enligt lag endast får behandlas med ditt samtycke, om du tar tillbaka samtycket och motsätter dig behandlingen.

Rätt till begränsad behandling – en rätt att kräva att personuppgiftsbehandlingen begränsas, exempelvis om du motsätter dig uppgifters riktighet.

Rätt till dataportabilitet – en rätt att kräva att personuppgifter flyttas från en personuppgiftsansvarig till annan. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.

Rätt att göra invändningar – en rätt att i vissa fall invända mot behandling som sker med stöd av en intresseavvägning. Du kan när som helst kontakta oss för att utöva någon av rättigheterna ovan. Kontaktuppgifter hittar du längst ned i denna policy. En begäran om åtkomst till personuppgifter besvaras inom lagstadgad tidsperiod. Om du bedömer att vår behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen, har du även rätt att klaga till Datainspektionen, som är behörig tillsynsmyndighet.

Förändringar av denna policy

Om vi bestämmer oss för att göra betydande ändringar av innehållet i denna policy, kommer vi, när så krävs, att kontakta dig genom den e-postadress som vi har registrerad. Vi kommer även att anslå dylika förändringar genom ett väl synligt meddelande på webbplatsen så att du alltid vet vad för slags uppgifter vi samlar in, hur vi kan komma att använda dessa uppgifter och till vem vi lämnar ut dem.

Kontaktuppgifter

Om du har några frågor kring denna policy eller vill utöva någon av dina rättigheter ovan, var god kontakta oss via någon av nedanstående kontaktvägar:

Summit and Friends AB
Att: Dataskyddsombudet,
Dalagatan 7,
111 23 Stockholm

Dataskyddsombud: sara.messa@summitandfriends.se, 0732 06 44 71

Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Blogg


Besök vår blogg för mer information och inspiration kring digital analys

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se vart du ska befinna dig genom ikonerna bredvid
  • Konferens

    Konferensen håller till på Bryggarsalen
    Adress: Norrtullsgatan 12N, 102 35 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte över att kontakta oss
om du har några frågor.

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Kontakt


Vid frågor kontakta oss gärna

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.see

Om Analyticsdagarna

Analys av data har genererat nya upptäckter och insikter under hundratals år. Människan har länge förstått att en instinkt och magkänsla inte är pålitlig. Att analys av data kan avslöja beteenden, visa på effekter och svara på frågor som:
– Vad hände?
– Hur och varför hände det?
– Vad händer nu?
– Vad kommer sannolikt att hända?

Idag har analys av data blivit en central del för de flesta organisationer, där majoriteten arbetar med det på ett eller annat sätt. Utveckligen går fort fram och intresset har ökat rejält de senaste åren, vilket märks då allt fler inser nyttan av data och analys. Idag handlar det mer om hur du optimerar och skapar maximal nytta för din organisation kontra din insats. Hur skapar din organisation maximal nytta och hur arbetar ni för att bli mer datadrivna?

DSC_0056

Om Konferensen

Ladda för en heldag med inspiration, diskussion och praktikfall från ledande organisationer och företag. Efter de gemensamma keynote-talarna riktar vi in oss mot offentlig sektor. Få konkreta tips på hur andra organisationer inom offentlig sektor arbetat med analys och strategi för att nå sina mål, hur man kan använda smarta analysverktyg på bästa sätt och uppnå ännu mer nytta genom webbanalys.

Oavsett om er organisation är i startskedet av data- och webbanalysarbetet eller om ni redan kommit en bit på vägen är detta en konferens med praktiskt nytta för er. Var med i utbytet av erfarenheter och nätverka med andra relevanta deltagare, talare och partners.

Konferensen arrangeras den 15 Maj 2018 i Bryggarsalen, Stockholm.

DSC_0056

Om våra workshops

Vill du skapa en ännu djupare förståelse kring analysarbetet?

Vi erbjuder workshops både på grundläggande och avancerad nivå. Ta del av experter tips och konkreta verktyg samt träffa andra deltagare som står inför liknande utmaningar.

Läs mer om våra utbildningar längre ner eller klicka på Workshops i menyn.

DSC_0056

Om Konferensen

Ladda för en heldag med inspiration, diskussion och praktikfall från ledande organisationer och företag. Efter de gemensamma keynote-talarna riktar vi in oss mot offentlig sektor. Få konkreta tips på hur andra organisationer inom offentlig sektor arbetat med analys och strategi för att nå sina mål, hur man kan använda smarta analysverktyg på bästa sätt, få högre ROI och öka nyttan genom att utgå från användarens perspektiv.

Oavsett om er organisation är i startskedet av data- och webbanalysarbetet eller om ni redan kommit en bit på vägen är detta en konferens med praktiskt nytta för er. Var med i utbytet av erfarenheter och nätverka med andra relevanta deltagare, talare och partners.

Konferensen arrangeras den 15 Maj i Bryggarsalen, Stockholm.

Om våra workshops

Vill du skapa en ännu djupare förståelse kring analysarbetet?

Vi erbjuder workshops både på grundläggande och avancerad nivå. Ta del av experter tips och konkreta verktyg samt träffa andra deltagare som står inför liknande utmaningar.

Läs mer om våra utbildningar längre ner eller klicka på Workshops i menyn.

Artificiell intelligens och Maskininlärning i offentlig verksamhetAndersWigren

Anders Wigren

Trafikverket deltar i ett branschgemensamt samarbete för ökad
punktlighet i tågtrafiken. Uppgiften är att följa upp hur tågens punktlighet utvecklas över tid och ta reda på vad det är som gör att tågen inte alltid kommer i tid. Detta innebär analys av mycket stora datamängder och analys av komplexa samspel. Vi har använt moderna analysverktyg inom området
”Machine Learning”, som är del av det som kallas för Artificiell Intelligens. I föredraget ges några
exempel på analyser och vi delar med oss av de erfarenheter som vi skaffat oss.

Marketing measurement

Olesya Googletools and habits

Oleysa Moosman

Olesya Moosman working at Google with Measurement & Attribution. She is a marketing professional with focus on brand ROI analysis to drive data-informed business strategy.

Have you ever wondered whether a marketing campaign you were responsible for was a success and struggled to find an answer? Would you be able to explain the impact of that campaign on the business to your CFO? How should you capture the entire marketing journey when measuring media effectiveness?

If you have asked yourself some of these questions, this session is for you! We will share a framework on how to build a clear and effective marketing measurement plan that reflects your company’s strategy, has the entire customer journey in mind and helps you tell a story with data, in a language that your CEO and CFO will understand. We will also share tips on how to become data-driven in your daily work, encourage others to do the same, collaborate like a superstar, and finally, ask for that promotion by becoming a measurement guru.

Mäter vi för lite och framförMagnus Österhult
allt mäter vi rätt saker?

Magnus Österhult

Inom kort kommer Falkenbergs kommun lansera en ny webbplats som vi kallar servicewebben. Vi är mitt i den digitala transformationen där vi går från traditionell kommunal webb mot mer kund och användarfokuserad sådan. Frågan vi ställt oss är hur vi kan mäta och följa upp effekten av arbetet? Denna föreläsning kommer försöka svara på varför vi valt de indikatorer vi gjorde, och samtidigt varför vi inte mäter på traditionella mätpunkter som antal sidvisningar eller besök.

Analytics i en stor organisationPaul Parker
– hur funkar det?

Paul Parker

Vid Stockholms universitet finns en stor mängd webbplatser och sociala mediekanaler. Hur delar vi analytics-kunskap bland dussintals redaktörer med väldigt olika kunskapsnivåer – från nybörjare till expert?

Vid slutet av 2017 lanserade universitetet ett nytt analytics-gränssnitt i Google Data Studio som ska hjälpa redaktörerna förstå hur våra webbplatser presterar i relation till uppsatta mål. Parallellt med detta projekt har vi jobbat intensivt med utvärdering av våra webbplatser och digitala kampanjer med ett antal verktyg, inklusive Hotjar, Google Analytics, TrueSocialMetrics och Sprout Social med målet att underlätta för besökarna att hitta det de behöver.

Paul Parker är kanalansvarig vid Stockholms universitet och certifierad inom Google Analytics.

Med hjälp av analys bygga enTracy Lorentzson
webblösning anpassad efter besökarnas olika behov

Tracy Lorentzson

Länsstyrelsen Skåne skapar samhällsnytta i rollen som utvecklingspartner, granskare och beslutsfattare. De fattar över 70 000 beslut om året för att skydda miljön, ta ansvar för samhällsbygget och investera i landsbygden. Deras målgrupper är privatpersoner, företagare och offentliga organisationer. Deras behov varierar och det ställer stora krav på deras webb. Här får du höra hur de med hjälp av analys av data nu bygger en tillgänglig webblösning som helt utgår från besökarens olika behov.

Utvecklingsarbete med analys och uppföljning för att förbättra det digitala kundmötet
Johannes_Andreas

Andreas Nordling & Johannes Söderlund

I Täby ska det vara enkelt att bo och driva företag. Därför satsar Täby på att utveckla den digitala servicen med invånaren i fokus. För att hålla ihop utvecklingsarbetet arbetar flera nyckelfunktioner samlat med styrning, uppföljning och analys för att förbättra det digitala kundmötet. Se hur Täby med den centrala webbredaktionen, kontaktcenter och e-tjänstutveckling arbetar för att förenkla vardagen för invånarna.

Analytics i en komplex, global och
decentraliserad omnichannel miljöMarie Nilsson

Marie Nilsson

Marie Nilsson arbetar som Global Digital Performance Manager på IKEA sedan 1,5 år vilket innebär att hon fokuserar på digital analys men också på att försöka följa hela kundresan för den digitala kunden, dvs från Google till returer. Innan dess arbetade hon som Global eCommerce Business Leader där hon var del av den stora satsning som IKEA har gjort på e-handeln de senaste åren.

Att vara stor är inte alltid en fördel utan det ökar också komplexiteten. Marie kommer att berätta om hur IKEA jobbar med analytics i en komplex, global och decentraliserad omnichannel miljö. Hur håller man ihop mätningen globalt när man har många plattformar med olika implementationer av analytics och där länderna gör egna utvecklingar? Vilka utmaningar står IKEA inför när det gäller att kunna följa kunderna mellan olika enheter (devices) och kanaler?

Dagens ModeratorHenrik Nilsson

Henrik Nilsson

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.

Measuring and understanding
the effect (ENG)

Benjamin Royon-Facebook

Benjamin Royon

Benjamin Royon, Marketing Science Partner, Facebook Northern Europe. At Facebook, Benjamin partners with clients to drive business impact through people-based measurement. In the past Benjamin worked at Google and in a performance agency where he developed a strong expertise of online measurement.

Idag är det mycket fokus på så kallade last-click modeller som är cookie-baserade. Detta ger en förenklad, och ofta felaktig bild, av vilka kanaler som bidrar. Att nå sin målgrupp och vara relevant blir allt viktigare vid kommunikation. Därav ökar vikten att fokusera på rätt nyckeltal samt möjligheten att följa konsumenten under hela resan, cross-device och mellan olika plattformar. Benjamin kommer under Analyticsdagarna att dela med sig av sina erfarenheter kring att mäta och följa upp effekten av digital kommunikation.

Web analytics to make advertising Karolina_Starkhammar
more relevant, interesting and impactful

Karolina Starkhammar

Karolina is the Digital Data & Analytics Manager at L’Oréal Copenhagen. As the world’s leading beauty company and with massive investments in media L’Oréal make sure to target the right audience with the right ads at the right time. Karolina will talk about how L’Oréal use digital data and web analytics to make advertising more relevant, interesting and impactful.

Med hjälp av analys bygga en webblösning anpassad efter besökarnas olika behov

Tracy Lorentzson

Länsstyrelsen Skåne skapar samhällsnytta i rollen som utvecklingspartner, granskare och beslutsfattare. De fattar över 70 000 beslut om året för att skydda miljön, ta ansvar för samhällsbygget och investera i landsbygden. Deras målgrupper är privatpersoner, företagare och offentliga organisationer. Deras behov varierar och det ställer stora krav på deras webb. Här får du höra hur de med hjälp av analys av data nu bygger en tillgänglig webblösning som helt utgår från besökarens olika behov.

Artificiell intelligens och Maskininlärning i offentlig verksamhet

Anders Wigren

Trafikverket deltar i ett branschgemensamt samarbete för ökad punktlighet i tågtrafiken. Uppgiften är att följa upp hur tågens punktlighet utvecklas över tid och ta reda på vad det är som gör att tågen inte alltid kommer i tid. Detta innebär analys av mycket stora datamängder och analys av komplexa samspel. Vi har använt moderna analysverktyg inom området ”Machine Learning”, som är del av det som kallas för Artificiell Intelligens. I föredraget ges några exempel på analyser och vi delar med oss av de erfarenheter som vi skaffat oss.

Marketing measurement tools and habits (ENG)

Olesya Moosman

Olesya Moosman working at Google with Measurement & Attribution. She is a marketing professional with focus on brand ROI analysis to drive data-informed business strategy.

Have you ever wondered whether a marketing campaign you were responsible for was a success and struggled to find an answer? Would you be able to explain the impact of that campaign on the business to your CFO? How should you capture the entire marketing journey when measuring media effectiveness?

If you have asked yourself some of these questions, this session is for you! We will share a framework on how to build a clear and effective marketing measurement plan that reflects your company’s strategy, has the entire customer journey in mind and helps you tell a story with data, in a language that your CEO and CFO will understand. We will also share tips on how to become data-driven in your daily work, encourage others to do the same, collaborate like a superstar, and finally, ask for that promotion by becoming a measurement guru.

Mäter vi för lite och framför allt mäter vi rätt saker?

Magnus Österhult

Inom kort kommer Falkenbergs kommun lansera en ny webbplats som vi kallar servicewebben. Vi är mitt i den digitala transformationen där vi går från traditionell kommunal webb mot mer kund och användarfokuserad sådan. Frågan vi ställt oss är hur vi kan mäta och följa upp effekten av arbetet? Denna föreläsning kommer försöka svara på varför vi valt de indikatorer vi gjorde, och samtidigt varför vi inte mäter på traditionella mätpunkter som antal sidvisningar eller besök.

Analytics i en stor organisation – hur funkar det?

Paul Parker

Vid Stockholms universitet finns en stor mängd webbplatser och sociala mediekanaler. Hur delar vi analytics-kunskap bland dussintals redaktörer med väldigt olika kunskapsnivåer – från nybörjare till expert? Vid slutet av 2017 lanserade universitetet ett nytt analytics-gränssnitt i Google Data Studio som ska hjälpa redaktörerna förstå hur våra webbplatser presterar i relation till uppsatta mål. Parallellt med detta projekt har vi jobbat intensivt med utvärdering av våra webbplatser och digitala kampanjer med ett antal verktyg, inklusive Hotjar, Google Analytics, TrueSocialMetrics och Sprout Social med målet att underlätta för besökarna att hitta det de behöver. Paul Parker är kanalansvarig vid Stockholms universitet och certifierad inom Google Analytics.

Utvecklingsarbete med analys och uppföljning för att förbättra det digitala kundmötet

Andreas Nordling & Johannes Söderlund

I Täby ska det vara enkelt att bo och driva företag. Därför satsar Täby på att utveckla den digitala servicen med invånaren i fokus. För att hålla ihop utvecklingsarbetet arbetar flera nyckelfunktioner samlat med styrning, uppföljning och analys för att förbättra det digitala kundmötet. Se hur Täby med den centrala webbredaktionen, kontaktcenter och e-tjänstutveckling arbetar för att förenkla vardagen för invånarna.

Analytics i en komplex, global och
decentraliserad omnichannel miljö

Marie Nilsson

Marie Nilsson arbetar som Global Digital Performance Manager på IKEA sedan 1,5 år vilket innebär att hon fokuserar på digital analys men också på att försöka följa hela kundresan för den digitala kunden, dvs från Google till returer. Innan dess arbetade hon som Global eCommerce Business Leader där hon var del av den stora satsning som IKEA har gjort på e-handeln de senaste åren.

Att vara stor är inte alltid en fördel utan det ökar också komplexiteten. Marie kommer att berätta om hur IKEA jobbar med analytics i en komplex, global och decentraliserad omnichannel miljö. Hur håller man ihop mätningen globalt när man har många plattformar med olika implementationer av analytics och där länderna gör egna utvecklingar? Vilka utmaningar står IKEA inför när det gäller att kunna följa kunderna mellan olika enheter (devices) och kanaler?

 

Att mäta och förstå effekt

Benjamin Royon

Benjamin Royon, Marketing Science Partner, Facebook Northern Europe. At Facebook, Benjamin partners with clients to drive business impact through people-based measurement. In the past Benjamin worked at Google and in a performance agency where he developed a strong expertise of online measurement.

Idag är det mycket fokus på så kallade last-click modeller som är cookie-baserade. Detta ger en förenklad, och ofta felaktig bild, av vilka kanaler som bidrar. Att nå sin målgrupp och vara relevant blir allt viktigare vid kommunikation. Därav ökar vikten att fokusera på rätt nyckeltal samt möjligheten att följa konsumenten under hela resan, cross-device och mellan olika plattformar. Benjamin kommer under Analyticsdagarna att dela med sig av sina erfarenheter kring att mäta och följa upp effekten av digital kommunikation.

Dagens moderator

Henrik Nilsson

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.

Analysera Facebookplattformen för att
skapa nya insikter och stärka affären.

Simon Beyer

Simon kommer prata om det häftiga med det digitala, nämligen all data som skapas och hur man kan använda denna. Han kommer tala om hur man kan analysera datan som skapas från företags närvaro på Facebookplattformen och ge förslag på actions man kan ta baserat på nya insikter. Vidare kommer Simon tala om möjligheterna att hitta nya kunder genom att använda data från existerande kunder.

Pierre_Isabelle_verksamt

Google Analytics Grundläggande

Lär dig grunderna och kom igång!
16 maj, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Behöver få grundläggande kunskaper för att komma igång med ditt användande. Workshopen kommer att ge dig en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Workshopen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
– Navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
– Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
– Göra enklare analyser och ta action på datan
– Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
– Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
– Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
– Förmedla och använda datan i din organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Lisa Martin från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. 

johannaLisa_Helloy

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå
16 maj, Stockholm

Denna workshop är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men som vill ta din kunskap och ditt användande till nästa nivå, genom att lära dig mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-workshopen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter och där målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätten, implementering och konfigurering.


Vi kommer att titta närmre på:

– Mer avancerade användningsområden och fördjupa dina kunskaper
– Felsökning av data i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– Mer om e-commerce tracking
– Eventspårning med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking


Ta med din dator:

Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Henrik Nilsson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

HenrikNilsson_helloy

AdWords

Kom igång med SEM och bli synlig online!
23 maj, Stockholm

Genom att använda sig av Google Adwords ökar du antalet besökare till din hemsida och får en större chans till en ökad försäljning. Med en teoretisk grund och praktiska övningar kommer du som deltagare att få en bra överblick i Adwords som annonseringsplattform. Under dagen kommer en certifierad workshopledare att gå igenom allt från hur annonseringen fungerar till hur man bäst optimerar sina sökord och fördelar budget rätt.

Passar dig som

Är ny inom AdWords och vill få ut maximalt av din annonsering i söknätverket. Du vill lära dig grunderna kring hur du på ett kostnadseffektivt sätt sprider ditt varumärke med hjälp av Adwords. Oavsett om du köper tjänsten från byrå eller inte, kan denna kurs hjälpa dig få ökad insikt, bli en bättre beställare och kostnadsoptimera din strategi.

Du kommer bland annat att lära dig

• Grundläggande kunskap kring Google AdWords och dess möjligheter
• Hur du strukturerar ett konto och skapar annonser
• Hur du kostnadsoptimerar och prioriterar din budget
• Hur du utför sökordsanalys och utifrån den sätter upp din strategi
• Hur du kan optimera landningssidor och kampanjinställningar
• Hur du sätter de viktigaste KPI:erna utifrån din organisations behov
• Hur du kan utvärdera och förbättra din annonsering enligt dina mål

Ta med din dator

Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

SEO Grundläggande

Optimera din synlighet i sökmotorer!
25 april, Stockholm

Med ett SEO användande kan du få din webbsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar i sökmotorer. Med denna workshop får du en bra grund att stå på för att kunna impelementera ditt SEO arbete. Du som deltagare får en praktisk grund och introduktion till SEO som verktyg samt praktiska övningar på hur du arbetar med både innehåll och länkningar.

Passar dig som

Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Grunderna till SEO
• Sökordsanalys – Vad är en sökordsanalys och hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?

Teknisk SEO

Innehåll – On page:
• Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
• Best practice för meta-data
• Att skapa innehåll för webben och dina besökare
• Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?

Länkningar – Off Page:
• Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
• Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
•  Vad bör du undvika?

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
16 Maj, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

För dig som på ett strukturerat och grafiskt sätt vill visualisera din organisations data. Målet är att du som deltagare ska få konkreta verktyg och praktiska tips i hur du skapar en effektiv och framgångsrik Dashboard till din organisation.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Kunddatan i fokus

Lär dig jobba mer målgruppsanpassat i dina kanaler
31 Maj, Stockholm

Genom att analysera hela kundresan kan ni jobba mer effektivt med att hitta nya kunder samt hitta nya vägar att bearbeta sina befintliga kunder. Att endast fokusera på specifika digitala kanaler kan göra att man missar viktiga delar av kundresan.

Med denna workshop kommer du att få en bättre överblick i hur ni kan jobba mer målgruppsanpassat i samtliga digitala kanaler. Vi kommer att gå in på hur du når och hittar nya kunder, hur du bearbetar dina befintliga kunder samt hur du kan jobba mer effektivt med tvillingmålgrupper.

Passar dig som

Jobbar som marknadschef, digital strateg eller i annan beslutsfattande roll där du lägger digitala strategier.

Du kommer bland annat att lära dig

– Hur en kundreseanalys görs datadrivet
– Hur du kan jobba med olika kundsegment genom hela kundresan
– Hur du ur ett strategiskt perspektiv når rätt kund med rätt budskap i rätt tid
– Hur du lägger en strategi med utgångspunkt i kundresan
– Du kommer få smakprov på hur du vs dina branschkollegor syns digitalt på Google samt i sociala medier

Workshopledare

Skärmavbild 2018-04-09 kl. 18.01.53

Ida Hällkvist, Keybroker. Ida jobbar som Head of commercial development och ansvarar för affärsutveckling och kunderbjudandet på Keybroker. Hon har mer än 8-års erfarenhet av digital kommunikation och har bland annat arbetat som analytiker, marknadschef och konverteringsspecialist. Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Med deras iterativa tillväxtmetodologi, erfarenhet från
onlinemarknadsföring, hands-on teknik, skills och digitala specialister kompletterar de ert team och skapar en digital tillväxtmotor.

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
16 Maj, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

För dig som på ett strukturerat och grafiskt sätt vill visualisera din organisations data. Målet är att du som deltagare ska få konkreta verktyg och praktiska tips i hur du skapar en effektiv och framgångsrik Dashboard till din organisation.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

GDPR och kundintegritet

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

Google Analytics Grundläggande

Lär dig grunderna och kom igång!

Denna workshop är för dig som:
Behöver få grundläggande kunskaper för att komma igång med ditt användande. Du önskar en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Workshopen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
– Navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
– Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
– Göra enklare analyser och ta action på datan
– Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
– Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
– Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
– Förmedla och använda datan i din organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Lisa Martin från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

johannaLisa_Helloy

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå

Denna workshop är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men skulle vilja ta det till nästa nivå, innehåller mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-workshopen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter och där målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätten, implementering och konfigurering.

Vi kommer att titta närmre på:

– Mer avancerade användningsområden och fördjupa dina kunskaper
– Felsökning av data i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– Mer om e-commerce tracking
– Eventspårning med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking

Ta med din dator:

Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Workshopen kommer att ledas av Henrik Nilsson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

HenrikNilsson_helloy

Google Analytics Offentlig Sektor

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande, för dig som arbetar inom offentlig sektor.

Innehåll: Du får en grundläggande för Analytics inom offentlig sektor. Vilka verktyg finns, dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt, medtag därmed egen dator.

Du kommer lära dig:
· Vilka verktyg finns och hur bör man använda dem
· Hur sätter man upp mål och följer upp aktiviteter, vilka mål är rimliga inom offentlig sektor?
· Att tolka några av de mest användbara rapporterna
· Att följa trafik från olika kanaler och vad de gör på webbplatsen
Implementering:
· Hur säkerställer man att man tittar på rätt data
· Hur kravställer man byrå eller den interna organisationen för att få verifierad data
Kampanjspårning
:
· Hur utvärderar man marknadsinvestering med hjälp av Analytics
· Att integrera data i organisationen:
· Hur ska jag tänka och behövs en dashboard?
· Hur ska man allokera budget och resurser som är rätt för individens och organisationens nivå
· Hur kan räkna på ROI och påvisa datans värde i organisationen?

Under dagen fokuseras det mindre på teknik och mer på själva användandet och värdet för organisationen. Genom att ta del av praktiska exempel och övningar får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Workshopen hålls av Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. Johanna Fischerström och Lisa Martin leder er genom dagen.

johannaLisa_Helloy

Dokumenthantering och GDPR

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

wgp

Web Guide Partner is one of Sweden’s leading and fastest growing agencies in digital marketing, with a complete product portfolio in search engine optimization (SEO), paid search (SEM), social media as well as conversion and analysis.

Usabilla

Usabilla helps brands like HP, Philips, Booking.com, Lufthansa, KLM, Transavia and The Economist to improve the performance of their websites, apps and emails with live user feedback. Our clients utilize our software to stop guessing what users want, and start listening to what they need.

Digitala_Strateger

Digitala Strateger i Sverige is with 3150 members the largest and the leading LinkedIn-group for digital strategists and digital specialists in Sweden.
The group-motto is: ”If you don’t measure you can’t improve”
Join us here:
www.linkedin.com/groups/6937520

Helloy

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.