NAS_logotyp_1

Sveriges ledande
event inom mätning
och digital analys.

6 – 8 maj

Stockholm 

NAS_logotyp_1

Sveriges ledande 
event inom mätning 
och digital analys

6 – 8 Maj 2019
Stockholm

From Insight to Action!

Ta del av det senaste inom mätning och digital analys!

Om Analyticsdagarna

En mötesplats för dig som vill hänga med i utvecklingen inom analys av data och webb. Ta del av praktiska tips och insikter från ledande företag inom Analytics. Träffa branschkollegor som delar med sig av hur de arbetar med processer och verktyg.

Om kurserna

Ta dina kunskaper till nästa nivå genom praktisk tillämpning med hjälp av våra kurser som leds av experter inom sina områden. Lär dig hur du undviker de vanligaste misstagen, ta med dig dina nya kunskaper och applicera i din organisation.

Om eventet

För dig som arbetar med analys och mätning av webb och data.

Om kurserna

Tips och konkreta verktyg som sedan hjälper dig i ditt dagliga arbete.

FÖRETAG SOM GILLAR ANALYTICSDAGARNA

Vårens talare & program


Förmiddag

9.00-12.00

Johan Kvist
facebook

Johan Kvist
(Marketing Science Lead)

Hur du skapar tillväxt
genom analys

Jakob Nettelbladt
mentimeter

Jakob Nettelbladt
(VP Product)

Hur skapar man en
data-driven kultur?

DidrikTessler kopia
bookbeat kopia

Didrik Tessier
(Tf. Head of Product)

Datadriven produktutveckling
– Utifrån och in

Elin A
telia

Elin Allison
(Head of New Product)

AI i det digitala samhället
– går tekniken fortare än människan?

Lunch


13.00-14.30

Resan mot datadrivet

Teknisk fördjupning

Volvo penta

Anna Carin Olsson &
Bea Lundgren

Magkänsla
vs. Datadrivet

Greta de Freitas
skincity

Greta de Freitas
(Customer Retention Manager)

Så skapar du långsiktiga kundrelationer
genom analys av data

Fredrik Cederlöf
collector

Fredrik Cederlöf
Head of CX and Analytics

Utöka din verktygslåda och lär dig
analysera fler datakällor

Robert Sahlin
mathem

Robert Sahlin
Data/ML-engineer

Utforskande analys med
öppen källkod och molntjänster

Gemensam avslutning


 14.50-16.30

Jonas Dahlberg
microsoft

Jonas Dahlberg
(Sr. Sales Manager Data & AI)

AI i praktiken
– Från Buzz till verkstad!

linalarsson kopia
google

Lina Hansson
(Conversion Specialist)

Företagets utmaningar och hur du
som analyticshjälte är räddningen!

Robert Sahlin
mathem

Robert Sahlin
Data/ML-engineer

Utforskande analys med
öppen källkod och molntjänster

Fredrik Cederlöf
collector

Fredrik Cederlöf
Head of CX and Analytics

Utöka din verktygslåda och lär dig
analysera fler datakällor

HenrikNilsson_helloy
helloy

Henrik Nilsson
Partner

Dagens
Moderator

Några av vårens talare


Lunch


Gemensam avslutning


HenrikNilsson_helloy

Kurs våren 2019 

google-analytics-advancedTa dina kunskaper
till nästa nivå!

KURS
Stockholm, 8 maj
Plats: Norrtullsgatan 12 N, 113 27 Stockholm

WS_google adsLär dig annonsera med Google Ads
& öka trafiken till din hemsida

KURS
Stockholm, 6 maj
Plats: Dalagatan 7

Skapa struktur &
samla rätt data

KURS (halvdag)
Stockholm, 13 November
Plats: Norrtullsgatan 12N 

SEO_gOptimera din synlighet
i sökmotorer

KURS
Stockholm, 13 November 

SEO-advancedMaximera din
webbplats synlighet

KURS
Stockholm, 15 November

Sociala medier 1

Så lyckas du i sociala medier!

KURS
Stockholm, 15 November

google-analytics-basic
8 maj 2019, Stockholm
Plats: Hornsbruksgatan 23b
google-analytics-advanced
8 maj 2019, Stockholm
Plats: Norrtullsgatan 12 N, 113 27 Stockholm
WS_google ads
6 Maj 2019, Stockholm
Plats: Dalagatan 7
dashboard_kpiSkapa struktur och samla rätt data
13 November Stockholm
Plats: Norrtullsgatan 12N 
SEO_g Optimera din synlighet i sökmotorer
13 November Stockholm
seo_avBli en expert på sökordsoptimering! 
15 November Stockholm
Sociala medier 1Så lyckas du i sociala medier
15 November Stockholm 

Boka


Vi är glada att du vill delta på Analyticsdagarna! Du kan välja mellan flera olika paketpriser. Delta på antingen eventet eller kurser och även kombinera dessa med våra paketpriser. Kontakta gärna evelina.sewerin@summitandfriends.se eller ring 0791000118, om ni är fler än tre från samma organisation som vill gå eller har några frågor eller funderingar kring upplägg och innehåll.

Event 7 maj
Pris: 6 800 kr ex. moms
Kurs 8 maj
Pris: 6 800 kr ex. moms
Få 1 500 kr i rabatt!
1 konferens+ 1 valfri kurs
Använd rabattkoden NAS1 i steg 2 när du bokar.

Få 3 500 kr i rabatt!
2 konferens + 2 valfria kurser
Använd rabattkoden NAS2 när du bokar.

Få 6 800 kr i rabatt!
Gå 4 betala för 3 konferensbiljetter
Använd rabattkoden NAS4for3 när du bokar.

Partners


Vill du också bli samarbetspartner till Analyticsdagarna? Kontakta evelina.sewerin@summitandfriends.se för att prata mer om partnerskap och gemensamt skapa ett upplägg.

Program konferens

 
7 maj

 
Norrtullsgatan 12N

 
08:30 – 16:30

08:30 Registrering och frukost
09:00 Introduktion till dagen
09:15 Johan Kvist – Facebook
10:00 Jakob Nettebladt – Mentimeter
10:30 Kaffepaus
10:50 Didrik Tessier – BookBeat
11:30 Elin Allison
12:00 LUNCH

13:00 ”Breakouts”
14:30 FIKA
15:00 Sammanfattning av ”Breakouts”
15:10 Lina Hansson – Google
15:45 Jonas Dahlberg – Microsoft
16:20 Summering
16:30  After Work

Program kurser

 
8 maj

 
08:30 – 16:00

08:30 Registrering och frukost
09:00 
Kursen inleds
10:20 
Kafferast
10:40 
Kursen fortsätter
12:00 Lunch

13:00 Kursen fortsätter
14:20 
Fikarast
14:40 
Kursen fortsätter
16:00 Summering

Program konferens

 
7 maj

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och frukost
09:00 Introduktion till dagen
09:15 Johan Kvist – Facebook
10:00 Jakob Nettebladt – Mentimeter
10:30 Kaffepaus
10:50 Didrik Tessier – BookBeat
11:30 Elin Allison
12:00 LUNCH
13:00
 ”Breakouts”
14:30 FIKA
15:00 Sammanfattning av ”Breakouts”
15:10 Lina Hansson – Google
15:45 Jonas Dahlberg – Microsoft
16:20 Summering
16:30  After Work

Program Kurser

 
8 maj

 
08:30- 16:00

08:30 Registrering och frukost
09:00 
Kursen inleds
10:20 
Kafferast
10:40 
Kursen fortsätter
12:00 Lunch
13:00 
Kursen fortsätter
14:20 
Fikarast
14:40 
Kursen fortsätter
16:15 Summering

Plats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var de äger rum genom att klicka på respektive ikon nedan.
  • Analyticsdagarna

    7 maj håller vi till på Bryggarsalen
    Adress: Norrtullsgatan 12N, 102 35 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

  • Kurser

    6 maj: Plats kommer senare
    8 maj: Plats kommer senare
    Helios adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte över att kontakta oss
om du har några frågor.

Evelina Sewerin
Telefon: +46791000118

Mail: evelina.sewerin@summitandfriends.se

Kontakt


Tveka inte över att kontakta oss
om du har några frågor.

Evelina Sewerin
Telefon: +46791000118

Mail: evelina.sewerin@summitandfriends.se

Om Analyticsdagarna

Analyticsdagarna är eventet för dig som arbetar med analys och mätning av webb och data, och som vill förstå dina besökare och användare ännu bättre. Dagen ger dig som deltagare insikter om trender inom mätning och analys av data och webb. Här får du träffa branschkollegor och ta del av andra företags erfarenheter, tips och konkreta verktyg från organisationer som är ledande inom Analytics. På scenen finns talare och experter från företag inom olika branscher som var och en djupdyker i någon del av analysarbetet.

Oavsett storlek på din organisation eller hur din kund, användare eller målgrupp ser ut, så kommer dagen att ge dig nya kunskaper och insikter att ta med dig tillbaka till din organisation.

Eventet är den 7 Maj 2019 på Bryggarsalen i Stockholm.

Om kurserna

I samband med eventet så erbjuder vi kurser inom Google Analytics, SEO, Adwords, hur du mäter och följer upp Sociala medier, och hur du sätter upp en Dashboard. Under dessa kurser får du ta del av experternas tips och konkreta verktyg som kommer hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Under kurserna har vi stort fokus på att förstå analysen, verktygen och hur du sedan ska använda dem praktiskt för att få bäst effekt.
Du kommer att få göra övningar som gör kursens innehåll mer lättförståeligt och användbart i ditt vardagliga arbete.

Läs mer om våra kurser längre ner eller klicka på Kurser i menyn.

Om Analyticsdagarna

Analyticsdagarna är eventet för dig som arbetar med analys och mätning av webb och data, och som vill förstå dina besökare och användare ännu bättre. Dagen ger dig som deltagare insikter om trender inom mätning och analys av data och webb. Här får du träffa branschkollegor och ta del av andra företags erfarenheter, tips och konkreta verktyg från organisationer som är ledande inom Analytics. På scenen finns talare och experter från företag inom olika branscher som var och en djupdyker i någon del av analysarbetet.

Oavsett storlek på din organisation eller hur din kund, användare eller målgrupp ser ut, så kommer dagen att ge dig nya kunskaper och insikter att ta med dig tillbaka till din organisation.

Eventet är den 7 Maj 2019 på Bryggarsalen i Stockholm.

Om kurserna

Vilka trafikkällor är viktigast för din organisation och hur samspelar de med varandra?

Dagen innan och efter konferensen erbjuder vi kurser både på grundläggande och avancerad nivå av Google Analytics, SEO, Adwords, hur du mäter och följer upp Sociala medier, och hur du sätter upp en Dashboard. Under dessa kurser får du ta del av experternas tips och konkreta verktyg som sedan hjälper dig i ditt dagliga arbete i din organisation. Stort fokus på att förstå analysen och verktygen och sedan hur du använder dem praktiskt.
Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör  kursens innehåll mer lättförståeligt och användbart.

Läs mer om våra kurser längre ner eller klicka på Kurser i menyn.

Hur du skapar tillväxt genom analys

Johan Kvist (Marketing Science Lead), Facebook

Johan Kvist arbetar på Facebook som Marketing Science Lead för Norden. Han leder ett team av analytiker, som har till uppgift att förbättra Facebooks annonsörers marknadsföring/medieinvesteringar baserat på data, insikter och vetenskap.

Hur skapar man en data-driven kultur?

Jakob Nettelbladt, (VP Product), Mentimeter

Jakob Nettelbladt var tidigare analyschef på gamingbolaget King i San Francisco och jobbar idag som VP Product på startupen Mentimeter. Användardata används ofta för att ”förstå kunden”, men hur kan man istället göra datan till en central del i produktutvecklingen? Och hur kan man sprida en datadriven inställning till hela företaget och inte bara analysavdelningen?

Datadriven produktutveckling – Utifrån och in

Didrik Tessier (Tf. Head of Product), BookBeat

Didrik Tessier är Tf Head of Product och ansvarar för apputvecklingen på BookBeat. Han har dessförinnan varit Conversion Manager och jobbat med optimering av hela den digitala kundresan. Didrik har även spridit kunskap om konverteringsoptimering på Analyticsdagarna och föreläst om webbpsykologi på Berghs School of Communication.

 

Didrik kommer dela med sig av sina erfarenheter av att leda app- och webbutveckling och visa exempel på hur BookBeat använder data och analys för att utveckla en tjänst som ligger i framkant i både funktionalitet och användbarhet.

AI i det digitala samhället – går tekniken fortare än människan?

Elin Allison – Head of New Product på Div X, Data Insights!

Elin arbetar som Head of New Product & Strategy på Telia Companys Data Insights avdelning inom DivisionX.
Hon tittar till vardags på nya produkter som kan hjälpa Telias kunder att bli mer datadrivna. På Analytics dagarna kommer hon prata kring samhällsnyttan med AI och vikten av att människan och maskinen jobbar tillsammans.

Tekniken inom Artificiell Intelligens går ju oerhört fort, men hänger vi människor verkligen med? Hur ser vi till att den personliga integriteten bevaras och att AI används för samhällets bästa?

Breakout: Resan mot datadrivet

Att data är vår tids nya naturresurs är vi alla medvetna om.
Organisationer som förstår det och lär sig att utgå från insikterna datan ger kommer att vara ledande imorgon.

De företag som lyckas i den datadrivna transformationen ser stora fördelar – Upp mot 30% i kostnadsbesparingar och 20% ökning av intäkter (källa: BCG).
En datadriven organisation bygger på en kultur och ett arbetssätt som innebär att aktiviteter drivs av data och inte av intuition eller magkänsla.

Så hur kan din organisationer bli mer datadriven?
Du har förstått att ni behöver bli mer datadrivna och ser vinsterna i det,  så därför är det här spåret till för dig som behöver tips och inspiration för hur ni som organisation och ert arbetssätt ska bli mer datadrivet. Ta del av tips och processer för hur ni kan agera på er data i den dagliga verksamheten för att fatta snabbare och bättre beslut!

Till vår hjälp igenom denna breakout har vi Tobias Sjöqist CEO och grundare till Odyssey samt Jenny Sondell som är Marknadschef. Fram tills konferensen arbetar Odyssey med Volvo Penta och SkinCity för att leverera lösningar till hur dom ska arbeta vidare mot att bli datadriva organisationer.
Mer information kommer inom kort!

jenny+tobiasOdyssey

Breakout: Teknisk fördjupning

Idag liknar företags digitala ekosystem snarare galaxer och genererar enorma datamängder. Det ställer i sin tur krav på ett effektivt och automatiserat arbetssätt – för hur ska man annars hinna agera på alla insikter datan ger?

Teknisk fördjupning är för dig som vill gräva på djupet och ta del av insikter om lösningar som tar din digitala analys till en ny nivå. Få tips om hur du återskapar din rapportering på nolltid, vad som bör ingå i varje analytikers verktygslåda 2019 och hur cloud-plattformar kan användas rent praktiskt för avancerad analys som bygger dataprodukter med maskininlärning.

Magkänsla vs. datadrivet

Anna Carin Olsson & Bea Lundgren

Idag är inte magkänslan och tidigare erfarenhet den största tillgången när beslut ska fattas inom tex IT, försäljning, support och marknadsföring. Att arbeta mer datadrivet inom marknadsföring, såväl online som offline, innebär att titta mer på den information vi får in kring våra målgruppers beteenden, aktiviteter och statistik än att utgå från organisationens tyckande och ta beslut baserat på fakta.

Bea Lundgren är Digital Customer Experience Manager och Anna Carin Olsson är Digital communication development manager på Volvo Penta i Göteborg. Under Analyticsdagarna kommer de att dela med sig av sina insikter och lärdomar från att börja arbeta datadrivet i en organisation som har en ganska låg digital kunskap och mognad. De kommer också att dela med sig av de målsättningar och tillvägagångssätt som de har tagit i resan mot en datadriven organisation.

Så skapar du långsiktiga kundrelationer genom analys av data

Greta de Freitas (Customer Retention Manager), SkinCity

Skincity är en hudvårdsklinik online som erbjuder professionell hudvård och hudvårdande makeup. Deras unika koncept återfinns i detaljerna. Alltid avancerad hudvård i sortimentet, unika hudtest med hudanalys, varsamt inslagna paket och prover vid varje beställning ger dig lika bra service som vid ett besök på klinik.

Greta de Freitas har en lång bakgrund inom e-handel med start i Kreditor (numera Klarna), sedan H&M.com och numera Retention Manager på Skincity. Hon har under hela sin karriär jobbat data-drivet med fokus på hur man använder data med syfte att bygga långsiktiga kundrelationer. Under Analyticsdagarna kommer Greta att dela med sig om sina erfarenheter och användandet av data för att skapa framgångsrika kunderelationer online!

Utöka din verktygslåda och lär dig analysera fler datakällor

Fredrik Cederlöf, Collector Bank

Fredrik Cederlöf arbetar som Head of Customer Experience & Analytics på Collector Bank i Göteborg. Tillsammans med användarexperter, designers, researchers och analytiker sitter han i ett team som förbättrar kundupplevelsen på banken. Fredrik föreläser om digital analys på IHM Business School och Bergs School of Communication och har tidigare hjälpt konsultbyråer att bygga sitt erbjudande inom analys och SEO.

Idag liknar företags digitala ekosystem snarare galaxer och genererar enorma datamängder. Det ställer i sin tur krav på ett effektivt och automatiserat arbetssätt – för hur ska man annars hinna agera på alla insikter datan ger? Med hjälp av programmeringsspråket R visar Fredrik exempel på möjligheter att återskapa sin rapportering på nolltid och varför R bör ingå i varje analytikers verktygslåda 2019. 

Utforskande analys med öppen källkod och molntjänster

Robert Sahlin, MatHem

Robert Sahlin har mångårig erfarenhet av att bygga lösningar för analys och aktivering av stora datamängder inom framför allt digitala tjänster och e-handel (MatHem, Tele2, Bonnier och ThomasCook/Ving).

Det pratas mycket om cloud-plattformar och hur de kan användas för avancerad analys och bygga dataprodukter med maskininlärning. Men hur går det till i praktiken? Robert, Data engineer på MatHem, Sveriges största onlinebutik för livsmedel, visar under Analyticsdagarna hur du med hjälp av öppen källkod och molntjänster (Google Cloud Platform) kan ta din digitala analys till en ny nivå och arbeta med utforskande analys och aktivera ditt data med dataprodukter trots en begränsad budget. Konkret innebär det att du med minimalt implementationsarbete får tillgång till data i realtid utan volymbegränsningar samt fullständiga frihetsgrader för analys till en låg kostnad (ex. mindre än 5€/dag för att hantera 1 miljon hits/dag). Det blir lärorikt för den teknikintresserade med både presentation och live-demo.

AI i praktiken – Från Buzz till verkstad!

Jonas Dahlberg

Jonas Dahlberg är säljchef för Avancerad analys och AI på Microsoft Sverige. Tidigare befattningar som VD på Netgain samt olika seniora chefsroller på Bisnode resp. Nexus. Jonas har jobbat med avancerad analys under många år och har gjort till sitt personliga uppdrag att se till att Sveriges företag får upp ögonen för vad AI kan göra i praktiken för deras verksamhet

Artificiell Intelligens har vi alla hört talas om. Men under Analyticsdagarna kommer Jonas att introducera teknikområdet AI/Analys och visa på hur du använder AI i praktiken. En session späckad med live-demos och praktikfall från verkligheten.

Utmaningar ditt företag står inför
– och hur du som analyticshjälte kan vara räddningen!

Lina Hansson, Conversion Specialist, Google

Lina Hansson, Conversion Specialist på Google, hjälper till vardags företag med att öka sin konvertering.

Under Analyticsdagarna berättar Lina om sju stora utmaningar analyticshjältar behöver hjälpa sina företag att lösa. Hon går igenom global data gällande förändrade konsumentbeteenden, hur man räknar ut business case för att hjälpa företaget utvärdera kostnader mot vinster, samt hur man kan använda marketing analytics och conversion rate optimization för att vinna.

Det blir konkret, lärorikt – och högt tempo!

Utforskande analys med öppen källkod och molntjänster

Robert Sahlin, MatHem

Robert Sahlin har mångårig erfarenhet av att bygga lösningar för analys och aktivering av stora datamängder inom framför allt digitala tjänster och e-handel (MatHem, Tele2, Bonnier och ThomasCook/Ving).

Det pratas mycket om cloud-plattformar och hur de kan användas för avancerad analys och bygga dataprodukter med maskininlärning. Men hur går det till i praktiken? Robert, Data engineer på MatHem, Sveriges största onlinebutik för livsmedel, visar under Analyticsdagarna hur du med hjälp av öppen källkod och molntjänster (Google Cloud Platform) kan ta din digitala analys till en ny nivå och arbeta med utforskande analys och aktivera ditt data med dataprodukter trots en begränsad budget. Konkret innebär det att du med minimalt implementationsarbete får tillgång till data i realtid utan volymbegränsningar samt fullständiga frihetsgrader för analys till en låg kostnad (ex. mindre än 5€/dag för att hantera 1 miljon hits/dag). Det blir lärorikt för den teknikintresserade med både presentation och live-demo.

Utöka din verktygslåda och lär dig analysera fler datakällor

Fredrik Cederlöf, Collector Bank

Fredrik Cederlöf arbetar som Head of Customer Experience & Analytics på Collector Bank i Göteborg. Tillsammans med användarexperter, designers, researchers och analytiker sitter han i ett team som förbättrar kundupplevelsen på banken. Fredrik föreläser om digital analys på IHM Business School och Bergs School of Communication och har tidigare hjälpt konsultbyråer att bygga sitt erbjudande inom analys och SEO.

Idag liknar företags digitala ekosystem snarare galaxer och genererar enorma datamängder. Det ställer i sin tur krav på ett effektivt och automatiserat arbetssätt – för hur ska man annars hinna agera på alla insikter datan ger? Med hjälp av programmeringsspråket R visar Fredrik exempel på möjligheter att återskapa sin rapportering på nolltid och varför R bör ingå i varje analytikers verktygslåda 2019. 

Dagens Moderator

Henrik Nilsson

Dagens moderator heter Henrik Nilsson och är partner på Helloy. Ett företag som är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Henrik har genom åren hjälpt hundratals kunder att lyckas online. 

Namn på föredrag

Johan Kvist (Marketing Science Lead), Facebook

Johan Kvist arbetar på Facebook som Marketing Science Lead för Norden. Han leder ett team av analytiker, som har till uppgift att förbättra Facebooks annonsörers marknadsföring/medieinvesteringar baserat på data, insikter och vetenskap.

 

Hur skapar man en data-driven kultur?

Jakob Nettelbladt (VP Product), Mentimeter

Jakob var tidigare analyschef på Kings San Francisco-kontor och jobbar idag som VP Product på startupen Mentimeter. Användardata används ofta för att ”förstå kunden”, men hur kan man istället göra datan till en central del i produktutvecklingen? Och hur kan man sprida en datadriven inställning till hela företaget och inte bara analysavdelningen?

AI i det digitala samhället – går tekniken fortare än människan?

Elin Allison – Head of New Product på Div X, Data Insights!

Elin arbetar som Head of New Product & Strategy på Telia Companys Data Insights avdelning inom DivisionX.
Hon tittar till vardags på nya produkter som kan hjälpa Telias kunder att bli mer datadrivna. På Analytics dagarna kommer hon prata kring samhällsnyttan med AI och vikten av att människan och maskinen jobbar tillsammans.

Tekniken inom Artificiell Intelligens går ju oerhört fort, men hänger vi människor verkligen med? Hur ser vi till att den personliga integriteten bevaras och att AI används för samhällets bästa?

Datadriven produktutveckling – Utifrån och in

Didrik Tessier (Tf. Head of Product), BookBeat

Didrik Tessier är Tf Head of Product och ansvarar för apputvecklingen på BookBeat. Han har dessförinnan varit Conversion Manager och jobbat med optimering av hela den digitala kundresan. Didrik har även spridit kunskap om konverteringsoptimering på Analyticsdagarna och föreläst om webbpsykologi på Berghs School of Communication.

Didrik kommer dela med sig av sina erfarenheter av att leda app- och webbutveckling och visa exempel på hur BookBeat använder data och analys för att utveckla en tjänst som ligger i framkant i både funktionalitet och användbarhet.

Breakout: Resan mot datadrivet

Att data är vår tids nya naturresurs är vi alla medvetna om.
Organisationer som förstår det och lär sig att utgå från insikterna datan ger kommer att vara ledande imorgon.

De företag som lyckas i den datadrivna transformationen ser stora fördelar – Upp mot 30% i kostnadsbesparingar och 20% ökning av intäkter (källa: BCG).
En datadriven organisation bygger på en kultur och ett arbetssätt som innebär att aktiviteter drivs av data och inte av intuition eller magkänsla.

Så hur kan din organisationer bli mer datadriven?
Du har förstått att ni behöver bli mer datadrivna och ser vinsterna i det,  så därför är det här spåret till för dig som behöver tips och inspiration för hur ni som organisation och ert arbetssätt ska bli mer datadrivet. Ta del av tips och processer för hur ni kan agera på er data i den dagliga verksamheten för att fatta snabbare och bättre beslut!

Till vår hjälp igenom denna breakout har vi Tobias Sjöqist CEO och grundare till Odyssey samt Jenny Sondell som är Marknadschef. Fram tills konferensen arbetar Odyssey med Volvo Penta och SkinCity för att leverera lösningar till hur dom ska arbeta vidare mot att bli datadriva organisationer.
Mer information kommer inom kort!

jenny+tobiasOdyssey

Så skapar du långsiktiga kundrelationer genom analys av data

Greta de Freitas (Customer Retention Manager), SkinCity

Skincity är en hudvårdsklinik online som erbjuder professionell hudvård och hudvårdande makeup. Deras unika koncept återfinns i detaljerna. Alltid avancerad hudvård i sortimentet, unika hudtest med hudanalys, varsamt inslagna paket och prover vid varje beställning ger dig lika bra service som vid ett besök på klinik.

Greta de Freitas har en lång bakgrund inom e-handel med start i Kreditor (numera Klarna), sedan H&M.com och numera Retention Manager på Skincity. Hon har under hela sin karriär jobbat data-drivet med fokus på hur man använder data med syfte att bygga långsiktiga kundrelationer. Under Analyticsdagarna kommer Greta att dela med sig om sina erfarenheter och användandet av data för att skapa framgångsrika kunderelationer online!

Magkänsla vs. datadrivet

Anna Carin Olsson & Bea Lundgren

Idag är inte magkänslan och tidigare erfarenhet den största tillgången när beslut ska fattas inom tex IT, försäljning, support och marknadsföring. Att arbeta mer datadrivet inom marknadsföring, såväl online som offline, innebär att titta mer på den information vi får in kring våra målgruppers beteenden, aktiviteter och statistik än att utgå från organisationens tyckande och ta beslut baserat på fakta.

Bea Lundgren är Digital Customer Experience Manager och Anna Carin Olsson är Digital communication development manager på Volvo Penta i Göteborg. Under Analyticsdagarna kommer de att dela med sig av sina insikter och lärdomar från att börja arbeta datadrivet i en organisation som har en ganska låg digital kunskap och mognad. De kommer också att dela med sig av de målsättningar och tillvägagångssätt som de har tagit i resan mot en datadriven organisation.

Breakout: Teknisk fördjupning

Idag liknar företags digitala ekosystem snarare galaxer och genererar enorma datamängder. Det ställer i sin tur krav på ett effektivt och automatiserat arbetssätt – för hur ska man annars hinna agera på alla insikter datan ger?

Teknisk fördjupning är för dig som vill gräva på djupet och som ger dig insikter om lösningar som tar din digitala analys till en ny nivå. Få tips om hur du återskapar din rapportering på nolltid, vad som bör ingå i varje analytikers verktygslåda 2019 och cloud-plattformar kan användas rent praktiskt för avancerad analys som bygger dataprodukter med maskininlärning.

Utforskande analys med öppen källkod och molntjänster

Robert Sahlin, MatHem

Robert Sahlin har mångårig erfarenhet av att bygga lösningar för analys och aktivering av stora datamängder inom framför allt digitala tjänster och e-handel (MatHem, Tele2, Bonnier och ThomasCook/Ving).

Det pratas mycket om cloud-plattformar och hur de kan användas för avancerad analys och bygga dataprodukter med maskininlärning. Men hur går det till i praktiken? Robert, Data engineer på MatHem, Sveriges största onlinebutik för livsmedel, visar under Analyticsdagarna hur du med hjälp av öppen källkod och molntjänster (Google Cloud Platform) kan ta din digitala analys till en ny nivå och arbeta med utforskande analys och aktivera ditt data med dataprodukter trots en begränsad budget. Konkret innebär det att du med minimalt implementationsarbete får tillgång till data i realtid utan volymbegränsningar samt fullständiga frihetsgrader för analys till en låg kostnad (ex. mindre än 5€/dag för att hantera 1 miljon hits/dag). Det blir lärorikt för den teknikintresserade med både presentation och live-demo.

Utöka din verktygslåda och lär dig analysera fler datakällor

Fredrik Cederlöf, Collector Bank

Fredrik Cederlöf arbetar som Head of Customer Experience & Analytics på Collector Bank i Göteborg. Tillsammans med användarexperter, designers, researchers och analytiker sitter han i ett team som förbättrar kundupplevelsen på banken. Fredrik föreläser om digital analys på IHM Business School och Bergs School of Communication och har tidigare hjälpt konsultbyråer att bygga sitt erbjudande inom analys och SEO.

Idag liknar företags digitala ekosystem snarare galaxer och genererar enorma datamängder. Det ställer i sin tur krav på ett effektivt och automatiserat arbetssätt – för hur ska man annars hinna agera på alla insikter datan ger? Med hjälp av programmeringsspråket R visar Fredrik exempel på möjligheter att återskapa sin rapportering på nolltid och varför R bör ingå i varje analytikers verktygslåda 2019. 

AI i praktiken – Från Buzz till verkstad!

Jonas Dahlberg

Jonas Dahlberg är säljchef för Avancerad analys och AI på Microsoft Sverige. Tidigare befattningar som VD på Netgain samt olika seniora chefsroller på Bisnode resp. Nexus. Jonas har jobbat med avancerad analys under många år och har gjort till sitt personliga uppdrag att se till att Sveriges företag får upp ögonen för vad AI kan göra i praktiken för deras verksamhet

Artificiell Intelligens har vi alla hört talas om. Men under Analyticsdagarna kommer Jonas att introducera teknikområdet AI/Analys och visa på hur du använder AI i praktiken. En session späckad med live-demos och praktikfall från verkligheten.

Utmaningar ditt företag står inför
– och hur du som analyticshjälte kan vara räddningen!

Lina Hansson (Conversion Specialist), Google

Lina Hansson, Conversion Specialist på Google, hjälper till vardags företag med att öka sin konvertering.

Under Analyticsdagarna berättar Lina om sju stora utmaningar analyticshjältar behöver hjälpa sina företag att lösa. Hon går igenom global data gällande förändrade konsumentbeteenden, hur man räknar ut business case för att hjälpa företaget utvärdera kostnader mot vinster, samt hur man kan använda marketing analytics och conversion rate optimization för att vinna.

Det blir konkret, lärorikt – och högt tempo!

AI i praktiken – Från Buzz till verkstad!

Jonas Dahlberg

Jonas Dahlberg är säljchef för Avancerad analys och AI på Microsoft Sverige. Tidigare befattningar som VD på Netgain samt olika seniora chefsroller på Bisnode resp. Nexus. Jonas har jobbat med avancerad analys under många år och har gjort till sitt personliga uppdrag att se till att Sveriges företag får upp ögonen för vad AI kan göra i praktiken för deras verksamhet

Artificiell Intelligens har vi alla hört talas om. Men under Analyticsdagarna kommer Jonas att introducera teknikområdet AI/Analys och visa på hur du använder AI i praktiken. En session späckad med live-demos och praktikfall från verkligheten.

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå
8 maj, Stockholm

Kursen är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men som vill ta din kunskap och ditt användande till nästa nivå, genom att lära dig mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar. Vi kommer också ifrågasätta grundläggande begrepp.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-kursen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter. Målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätt, implementation och anpassning av verktyget.


Vi kommer att titta närmre på:

– Ifrågasätta grundläggande begrepp för att bygga bättre förståelse
– Felsökning i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– E-commerce tracking och hur det kan nyttjas även om vi inte driver e-handel
– Introduktion till eventspåring med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking
– Fler avacerade användingsområden där du får fördjupa dina kunskaper


Övrigt:

Ta med din dator.
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator där du är inloggad i Google Analytics.

Kursen leds av Henrik Nilsson och Lisa Renfors från Helloy som är expert på Google Ads och Google Analytics. Henrik och hans team från Helloy brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

image

Google Ads Grund

Kom igång med SEM och bli synlig online!
6 maj, Stockholm

Öka chansen att nå dina marknadsföringsmål och bli synlig online med hjälp av Google Ads. Med en teoretisk grund och praktiska övningar kommer du som deltagare att få en bra överblick och grundkunskaper i Google Ads som annonseringsplattform. Under dagen kommer kursledarna gå igenom allt från hur annonseringen fungerar till hur man bäst optimerar sina sökord och fördelar budget rätt.

Passar dig som

Är ny inom Google Ads och vill lära dig hur du kan få ut maximalt av din annonsering i söknätverket. Du vill lära dig grunderna i verktyget och hur du på ett kostnadseffektivt sätt kan driva relevant trafik till din sajt och synliggöra din verksamhet. Kursen hjälper dig att bli bättre på Google Ads, vare sig du är beställare eller jobbar i verktyget själv.

Innehåll

• Varför jobba med sökannonsering & Google Ads
• Introduktion till verktyget och auktionen på Google
• Skapa en smart kontostruktur och lär dig använda matchtyper
• Gör en bra sökordsanalys och skriva effektiva annonser
• Lär dig att optimera annonseringen datadrivet
• Utvärdera annonseringen efter viktiga KPl:er

Övrigt

Ta med din dator.
Praktiska övningar kommer genomföras under dagen så glöm inte att ta med en dator där du är inloggad i Google Ads.

Kursen leds avOscar Wilkens, Felix Gottlieb och Karolina Castensson på Helloy som är experter på Google Ads och Google Analytics. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. 

Dashboard & KPI:er (halvdag)

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!
13 November Stockholm

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

Är marknadschef eller projektleder ett digitalt team och som vill få en bättre, snabbare översikt över era resultat och er status. Eller dig som är en del i ett team eller bolag med ansvar för flera olika kanaler och vill dela och tydliggöra de resultaten ni presterar.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

 

Linus Larsson, Agency Director på Web Guide Partner (WGP).
Med många års erfarenhet inom olika delar av webbstrategi- och produktion har han både levererat projekt till kunder och delat med sig av kunskap till branschkollegor.

SEO Grundläggande

Optimera din synlighet i sökmotorer!
13 November, Stockholm

Med ett SEO användande kan du få din webbsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar i sökmotorer. Med denna workshop får du en bra grund att stå på för att kunna impelementera ditt SEO arbete. Du som deltagare får en praktisk grund och introduktion till SEO som verktyg samt praktiska övningar på hur du arbetar med både innehåll och länkningar.

Passar dig som

Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Grunderna till SEO
• Sökordsanalys – Vad är en sökordsanalys och hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?

Teknisk SEO

Innehåll – On page:
• Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
• Best practice för meta-data
• Att skapa innehåll för webben och dina besökare
• Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?

Länkningar – Off Page:
• Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
• Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
•  Vad bör du undvika?

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
15 November, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

 

Joel Tukiainen & Claudia Oljemark, Keybroker

Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Joel jobbar som affärsområdesansvarig för SEO och webbanalys på Keybroker och har arbetat med SEO i över 5 år i olika vertikaler. Joel tycker att det roligaste med SEO är att skapa långsiktig och hållbar trafik som faktiskt konverterar enligt uppsatt mätplan. Claudia jobbar på Keybroker som digital specialist med inriktning på SEO. Hon har en stor bredd i sina kunduppdrag och jobbar med allt från etablerade e-handlare till stora redaktionella mediahus.

Sociala medier

Bli mer framgångsrik i dina digitala kanaler!
15 November Stockholm

Alla människor i Sverige använder sociala medier, och tiden som människor spenderar på sociala medier bara ökar. Men det finns samtidigt många organisationer som inte når fram till sin målgrupp i de sociala medierna. Marknadsföring på rätt sätt i sociala medier är ett väldigt effektivt och kostnadseffektivt sätt att komma i kontakt med sin målgrupp. Därför finns den här heldagskursen till för dig som vill få tips från en expert om hur du lyckas i sociala medier.

Passar dig som

Du som vill lära dig grunderna eller få mer tips om hur du hanterar Facebookannonsering, och till dig som vill bli en bättre beställare mot externa leverantörer.

Du kommer bland annat att lära dig

– Statistik och kanalanvändning
– Vad du behöver för att komma igång!
– Hur skapar du framgångsrika annonser i Facebook och Instagram?
– Hur sätter du upp den bästa kampanjstrukturen?
– Hur fungerar Facebook Business Manager?
– Vanliga misstag och hur du gör för att undvika dom!

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Kursledare

Frida Åhlén, arbetar i rollen som Head of Social Media på Web Guide Partner (WGP). En riktigt expert inom området!

Google Analytics Basic

Lär dig grunderna och kom igång!
8 maj, Stockholm

Kursen är för dig som:
Behöver få grundläggande kunskaper för att komma igång med ditt användande. Kursen kommer att ge dig en överblick av verktyget och dess grundläggande funktioner och möjligheter. Genom att utgå från praktiska exempel får du både teoretisk grund och möjlighet att göra övningar som gör det mer lättförståeligt.

Innehåll: På de flesta webbplatser finns idag Google Analytics installerat men få använder dess fulla potential. Kursen syftar till att ge alla som deltar i utbildningen fördjupad kunskap i hur Google Analytics fungerar och ser ut och framförallt vilka möjligheter som finns med verktyget.

Du kommer bland annat att lära dig:
– Navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
– Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
– Göra enklare analyser och ta action på datan
– Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
– Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
– Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
– Förmedla och använda datan i din organisation

Vi lämnar tekniken utanför och fokuserar på själva användandet. Genom att utgå från praktiska exempel får du både en teoretisk grund och en möjlighet att göra övningar som gör det lättare att förstå.

Ta med din dator:
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator med Google Analytics implementerat.

Kursen kommer att ledas av Johanna Fischerström och Karolina Castensson från Helloy som är experter på datadriven online marknadsföring. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

Google Analytics Advanced

Ta dina kunskaper till nästa nivå
8 maj, Stockholm

Kursen är för dig som:
Har en god förståelse för de olika funktionerna och använder dig av verktyget regelbundet, men som vill ta din kunskap och ditt användande till nästa nivå, genom att lära dig mer avancerade användningsområden, kopplingar och anpassningar. Vi kommer också ifrågasätta grundläggande begrepp.

Innehåll:
Under den avancerade Google Analytics-kursen kommer vi att ta det ett steg längre, och fokusera på några av verktygets gömda skatter. Målet blir att du ska lära dig mer om nya funktioner, tankesätt, implementation och anpassning av verktyget.


Vi kommer att titta närmre på:

– Ifrågasätta grundläggande begrepp för att bygga bättre förståelse
– Felsökning i Google Analytics
– Mer om konvertering och attribution (multi channel funnels)
– E-commerce tracking och hur det kan nyttjas även om vi inte driver e-handel
– Introduktion till eventspåring med hjälp av Google Tag Manager
– Hur besökare rör sig mellan sajter med Cross domain tracking
– Fler avacerade användingsområden där du får fördjupa dina kunskaper


Övrigt:

Ta med din dator.
Praktiska övningar kommer att genomföras under dagen så glöm inte att ta med din dator där du är inloggad i Google Analytics.

Kursen leds av Henrik Nilsson och Lisa Renfors från Helloy som är expert på Google Ads och Google Analytics. Henrik och hans team från Helloy brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål.

image

 

Google Ads Basic

Kom igång med SEM och bli synlig online!
6 maj, Stockholm

Öka chansen att nå dina marknadsföringsmål och bli synlig online med hjälp av Google Ads. Med en teoretisk grund och praktiska övningar kommer du som deltagare att få en bra överblick och grundkunskaper i Google Ads som annonseringsplattform. Under dagen kommer kursledarna gå igenom allt från hur annonseringen fungerar till hur man bäst optimerar sina sökord och fördelar budget rätt.

Passar dig som

Är ny inom Google Ads och vill lära dig hur du kan få ut maximalt av din annonsering i söknätverket. Du vill lära dig grunderna i verktyget och hur du på ett kostnadseffektivt sätt kan driva relevant trafik till din sajt och synliggöra din verksamhet. Kursen hjälper dig att bli bättre på Google Ads, vare sig du är beställare eller jobbar i verktyget själv.

Innehåll

• Varför jobba med sökannonsering & Google Ads
• Introduktion till verktyget och auktionen på Google
• Skapa en smart kontostruktur och lär dig använda matchtyper
• Gör en bra sökordsanalys och skriva effektiva annonser
• Lär dig att optimera annonseringen datadrivet
• Utvärdera annonseringen efter viktiga KPl:er

Övrigt

Ta med din dator.
Praktiska övningar kommer genomföras under dagen så glöm inte att ta med en dator där du är inloggad i Google Ads.

Kursen leds av Oscar Wilkens, Felix Gottlieb och Karolina Castensson på Helloy som är experter på Google Ads och Google Analytics. De brinner för att hjälpa företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål

Dashboard & KPI:er

Att sätta upp en dashboard och
få organisationen att förstå datan!
13 November Stockholm

När volymen av data ökar, blir kraven allt högre på att organisationer har en bra dashboard för att få en överblick av organisationens olika data. Den insamlade datan kan sedan visualiseras internt för din organisation eller externt för din kund, med syfte att ge värdefulla insikter och för att kunna ta faktabaserade beslut. Dashboards hjälper organisationer att få en tydlig bild av sin verksamhet genom en ögonblicksbild. Men att sätta upp en Dashboard på rätt sätt är ingen quick fix. Det kan få stora konsekvenser för din organisation om du inte lyckas implementera en effektiv Dashboard och jobbar med den på rätt sätt.

Passar dig som

Är marknadschef eller projektleder ett digitalt team och som vill få en bättre, snabbare översikt över era resultat och er status. Eller dig som är en del i ett team eller bolag med ansvar för flera olika kanaler och vill dela och tydliggöra de resultaten ni presterar.

Du kommer bland annat att lära dig

För det första så måste den underliggande datan till din dashboard, samlas in på ett korrekt sätt givetvis. Har du inte ren data i din Dashboard, så gör din Dashboard inte speciellt stor nytta (läs mer om hur du samlar in data i våra Google Analytics-workshops).

I den här Workshopen så kommer du att få kunskap i hur du ska implementera och arbeta med Dashboards för att uppnå bästa effekt i din organisation. Det är många moment som berörs under workshopen, här är ett axplock från dagen:

• Vilka delar måste en effektiv dashboards innehålla
• Vad skiljer en lyckad och effektiv dashboard från en misslyckad dashboard
• Automatiserade vs. manuella dataflöden
• Vad behöver du tänka på när du skapar en dashboard?
• Hur du får med hela storyn i Dashboarden
• Hur ska du visualisera din data
• Hur du kan förändra de anställdas och organisationens inställning till data

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

 

Linus Larsson, Agency Director på Web Guide Partner (WGP).
Med många års erfarenhet inom olika delar av webbstrategi- och produktion har han både levererat projekt till kunder och delat med sig av kunskap till branschkollegor.

SEO Grundkurs

Optimera din synlighet i sökmotorer
13 November, Stockholm

Med ett SEO användande kan du få din webbsida att synas så högt upp som möjligt vid sökningar i sökmotorer. Med denna workshop får du en bra grund att stå på för att kunna impelementera ditt SEO arbete. Du som deltagare får en praktisk grund och introduktion till SEO som verktyg samt praktiska övningar på hur du arbetar med både innehåll och länkningar.

Passar dig som

Nyligen börjat eller vill börja arbeta med SEO och få en bättre förståelse för hur du kan förbättra din synlighet hos sökmotorer och sökresultatet. Du lär dig grunderna för att kunna sätta upp en SEO-strategi för din verksamhet.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Grunderna till SEO
• Sökordsanalys – Vad är en sökordsanalys och hur identifierar man vilka sökord man ska synas på?

Teknisk SEO

Innehåll – On page:
• Element som kan optimeras för att påverka hur du syns på Google
• Best practice för meta-data
• Att skapa innehåll för webben och dina besökare
• Hur bör man jobba med sina interna sajtstruktur?

Länkningar – Off Page:
• Hur du arbetar med extern länkning till din webbplats
• Vad menas med olika typer av länkar och hur ska man sätta upp länkarbetet utifrån sin verksamhet?
•  Vad bör du undvika?

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

SEO Advanced

Maximera din webbplats synlighet
15 November, Stockholm

Ta dina SEO kunskaper till nästa nivå! Med denna workshop får du kunskaperna att kunna maximera din webbplats synlighet samt mäta det som sker på din webbplats och vilka aktiviteter som är mest effektiva. Under dagen kommer du som deltagare även få en bättre inblick i hur du ska komplementera med andra verktyg för att lyckas med ditt SEO arbete.

Passar dig som

Har en god förståelse och arbetar kontinuerligt med SEO. Du kommer att lära dig nya funktioner och vi går in djupare på hur du bäst använder SEO som verktyg.

Du kommer bland annat att lära dig

• Hur man bör använda GA som verktyg
• Struktur och innehåll
• Utvärdera resultat
• Analysera målgruppens sökbeteendeen
• Att mäta och följa upp SEO i Analytics
• Andra användbara SEO verktyg för framgång
• Rankning av webbplatser

Övrigt 

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Workshopledare

 

Joel Tukiainen & Claudia Oljemark, Keybroker

Keybroker är en digital tillväxtbyrå. De har hjälpt företag att driva tillväxt från digitala kanaler sedan 2006. Joel jobbar som affärsområdesansvarig för SEO och webbanalys på Keybroker och har arbetat med SEO i över 5 år i olika vertikaler. Joel tycker att det roligaste med SEO är att skapa långsiktig och hållbar trafik som faktiskt konverterar enligt uppsatt mätplan. Claudia jobbar på Keybroker som digital specialist med inriktning på SEO. Hon har en stor bredd i sina kunduppdrag och jobbar med allt från etablerade e-handlare till stora redaktionella mediahus.

Sociala medier

Bli mer framgångsrik i dina digitala kanaler!
15 November Stockholm

Alla människor i Sverige använder sociala medier, och tiden som människor spenderar på sociala medier bara ökar. Men det finns samtidigt många organisationer som inte når fram till sin målgrupp i de sociala medierna. Marknadsföring på rätt sätt i sociala medier är ett väldigt effektivt och kostnadseffektivt sätt att komma i kontakt med sin målgrupp. Därför finns den här heldagskursen till för dig som vill få tips från en expert om hur du lyckas i sociala medier.

Passar dig som

Du som vill lära dig grunderna eller få mer tips om hur du hanterar Facebookannonsering, och till dig som vill bli en bättre beställare mot externa leverantörer.

Du kommer bland annat att lära dig

– Statistik och kanalanvändning
– Vad du behöver för att komma igång!
– Hur skapar du framgångsrika annonser i Facebook och Instagram?
– Hur sätter du upp den bästa kampanjstrukturen?
– Hur fungerar Facebook Business Manager?
– Vanliga misstag och hur du gör för att undvika dom!

Övrigt

Ta med din dator: Övningar kommer genomföras under dagen och en bärbar dator måste medhavas för dessa.

Kursledare

Frida Åhlén, arbetar i rollen som Head of Social Media på Web Guide Partner (WGP). En riktigt expert inom området!

dagensAnalys_logotype_fullColor
Dagensanalys.se skriver för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. De plockar upp trender, skriver om nyheter och delar tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

helloy

Helloy är experter på datadriven onlinemarknadsföring. Med tjänster inom webbanalys, SEM och konverteringsoptimering hjälper de företag att öka lönsamheten och uppnå sina affärsmål. De är ett glatt gäng som brinner för digital marknadsföring och försäljning. De värdesätter deras samarbeten och blir stolta varje gång de tillsammans överträffar uppsatta mål. De tror att om man älskar det man gör och har roligt under tiden blir man också bäst på marknaden.

Digitala_Strateger

Digitala Strateger i Sverige is with over 4000 members the largest and the leading LinkedIn-group for digital strategists and digital specialists in Sweden.
The group-motto is: ”If you don’t measure you can’t improve”
Join us here:
www.linkedin.com/groups/6937520

wgp

Web Guide Partner is one of Sweden’s leading and fastest growing agencies in digital marketing, with a complete product portfolio in search engine optimization (SEO), paid search (SEM), social media as well as conversion and analysis.

outfox
Outfox är ett svenskt konsultbolag med expertkompetens inom digital analys och konverteringsoptimering. Outfox samlar in, bearbetar och analyserar information för att ge sina kunder insikter som stärker deras affär. Vi definierar vilken typ av data som behöver samlas in givet kundens affärsmål, ser till att mätningen görs korrekt, utbildar i analys, genomför analyser och A/B-testar hypoteser för förbättring. Outfox är även en sälj- och servicepartner för Google Marketing Platform, med extra tyngd inom Google Analytics 360, Tag Manager 360 och Optimize 360. Outfox har sedan starten hjälpt många organisationer att bli datadrivna och bland kunderna märks många starka varumärken och företag med internationell närvaro. Vi har djup teknisk kunskap inom produkterna. Vi är en del av Dentsu Aegis Network som bland annat jobbar med 85 av världens 100 största annonsörer. Vårt nätverk sträcker sig till 143 länder.

We’re passionate about the business opportunities that comes with digitalization

When Tobias Sjöqvist and Michael Jäderlind founded Odyssey, two years ago, the aim was to create a new kind of agency, helping customers develop profitable business through marketing technology. A kind of agency that didn’t exist on the Swedish market. With experience from running similar businesses in the US and the UK, Odyssey was established with a wide range of experts in the fields of market research, business development, strategy, marketing, communication, CRM, system architecture and data analysis. All working together to innovate the way we look upon and use data-driven development.

But Odyssey is more than just consulting and presenting solutions to our customers (even if the solutions are great). We make the fluffy words come real with our advanced analytics platform Qogai. Built entirely on IBM Watson technology, with a state-of-the-art application and range of products.

In short, we’ve created an outstanding technical platform and formed a team of experts supporting the how and why for our customers.

Usabilla

Usabilla helps brands like HP, Philips, Booking.com, Lufthansa, KLM, Transavia and The Economist to improve the performance of their websites, apps and emails with live user feedback. Our clients utilize our software to stop guessing what users want, and start listening to what they need.

wgp

Web Guide Partner is one of Sweden’s leading and fastest growing agencies in digital marketing, with a complete product portfolio in search engine optimization (SEO), paid search (SEM), social media as well as conversion and analysis.