Stort tack för igår och grattis till Tele2, ICA DE samt Electrolux till varsin utmärkelse i Digital Workplace Awards!

Hoppas att vi ses i höst igen den 19-21 november!

Stort tack för igår och grattis till Tele2, ICA DE samt Electrolux till varsin utmärkelse i Digital Workplace Awards!

Hoppas att vi ses i höst igen den 19-21 november!

Förstå – Bemästra – Applicera

Syftet med dagarna är att du ska bli grym på ditt arbete oavsett din relation till den digitala arbetsplatsen och intranätet

Information

Digital arbetsplats är ett mindset som utgår från daglig produktivitet och strävar efter att driva beteenden som bidrar till ökad innovation, produktivitet, effektivitet och engagemang.

Konferens

Framtidens arbete! Om 10 år, alltså 2028, diskuteras det att smarta maskiner, konsumentteknologi, robotics och artificiell intelligens kommer vara närvarande på majoriteten av våra arbetsplatser.

Utbildningar

Fördjupa dig kring Användarvänlighet, Från Intranät till Digital Arbetsplats, Dokumenthantering, Office 365 och hur du går från strategiskt beslut till uppnådd effekt genom våra workshops

Konferens
Utbildningar
LYSSNA TILL OCH NÄTVERKA MED ORGANISATIONER SOM ARBETAR MED DIGITAL ARBETSPLATS
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET

Talare vår 2018


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

Google
google

Carl Wåreus
Head of Agency

Tankar om en modern arbetsplats med
fokus på kultur, organisation och förändring

KarinGavlefors
ericsson

Karin Gävlefors
Head of Internal Communications

Strategisk och effektiv
internkommunikation

StefanErne
handelsbanken

Stephan Erne
Chief Digital Officer

Handelsbankens målbild:
Lokal och digital

henrikbystrom
microsoft

Henrik Byström
Business Group Lead

Vart är den digitala arbetsplatsen
på väg?

karlbrannstrom
svenslaspel

Karl Brännström
Intranet Manager

Vinnare av Digital
Workplace Awards 2016

martinaklingvall
telness

Martina Klingvall
CEO

Service Design och digitala verktyg
som innoverar och effektiviserar

TobiasMossop
martinservera

Tobias Mossop
Chief för intern kommunikation

Vägen till ett
koncernintranät

Ann häljesgård
sodra

Ann Häljesgård
Head of Communications

En resa från skogen till molnet med Södra –
världens mest digitaliserade skogsbolag?

henriknaslund
skellefteakommun

Henrik Näslund
Kvalitetscontroller

En förändringsresa internt med fokus på
att uppnå digital mognad i en digital arbetsmiljö

ht16-Diwo-Gustav
diwo

Gustav Molnar, Moderator

Digital arbetsplats, behovsanalys och
siffror som ”bränsle” till förändring

Ann häljesgård
sodra

Ann Häljesgård

En resa från skogen till molnet med Södra –
världens mest digitaliserade skogsbolag?

henriknaslund
skellefteakommun

Henrik Näslund

En förändringsresa internt med fokus på
att uppnå digital mognad i en digital arbetsmiljö

Talare vår 2018


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

Workshops vår 2018

Från strategi till effekt

Digitalt ledarskap – från strategiskt beslut till uppnådd effekt

Projektmetodik

Från intranät till
Digital Arbetsplats

Strategisk användarvänlighet

Strategi kring användarvänlighet
för er digitala arbetsplats

Dokumenthantering

Processer och struktur för att få koll på dokumenthantering

Office 365 med fokus på SharePoint och Microsoft Teams

Strategi till effekt

Från strategiskt beslut till uppnådd effekt

Projektmetodik – Från intranät till Digital Arbetsplats

strategisk användarvänlighet

Strategi kring användarvänlighet
för er digitala arbetsplats

Dokumenthantering

Processer och struktur för att få koll på dokumenthantering

WS_office

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Program konferens
16 maj, Stockholm

 
16 maj

 
Hotel Rival

 
08:30- 17:00

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Introduktion
09:10 Google
09:40 Microsoft
10:15 Rast
10:45 Digital arbetsplats, behovsanalys och siffror som ”bränsle” till förändring
11:15 Svenska Spel
11:45 Handelsbanken
12:15 Lunch

13:05 Telness
13:35 Diskussion
14:05 Rast
14:20 Skellefteå Kommun
14:50 Digital Workplace Awards
15:20 Rast
15:40 Södra
16:10 Martin & Servera
16:40 Summering
17:00 After Work

Program workshops
17 maj, Stockholm

 
15 & 17 maj

 
Helio

 
08:30- 16:00

15 maj HELDAG, Helio Sveavägen 9

09.00-16:00 Office 365

17 maj FM, Helio Hornsbruksgatan 23

09:00-12:00 Från intranät till digital arbetsplats

09:00-12:00 Strategi kring användarvänlighet

17 maj EM

13:00-16:00 Från vision till konkret nytta

13:00-16:00 Dokumenthantering

Konferens
16 maj, Stockholm

 
16 maj

 
Hotel Rival

 
08:30- 16:30

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Introduktion
09:10 Google
09:40 Microsoft
10:15 Rast
10:45 Digital arbetsplats, behovsanalys och siffror som ”bränsle” till förändring
11:15 Svenska Spel
11:45 Handelsbanken
12:15 Lunch
13:05 Telness
13:35 Diskussion
14:05 Rast
14:20 Skellefteå Kommun
14:50 Digital Workplace Awards
15:20 Rast
15:40 Södra
16:10 Martin & Servera
16:40 Summering
17:00 After Work

Workshops
15 & 17 maj, Stockholm

 
17 maj

 
Helio

 
08:30- 16:30

15 maj HELDAG, Helio Sveavägen 9

09.00-16:00 Office 365


17 maj FÖRMIDDAG, Helio Hornsbruksgatan 23

09:00-12:00 Från intranät till digital arbetsplats

09:00-12:00 Strategi kring användarvänlighet

17 maj EFTERMIDDAG

13:00-16:00 Från vision till konkret nytta

13:00-16:00 Dokumenthantering

Digitalworkplaceawards_white

Har er organisation en digital
arbetsplats som stödjer era medarbetare?

Lämna ert bidrag senast den 16:e april. Vinnaren kommer att presenteras på Digital Workplace Summit den 16 maj

Digitalworkplaceawards_white

 Har er organisation en digital
arbetsplats som stödjer era medarebetare?

Lämna ert bidrag senast den 16:e april. 
Kunskapsforum & trendspaning
Engagemang & nya arbetssätt
förståelse för ny teknik
Exklusivt innehåll

Ett unikt kunskapsforum där Nordens ledande bolag samlas på ett och samma ställe och diskuterar, berättar och delar med sig av sin kunskap kring den digitala arbetsplatsen.

Så skapar du engagemang hos dina medarbetare. Få inspiration och verktyg kring nya och effektiva arbetssätt som möjliggörs av den digitala arbetsplatsen.

Förstå hur ny innovativ teknik påverkar och möjliggör kring arbetsplatsen. Ta dessutom del av strategier som förebygger förändringsmotstånd vilket är vanligt förekommande.

Demar sina digitala arbetsplatser. Diskuterar tankar och koncept kring digital arbetsplats samt intranät. Delar med sig av exklusivt presentationsmaterial, konkreta verktyg och tips.

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Tack till våra Partners


Vi älskar dessa varumärken, det kommer du också att göra. Vill du också bli partner? Kontakta edward.ringborg@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Early Bird - Gå fyra för tre med koden: dws4for3

Boka

Boka


Vi är glada att du vill joina Nordens största event om den digitala arbetsplatsen och intranätet. Glöm inte att du kan välja mellan många olika alternativ, konferens, utbildningar och även kombinera dessa. Är ni många som ska gå så hör av er för paketpris.

Priser

Konferens

Pris: 7 800 kr exkl. moms

Workshops

Varje workshop är 3 h vilket gör att du kan gå 2 olika workshops under dagen – en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Det finns möjlighet att välja mellan två olika utbildningar på förmiddagen samt på eftermiddagen.

15 maj – Utbildning Office 365:
7 800 kr exkl. moms
17 maj – Workshop (halvdag):
3 500 kr exkl. moms

Få 2000 i rabatt
Paketpris 1

1 Konferensbiljett + 2 valfria halvdagsworkshop

dwsws1

*Använd koden DWSWS1 i steg två när du bokar

Få 7800 i rabatt
Paketpris 2

4 Konferensbiljetter för priset av 3 konferensbiljetter

DWS4FOR3

*Använd koden dws4for3 i steg 2 när du bokar

Få 5000 i rabatt
Paketpris 3

1 Office 365 biljett +1 konferensbiljett + 2 valfria halvdagsworkshops

DWSWS3

*Använd koden DWSWS3 i steg två när du bokar

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med GDPR. Ditt namn och organisation kan komma att delas med tredje part. Du kan läsa mer om vår policy kring GDPR här.

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Blogg


Besök vår blogg för mer information och inspiration kring den digitala arbetsplatsen

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se vart du ska befinna dig genom ikonerna nedan
  • Konferens

    Konferensen håller till på anrika Hotel Rival
    Adress: Mariatorget 3, 118 91 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Mariatorget
    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte över att kontakta oss
om du har några frågor.

Edward Ringborg

Telefon: +46760068007
Mail: edward.ringborg@summitandfriends.se

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se vart du ska befinna dig genom ikonerna nedan
  • Konferens

    Konferensen håller till på anrika Hotel Rival
    Adress: Mariatorget 3, 118 91 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Mariatorget
    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt


Vid frågor kontakta oss gärna

Edward Ringborg
Telefon: +46760068007
Mail: edward.ringborg@summitandfriends.se

Om den digitala
arbetsplatsen

I det nya arbetslivet spenderar vi allt mindre tid vid våra skrivbord vilket ställer krav på en digital arbetsplats som främjar produktivitet och skapar affärsnytta oavsett tid och rum. Detta ställer höga krav på att utvärdera och ompröva sättet medarbetare i organisationer arbetar och samarbetar. Hur omvandlar du engagemang till inspirerande innovation som både på kort och lång sikt skapar effektivitet, värde och välmående.

Begreppet Den Digitala Arbetsplatsen eller Digital Workplace har kommit att bli en starkt växande trend som en följd av ny teknik och förändringar i arbetskulturen. Vad är en digital arbetsplats och vad är intranätets roll i detta?

Den digitala arbetsplatsen är ett perspektiv som möjliggör ett nytt sätt att arbeta. Det är ett mindset och en strategi som utgår från daglig produktivitet och strävar efter att driva beteenden som bidrar till ökad innovation, produktivitet, effektivitet och gynnsam kultur. Den digitala arbetsplatsen handlar om att tillämpa ett användarperspektiv framför ett redaktörsperspektiv. Ett perspektiv som ökar relevans, delaktighet och daglig produktivitet för användarna. Det handlar betydligt mer om kulturell förändring och förståelse för verksamheten än vad det handlar om teknik.

Information

Konferensen Digital Workplace Summit

Hur ser er digitala arbetsplats ut och hur hänger ni med i utvecklingen kopplat till arbetsplatsen? Hur planerar du ens för något liknande, än mindre att vara redo för det?

Här kommer arbetet kring den digitala arbetsplatsen att spela stor roll. Hur förankrar du kommande förändringar, hur skapar du dynamiska lösningar och arbetssätt som hjälper din organisation att förbli konkurrenskraftig och effektiv?

Oavsett vilket skede du/ni är i kopplat till den digitala arbetsplatsens resa så är Digital Workplace Summit en konferens för dig. Här samlas deltagare, talare och partners för att driva utvecklingen kring området framåt.

Områden som kommer diskuteras under dagen är:
Digital Arbetsplatsstrategi, Samverkan, Utmaningar och Konkreta lösningar, Utformning av arbetsplatsen ur ett digitalt perspektiv, Digitalt Ledarskap, Mätning, Säkerhet, Information och Dokumenthantering, GDPR, Informationsspridning i det nya intranätet, Engagemang, Mätning och Effekt, UX, Robotics, AI, Gamification, Intranät, Utmärkelsen Nordens Bästa Digitala Arbetsplats.

DSC_0056

Om workshops kopplade till den digitala arbetsplatsen

Vill du skapa en ännu djupare förståelse kring olika heta områden inom den digitala arbetsplatsen så erbjuder vi olika workshops, en utbildning dagen innan (den 15 maj) och 4 olika workshops dagen efter konferensen den 17 maj. Dessa är:

15 maj (heldag): Office 365- vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

17 maj (halvdag): Projektmetodik- från intranät till digital arbetsplats
17 maj (halvdag): Från strategiskt beslut till uppnådd effekt
17 maj (halvdag): Dokumenthantering- så skapar du processer och struktur samt beteendeförändring hos dina medarbetare
17 maj (halvdag): Strategisk användarvänlighet- så skapar du en användarupplevelse från strategi till implementation

Varje workshop den 17 maj är 3 h vilket gör att du kan gå 2 olika workshops under dagen – en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Det finns möjlighet att välja mellan två olika utbildningar på förmiddagen samt på eftermiddagen.

Ta del av experters tips och konkreta verktyg samt träffa andra deltagare som står inför liknande utmaningar. Dessa utbildningar tar dig till en ny nivå för att de ger dig verktyg och inspiration komma igång eller vidareutveckla respektive område.

Läs mer om våra utbildningar längre ner eller klicka på “Workshops” i menyn.

workshops

Om Konferensen

Här kommer arbetet kring den digitala arbetsplatsen att spela stor roll. Hur förankrar du kommande förändringar, hur skapar du dynamiska lösningar och arbetssätt som hjälper din organisation att förbli konkurrenskraftig och effektiv?

Oavsett vilket skede du/ni är i kopplat till den digitala arbetsplatsens resa så är Digital Workplace Summit en konferens för dig. Här samlas deltagare, talare och partners för att driva utvecklingen kring området framåt.

Områden som kommer diskuteras under dagen är:
Digital Arbetsplatsstrategi, Samverkan, Utmaningar och Konkreta lösningar, Utformning av arbetsplatsen ur ett digitalt perspektiv, Digitalt Ledarskap, Mätning, Säkerhet, Information och Dokumenthantering, GDPR, Informationsspridning i det nya intranätet, Engagemang, Mätning och Effekt, UX, Robotics, AI, Gamification, Intranät, Utmärkelsen Nordens Bästa Digitala Arbetsplats.

Om Workshops

Vill du skapa en ännu djupare förståelse kring olika heta områden inom den digitala arbetsplatsen så erbjuder vi olika workshops och en utbildning dagen efter konferensen den 17 maj. Dessa är:

Projektmetodik- från intranät till digital arbetsplats
Från strategiskt beslut till uppnådd effekt
Dokumenthantering-så skapar du processer och struktur samt beteendeförändring hos dina medarbetare
Strategisk användarvänlighet- så skapar du en användarupplevelse från strategi till implementation

Office 365- vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Ta del av experter tips och konkreta verktyg samt träffa andra deltagare som står inför liknande utmaningar. Dessa utbildningar tar dig till en ny nivå och ger dig verktyg och inspiration komma igång eller vidareutveckla respektive område.

Läs mer om våra utbildningar längre ner eller klicka på “Utbildning” i menyn.

Tankar om en modern arbetsplats Carl Wareus
med fokus på kultur, organisation och förändring

Carl Wåreus

I den moderna arbetsplatsen suddas gränserna ut mellan den digitala och den fysiska miljön. Det ställer höga krav på kultur, förändringsbenägenhet och ledarskap. Hur kan du arbeta med detta för att förankra och bygga en effektiv organisation som inkluderar ovan utmaningar? Hur bör du tänka vid utformningen och vilka verktyg finns? Hur förbereder du din organisation idag för att möta dessa framtida ”krav”?

Strategisk och effektivKarin Gävlefors
internkommunikation

Karin Gävlefors

Karin, Head of Internal Communication på Ericsson, kommer att berätta kring hur Ericsson som är en global organisation arbetar strategisk med sin internkommunikation. Hur skapar du effektiva kommunikationsvägar med relevant information till relevant mottagare. Hur samverkar du när alla medarbetare sitter utspridda i olika team, på olika orter och i olika länder. Karin kommer, med utgångspunkt i detta, dela med sig av konkreta tips, utmaningar och best practice utifrån sin långa erfarenhet inom ämnet.

Handelsbankens Martina Klingvall
målbild: Lokal och digital

Stephan Erne

Stephan kommer att berätta kring deras stora förändringsresa kopplat till digitaliseringen med fokus på den interna miljön.

– Hur ”digitaliserar” man en bank?
– Vad händer i finansbranschen just nu och varför är förändringen viktig?
– Hur skapar man nöjda kunder och engagerade medarbetare?

Vart är arbetsplatsen på väg? Henrik Byström

Henrik Byström

Det sker ett paradigmskifte på arbetsplatsen med många heta trender. Aktivitetsbaserade organisationer, nätverksbaserade samarbeten, fokus på innovation, skapa engagemang i hela organisationen, nya tankar kring ledarskap och självledarskap, rekrytera och behålla talanger, hållbarhet för miljö och medarbetare m m. Vad är det eg som händer och vart är vi på väg om vi blickar framåt? Hur kommer teknologi som exemplevis molnet, AI, nya typer av enheter m m påverka arbetsplatsen och hur tar vi nästa steg?

Henrik Byström är Affärsområdeschef på Microsoft för Modern Workplace och har mer än 15 års erfarenhet av att diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom såväl privat som offentlig sektor, alltid med säker användarvänlig produktivitet i fokus. Han är en uppskattad talare, som både utmanar och uppmuntrar oss att tänka nytt och våga förändra våra organisationer och arbetssätt genom att möjliggöra arbete oavsett tid och plats och genom att dela med oss och nätverka med varandra. Henrik är också en aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.

Vinnare av Digital Karl BrännströmWorkplace Awards 2016

Karl Brännström

Svenska spel tilldelades utmärkelsen Digital Workplace Awards 2016 med motiveringen:

Med utgångspunkt i visionen ”Spel ska vara glädje för alla” är de ett föredöme när det kommer till att använda den digitala arbetsplatsen för att stärka den interna kulturen. Med engagerade användare, tydlig tonalitet, genomarbetad design och smarta funktioner, skapar de gemensamt en digital arbetsplats där medarbetarnas stolthet och glädje är i centrum. För att stärka samarbetet och effektiviteten tar de ett tydligt steg från det traditionella intranätet till en digital arbetsplats med goda utvärderingsresultat. Medarbetarna har nu ytterligare en sak att vara stolta över: de har Nordens Bästa Digitala Arbetsplats 2016.

Karl Brännström har varit ansvarig och har således spelat en väldigt viktig roll i den digitala arbetsplatsen som nu innehar titeln Nordens Bästa Digitala Arbetsplats. Karl kommer berätta om hur de har arbetat för komma dit de är idag och vad har varit den fortsatta resan efter utmärkelsen. Vart har fokus legat och vilka förändringar har gjorts? Karl kommer även dela med sig av sina konkreta tips för att lyckas

Digital arbetsplats hos enMartina Klingvall
tech-startup – Service Design och digitala verktyg som innoverar och effektiviserar

Martina Klingvall

Telness är en startup som utmanar de traditionella telekomoperatörerna med en enkel och digital företagslösning. Grundaren Martina Klingvall har tidigare arbetat inom större bolag med ”Service Design” som metod på hur man designar kundresor – där kunden kan vara både extern eller intern. Som startup finns det många fördelar med att börja från ett blankt papper, och du kan välja de verktyg som gynnar effektiviteten och säkerställer ett digitalt arbetssätt från start. Martina kommer berätta om hur de i sin innovativa miljö använder sig av Service Design i sina interna processer och tips på övriga metoder och verktyg som de använder dagligen för att bygga ett digitalt bolag och arbetsplats från start.

Vägen till ettMikael Starck
koncernintranät

Tobias Mossop

Efter att ha uppmärksammats och fått utmärkelser för sitt intranät både 2015 och 2016 så går arbetet vidare med Martin & Serveras intranät Navet. Fokus i utvecklingen ligger på att bygga ett relevant intranät för en hel koncern, med engagerande innehåll och hög sökbarhet.

Från strategi till teknisk utveckling – Tobias Mossop, chef för intern kommunikation hos Sveriges ledande restauranggrossist Martin & Servera, går steg för steg igenom det envisa och metodiska arbetet med att bibehålla ett högt WSI-index samtidigt som framtidens krav och behov ska mötas.

En resa från skogen till molnet med Södra Ann Häljesgård– världens mest digitaliserade skogsbolag? 

Ann Häljesgård

Våren 2015 startade skogsindustrikoncernen Södra en större digital förändringsresa med målet att ligga i framkant för hur skogsbolag tar sig in i framtiden. Digitaliseringen är högt prioriterat av Södras ledning för att tillgodose digitala behoven från verksamhet och målgrupper framöver. Viktiga faktorer har varit att stärka upplevelsen av ”ett Södra – en sammanhållen koncern”, att skapa möjligheter för ett förändrat arbetssätt, ökad mobilitet, förbättrad tillgänglighet och driftsäkerhet.

Ambitionen har varit både att öka förståelsen för de digitala möjligheter som växer fram men också att på ett mer konkret plan implementera den digitala arbetsplatsen baserat på Office365. Ann Häljesgård, kommunikationschef, kommer att berätta om förändringsresan, lärdomar på vägen och ge konkreta tips på hur de har lyckats med sin resa.

En förändringsresa internt
med fokus på att uppnå digital mognad i en digital arbetsmiljö

Henrik Näslund

Skellefteå Kommun gör en stor förändringsresa med fokus på att skapa en digital mognad i hela organisationen. Utmaningarna är stora med ökade behov och minskade resurser.

För att möta utmaningarna behöver Skellefteå kommun effektivisera verksamheten, avveckla gamla arbetssätt och hitta smartare sätt att möta invånarnas behov. Henrik kommer prata om hur Skellefteå kommun möter utmaningarna genom automatisering, digitalisering och den fysiska arbetsmiljön utifrån flera olika perspektiv.

Digital arbetsplats,Gustav Molnar
behovsanalys och siffror som ”bränsle” till förändring

Gustav Molnar, dagens moderator

Gustav kommer konkretisera vad en digital arbetsplats är och vilka aspekter som är viktiga att ta hänsyn till när du ska börja eller är mitt uppe i en förändringsresa. Hur skapar du rätt mind-set, sätter rätt förväntningar och scope? Hur anpassar du en effektiv digital arbetsplats på just din arbetsplats? Hur knyter du ihop säcken i djungeln av verktyg och system som ska syfta till att förenkla vardagen för medarbetare och som i slutändan ska skapa affärsnytta och engagerade medarbetare? Gustav kommer lista sina konkreta tips på lyckade resor utifrån sina erfarenheter genom åren.

En resa från skogen till molnet med Södra Ann Häljesgård– världens mest digitaliserade skogsbolag? 

Ann Häljesgård

Våren 2015 startade skogsindustrikoncernen Södra en större digital förändringsresa med målet att ligga i framkant för hur skogsbolag tar sig in i framtiden. Digitaliseringen är högt prioriterat av Södras ledning för att tillgodose digitala behoven från verksamhet och målgrupper framöver. Viktiga faktorer har varit att stärka upplevelsen av ”ett Södra – en sammanhållen koncern”, att skapa möjligheter för ett förändrat arbetssätt, ökad mobilitet, förbättrad tillgänglighet och driftsäkerhet.

Ambitionen har varit både att öka förståelsen för de digitala möjligheter som växer fram men också att på ett mer konkret plan ta implementera den digitala arbetsplatsen baserat på Office365. Ann Häljesgård, kommunikationschef, kommer att berätta om förändringsresan, lärdomar på vägen och ge konkreta tips på hur de har lyckats med sin resa.

En förändringsresa internt
med fokus på att uppnå digital mognad i en digital arbetsmiljö

Henrik Näslund

Skellefteå Kommun gör en stor förändringsresa med fokus på att skapa en digital mognad i hela organisationen. Utmaningarna är stora med ökade behov och minskade resurser.

För att möta utmaningarna behöver Skellefteå kommun effektivisera verksamheten, avveckla gamla arbetssätt och hitta smartare sätt att möta invånarnas behov. Henrik kommer prata om hur Skellefteå kommun möter utmaningarna genom automatisering, digitalisering och den fysiska arbetsmiljön utifrån flera olika perspektiv.

Tankar om en modern arbetsplats
med fokus på kultur, organisation och förändring

Carl Wåreus

I den moderna arbetsplatsen suddas gränserna ut mellan den digitala och den fysiska miljön. Det ställer höga krav på kultur, förändringsbenägenhet och ledarskap. Hur kan du arbeta med detta för att förankra och bygga en effektiv organisation som inkluderar ovan utmaningar? Hur bör du tänka vid utformningen och vilka verktyg finns? Hur förbereder din organisation idag för att möta dessa framtida ”krav”?

Så skapar du en strategisk och effektiv internkommunikation

Karin Gävlefors

Karin, Head of Internal Communication på Ericsson, kommer att berätta kring hur Ericsson som är en global organisation arbetar strategisk med sin internkommunikation. Hur skapar du effektiva kommunikationsvägar med relevant information till relevant mottagare. Hur samverkar du när alla medarbetare sitter utspridda i olika team, på olika orter och i olika länder.

Karin kommer, med utgångspunkt i detta, dela med sig av konkreta tips, utmaningar och best practice utifrån sin långa erfarenhet kring ämnet.

Handelsbankens digitala arbetsplats strategi målbild: Lokal och digital

Stephan Erne

Stephan kommer att berätta kring deras stora förändringsresa kopplat till digitaliseringen med fokus på den interna miljön.

– Hur ”digitaliserar” man en bank?
– Vad händer i finansbranschen just nu och varför är förändringen viktig?
– Hur skapar man nöjda kunder och engagerade medarbetare?

Vart är den digitala arbetsplatsen på väg?

Henrik Byström

Det sker ett paradigmskifte på arbetsplatsen med många heta trender. Aktivitetsbaserade organisationer, nätverksbaserade samarbeten, fokus på innovation, skapa engagemang i hela organisationen, nya tankar kring ledarskap och självledarskap, rekrytera och behålla talanger, hållbarhet för miljö och medarbetare m m. Vad är det eg som händer och vart är vi på väg om vi blickar framåt? Hur kommer teknologi som molnet, AI, nya typer av enheter m m påverka arbetsplatsen och hur tar vi nästa steg?

Henrik Byström är Affärsområdeschef på Microsoft för Modern Workplace och har mer än 15 års erfarenhet av att diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom såväl privat som offentlig sektor, alltid med säker användarvänlig produktivitet i fokus. Han är en uppskattad talare, som både utmanar och uppmuntrar oss att tänka nytt och våga förändra våra organisationer och arbetssätt genom att möjliggöra arbete oavsett tid och plats och genom att dela med oss och nätverka med varandra. Henrik är också aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.

Vinnare av Digital Workplace Awards 2016

Karl Brännström

Svenska spel tilldelades utmärkelsen Digital Workplace Awards 2016 med motiveringen:

Med utgångspunkt i visionen ”Spel ska vara glädje för alla” är de ett föredöme när det kommer till att använda den digitala arbetsplatsen för att stärka den interna kulturen. Med engagerade användare, tydlig tonalitet, genomarbetad design och smarta funktioner, skapar de gemensamt en digital arbetsplats där medarbetarnas stolthet och glädje är i centrum. För att stärka samarbetet och effektiviteten tar de ett tydligt steg från det traditionella intranätet till en digital arbetsplats med goda utvärderingsresultat. Medarbetarna har nu ytterligare en sak att vara stolta över: de har Nordens Bästa Digitala Arbetsplats 2016.

Karl Brännström har varit ansvarig och har således spelat en väldigt viktig roll i den digitala arbetsplatsen som nu innehar titeln Nordens Bästa Digitala Arbetsplats. Karl kommer berätta kring hur de har arbetat för komma dit de är idag och vad har varit den fortsatta resan efter utmärkelsen. Vart har fokus legat och vilka förändringar har gjorts? Karl kommer även dela med sig av son konkreta tips för att lyckas

Digital arbetsplats hos en tech-startup – Service Design och digitala verktyg som innoverar och effektiviserar

Martina Klingvall

Telness är en startup som utmanar de traditionella telekomoperatörerna med en enkel och digital företagslösning. Grundaren Martina Klingvall har tidigare arbetat inom större bolag med ”Service Design” som metod på hur man designar kundresor – där kunden kan vara både extern eller intern. Som startup finns det många fördelar med att börja från ett blankt papper, och du kan välja de verktyg som gynnar effektiviteten och säkerställer ett digitalt arbetssätt från start. Martina kommer berätta om hur de i sin innovativa miljö använder sig av Service Design i sina interna processer och tips på övriga metoder och verktyg som de använder dagligen för att bygga ett digitalt bolag och arbetsplats från start.

Vägen till ett
koncernintranät

Tobias Mossop

Efter att ha uppmärksammats och fått utmärkelser för sitt intranät både 2015 och 2016 så går arbetet vidare med Martin & Serveras intranät Navet. Fokus i utvecklingen ligger på att bygga ett relevant intranät för en hel koncern, med engagerande innehåll och hög sökbarhet.

Från strategi till teknisk utveckling – Tobias Mossop, chef för intern kommunikation hos Sveriges ledande restauranggrossist Martin & Servera, går steg för steg igenom det envisa och metodiska arbetet med att bibehålla ett högt WSI-index samtidigt som framtidens krav och behov ska mötas.

En resa från skogen till molnet med Södra – världens mest digitaliserade skogsbolag?

Ann Häljesgård

Våren 2015 startade skogsindustrikoncernen Södra en större digital förändringsresa med målet att ligga i framkant för hur skogsbolag tar sig in i framtiden. Digitaliseringen är högt prioriterat av Södras ledning för att tillgodose digitala behoven från verksamhet och målgrupper framöver. Viktiga faktorer har varit att stärka upplevelsen av ”ett Södra – en sammanhållen koncern”, att skapa möjligheter för ett förändrat arbetssätt, ökad mobilitet, förbättrad tillgänglighet och driftsäkerhet.

Ambitionen har varit både att öka förståelsen för de digitala möjligheter som växer fram men också att på ett mer konkret plan ta implementera den digitala arbetsplatsen baserat på Office365. Ann Häljesgård, kommunikationschef, kommer att berätta om förändringsresan, lärdomar på vägen och ge konkreta tips på hur de har lyckats med sin resa.

En förändringsresa internt med fokus på att uppnå digital mognad i en digital arbetsmiljö

Henrik Näslund

Skellefteå Kommun gör en stor förändringsresa med fokus på att skapa en digital mognad i hela organisationen. Utmaningarna är stora med ökade behov och minskade resurser. För att möta utmaningarna behöver Skellefteå kommun effektivisera verksamheten, avveckla gamla arbetssätt och hitta smartare sätt att möta invånarnas behov. Henrik kommer prata om hur Skellefteå kommun möter utmaningarna genom automatisering, digitalisering och den fysiska arbetsmiljön utifrån flera olika perspektiv.

Vad är en digital arbetsplats, hur arbetar du med behovsanalys och tips kring att använda siffror som ”bränsle” till förändring

Gustav Molnar

Gustav kommer konkretisera vad en digital arbetsplats är och vilka aspekter är viktiga att ta hänsyn till när du ska börja eller är mitt uppe i en förändringsresa. Hur skapar vi rätt mind-set, sätter rätt förväntningar och scope? Hur anpassar hen en effektiv digital arbetsplats på just din arbetsplats? Hur knyter du ihop säcken i djungeln av verktyg och system som ska syfta till att förenkla vardagen för medarbetare och som i slutändan ska skapa affärsnytta och engagerade medarbetare? Gustav kommer försöka konkretisera ner sina konkreta tips på lyckade resor utifrån sina erfarenheter genom åren.

Strategi till uppnådd effekt

Digitalt ledarskap – från strategiskt beslut till uppnådd effekt

Målet med denna workshop är att ge dig verktyg för att du på ett framgångsrikt sätt ska kunna leda och driva digitaliseringen i din organisation. Hur ska du agera för att bidra till att öka takten i den digitala transformationen? Vad krävs för att förkorta tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt? Vilka konkreta delar är avgörande för ett framgångsriks digitalt ledarskap?

Med utgångspunkt i den senaste forskningen gällande motivation, målprogress och vad som krävs för att förändra mänskliga beteenden leder Johan Book denna workshop med huvudfokus på att ledarskapet är avgörande för resan från ett strategiskt beslut till uppnådd effekt. Du får ta del av verktyg och insikter kring hur du ska leda en allt snabbare digital transformation och samtidigt bygga starka team, utveckla ledar- och medarbetarskap, öka välmåendet och minska stressen – allt för att skapa en effektiv och välmående organisation. Workshopen ger dig svar på:

• Vilka grundförutsättningar som krävs
• Hur du ska motivera och förankra planerna
• Vad som driver och motiverar medarbetarna
• Mäta rätt saker – vad, varför och hur?
• Hur du tar action på mätresultaten på ett smart sätt
• Hur du bör arbeta med kommunikation kopplat till förändringen

JohanBook

Workshopen hålls av Johan Book från Motivationsbyrån

Projektmetodik

Från intranät till Digital Arbetsplats

Denna interaktiva workshop riktar sig till dig som vill öka din insikt inom förstudie- och projektmetodik med fokus på intranät och digital arbetsplats. Under första halvan av workshopen får du som deltagare medverka i en komprimerad version av en förstudie för att få insikt i de olika momenten. Andra delen av workshopen fokuserar på hur du kortar ned ledtiderna från strategiskt beslut till effekt. Hur bibehåller du samma kvalitet och lyckas samtidigt effektivisera ledtiderna. Målet med denna workshop är att ge dig verktyg för att du på ett framgångsrikt sätt ska kunna leda och driva digitaliseringen i din organisation. Hur ska du agera för att bidra till att öka takten i den digitala transformationen? Vad krävs för att förkorta tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt? Vilka konkreta delar är avgörande för ett framgångsriks digitalt ledarskap?

Ett axplock av vad du som deltagare får med dig från denna workshop:

• Checklista för en framgångsrik förstudie
• Hur du genomför nulägesanalys
• Hur du sätter bra effektmål och övertygar ledningen
• Hur du identifierar och arbetar med personas (användargrupper)
• Hur du genomför framgångsrik behovsanalys
• Hur du driver agila projekt
• Hur du skapar drivkraft och engagemang
• Hur tar vi vid efter att förstudien är gjord?
• I vilken ordning ska aktiviteter göras, vilka aktiviteter kan överlappa, vilka tar längre tid och hur ska du prioritera de?
• Målbild och effekthemtagning

JohanBook

Workshopen hålls av Gustav Molnar från DIWO

Strategisk användarvänlighet

Skapa en digital arbetsplats där tjänster och kanaler samspelar harmoniskt för att stödja medarbetarna bättre och skapa värde ända ut till kunderna

Verkligheten vi lever i blir mer och mer komplex och användarnas förväntningar på upplevelsen bara ökar. Tiden är förbi när man kunde välja en plattform för alla interna applikationer och tjänster – vi behöver hitta nya strategiska sätt för att skapa en bra användarupplevelse i det landskapet.
Din digitala arbetsplats består idag av ett ekosystem av tjänster som allihop syftar till att tillsammans underlätta ditt arbete på olika sätt. Då kan vi inte arbeta med användarupplevelsen i silos där vi ser till en kanal i taget. Vi måste lyfta blicken och ta ett helhetsgrepp kring den digitala arbetsplatsen och förstå hur den hänger ihop på riktigt.
Då kan vi organisera oss för att styra helheten av vår digitala arbetsplats. Då kan vi prioritera och balansera våra investeringar. Då kan vi skapa en miljö där tjänster och kanaler samspelar harmoniskt för att stödja medarbetarna bättre.
I den här workshopen kommer vi tillsammans att utforska strategiska designmetoder som med användaren i centrum och med värdeskapande som mål låter dig designa användarupplevelser som sträcker sig över flera tjänster och kontaktpunkter.
Mer konkret kommer workshopen att innehålla:

• Hur vi med hjälp av service design kan skapa en upplevelsestrategi för hela den digitala arbetsplatsen
• Metoder för kartläggning av användarupplevelse över flera system och kanaler
• Kartläggning av vad som driver och motiverar medarbetarna
• Verktyg för att arbeta med användarupplevelsen (frontstage) såväl som de processer som möjliggör upplevelsen (backstage)
• Hands-on-övningar i små grupper där ni får prova på kartläggning och konceptutveckling med upplevelsen i centrum

Stefan_ux

Workshopen hålls av Stefan Strömqvist från Netrelations

Dokumenthantering

Så skapar du struktur och processer kring informationshantering

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt.

Syfte och mål:

• Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
• Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
• Få förståelse för Dokumenthanteringsprocessen
• Få förståelse för Versions- och revisionshantering
• Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering
• Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
• GDPRs påverkan på doukmenthantering
• Vad behöver du veta?
• Vilka actions bör tas?
• Hur prioriterar du detta?

Workshopen hålls av Lars Blixt från Precio Fishbone

Office 365 med fokus på Sharepoint och Microsoft Teams

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Hur skapar du tillsammans med din organisation aktiva slutanvändare i Sharepoint och Teams? Oftast är arbetet efter implementering av Office 365 den största utmaningen.

• Vad är viktigt?
• Vad ska prioriteras?
• Vad behöver dina medarbetare veta och hur ska de arbeta med SharePoint?

Denna endagsutbildning är till för dig, dina medarbetare och chefer som behöver få en överblick kring:
• Att tänka på vid implementering och arbetet därefter
• Vad som är nödvändigt
• Hur arbetar man effektivt i de nya systemen och varför?
• Vad är de största utmaningarna efter implementering av Office 365 och Sharepoint?
• Best Practice?
• Konkreta tips

Detta för att öka antalet aktiva användare i Sharepoint och för att på sikt bidra till nöjdare och produktivare medarbetare

Agenda Office 365, 15 maj

0ffice 365- 6 år senare
• Hur fungerar Office 365 och vilka tjänster ingår?
• Hur påverkar GDPR kunder i Office 365?
• Hur skapar vi ett lyckat SharePoint projekt
• Tekniska och verksamhetsmässiga förberedelser, projektroller och genomförande. Alla viktiga parametrar för att lyckas med implementering och det vardagliga arbetet för dina medarbetare.

Lunch

• Vad blir nästa steg i vår användning av SharePoint
• Vilka funktioner finns egentligen och hur kan vi dra nytta av dem. Hur sorterar du i alla funktioner och vad är prioritet
• Snabbfotade grupper – hur arbetar vi bäst med Microsoft Teams
• SharePoint och Teams, vad är skillnaden och hur arbetar vi i dem?
• Office 365 som Intranät
• SharePoint, Team eller Yammer?

• Sammanfattning av workshopen, best practises, do’s and don’ts, praktiska tips och verktyg.

Workshopen hålls av Gustav Molnar från Diwo

Strategi till uppnådd effekt

Digitalt ledarskap – från strategiskt beslut till uppnådd effekt

Målet med denna workshop är att ge dig verktyg för att du på ett framgångsrikt sätt ska kunna leda och driva digitaliseringen i din organisation. Hur ska du agera för att bidra till att öka takten i den digitala transformationen? Vad krävs för att förkorta tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt? Vilka konkreta delar är avgörande för ett framgångsriks digitalt ledarskap?

Med utgångspunkt i den senaste forskningen gällande motivation, målprogress och vad som krävs för att förändra mänskliga beteenden leder Johan Book denna workshop med huvudfokus på att ledarskapet är avgörande för resan från ett strategiskt beslut till uppnådd effekt. Du får ta del av verktyg och insikter kring hur du ska leda en allt snabbare digital transformation och samtidigt bygga starka team, utveckla ledar- och medarbetarskap, öka välmåendet och minska stressen – allt för att skapa en effektiv och välmående organisation. Workshopen ger dig svar på:

• Vilka grundförutsättningar som krävs
• Hur du ska motivera och förankra planerna
• Vad som driver och motiverar medarbetarna
• Mäta rätt saker – vad, varför och hur?
• Hur du tar action på mätresultaten på ett smart sätt
• Hur du bör arbeta med kommunikation kopplat till förändringen

Projektmetodik

Från intranät till Digital Arbetsplats

Så förkortar du tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt
Denna interaktiva workshop riktar sig till dig som vill öka din insikt inom förstudie- och projektmetodik med fokus på intranät och digital arbetsplats. Under första halvan av workshopen får du som deltagare medverka i en komprimerad version av en förstudie för att få insikt i de olika momenten. Andra delen av workshopen fokuserar på hur du kortar ned ledtiderna från strategiskt beslut till effekt. Hur bibehåller du samma kvalitet men samtidigt lyckas effektivisera ledtiderna. Målet med denna workshop är att ge dig verktyg för att du på ett framgångsrikt sätt ska kunna leda och driva digitaliseringen i din organisation. Hur ska du agera för att bidra till att öka takten i den digitala transformationen? Vad krävs för att förkorta tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt? Vilka konkreta delar är avgörande för ett framgångsriks digitalt ledarskap?

Ett axplock av vad du som deltagare får med dig från denna workshop:

• Checklista för en framgångsrik förstudie
• Hur du genomför nulägesanalys
• Hur du sätter bra effektmål och övertygar ledningen
• Hur du identifierar och arbetar med personas (användargrupper)
• Hur du genomför framgångsrik behovsanalys
• Hur du driver agila projekt
• Hur du skapar drivkraft och engagemang
• Hur tar vi vid efter att förstudien är gjord?
• I vilken ordning ska aktiviteter göras, vilka aktiviteter kan överlappa, vilka tar längre tid och hur ska du prioritera de?
• Målbild och effekthemtagning

Strategisk användarvänlighet

Skapa en digital arbetsplats där tjänster och kanaler samspelar harmoniskt för att stödja medarbetarna bättre

Verkligheten vi lever i blir mer och mer komplex och användarnas förväntningar bara ökar. Tiden är förbi när man kunde välja en plattform för alla interna applikationer och tjänster.

Din digitala arbetsplats består idag av ett ekosystem av tjänster och upplevelser som allihop syftar till att underlätta ditt arbete på olika sätt. Därför kan vi inte arbeta med användarupplevelsen i en kanal i taget, vi måste lyfta blicken och ta ett helhetsgrepp kring den digitala arbetsplatsen med allt vad den innefattar.

Då kan vi organisera oss för att styra helheten av vår digitala arbetsplats istället för en del i taget. Då kan vi skapa en digital arbetsplats där tjänster och kanaler samspelar harmoniskt för att stödja medarbetarna bättre.

I den här workshopen kommer vi tillsammans att utforska strategiska designmetoder som med användaren i centrum och med värdeskapande som mål låter dig designa användarupplevelser som sträcker sig över flera kontaktpunkter.

Mer konkret kommer workshopen att innehålla:

• Hur vi med hjälp av service design kan skapa en upplevelsestrategi för hela den digitala arbetsplatsen
• Metoder för kartläggning av användarupplevelse över flera system och kanaler
• Vad som driver och motiverar medarbetarna
• Verktyg för att arbeta med användarupplevelsen (frontstage) såväl som de processer som möjliggör upplevelsen (backstage)
• Hands-on-övningar i små grupper där ni får prova på kartläggning och konceptutveckling med upplevelsen i centrum

Dokumenthantering

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:

• Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
• Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
• Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
• Få förståelse för Versions- och revisionshantering
• Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering
• Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
• GDPRs påverkan på doukmenthantering
• Vad behöver du veta?
• Vilka actions bör tas?
• Hur prioriterar du detta?

Office 365 med fokus på Sharepoint och Microsoft Teams

vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Hur skapar du tillsammans med din organisation aktiva slutanvändare i Sharepoint och Teams? Oftast är arbetet efter implementering av Office 365 den största utmaningen.

• Vad är viktigt?
• Vad ska prioriteras?
• Vad behöver dina medarbetare veta och hur ska de arbeta med SharePoint?

Denna endagsutbildning är till för dig, dina medarbetare och chefer som behöver få en överblick kring:
• Att tänka på vid implementering och arbetet därefter
• Vad som är nödvändigt
• Hur arbetar man effektivt i de nya systemen och varför?
• Vad är de största utmaningarna efter implementering av Office 365 och Sharepoint?
• Best Practice?
• Konkreta tips

Detta för att öka antalet aktiva användare i Sharepoint och för att på sikt bidra till nöjdare och produktivare medarbetare

Agenda Office 365, 15 maj

0ffice 365- 6 år senare
• Hur fungerar Office 365 och vilka tjänster ingår?
• Hur påverkar GDPR kunder i Office 365?
• Hur skapar vi ett lyckat SharePoint projekt
• Tekniska och verksamhetsmässiga förberedelser, projektroller och genomförande. Alla viktiga parametrar för att lyckas med implementering och det vardagliga arbetet för dina medarbetare.

Lunch

• Vad blir nästa steg i vår användning av SharePoint
• Vilka funktioner finns egentligen och hur kan vi dra nytta av dem. Hur sorterar du i alla funktioner och vad är prioritet
• Snabbfotade grupper – hur arbetar vi bäst med Microsoft Teams
• SharePoint och Teams, vad är skillnaden och hur arbetar vi i dem?
• Office 365 som Intranät
• SharePoint, Team eller Yammer?

• Sammanfattning av workshopen, best practises, do’s and don’ts, praktiska tips och verktyg.

microsoft_

Kan dina anställda arbeta tillsammans var de än är? Kan du på ett enkelt sätt lägga till nya anställda och de verktyg de behöver? Är du förberedd på oväntade driftstopp? Kan du anpassa din datalagring i takt med att behoven växer? Är dina mobila enheter skyddade? Känner du kunderna bättre än vad dina konkurrenter gör? Är dina företagsdata säkerhetskopierade? Planera din egen väg till det moderna företaget. Med digitala lösningar från Microsoft kan du tillgodose företagets behov med den senaste tekniken.

precio_test

Precio och Fishbone Systems har nyligen gått samman och bildat Precio Fishbone. Vi har därmed skapat Sveriges största och ledande specialistföretag inom SharePoint och Office 365.

Med 100 SharePoint-konsulter inom kravhantering, projektledning, utveckling och arkitektur, fördelade på 8 platser i Sverige samlar Precio Fishbone marknadens högsta SharePoint-kompetens och erfarenhetsbas. Vår gemensamma erfarenhet summerar upp till drygt 600 genomförda SharePoint-uppdrag omfattande paketerade och skräddarsydda lösningar för intranät, ledningssystem, dokumenthantering, projekthantering, ärendehantering mm. Våra paketerade intranätslösningar har blivit en benchmark för intranätsmarknaden.

Soleil

Vi på Soleil hjälper dig på vägen mot en digital arbetsplats. Den lösningen kan bygga på Sveriges mest populära publiceringsverktyg, SiteVision, och vara helt skräddarsydd med specifika integrationer och unik design. Den kan även vara ett av våra kostnadseffektiva, väl beprövade, färdiga intranätspaket som redan från start är responsiva och uppfyller alla krav på tillgänglighet. Lösningen kan också bygga på Office365 med SharePoint, Teams och andra O365-funktioner, helt anpassat efter dina behov. Det kan också vara en kombination av SiteVision som publiceringsverktyg och SharePoint.

Soleil har levererat flera av de mest uppmärksammade intranäten byggda i SiteVision. Exempelvis: Centerpartiet som byggde en integrerad webbplats med intranät, Pensionsmyndigheten, Botkyrka kommun och Diskrimineringsombudsmannen (DO) som alla var vinnare eller finalister i SiteVisions pris Guldhanden under 2016 och 2017. Flera är också uppmärksammade av Digital Workplace Summit och Smarta Intranät.

På Soleil tror vi att vi kan göra ditt arbete roligare, enklare och effektivare. Det åstadkommer vi genom att ge dig en digital, social och sökvänlig samarbetsyta.

Den nya digitala affärslogiken innebär förändring för alla verksamheter och har inte minst påverkat vår syn på arbetslivet, och ”arbetsplats” är nu ett begrepp i förändring. I samspel med utvecklingen av ICT-tjänster växer det fram nya sätt att arbeta på.

Den digitala arbetsplatsen innefattar inte bara de tekniska verktyg och tjänster som främjar nya arbetssätt, den handlar även om mjuka värden. Dessa två delar behöver förenas på ett sömlöst sätt för att bli till en attraktiv arbetsplats som möjliggör för medarbetarna att få ihop livspusslet.
Förändringen av nya arbetssätt skyndas på av teknikutvecklingen och innebär en utmaning för it-avdelningar, som ska möjliggöra en digital arbetsplats och på ett säkert sätt ge verksamheten rätt förutsättningar. Även ledarskapet är i förändring vilket sätter fokus på innovation, nya affärsprocesser och samarbeten i olika värdeskapande nätverk.

diwo

WHAT WE DO
We drive engagement and productivity by moving away from traditional intranets towards great digital workplaces.

PRESTUDY
Successful digital workplaces spring from the impact of cultural change that leads to a new way of working. The road to success is about backing off the solution and start with the questions “why”, “who” and “what”. Prior to identifying the best possible digital solution, we first have to understand the user behaviors and how they contribute to various effect areas and strategic targets. The Diwo teams adapt a well-proven pre-study methodology ensuring a successful digital and cultural transformation. A methodology that starts with inspiration from case studies to show what is possible and to create a feeling of “wow” in your organisation that smoothens your digital transformation.

AGILE DEVELOPMENT
The Diwo teams are highly skilled and experienced in agile development. We focus on continuous improvement, scope flexibility, team input, and delivering essential quality products within the digital workplace.

PROACTIVE GOVERNANCE
We believe in a proactive governance model including the strategic perspective of the digital workplace. This way we can ensure an intuitive digital experience for the employees and align the digital workplace features with the overall strategic business targets.

bool_hemsida

Bool startade våren 2008 med väldigt tydliga mål redan från början. Vi skulle helt enkelt bli marknadsledande på portallösningar på Microsoft SharePoint i Sverige. Situationen var spännande för det fanns ett stort behov av kompetens hos kunderna men få leverantörer som kunde bemästra tekniken. Vilket är sant även idag.

ninetech

Digital Business, eller den digitala affären som vi kallar det på svenska, är inte en samling tekniska lösningar, ett system eller ett paket kod. Det är ett synsätt, en ambition och ett arbetssätt som handlar om att överträffa kundernas förväntningar i alla lägen. En bra digital arbetsplats bidrar till engagemang och kreativitet och ökar samarbete, kommunikation och produktivitet – tack vare verktyg anpassade till dagens sätt att leva och kommunicera.

För oss handlar den digitala arbetsplatsen inte om verktyg utan om människor. Därför menar vi – börjar en bra medarbetarupplevelse alltid med användaren – inte med tekniken.

Vi på Addskills Cornerstone Group kan förändring och teknik. Vi har hjälpt över 250 000 människor med digitala förflyttningar i olika former och kan stötta er hela vägen eller hjälpa till med punktinsatser för att skapa snabb nytta. Power Learning är vår process för utveckling med fokus på att förändra arbetssätt och beteenden till förmån för direkta effekter och framgångsrikt arbete över tid. En agil process som kännetecknas av hög motivation, teamwork, flexibilitet och nytta. 

En digital förändring handlar om ett mindset och en strategi där både mjuka och hårda värden möts i en kulturell beteendeförändring som ska leda till effekter som för verksamheten närmare visionen.  Vi förespråkar ett arbetssätt som utgår ifrån ett användarperspektiv där medarbetarna upplever effekter som t.ex. ökad relevans, motivation, innovation, delaktighet och daglig produktivitet. Vilka nyttor vill ni tillföra verksamheten?

altran_

Som världsledande inom digital transformation och innovation hjälper vi våra kunder med information management och digitala arbetsplatser.

Under mer än 30 år har Altran levererat lösningar till ledande företag och organisationer inom sektorer som tillverkande industri, bank och finans, offentlig sektor, transport, telekom och life science.

Altran erbjuder både paketerade och skräddasydda lösningar för intranät, samarbete och digitala arbetsplatser på Microsoftplattformen såväl som support- och förvaltningstjänster.

I Skandinavien är Altran representerat i Borlänge, Göteborg, Karlstad, Linköping, Malmö, Stockholm och Oslo med över 500 medarbetare. Globalt finns Altran i över 20 länder med mer än 27 000 medarbetare.

sitevision

SiteVision är en plattform för portalintegration och webbpublicering (CMS), innehållande en mängd färdiga verktyg som du använder när du bygger din webbplats.

SiteVision kombinerar avancerad funktionalitet med ett lättlärt och användarvänligt gränssnitt. Det är ett flexibelt system som passar alla – från det lilla företaget till stora organisationer. SiteVision erbjuder många moduler som du bygger upp en webbsida med. Ska du lägga till en bild på webbsidan använder man en bildmodul, ska man lägga till en enkät använder man en enkätmodul osv. I SiteVision finns också många funktioner för att underlätta för redaktören. Funktionerna är inbyggda i SiteVision och hanteras ofta centralt. Det finns allt ifrån onlinehjälp till publiceringsflöden till kvalitetskontroll av webbsidorna (länk, validerings och tillgänglighetskontroll.)

xllnc

Med våra enkla, flexibla IT-lösningar för arbetsplatsen kan du fokusera på det du gör bäst. Vi hjälper dig att utveckla din verksamhet och affär.

Xllnc bildades redan 1993. Vårt fokus har hela tiden legat på en enda sak – att genom den digitala arbetsplatsen göra arbetslivet enklare för våra kunder och deras medarbetare. Vi är specialiserade på de så nödvändiga IT-tjänsterna som kretsar kring den enskilde medarbetarens arbetsplats. Datorer, surfplattor, telefoner och, förstås, skrivare. Vi har förenklat vardagen för 250 000 personer på stora bolag och myndigheter inom en rad olika branscher. Vi brukar kalla dem Workplace Heroes.

Liferay

Liferay makes software that helps companies create digital experiences on web, mobile and connected devices.

Liferay, Inc., founded in 2004 and headquartered in Los Angeles, is an open source provider of software. As Leader in the Gartner Magic Quadrant for Horizontal Portals, Liferay has 21 offices around the world and is present in 40 countries through its large partner network.

The Liferay platform began as an open source project in 2001 and today counts a community of more than 180,000 members and more than 500,000 deployments worldwide. Companies around the world rely on Liferay technology for its rapid development capabilities, impressive scalability, proven reliability and open source savings. Companies such as Carrefour, Coach, Danone, Fujitsu, Lufthansa Aviation Training, Siemens, Société Générale, VMware and the United Nations use Liferay. Learn more at Liferay.com

Tieto

The demands of your future workforce will change
Today we all expect to experience customization, personalization, self-service and an IT environment that enables us to evolve ourselves and our business. The new generation already takes advantage of these digital capabilities.

For the business, it is key to support the complex and fast moving work environment, to enhance the employee engagement and business success.

It’s all about end-user satisfaction.
We all deserve to enjoy work while delivering, as our business and personal lives are seamlessly connected. What is great for your people is great for your business.

Tieto’s Energized Workspace services enable new and efficient ways of agile work-methods that increase the collaboration between colleagues and improves productivity. And by allowing flexible ways to safely access work – you will see results in the overall user satisfaction. Why should the user experience of corporate IT services be any less functional or appealing than the IT services you use in your private life?

Netrelation

NetRelations är ett framgångsrikt tillväxtbolag som flera år i rad har blivit utsedda till både Gasell-vinnare och Superföretag av Veckans Affärer.

Vi hjälper våra kunder att ta rätt position i den digitala förändringen. Med design som metod och kundupplevelsen i fokus utmanar vi föråldrade strategier och formar nya digitala affärsmöjligheter. Dessa förverkligar vi med en teknisk leverans i världsklass.

På våra tre kontor finns sammanlagt ca 95 passionerade medarbetare i form av strateger, interaktionsdesigners, grafiska designers, systemutvecklare, testare, gränssnittsutvecklare och projektledare.

Vi brinner för att skapa digitala lösningar i form av webbplatser, e-handelslösningar och intranät som sätter användarens upplevelse främst och skapar effekt för våra uppdragsgivare. Under åren har vi skapat målinriktade lösningar på framförallt Episerver och SharePoint till uppdragsgivare som bland annat Sandvik, Nobia, Svenskt Tenn, Nacka kommun, BillerudKorsnäs, Medborgarskolan, Folktandvården, HusmanHagberg, Hultafors Group, Bjurfors och Svenska Fotbollförbundet.