Stort tack till alla talare, deltagare och partners som möjliggjorde en fantastisk konferens! Håll dig uppdaterad genom vårt nyhetsbrev, så ses vi igen till våren. 

Från vision
till konkret nytta

Konferens – Stockholm 25 okt
Workshops – Stockholm 26 okt

DigitalaStrategidagarna

Stort tack till alla talare, deltagare och partners som möjliggjorde en fantastisk konferens! Håll dig uppdaterad genom vårt nyhetsbrev, så ses vi igen till våren. 

Från vision
till konkret nytta

Konferens – 25 Oktober
Workshops – 26 Oktober

Information

För offentlig sektor innebär digitaliseringen möjligheter att skapa nya innovativa tjänster, hög effektivitet och stor nytta för både medborgare och medarbetare.

Konferens

Att nyttja digitaliseringens möjligheter på bästa sätt och på så kort tid som möjligt är inte enkelt. Ta del av best practice, konkreta lösningar och givande diskussioner.

Workshops

Fördjupa din kunskap inom två viktiga områden – GDPR och Strategigenomförande. Stort fokus på interaktion samt konkreta verktyg som du kan jobba vidare med.

Konferens
Workshops
LYSSNA TILL OCH NÄTVERKA MED ORGANISATIONER SOM DRIVER DIGITALISERINGSUTVECKLINGEN
LYSSNA TILL OCH NÄTVERKA MED ORGANISATIONER SOM DRIVER DIGITALISERINGSUTVECKLINGEN

Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


KONFERENS

25 Okt
08:30-16:30
Bryggarsalen, Stockholm

09:00 Inledning
09:10 Regeringskansliet
09:45 Uppsala
10:20 Fika
10:50 GDPR – Sentensia
11:30 Acando
11:00
 Lunch

12:00 ESV
13:30 Cecilia Lejon, PwC
14:00 Gustav Molnar, Diwo
14:30 Gruppdiskussion
14:50 Fika
15:20 Ewa Carlsson, eSam
15:50 Mats Snäll, Lantmäteriet
16:20 Sammanfattning av moderatorn
16:30 After work-mingel

KONFERENS – Program

09:00 Inledning
09:10 Regeringskansliet
09:45 Uppsala
10:20 Fika
10:50 GDPR – Sentensia
11:30 Acando
11:00
 Lunch
12:00 ESV
13:30 Cecilia Lejon, PwC
14:00 Gustav Molnar, Diwo
14:30 Gruppdiskussion
14:50 Fika
15:20 Ewa Carlsson, eSam
15:50 Mats Snäll, Lantmäteriet
16:20 Sammanfattning av moderatorn
16:30 After work-mingel

Talare


KatrinWestling_eSam
eSam

Katrin Westling Palm, Generaldirektör

Hur verkar eSam för att driva på
digitaliseringen i det offentliga Sverige?

MatsSnall_Lantmateriet
lantmateriet

Mats Snäll, Digitaliseringschef

Hur skapar man en
innovativ organisation?

ChristinaHenryson_regering
regeringskansliet

Christina Henryson, Enhetschef

Regeringens satsningar på
digitaliseringen i offentlig sektor

CeciliaLejon_Trelleborg
pwc

Cecilia Lejon, Senior rådgivare

När robotarna handlägger ägnar
sig kommunen åt medborgarna

EvaLindblom
Esv

Eva Lindblom, Avdelningschef

ESV:s syn på
strategiska IT-projekt

CatrinDitz_uppsala
uppsalakommun

Catrin Ditz, CIO

Samverkan – en avgörande
faktor för lyckad digitalisering

ErikBrandrup_Acando
acando_blue_rgb_office

Erik Brandrup Wognsen
Lead – Digital Strategy

Framgångsfaktorer för lyckad digitalisering

SusanneSvenholm_sent
sentensia

Susanne Svenholm
Senior jurist & GDPR-expert

GDPR – så förbereder ni er på bästa sätt

ht16-Diwo-Gustav
diwo

Gustav Molnar
VD

Att skapa en digital arbetsplats i världsklass

Talare hösten 2017


ChristinaHenryson_regering
regeringskansliet
Christina Henryson
Enhetschef
KatrinWestling_eSam
eSam
Katrin Westling Palm
Generaldirektör & ordförande
MatsSnall_Lantmateriet
lantmateriet
Mats Snäll
Digitaliseringschef
CeciliaLejon_Trelleborg
pwc
Cecilia Lejon
Senior rådgivare
EvaLindblom
Esv
Eva Lindblom
Avdelningschef
CatrinDitz_uppsala
uppsalakommun
Catrin Ditz
CIO
SusanneSvenholm_sent
sentensia
Susanne Svanholm
Senior jurist
ht16-Diwo-Gustav
diwo
Gustav Molnar,
CEO
ErikBrandrup_Acando
acando_blue_rgb_office
Erik Brandrup Wognsen
Lead Digital Strategy
ht16-Diwo-Gustav
diwo
Gustav Molnar,
CEO

Workshops


Workshops


GDPR

Så påverkas din verksamhet
och så bör du hantera det

Så förkortar du tiden
från strategi till uppnådd effekt

Så skapar du nöjda, aktiva och produktiva slutanvändare

WS_gdpr

GDPR och
kundintegritet

GDPR

Steg för steg mot efterlevnad

DigitaltLedarskap

Hur går du från strategi till uppnådd effekt?

WS_off

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande (offentlig sektor)

WS_anvandarvanlighet

Så skapar du struktur och processer kring informationshantering

Konferens
25 okt, Stockholm

Från digital strategi till konkret nytta
Bli fylld med inspiration och få nya idéer kring hur
din organisation ska ta nästa steg i er digitala utveckling!

Workshops
26 okt, Stockholm

Fördjupa dina kunskaper!
Du får konkreta tips och verktyg, samt träffa
andra som står inför liknande utmaningar.

Workshops
26 okt, Stockholm

HUR HAR ANDRA ORGANISATIONER LYCKATS?
EXPERTER OCH REGERINGS- REPRESENTANTER
DJUPDYKNINGAR I RELEVANTA ÄMNEN
INTERAKTION & NYA GIVANDE MÖTEN

Ett unikt kunskapsforum där kommuner, regioner, myndigheter och experter som varit ledande i att driva den digitala utvecklingen i sina respektive organisationer delar med sig av erfarenheter och tips.

Vi tror på att kunskapsdelning är sättet att lyckas, Vår ambition är att skapa världens största kunskapshub. Inget annat.

Och vi kommer fortsätta. Tack vare alla inspirerande människor som fortsätter att komma tillbaka år efter år.

Vi vill att du ska hantera din data från analys till insikt till åtgärd. Vi skapar därför ett forum som kan lära dig behärska ämnet och exekvera.

Offentliga sektorns digitalisering i siffror

21 procent av allmänheten tycker att offentlig sektor lever upp till förväntningarna på digital service.

72 procent av svenskarna är positiva till den ökade digitaliseringen inom offentlig sektor.

Sverige ligger på 28:e plats i världen gällande offentliga sektorns kvalitét och utbud av digitala tjänster.

36 procent av alla anställda i Sverige upplever digital stress.

21 procent av allmänheten tycker att offentlig sektor lever upp till förväntningarna på digital service.

Sverige ligger på 28:e plats i världen gällande offentliga sektorns kvalitét och utbud av digitala tjänster.

72 procent av svenskarna är positiva till den ökade digitaliseringen inom offentlig sektor.

36 procent av alla anställda upplever digital stress.

Partners


Vill du också bli partner? Kontakta erik.thorell@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Boka


Konferens
Ordinarie pris: 7 800 kr

Workshops
Halvdag: 3 500 kr
Heldag: 7 000 kr

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med personuppgiftslagens föreskrifter (PuL). Du kan läsa om personuppgiftslagen här

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

Blogg


Besök vår blogg för mer information och inspiration kring digital analys

Mötesplats

Klicka på ikonerna nedan för att se var
konferens och workshops äger rum.
  • Konferens

    Bryggarsalen
    Norrtullsgatan 12N, 102 35 Stockholm
    Tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

  • Workshops

    Bryggarsalen
    Norrtullsgatan 12N, 102 35 Stockholm
    Tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte att kontakta mig
om du har några frågor.

Erik Thorell
Telefon: 070-091 42 58
Mail: erik.thorell@summitandfriends.se
 

Kontakt


Hör gärna av dig om du har några frågor!

Erik Thorell
Telefon: +46700914258
Mail: erik.thorell@summitandfriends.se

Erik_rund

Digitalisering i offentlig sektor

Att ge medborgarna i Sverige bästa tänkbara service på ett effektivt sätt är en stor del av vad kommunernas, landstingens och myndigheternas arbete handlar om. Digitaliseringen innebär att helt nya tjänster och lösningar kan skapas som leder till ökad delaktighet, tillgänglighet, transparens och effektivitet. Att ha en väl genomtänkt och digital strategi på pappret är viktigt – men att låta verksamheten genomsyras av den digitala agendan och att ta strategin från idé till verklighet är den stora utmaningen!

Regeringens mål är tydligt: Sverige ska vara bäst i världen på att använda möjligheterna digitaliseringen ger, med syfte att göra vardagen enklare för medborgarna, skapa en högre kvalitet och effektivitet i verksamheterna samt skapa en öppen förvaltning som stödjer innovation och delaktighet.

Digitaliseringen måste vara en naturlig och integrerad del i hela verksamheten, med utgångspunkt i hur dagens verklighet ser ut och vad medborgarna efterfrågar. Den digitala transformationen handlar minst lika mycket om en kulturell förändring och förståelse för verksamhet som det handlar om teknik. För att lyckas krävs att hela organisationen tänker digitalt – anställda, chefer och ledning. Och det gäller att hänga med nu – i morgon är det för sent! Hur ska din organisation lyckas med det?

Om Konferensen

Detta är ett forum som vänder sig till ledande och drivande personer i den digitala utvecklingen och transformationen inom eller gentemot offentlig sektor, oavsett om du jobbar inom kommun, landsting, stat, myndighet eller någon annan organisation inom offentlig sektor. Under Digitala Strategidagarna samlas deltagare, talare och partners som alla vill driva utvecklingen kring området framåt. Det spelar ingen roll i vilket skede av transformationen ni är i eller hur stor din organisation är. Här utbyts erfarenheter och tips som alla har nytta av i sin digitaliseringsresa.

Vill du få svar på vad det i praktiken innebär att ha en bra digital strategi, hur man går från vision till konkret handling och hur du på kan realisera de digitala strategierna och målbilderna i din organisation? I så fall är detta en konferens för dig som du inte vill missa!

Din titel kan vara IT-chef, verksamhetsutvecklare, enhetschef, projektledare, CIO, verksamhetschef, it-arkitekt, kommundirektör, servicechef, säkerhetsansvarig,, webbstrateg, kommunikatör, informationsansvarig eller något helt annat. I en organisation som har förstått vikten av digitalisering jobbar alla, oavsett arbetsuppgifter och titel, med de digitala glasögonen på. Därför är detta ett forum för dig, oavsett vilken roll du har.

Konferensen hålls den 25 oktober i Bryggarsalen, Stockholm.

Om våra workshops

Dag 2 kan du gå på fördjupande workshops inom två viktiga områden kopplat till digitaliseringen – GDPR och Strategigenomföranden kopplat till digitaliseringen. Du får ta del av experternas tips, erfarenheter och konkreta verktyg samtidigt som du träffar och interagerar med andra deltagare som står inför liknande utmaningar.

Läs mer om workshopdagens innehåll längre ner på sidan eller klicka på workshops i menyn längst upp på sidan.

 
DSC_0056

Om konferensen

Detta är ett forum som vänder sig till ledande och drivande personer i den digitala utvecklingen och transformationen inom eller gentemot offentlig sektor, oavsett om du jobbar inom kommun, landsting, stat, myndighet eller någon annan organisation inom offentlig sektor . Under Digitala Strategidagarna samlas deltagare, talare och partners som alla vill driva utvecklingen kring området framåt. Det spelar ingen roll i vilket skede av transformationen ni är i eller hur stor din organisation är. Här utbyts erfarenheter och tips som alla har nytta av i sin digitaliseringsresa.

Vill du få svar på vad det i praktien innebär att ha en bra digital strategi, hur man går från vision till konkret handling och hur du på kan realisera de digitala strategierna och målbilderna i din organisation? I så fall är detta en konferens för dig som du inte vill missa!

Din titel kan vara IT-chef, verksamhetsutvecklare, enhetschef, projektledare, CIO, verksamhetschef, it-arkitekt, kommundirektör, servicechef, säkerhetsansvarig,, webbstrateg, kommunikatör, informationsansvarig eller något helt annat. I en organisation som har förstått vikten av digitalisering jobbar alla, oavsett arbetsuppgifter och titel, med de digitala glasögonen på. Därför är detta ett forum för dig, oavsett vilken roll du har.

Konferensen hålls den 25 oktober i Bryggarsalen, Stockholm.

Om våra workshops

Dag 2 kan du gå på fördjupande workshops inom två viktiga områden kopplat till digitaliseringen – GDPR och Strategigenomföranden kopplat till digitaliseringen. Du får ta del av experternas tips, erfarenheter och konkreta verktyg samtidigt som du träffar och interagerar med andra deltagare som står inför liknande utmaningar.

Läs mer om workshopdagens innehåll längre ner på sidan eller klicka på workshops i menyn längst upp på sidan.

 

Hur verkar eSam för att driva på Katrin_West
digitaliseringen i det offentliga Sverige?

Katrin Westling Palm, Generaldirektör

eSams övergripande inriktning för perioden juli 2017 – juni 2018 är att skapa förutsättningar och möjliggöra samverkan kring digitaliseringen. Det innefattar både utveckling dels av digitala lösningar som utgår från vad privatpersoner och företag behöver, dels av lösningar som effektiviserar informationsutbytet mellan offentliga och privata aktörer. Den tredje viktiga delen handlar om att bidra till att öka kompetensen kring digital utveckling inom offentlig förvaltning.

Katrin Westling Palm, generaldirektör för Pensionsmyndigheten, är sedan 2015 eSams ordförande. Under konferensen delar hon med sig av sina erfarenheter kring ledarskapets betydelse när det gäller att driva på digitaliseringen samt vikten av samverkan och hur det kan se ut i praktiken. Hon berättar också om eSams pågående projekt kring informationsförsörjning och myndighetsgemensamma lösningar utifrån livshändelseperspektiv.

En innovativ organisation skapar Mats_Snallmöjligheter till helt nya lösningar genom exempelvis blockchainteknik, AI och gamification

Mats Snäll, Digitaliseringschef

Lantmäteriet har sedan ett par år tillbaka haft flera innovativa projekt, där blockchain blivit ett av de mer omtalade. Hur har myndigheten skapat förutsättningar för dessa innovativa idéer att initieras och få blomma? Nyckeln ligger mycket i att skapa en kultur i organisationen och ett mindset hos medarbetare som aktiverar alla att tänka innovativt. Men HUR lyckas man med det?

Mats Snäll kommer berätta om hur Lantmäteriet inte bara ser innovationens resultat som viktigt, utan även själva innovationsprocessen i sig. Den skapar dragningskraft både för samarbeten och rekrytering och driver i slutändan digitaliseringen i organisationen. Därför bör alla organisationer jobba på ett strukturerat och kontinuerligt sätt med innovation!

Regeringens satsningar på Christina_Henryson
digitaliseringen i offentlig sektor

Christina Henryson, Enhetschef

Regeringens ambition är att statliga myndigheter, kommuner och landsting ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter, som leder till en effektiv offentlig sektor, enklare vardag för privatpersoner och företag, fler jobb och ökad välfärd. Digitalt först är en av regeringens stora satsningar med målet att stärka och påskynda digitaliseringen av det offentliga Sverige. Vad innebär det i praktiken för kommuner, regioner och myndigheter? Och hur långt har man kommit i satsningen?

Christina Henryson, departementsråd och chef för enheten för digital förvaltning på Finansdepartenmentet, ansvarar för genomförandet av regeringens digitaliseringssatsningar.

När robotarna handlägger ägnar sig
handläggarna åt medborgarna

Tomi_Mester

Cecilia Lejon, Senior rådgivare

Digitala tjänster och robotisering leder till en mer effektiv och medborgarvänlig service. Tid frigörs som verksamheterna i stället kan använda till att ge stöd åt medborgaren. På så sätt blir fler personer självförsörjande och kommer ut på arbetsmarknaden samt lever ett självständigare liv.

Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg har infört automatiserad handläggning av försörjningsstöd, som minskat handläggningstiden från tio dagar till max ett dygn. För detta belönades de av SKL med Guldlänken 2017.

Cecilia Lejon var chef för arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg under arbetet med automatiseringen av handläggningen. Hon kommer berätta om vad förändringen innebar för verksamheten, personalen och medborgarna, men framför allt HUR man lyckades arbeta med mjuka värden för att få medarbetarna att ta det mentala språnget som krävs för att VILJA vara med i förändringen och därigenom skapa en effektivare verksamhet genom digitaliseringen!

Ekonomistyrningsverkets syn på Karolina_Starkhammar
strategiska IT-projekt, med fokus på risker och framgångsfaktorer

Eva Lindblom, Avdelningschef

Statens kostnad för strategiska IT-projekt uppgår till sammanlagt 10,7 miljarder. Tillsammans med 65 myndigheter har ESV undersökt de inblandade myndigheternas mognad, riskerna i de olika projekten samt vilken förmåga respektive myndighet har att arbeta med nyttorealisering. Undersökningen visar att stadsförvaltningen överlag har en låg mognadsgrad inom nyttorealisering i dagsläget, men myndigheterna har generellt sett en hög ambitionsnivå när det gäller att utveckla sin mognad i att ta fram och implementera ramverk för nyttorealisering. Detta är även verktyg och modeller som med fördel kan användas i kommunala IT-projekt.

Eva Lindblom, avdelningschef för effektiv styrning och administration på ESV, berättar om vilka risker och framgångsfaktorer man genom undersökningen har identifierat. Hur kan och bör konceptet för nyttorealisering användas, med delar som portföljstyrning, förändringsledning och IT-försörjning? Och vilka risker bör man se upp med?

Samverkan – en avgörande faktor
för lyckad digitalisering

Catrin_Ditz

Catrin Ditz, CIO

Det är få som inte vill ha en välfungerande IT-organisation som hjälper kommunen/myndigheten att utvecklas på ett effektivt och önskvärt sätt. Men vad krävs för att nå dit? Att samverka, inte bara inom IT utan gentemot alla aktörer i organisationen, är en avgörande faktor för att skapa hållbara långsiktiga strategier som leder till en lyckad digitalisering. Hur enar man i praktiken alla kring en gemensam målbild som utgår ifrån både verksamheternas och IT:s behov? Och hur ser man till att nyttja kompetensen i organisationen på bästa sätt?

Catrin Ditz är CIO på Uppsala kommun sedan 2014. Hon tillträdde under en turbulent tid med val och ändrade förutsättningar. Men på mindre än ett år lyckades hon mobilisera krafterna och skapa en välfungerande och effektiv organisation med stolta och nöjda medarbetare. Ett kvitto på sitt ledarskap fick hon av tidningen Offentliga affärer, som 2015 utsedde henne till årets offentliga chef, med motiveringen:

Priset går till en person som har klarat av att leda sina medarbetare och fått dem med sig under en stor förändring. Personen lyckades på endast sju månader vända den nya oönskade organisationen och de missnöjda medarbetarna till en bra sammansatt organisation där medarbetarna känner sig stolta!

Lyckad digitalisering – vad är det och vilka är framgångsfaktorerna?

Erik Brandrup Wognsen, Lead Digital Strategy

Hypen kring digitalisering var inte lika stor som nu, år 2011 när Acando genomförde sin första digitala mognadsstudie. Sen dess har vi genomfört en ny studie varje år. Vartannat år med fokus på privat sektor och vartannat år offentlig sektor. Under perioden har de flesta organisationer lagt stor tankemöda på att förhålla sig till begreppet digitalisering. Några har lyckats ta sig förbi hypen och överträffar förväntningar från kunder, marknad och samhälle, medan andra trots engagemang i praktiken hamnat ännu längre efter.

Men vad är det som gör det så förbenat svårt? Vilka är de vanligaste fällorna? Vad behöver jag göra för att bli en förebild? Följ med på en resa bland framgångar, misslyckanden, buzz words och ganska mycket statistik i den digitala mognadanalysens underbara värld.

Erik Brandrup-Wognsen är Head of Digital Strategy och Transformation, på den nya byråkonstellationen Acando, itch, Daytona och Transformator Design. Han har stor erfarenhet av att hjälpa organisationer, både inom privat näringsliv och offentlig sektor, att bättre ta tillvara på de digitala möjligheterna. Det handlar om allt ifrån att inspirera till smartare digitalisering-diskussioner till att få saker att hända på riktigt.

GDPR – så förbereder ni er på bästa sätt

Susanne Svanholm, senior jurist & GDPR-expert

25 maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning i kraft. Den ställer stora krav på ansvar, struktur, hantering och lagring av personuppgifter, vilket för de flesta organisationer innebär ett omfattande och komplext arbete att förbereda sig inför. Hur ska arbetet prioriteras och planeras för att lyckas? Vilka är de största utmaningarna och hur hanterar man dessa på bästa sätt?

Susanne Svanholm, senior jurist på Sentensia, har mångårig erfarenhet av personuppgifts- och integritetsfrågor kopplat till digitalisering och IT, efter att ha jobbat som expert inom dessa områden i olika myndigheter. Hon ger under sitt föredrag en sammanfattning av vad den nya dataskyddsförordningen innebär för offentlig sektor, samt ger några råd kring vad du och din organisation bör tänka på i ert vidare arbete med efterlevnad och implementering av förordningen.

Att skapa en digital arbetsplats
i världsklassGustav_Molnar

Gustav Molnar, VD

Konferensens moderator som brinner för att få jobba med digitaliseringen och de möjligheter som den innebär. Hör honom dela med sig av sina erfarenheter och tankar om varför det behövs ett nytt perspektiv på arbetsmiljön, tips på framgångsfaktorer i den digitala transformationen och vad som krävs för att driva en digital kultur i världsklass.

För många företag och organisationer, även inom offentlig sektor, handlar det nu om att förändra sina arbetssätt genom att sätta ledarskap och beteenden i framsätet. De senaste årens teknikutveckling har lett till ett paradigmskifte i hur vi betraktar arbetsmiljön och alltför många organisationer sitter fast i traditionella arbetssätt kantade av stuprörsbeteenden och informationsöar vilket resulterar i stress, sjukskrivningar och bristande lojalitet. Vad det egentligen handlar om är ledarskap och engagemang, som har en direkt koppling till innovationskraft och produktivitet.

Regeringens satsningar på digitaliseringen i offentlig sektor

Regeringens ambition är att statliga myndigheter, kommuner och landsting ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter, som leder till en effektiv offentlig sektor, enklare vardag för privatpersoner och företag, fler jobb och ökad välfärd. Digitalt först är en av regeringens stora satsningar med målet att stärka och påskynda digitaliseringen av det offentliga Sverige. Vad innebär det i praktiken för kommuner, regioner och myndigheter? Och hur långt har man kommit i satsningen?

Christina Henryson, departementsråd och chef för enheten för digital förvaltning på Finansdepartenmentet, ansvarar för genomförandet av regeringens digitaliseringssatsningar.

 

Hur verkar eSam för att driva på digitaliseringen i det offentliga Sverige?

eSams övergripande inriktning för perioden juli 2017 – juni 2018 är att skapa förutsättningar och möjliggöra samverkan kring digitaliseringen. Det innefattar både utveckling dels av digitala lösningar som utgår från vad privatpersoner och företag behöver, dels av lösningar som effektiviserar informationsutbytet mellan offentliga och privata aktörer. Den tredje viktiga delen handlar om att bidra till att öka kompetensen kring digital utveckling inom offentlig förvaltning.

Katrin Westling Palm, generaldirektör för Pensionsmyndigheten, är sedan 2015 eSams ordförande. Under konferensen delar hon med sig av sina erfarenheter kring ledarskapets betydelse när det gäller att driva på digitaliseringen samt vikten av samverkan och hur det kan se ut i praktiken. Hon berättar också om eSams pågående projekt kring informationsförsörjning och myndighetsgemensamma lösningar utifrån livshändelseperspektiv.

En innovativ organisation skapar möjligheter till helt nya lösningar genom exempelvis blockchainteknik, AI och gamification

Lantmäteriet har sedan ett par år tillbaka haft flera innovativa projekt, där blockchain blivit ett av de mer omtalade. Hur har myndigheten skapat förutsättningar för dessa innovativa idéer att initieras och få blomma? Nyckeln ligger mycket i att skapa en kultur i organisationen och ett mindset hos medarbetare som aktiverar alla att tänka innovativt. Men HUR lyckas man med det?

Mats Snäll kommer berätta om hur Lantmäteriet inte bara ser innovationens resultat som viktigt, utan även själva innovationsprocessen i sig. Den skapar dragningskraft både för samarbeten och rekrytering och driver i slutändan digitaliseringen i organisationen. Därför bör alla organisationer jobba på ett strukturerat och kontinuerligt sätt med innovation!

När robotarna handlägger ägnar sig
handläggarna åt medborgarna

Digitala tjänster och robotisering leder till en mer effektiv och medborgarvänlig service. Tid frigörs som verksamheterna i stället kan använda till att ge stöd åt medborgaren. På så sätt blir fler personer självförsörjande och kommer ut på arbetsmarknaden samt lever ett självständigare liv.

Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg har infört automatiserad handläggning av försörjningsstöd, som minskat handläggningstiden från tio dagar till max ett dygn. För detta belönades de av SKL med Guldlänken 2017.

Cecilia Lejon var chef för arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg under arbetet med automatiseringen av handläggningen. Hon kommer berätta om vad förändringen innebar för verksamheten, personalen och medborgarna, men framför allt HUR man lyckades arbeta med mjuka värden för att få medarbetarna att ta det mentala språnget som krävs för att VILJA vara med i förändringen och därigenom skapa en effektivare verksamhet genom digitaliseringen!

ESV:s syn på strategiska IT-projekt, med fokus på risker och framgångsfaktorer

Statens kostnad för strategiska IT-projekt uppgår till sammanlagt 10,7 miljarder. Tillsammans med 65 myndigheter har ESV undersökt de inblandade myndigheternas mognad, riskerna i de olika projekten samt vilken förmåga respektive myndighet har att arbeta med nyttorealisering. Undersökningen visar att stadsförvaltningen överlag har en låg mognadsgrad inom nyttorealisering i dagsläget, men myndigheterna har generellt sett en hög ambitionsnivå när det gäller att utveckla sin mognad i att ta fram och implementera ramverk för nyttorealisering. Detta är även verktyg och modeller som med fördel kan användas i kommunala IT-projekt.

Eva Lindblom, avdelningschef för effektiv styrning och administration på ESV, berättar om vilka risker och framgångsfaktorer man genom undersökningen har identifierat. Hur kan och bör konceptet för nyttorealisering användas, med delar som portföljstyrning, förändringsledning och IT-försörjning? Och vilka risker bör man se upp med?

Samverkan – en avgörande faktor för lyckad digitalisering

Det är få som inte vill ha en välfungerande IT-organisation som hjälper kommunen/myndigheten att utvecklas på ett effektivt och önskvärt sätt. Men vad krävs för att nå dit? Att samverka, inte bara inom IT utan gentemot alla aktörer i organisationen, är en avgörande faktor för att skapa hållbara långsiktiga strategier som leder till en lyckad digitalisering. Hur enar man i praktiken alla kring en gemensam målbild som utgår ifrån både verksamheternas och IT:s behov? Och hur ser man till att nyttja kompetensen i organisationen på bästa sätt?

Catrin Ditz är CIO på Uppsala kommun sedan 2014. Hon tillträdde under en turbulent tid med val och ändrade förutsättningar. Men på mindre än ett år lyckades hon mobilisera krafterna och skapa en välfungerande och effektiv organisation med stolta och nöjda medarbetare. Ett kvitto på sitt ledarskap fick hon av tidningen Offentliga affärer, som 2015 utsedde henne till årets offentliga chef, med motiveringen:

Priset går till en person som har klarat av att leda sina medarbetare och fått dem med sig under en stor förändring. Personen lyckades på endast sju månader vända den nya oönskade organisationen och de missnöjda medarbetarna till en bra sammansatt organisation där medarbetarna känner sig stolta!

GDPR – så förbereder ni er på bästa sätt

25 maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning i kraft. Den ställer stora krav på ansvar, struktur, hantering och lagring av personuppgifter, vilket för de flesta organisationer innebär ett omfattande och komplext arbete att förbereda sig inför. Hur ska arbetet prioriteras och planeras för att lyckas? Vilka är de största utmaningarna och hur hanterar man dessa på bästa sätt?

Susanne Svanholm, senior jurist på Sentensia, har mångårig erfarenhet av personuppgifts- och integritetsfrågor kopplat till digitalisering och IT, efter att ha jobbat som expert inom dessa områden i olika myndigheter. Hon ger under sitt föredrag en sammanfattning av vad den nya dataskyddsförordningen innebär för offentlig sektor, samt ger några råd kring vad du och din organisation bör tänka på i ert vidare arbete med efterlevnad och implementering av förordningen.

Att skapa en digital arbetsplats i världsklass

Konferensens moderator som brinner för att få jobba med digitaliseringen och de möjligheter som den innebär. Hör honom dela med sig av sina erfarenheter och tankar om varför det behövs ett nytt perspektiv på arbetsmiljön, tips på framgångsfaktorer i den digitala transformationen och vad som krävs för att driva en digital kultur i världsklass.

För många företag och organisationer, även inom offentlig sektor, handlar det nu om att förändra sina arbetssätt genom att sätta ledarskap och beteenden i framsätet. De senaste årens teknikutveckling har lett till ett paradigmskifte i hur vi betraktar arbetsmiljön och alltför många organisationer sitter fast i traditionella arbetssätt kantade av stuprörsbeteenden och informationsöar vilket resulterar i stress, sjukskrivningar och bristande lojalitet. Vad det egentligen handlar om är ledarskap och engagemang, som har en direkt koppling till innovationskraft och produktivitet.

Lyckad digitalisering – vad är det och vilka är framgångsfaktorerna?

Hypen kring digitalisering var inte lika stor som nu, år 2011 när Acando genomförde sin första digitala mognadsstudie. Sen dess har vi genomfört en ny studie varje år. Vartannat år med fokus på privat sektor och vartannat år offentlig sektor. Under perioden har de flesta organisationer lagt stor tankemöda på att förhålla sig till begreppet digitalisering. Några har lyckats ta sig förbi hypen och överträffar förväntningar från kunder, marknad och samhälle, medan andra trots engagemang i praktiken hamnat ännu längre efter.

Men vad är det som gör det så förbenat svårt? Vilka är de vanligaste fällorna? Vad behöver jag göra för att bli en förebild? Följ med på en resa bland framgångar, misslyckanden, buzz words och ganska mycket statistik i den digitala mognadanalysens underbara värld.

Erik Brandrup-Wognsen är Head of Digital Strategy och Transformation, på den nya byråkonstellationen Acando, itch, Daytona och Transformator Design. Han har stor erfarenhet av att hjälpa organisationer, både inom privat näringsliv och offentlig sektor, att bättre ta tillvara på de digitala möjligheterna. Det handlar om allt ifrån att inspirera till smartare digitalisering-diskussioner till att få saker att hända på riktigt.

Slutligen måste organisationer inom offentlig sektor förbättra sin förmåga att driva större digitala förändringsprojekt på ett effektivt sätt, så att projekten inte hinner bli inaktuella innan de ens har slutförts.

Så vad krävs för att hantera ovanstående utmaningar och hur ser lösningarna ut?

Erik Brandrup-Wognsen, Practal Lead för Digital Strategy and Transformation på Acando, har stor erfarenhet av hjälpa organisationer, både inom privat näringsliv och offentlig sektor, att bättre ta tillvara på de digitala möjligheterna. Det handlar om alltifrån att införa nya arbetssätt till att definiera och sätta upp program för långsiktiga transformationsprojekt.

Att skapa en digital arbetsplats i världsklass

Konferensens moderator som brinner för att få jobba med digitaliseringen och de möjligheter som den innebär. Hör honom dela med sig av sina erfarenheter och tankar om varför det behövs ett nytt perspektiv på arbetsmiljön, tips på framgångsfaktorer i den digitala transformationen och vad som krävs för att driva en digital kultur i världsklass.

För många företag och organisationer, även inom offentlig sektor, handlar det nu om att förändra sina arbetssätt genom att sätta ledarskap och beteenden i framsätet. De senaste årens teknikutveckling har lett till ett paradigmskifte i hur vi betraktar arbetsmiljön och alltför många organisationer sitter fast i traditionella arbetssätt kantade av stuprörsbeteenden och informationsöar vilket resulterar i stress, sjukskrivningar och bristande lojalitet. Vad det egentligen handlar om är ledarskap och engagemang, som har en direkt koppling till innovationskraft och produktivitet.

GDPR

Steg för steg mot efterlevnad

I maj 2018 träder nya EU:s dataskyddsförordning, (GDPR) i kraft. Den bygger på flera olika steg, som alla måste hanteras på olika sätt. Att ha en ha en strukturerad process för att hantera dessa olika steg och inte missa något är en förutsättning för att uppfylla kraven i den nya lagen. Denna workshop ger dig en praktisk genomgång av vad du måste ha koll på och inte minst hur du ser till att hantera de utmaningar som uppkommer under arbetets gång. Nedanstående punkter är några av de frågeställningar och utmaningar vi kommer diskutera och som du får tips och verktyg för att kunna hantera på bästa sätt:

• Vad innebär den nya dataskyddsförordningen och vad skiljer den mot personuppgiftslagen?
• På vilket sätt behöver din verksamhet agera och förbereda sig med utgångspunkt i dataskyddsförordningen?
• Hur och när får personuppgifter samlas in, lagras och användas?
• Vad gör vi för att visa och bevisa att dataskyddsförordningen efterlevs
• Vad innebär skärpta krav på samtycket, rätten att bli glömd och dataportabilitet?
• Om externa leverantörer används, hur säkerställer vi de nya självständiga skyldigheterna för personuppgiftsbiträden?
• Vad innebär konsekvensanalys?
• Dataskyddsombud – vem bör detta vara och hur ser ansvaret ut?
• Hur ser vi till att våra system och rutiner fungerar, för att vi ska lyckas tillhandahålla information till både myndigheter och privatpersoner när de kräver det?
• Hur länge får vi spara personuppgifterna och hur säkerställer vi att de tas bort när de inte längre används, som lagen föreskriver?
• Hur säkerställer vi att rätt policys finns och inte minst efterlevs av alla anställda? Och hur ska dessa policys se ut?
• Hur vet vi vilken data vi i nuläget samlar in och använder?
• Hur ser vi till att kunna leva upp till incidentrapporteringen inom 72 timmar, som lagen kräver?
• Vad är viktigast att prioritera för att inte riskera att hamna i problem?

SusanneSvenholm_sentWorkshopledare
Susanne Svanholm är senior jurist på Sentensia med mångårig erfarenhet av integritetsfrågor kopplat till digitalisering och IT, efter att ha jobbat som expert inom dessa områden i olika myndigheter. Genom sin nuvarande roll, där hon hjälper framför allt myndigheter och kommuner i sitt GDPR-arbete, vet hon vilka de stora utmaningarna är och vad som krävs för att vara complience när den nya lagen träder i kraft.

Förändringsledning

Förkorta tiden från strategi till uppnådd effekt

Framgångsrik förändringsledning hänger inte på en karismatisk projektledare eller en förändringsvillig organisation. Ändå är det förvånansvärt många organisationer som saknar ett strukturerat arbetssätt för förändringsledning. Förändringsledning är en kompetens, precis på samma sätt som projektledning eller java-programmering och det finns etablerade metoder och modeller som effektivt stöd i förändringsarbetet.

Målet med denna workshop är du som deltagare ska få testa en konkret metod för att skapa varaktig förändring i organisationen. Workshopen kopplar till digitala strategier men arbetssätten och verktygen är relevanta oavsett förändringsresa. I workshopen används ADKAR-metoden för att beskriva fem förändringssteg:

• Awareness
• Desire
• Knowledge
• Ability
• Reinforcement

Under workshopen går vi igenom hur du med olika praktiska verktyg kan jobba med ovanstående delar i ADKAR-metoden, som rätt använda skapar en effektiv förändringsprocess som dessutom är långsiktigt hållbar.

Workshopledare:

OlaKallgarden_Olingo

Ola Källgården är managementkonsult och VD på Olingo Consulting AB. Han har drivit och coachat ett stort antal verksamhetsprojekt inom en rad olika branscher. Han är även en uppskattad kursledare och föreläsare. Frida Panoussis är graphic recorder på Business Design Studio. Hon visualiserar och sammanfattar, i realtid, det som sägs och sker under möten, föreläsningar eller event. Under workshopen kommer Frida vara den som fångar diskussionen i bild, så att den gemensamma bilden växer fram och blir ett effektivt sätt att komma ihåg vad som sades.

Office 365 med fokus på Sharepoint

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande, för dig som arbetar inom offentlig sektor.

Hur skapar du tillsammans med din organisation aktiva slutanvändare i Sharepoint? Oftast är arbetet efter implementering av Office 365 den största utmaningen. Vad är viktigt? Vad ska prioriteras? Vad behöver dina medarbetare veta och hur ska de arbeta med Sharepoint?

Denna endagsutbildning är till för dig, dina medarbetare och chefer som behöver få en överblick kring vad som är nödvändigt, hur man arbetar effektivt i de nya systemen och varför detta ska vara prioriterat. Vi har samlat feedback från användare och satt ihop en workshop baserat på efterfråga och de största utmaningarna efter implementering av Office 365. Detta för att öka antalet aktiva användare i Sharepoint och för att på sikt bidra till mer engagerade och produktiva medarbetare.

GDPR och kundintegritet

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

GDPR

Steg för steg mot efterlevnad

I maj 2018 träder nya EU:s dataskyddsförordning, (GDPR) i kraft. Den bygger på flera olika steg, som alla måste hanteras på olika sätt. Att ha en ha en strukturerad process för att hantera dessa olika steg och inte missa något är en förutsättning för att uppfylla kraven i den nya lagen. Denna workshop ger dig en praktisk genomgång av vad du måste ha koll på och inte minst hur du ser till att hantera de utmaningar som uppkommer under arbetets gång. Nedanstående punkter är några av de frågeställningar och utmaningar vi kommer diskutera och som du får tips och verktyg för att kunna hantera på bästa sätt:

• Vad innebär den nya dataskyddsförordningen och vad skiljer den mot personuppgiftslagen?
• På vilket sätt behöver din verksamhet agera och förbereda sig med utgångspunkt i dataskyddsförordningen?
• Hur och när får personuppgifter samlas in, lagras och användas?
• Vad gör vi för att visa och bevisa att dataskyddsförordningen efterlevs
• Vad innebär skärpta krav på samtycket, rätten att bli glömd och dataportabilitet?
• Om externa leverantörer används, hur säkerställer vi de nya självständiga skyldigheterna för personuppgiftsbiträden?
• Vad innebär konsekvensanalys?
• Dataskyddsombud – vem bör detta vara och hur ser ansvaret ut?
• Hur ser vi till att våra system och rutiner fungerar, för att vi ska lyckas tillhandahålla information till både myndigheter och privatpersoner när de kräver det?
• Hur länge får vi spara personuppgifterna och hur säkerställer vi att de tas bort när de inte längre används, som lagen föreskriver?
• Hur säkerställer vi att rätt policys finns och inte minst efterlevs av alla anställda? Och hur ska dessa policys se ut?
• Hur vet vi vilken data vi i nuläget samlar in och använder?
• Hur ser vi till att kunna leva upp till incidentrapporteringen inom 72 timmar, som lagen kräver?
• Vad är viktigast att prioritera för att inte riskera att hamna i problem?

Workshopledare är Susanne Svanholm, senior jurist på Sentensia. Hon har mångårig erfarenhet av integritetsfrågor kopplat till digitalisering och IT, efter att ha jobbat som expert inom dessa områden i olika myndigheter. Genom sin nuvarande roll, där hon hjälper framför allt myndigheter och kommuner i sitt GDPR-arbete, vet hon vilka de stora utmaningarna är och vad som krävs för att vara complience när den nya lagen träder i kraft.

Digitalt ledarskap

Förändringsledning – händer inte av sig självt!

Framgångsrik förändringsledning hänger inte på en karismatisk projektledare eller en förändringsvillig organisation. Ändå är det förvånansvärt många organisationer som saknar ett strukturerat arbetssätt för förändringsledning. Förändringsledning är en kompetens, precis på samma sätt som projektledning eller java-programmering och det finns etablerade metoder och modeller som effektivt stöd i förändringsarbetet.

Målet med denna workshop är du som deltagare ska få testa en konkret metod för att skapa varaktig förändring i organisationen. Workshopen kopplar till digitala strategier men arbetssätten och verktygen är relevanta oavsett förändringsresa. I workshopen används ADKAR-metoden för att beskriva fem förändringssteg:

• Awareness
• Desire
• Knowledge
• Ability
• Reinforcement

 

Workshopledare:

Ola Källgården är managementkonsult och VD på Olingo Consulting AB. Han har drivit och coachat ett stort antal verksamhetsprojekt inom en rad olika branscher. Han är även en uppskattad kursledare och föreläsare.

Lena Pehrs är managementkonsult och driver Business Design Studio, med förändringsledning genom visualisering. Hon har varit med och genomfört ett antal digitala förändringsresor i offentlig sektor, bl a kring e-tjänster och kontaktcenter för flera kommuner.

I workshopen kommer Lena vara den som fångar diskussionen i bild, så att den gemensamma bilden växer fram och blir ett effektivt sätt att komma ihåg vad som sades.

Google Analytics Offentlig Sektor

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande, för dig som arbetar inom offentlig sektor.

Mer info kommer inom kort

Dokumenthantering och GDPR

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

Program konferens, 25 oktober

09:00 Inledning av moderatorn
09:10 Christina Henryson, Regeringskansliet
09:45 Catrin Ditz, Uppsala kommun
10:20 Fika
10:50 Susanne Svanholm, Sentensia
11:30 Erik Brandrup Wognsen, Acando
12:00
 Lunch
13:00 Eva Lindbom, ESV

13:30 Cecilia Lejon, PwC
14:00
 Gustav Molnar, Diwo
14:30 Gruppdiskussion
14:50 Fika
15:20 Ewa Carlsson, eSam
15:50 Mats Snäll, Lantmäteriet
16:20 Sammanfattning av moderatorn
16:30 After work-mingel

Program workshops, 26 oktober

GDPR
08:30
Registrering & frukost
09:00 Workshop
10:20 Fika
10:40 Workshop
12:00 Lunch
13:00 Slut

FÖRÄNDRINGSLEDNING
12:30 Registrering
13:00 Workshop
14:20 Fika
14:40 Workshop
16:00 Slut

 

Konferens
25 oktober

09:00 Inledning
09:10 Regeringskansliet
09:45 Uppsala
10:20 Fika
10:50 GDPR – Sentensia
11:30 Acando
11:00
 Lunch
12:00 ESV

13:30 Cecilia Lejon, PwC
14:00
 Gustav Molnar, Diwo
14:30 Gruppdiskussion
14:50 Fika
15:20 Ewa Carlsson, eSam
15:50 Mats Snäll, Lantmäteriet
16:20 Sammanfattning av moderatorn
16:30 After work-mingel

Workshops
26 oktober

GDPR
08:30
 Registrering & frukost
09:00 Workshop
10:20 Fika
10:40 Workshop
12:00 Lunch
13:00 Slut 

DIGITALT LEDARSKAP
12:30 Registrering
13:00 Workshop
14:20 Fika
14:40 Workshop
16:00 Slut

 

Agenda workshop
26 oktober i Stockholm

08.30 Registrering och frukost
09.00 Workshop
10.30 Fika
10.40 Workshop
12.00 Lunch
13.00 Slut

 

Vi gör våra kunder bättre! Verksamhetsutveckling med IT – för digitalisering, affärsnära IT och innovation. Erfarna konsulter och utbildare inom IT Management och IT Service Management. På vår hemsida kan du, bland mycket annat, läsa mer om vår tjänst Digital Readiness Assessment som är en framgångsfaktor för organisationens digitalisering.

Vi är stolta över att löpande få toppbetyg av både kunder och anställda.

Acando har en stor bredd när det gäller kompetens inom it, teknik, människor och affärer. Det är i samspelet dem emellan som utmaningarna ofta ligger och för att hantera dessa på ett effektivt sätt krävs bredd. Den besitter vi. 

Digitala Strateger i Sverige is with its3 150 members the largest and the leading LinkedIn-group for digital strategies and digital specialists in Sweden.

The group-motto is: ”If you don’t measure you can’t improve”

Join the group here.

Sentensia fokuserar på de behov som finns – och som kommer att finnas – i den offentliga sektorn. Men även privata företag och organisationer drar nytta av vår erfarenhet och kompetens. Kombinationen IT-management och upphandling är grunden i vårt tjänsteutbud. När vi genomför våra uppdrag är nyttan för verksamheten och resultatet det centrala.

Att utveckla och förändra kundens verksamhet är ofta kärnan i våra uppdrag. Vi bidrar till att effektivisera tjänster och processer till glädje och nytta för våra kunder och för våra kunders kunder.

Våra managementkonsulter har gedigen branscherfarenhet och specialistkompetens inom upphandling, förändringsledning och strategisk verksamhetsutveckling.

Sentensia har gedigen kompetens inom:

Verksamhetsutveckling
Utredning
Informationssäkerhet
Upphandling
IT-styrning
Projektstyrning
Projektledning
Förändringsledning


WHAT WE DO
We drive engagement and productivity by moving away from traditional intranets towards great digital workplaces.

PRESTUDY
Successful digital workplaces spring from the impact of cultural change that leads to a new way of working. The road to success is about backing off the solution and start with the questions “why”, “who” and “what”. Prior to identifying the best possible digital solution, we first have to understand the user behaviors and how they contribute to various effect areas and strategic targets. The Diwo teams adapt a well-proven pre-study methodology ensuring a successful digital and cultural transformation. A methodology that starts with inspiration from case studies to show what is possible and to create a feeling of “wow” in your organisation that smoothens your digital transformation.

AGILE DEVELOPMENT
The Diwo teams are highly skilled and experienced in agile development. We focus on continuous improvement, scope flexibility, team input, and delivering essential quality products within the digital workplace.

PROACTIVE GOVERNANCE
We believe in a proactive governance model including the strategic perspective of the digital workplace. This way we can ensure an intuitive digital experience for the employees and align the digital workplace features with the overall strategic business targets.