logotyp_rto

Med fokus på
den moderna
arbetsplatsen

15 -16 maj

STOCKHOLM

logotyp_rto

Med fokus på
den moderna arbetsplatsen

15 – 16 maj

STOCKHOLM

Forumet för dig som vill skapa en produktiv och välmående arbetsplats!

Arbetsplatsen i siffror:

Forumet för dig som vill skapa en produktiv och välmående arbetsplats!

Engagemang

anställda är engagerade i sina jobb (Gallup)

Arbetsmiljö

är det genomsnittliga produktionsbortfall för anställda som upplever arbetsmiljöproblem (Arbetsmiljöverket)

Digital stress

anställda lider av digital stress (Palorial)
Konferens 15 Maj

Att skapa en produktiv och välmående arbetsplats med engagerade medarbetare är inte enkelt. Rethink Office är mötesplatsen för dig som arbetar med kontor och arbetssätt. Träffa branschkollegor, nätverka och lyssna till praktikfall och ta del av andras erfarenheter från det senaste inom kontor och arbetssätt.

Workshop 16 Maj

De senaste åren har införandet av ABW diskuterats flitigt. En sak är att införa ett nytt arbetssätt, men hur gör du sedan för att förvalta och utveckla arbetssättet vidare på arbetsplatsen? Under en heldags workshop får du konkreta verktyg med dig om hur du förvaltar och utvecklar det aktivitetsbaserade kontoret – ett ABW 3.0!

Konferensen 15 Maj
Workshop 16 Maj
NÄTVERKA MED BRANSCHKOLLEGOR OCH TA DEL AV ANDRA ORGANISATIONERS ARBETE

Några av vårens talare


Isabelle Rösjö
leesman

Isabelle Rösiö
Development Director

Insikter från Leesmans senaste studie
– Vad utmärker de mest högpresterande arbetsplatserna?

Viktor Tele2 kopia
tele2 logo hemsida

Viktor Wallström
Executive Vice President, Communications

Ledarskap och mind-set
inom digital miljö.

Carl Wår
google

Carl Wåreus
Head of Partners/Agencys

Oxygen manager skills
– vad är bra ledarskap kopplat till en förändringsresa

Henrik Ahl
Nacka kommun

Henrik Ahl
Innovation Manager

Praktikfall: Testa och utvärdera
olika arbetshypoteser på arbetsplasten

Tommy och Annika
cygni

Annika Löfstrand Ianni & Tommy Wassgren
Konsultchef & Vice President

Utsedd till Europas bästa arbetsplats av medarbetarna
– Hur skapar du en attraktiv arbetsplats?

JohanBook
motivationsbyrån

Johan Book
Rådgivare & Utbildare

Hur balanserar du välbefinnande för medarbetarna, och effektivitet för organisationen?

Lillemor
VGR

Lillemor Harnell
Projektledare

Frågor att ställa sig under
ett pågående projekt

Jesper Ek
Hej Engagemang

Jesper Ek
Senior Strateg/Futurist

Hur får man sina medarbetare
att älska att gå till arbetsplatsen?

Jessica
Luctra 1

Jessica Wahlberg
Brand Ambassador

Vikten av bra ljus
på arbetsplatsen

MariekeBonninger
ey_slogan

Mareike Bönninger
Management konsult

Dagens
Moderator

Volvo-Maria Forssell
volvo

Maria Forsell

Hur har har utvecklingen av arbetssättet
sett ut efter införandet av ABW?

henrikbystrom
microsoft

Henrik Byström

Trendspaning: Vart är
arbetsplatsen på väg?

Talare våren 2019


Workshops


Skärmavbild 2018-07-09 kl. 09.33.09ABW och Medarbetarupplevelsen

Boka


Vad kul att du är intresserad av att delta på Rethink Office! Välj mellan konferens 15 Maj, workshop 16 Maj eller kombinera de två i ett paketpris. Om ni är fler än 3 från samma organisation som är intresserade av att delta eller har några frågor kontakta ansvarig projektledare Tobias Ögren. Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se eller telefon: 0702009716.
Konferens
Early bird: 6 800 kr ex. moms (gäller till 22/3)
Ord. pris: 7 800 kr ex. moms
Workshop
6 800 kr ex. moms
1 500 KR RABATT!
1 st konferens + 1 st workshop
Använd rabattkoden RTO1 i steg 2 nedan:

3 500 KR RABATT!
2 st konferens + 2 st workshop.
Använd rabattkoden RTO2 i steg 2 nedan:

7 800 KR RABATT!
Gå 4 betala för 3.
Använd rabattkoden RTO4for3 i steg 2 nedan:

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med GDPR. Ditt namn och organisation kan komma att delas med tredje part. Du kan läsa mer om vår policy kring GDPR här.

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

×

Personuppgiftsbehandling och GDPR

Summit and Friends AB:s policy för personuppgiftsbehandling, GDPR

Inledning

Summit and Friends AB (”SnF”) samlar in personlig information om dig (B2B, med andra ord dina kontaktuppgifter till dig som yrkesperson) och använder uppgifterna i syfte att hjälpa dig att komma i kontakt med framtida intressanta bloggar, nätverk, konferenser och utbildningar. SnF värnar om din personliga integritet och vår målsättning är att du ska känna dig säker på att dina personuppgifter behandlas korrekt. Det är helt frivilligt så det är viktigt att ni meddelar oss om ni inte vill kvarstå.

Vilka personuppgifter som behandlas

Personuppgifter är varje upplysning som direkt eller indirekt kan identifiera en levande, fysisk person. De personuppgifter hänförliga till dig som SnF behandlar är dels de som du själv lämnar till oss, t.ex. när du anmäler dig till nyhetsbrev eller bokar dig och dina kollegor på någon av våra aktiviteter. Uppgifterna är B2B och består primärt av namn, din e-postadress till arbete, jobbadress, preferenser och information om de aktiviteter du deltagit på.

De personuppgifter som vi inhämtar från andra kan bestå av uppgifter av andra databaser som tillhandahåller information eller de uppgifter som är öppna av er arbetsgivare.

Hur personuppgifterna används och för vilka ändamål

Dina personuppgifter kommer att behandlas för att kunna bidra med kunskap inom ditt område i form av att skicka ut matnyttig information och marknadsföra våra tjänster. Det innebär bland annat att de kommer användas i syfte att förbättra dina karriärmöjligheter och presentera dig för intressanta konferenser och nätverk. Du kommer få riktade mail som skickas till dig. Vi kan också komma att behandla personuppgifterna för att kontakta dig i informations- eller marknadsföringssyfte. Det kan t.ex. röra sig om undersökningar, eventförfrågningar eller informations- och tjänsterelaterad kommunikation, inklusive viktiga säkerhetsuppdateringar. I samband med event kan dina personuppgifter också användas för att skapa deltagarlistor och namnbrickor.

Vi kan även behandla dina uppgifter för att förbättra våra webbplatser samt för att skapa anonymiserade undersökningar. Uppgifterna är i dessa fall aggregerade, vilket innebär att du inte kan identifieras genom dem.

Laglig grund

SnF behandlar alltid dina personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning. Vi behandlar dina personuppgifter om vi har ett legitimt och berättigat intresse, t.ex. ett intresse av att kunna kommunicera med dig samt för att få marknadsföra oss och utveckla våra tjänster.

Utlämnande av personuppgifterna

I samband med event syns ditt namn, arbetsgivare och i vissa fall din arbetsplatsmail. SnF ingår partneravtal, exempelvis för IT-tjänster. Dessa partners kan komma att få del av dina personuppgifter men enbart genom Namn och Organisation. SnF har ingått avtal med dessa partners för att tillförsäkra att dina personuppgifter behandlas konfidentiellt och skyddas med lämpliga säkerhetsåtgärder och i enlighet med denna policy. När vi anlitar partners utanför EU/EES säkrar vi att dina uppgifter skyddas på ett adekvat sätt, t.ex. genom att ett dataöverföringsavtal tecknas med den leverantör som får åtkomst till uppgifterna. Vi delar även med oss av sammanställd anonym information om besökare till våra webbplatser till kunder, partners, andra webbplatsbesökare och andra tredje parter så att de kan förstå webbplatsernas typer av besökare och hur dessa besökare använder webbplatserna. Vi kan även behöva lämna ut uppgifter som myndigheter begär att få del av. Slutligen kan vi komma att lämna ut personuppgifterna till tredje part som förvärvar SnF, oavsett om detta görs genom fusion, sammanslagning eller förvärv av hela eller en väsentlig del av våra tillgångar. Vid händelse av att vi blir föremål för konkursförfarande, oavsett om frivilligt eller ofrivilligt, kan vi eller utsedd likvidator, administratör, mottagare eller administrativ mottagare sälja, licensiera eller på annat sätt disponera över sådan information i en transaktion som godkänts av domstol.

Lagring av dina personuppgifter

Dina personuppgifter lagras bara så länge som krävs för att vi ska kunna administrera avtalet med dig, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. Därefter raderas de i enlighet med SnF gallringsrutin.

Vid varje mejlutskick finns det möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick.

SnF kan när som helst radera all information i databasen. Det krävs inget samtycke från kandidatens sida om SnF önskar ta bort all information.

Viktig information

Våra webbplatser är inte avsedd för barn under 18 år. SnF kommer därmed inte medvetet att samla in personuppgifter rörande minderåriga.

Policyns räckvidd

Våra webbplatser innehåller länkar till andra webbplatser över vilka vi inte har någon kontroll. Vi ansvarar inte för de andra webbplatser som du väljer att besöka genom länkar från våra webbplatser och de integritetspolicys eller metoder för behandling av personuppgifter som används där. Vi rekommenderar dig att se över dessa andra webbplatsers integritetspolicys så att du förstår hur de insamlar, använder och delar med sig av dina personuppgifter.

Dina rättigheter

Du har vissa rättigheter i förhållande till SnF, i egenskap av personuppgiftsansvarig för bolagets behandlingar av dina personuppgifter. Du har följande rättigheter enligt tillämplig personuppgiftslagstiftning:

Rätt till information – en rätt att få bekräftelse på och information om din personuppgiftsbehandling. Det du fyller i samband med din ansökan kan du även uppdatera. M a o påverkar du det själv.

Rätt till rättelse – en rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du kan själv uppdatera merparten av all information.

Rätt till radering – en rätt att få uppgifter borttagna. Denna rätt är begränsad till sådana uppgifter som enligt lag endast får behandlas med ditt samtycke, om du tar tillbaka samtycket och motsätter dig behandlingen.

Rätt till begränsad behandling – en rätt att kräva att personuppgiftsbehandlingen begränsas, exempelvis om du motsätter dig uppgifters riktighet.

Rätt till dataportabilitet – en rätt att kräva att personuppgifter flyttas från en personuppgiftsansvarig till annan. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.

Rätt att göra invändningar – en rätt att i vissa fall invända mot behandling som sker med stöd av en intresseavvägning. Du kan när som helst kontakta oss för att utöva någon av rättigheterna ovan. Kontaktuppgifter hittar du längst ned i denna policy. En begäran om åtkomst till personuppgifter besvaras inom lagstadgad tidsperiod. Om du bedömer att vår behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen, har du även rätt att klaga till Datainspektionen, som är behörig tillsynsmyndighet.

Förändringar av denna policy

Om vi bestämmer oss för att göra betydande ändringar av innehållet i denna policy, kommer vi, när så krävs, att kontakta dig genom den e-postadress som vi har registrerad. Vi kommer även att anslå dylika förändringar genom ett väl synligt meddelande på webbplatsen så att du alltid vet vad för slags uppgifter vi samlar in, hur vi kan komma att använda dessa uppgifter och till vem vi lämnar ut dem.

Kontaktuppgifter

Om du har några frågor kring denna policy eller vill utöva någon av dina rättigheter ovan, var god kontakta oss via någon av nedanstående kontaktvägar:

Summit and Friends AB
Att: Dataskyddsombudet,
Dalagatan 7,
111 23 Stockholm

Dataskyddsombud: sara.messa@summitandfriends.se, 0732 06 44 71

Partners


Är du nyfiken vad det innebär att vara partner? Kontakta tobias.ogren@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Konferens
15 maj, Stockholm

 
15 maj

 
Münchenbryggeriet

 
08:30- 17:00

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Kort intro av dagen
09:10 x
09:40 x
10:15 Paus
10:45 x
11:15 x
11:45 x
12:15 Lunch

13:05 x
13:35 x
14:05 Paus
14:20 x
14:50 x
15:20 Fikapaus
15:40 x
16:10 x
16:40 Summering
17:00 After Work

Workshop
16 maj, Stockholm

 
16 maj

 
Helio

 
08:30- 15:30

08:00 Registrering och frukost
08:30 
Workshop startar
10:15 
Paus
10:30 
Workshop fortsätter
11.45 Lunch

12:45 Workshop fortsätter
14:00 Fikarast
14:20 Workshop fortsätter
15:30 
Avslut

Konferens
15 maj, Stockholm

 
Münchenbryggeriet

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Kort intro av dagen
09:10 x
09:40 x
10:15 Paus
10:45 x
11:15 x
11:45 x
12:15 Lunch
13:05 x
13:35 x
14:05 Paus
14:20 x
14:50 x
15:20 Fikapaus
15:40 x
16:10 x
16:40 Summering
17:00 After Work


Workshop
21 November, Stockholm

 
Helio

08:00 Registrering och frukost
08:30 
Workshop inleds
10:00 
Paus
10:15 
Workshopen fortsätter
11:45 Lunch
12:45 
Workshopen fortsätter
13:45 Fikapaus
13:05 Workshopen fortsätter
15:30 Avslut

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var du ska befinna dig genom ikonerna nedan.
  • Konferens

    Konferensen håller till på Münchenbryggeriet
    Adress: Torkel knutssonsgatan 2, 118 25 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Mariatorget, uppgång: Torkel Knutssonsgatan.

    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Hör gärna av dig om du har frågor
eller bara vill lyfta dina tankar
om framtidens arbetsplats!

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Tobias Ögren_rund

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var du ska befinna dig genom ikonerna bredvid.
  • Konferens

    Konferensen håller till Münchenbryggeriet
    Adress: Torkelknutssonsgatan 2, 104 62 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Mariatorget

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Hör gärna av dig om du har frågor
eller bara vill lyfta dina tankar
om framtidens arbetsplats!

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Tobias Ögren_rund

dws-white

Är du intresserad av den digitala arbetsplatsen?

Läs mer om Digital Workplace Summit

Om Konferensen

En arbetsplats behöver utvecklas i takt med att nya behov från medarbetare och arbetsmiljö förändras. Under Rethink Office samlas branschkollegor och experter för att dela kunskap om hur vi skapar en arbetsplats i världsklass. Under konferensen delar organisationer med sig av lärdomar, framgångsfaktorer och insikter från deras kontor och arbetssätt. Talarna ger tips på sina bästa do’s and dont’s, för att du som deltagare ska kunna ta tillvara på deras lärdomar – och undvika att upprepa deras misstag.

Spana in konferensens alla spännande talare som delar med sig från sina erfarenheter och insikter. Konferensen äger rum den 15 Maj på Munchenbryggeriet, Stockholm parallellt med Digital Workplace Summit (som fokuserar helt på den digitala arbetsplatsen).

Om workshopen

Under en heldags workshop får du konkreta verktyg för hur du förvaltar och utvecklar det aktivitetsbaserade kontoret – ett ABW 3.0! Vi kommer att använda oss av tjänstedesign för att få en helhetsbild om hur du tar arbetssätten vidare och uppnår resultat. Oavsett om du befinner dig i startgroparna, eller har implementerat ett nytt arbetssätt och kontor, så kommer den här workshopen att ge dig värdefulla insikter och konkreta verktyg i arbetet med att utveckla arbetsplatsen och arbetsätt.

Arbetsplatsen och arbetssätt blir inte klart för att ett projekts slutdatum nås. En arbetsplats behöver utvecklas och förvaltas i takt med innovation och behov från medarbetare förändras. I projektgrupper vid införandet av en ny arbetsplats finns ofta ett nära samspel mellan IT, HR och FM. Men vad händer efter projektets slut? Hur utvecklar och förvaltar du din nya arbetsplats och arbetssätt? Dessa frågor kommer du att få konkreta verktyg till att besvara under workshopen. Läs mer under Workshop!

Om Konferensen

En arbetsplats behöver utvecklas i takt med att nya behov från medarbetare och arbetsmiljö förändras. Under Rethink Office samlas branschkollegor och experter för att dela kunskap om hur vi skapar en arbetsplats i världsklass. Under konferensen delar organisationer med sig av lärdomar, framgångsfaktorer och insikter från deras kontor och arbetssätt. Talarna ger tips på sina bästa do’s and dont’s, för att du som deltagare ska kunna ta tillvara på deras lärdomar – och undvika att upprepa deras misstag.

Spana in konferensens alla spännande talare som delar med sig från sina erfarenheter och insikter. Konferensen äger rum den 15 Maj på Munchenbryggeriet, Stockholm parallellt med Digital Workplace Summit (som fokuserar helt på den digitala arbetsplatsen).

Om workshopen

Under en heldags workshop får du konkreta verktyg för hur du förvaltar och utvecklar det aktivitetsbaserade kontoret – ett ABW 3.0! Vi kommer att använda oss av tjänstedesign för att få en helhetsbild om hur du tar arbetssätten vidare och uppnår resultat. Oavsett om du befinner dig i startgroparna, eller har implementerat ett nytt arbetssätt och kontor, så kommer den här workshopen att ge dig värdefulla insikter och konkreta verktyg i arbetet med att utveckla arbetsplatsen och arbetsätt.

Arbetsplatsen och arbetssätt blir inte klart för att ett projekts slutdatum nås. En arbetsplats behöver utvecklas och förvaltas i takt med innovation och behov från medarbetare förändras. I projektgrupper vid införandet av en ny arbetsplats finns ofta ett nära samspel mellan IT, HR och FM. Men vad händer efter projektets slut? Hur utvecklar och förvaltar du din nya arbetsplats och arbetssätt? Dessa frågor kommer du att få konkreta verktyg till att besvara under workshopen. Läs mer under Workshop!

Insikter från Leesmans senaste studie – Vad utmärker de mest högpresterande arbetsplatserna?

Isabelle Rösiö, Leesman

Leesmans databas representeras av ca 3,500 arbetsplatser globalt där ca 500,000 medarbetare besvarat samma uppsättning frågor kring hur väl arbetsplatsen stödjer det jobb de utför och således bidrar till bästa möjliga medarbetarupplevelse. Detta är den största databasen av sin karaktär vilket möjliggör både intressanta och banbrytande insikter. Under Rethink Office delar Isabelle Rösiö med sig av insikter från Leesmans senaste rapport (färdigställs under våren 2019) om vad som gör att vissa av arbetsplatserna presterar bättre än andra. Vilka är framgångsfaktorer som de högpresterande arbetsplatserna lyckas uppfylla jämfört med de som presterar genomsnittligt?

Isabelle Rösiö har en mångårig bakgrund som management konsult där hon jobbat med operationell effektivitet och förändringsledning kring nya arbetsprocesser. I sin roll på Leesman uppmuntrar Isabelle företag att förstå vikten av att fatta databaserade beslut kring arbetsplatsen för att fokusera på de förändringar som ger störst effekt.

Ledarskap och mind-set inom digital miljö.

Viktor Wallström, Tele2

Mer information kommer inom kort.

Oxygen manager skills –  Vad är bra ledarskap kopplat till en förändringsresa

Carl Wåreus, Google

Google har lagt mycket kraft på att undersöka vad som är viktigast för att att team och ledarskap ska fungera optimalt. Där det mesta finns delat i olika artiklar. Men, det är inte alltid så enkelt att hitta. Föredraget sammanfattar de viktigaste av dessa lärdomar inom ledarskap och teamwork.

Praktikfall: Testa och utvärdera olika arbetshypoteser på arbetsplatsen

Henrik Ahl

Henrik Ahl är Chef för förnyelseenheten på Nacka kommun. Under Rethink Office kommer Henrik att dela med sig av Nacka kommuns arbete med piloter i stadshuset. Nacka kommun är i kraftig tillväxt och har stora utmaningar framför sig de närmaste åren. 20 000 bostäder ska byggas, 15 000 arbetsplatser ska skapas, befolkningen ska öka med 40 % och tunnelbana ska byggas. Detta medför ökade påfrestningar på medarbetare och chefer. De behöver därför skapa bättre förutsättningar i stadshuset för att kunna lösa nuvarande och kommande arbetsuppgifter effektivt, i samverkan och med Nackabornas bästa för ögonen.

För att skapa engagemang i organisationen och för hitta optimala kontorslösningar provar Nacka Kommun sig fram. De laborerar med hjälp av olika piloter där utgångspunkten är att testa och utvärdera olika arbetshypoteser i skarp kontorsmiljö. Exempel på arbetet med olika piloter/testmiljöer som Henrik kommer att prata om är bl.a. projektzon, högt fokus, mötesmiljö i matsal och lounge-miljö.

Utsedd till Europas bästa arbetsplats av medarbetarna – Hur skapar du en attraktiv arbetsplats? 

Annika Löfstrand Ianni & Tommy Wassgren

Annika Löfstrand Ianni är en rutinerad konsultchef på IT-konsultföretaget Cygni. Som konsultchef jobbar Annika med försäljning, rekrytering och ledning där hon på ett personligt vis bygger långsiktiga relationer med både kunder och medarbetare. Tommy Wassgren är vice VD på företaget. Han arbetar med allt från rekrytering och ledning till att arbeta aktivt med Cygnis kompetensutveckling.

2018 blev Cygni utsedd till Europas Bästa Arbetsplats, för fjärde gången! Bakom utmärkelsen står stiftelsen Great Place To Work som årligen genomför världens största medarbetarundersökning där mer än 10 miljoner medarbetare i drygt 50 länder svarar på frågor om sin arbetsplats. När Cygni grundades 2006 var ambitionen att försöka skapa den absolut bästa arbetsplatsen. Tanken var att bygga ett företag vars största konkurrensfördel är förmågan att attrahera och utveckla branschens allra största talanger. Det har visat sig vara ett oerhört framgångsrikt recept, då Cygni är sedan många år ett av Sveriges snabbast växande företag. Under Rethink Office kommer ”Tommy & Annika” att berätta om faktorerna bakom framgången och ge tips för hur du skapar en attraktiv arbetsplats!

Så skapar du medarbetarengagemang och når effekt

Johan Book, Motivationsbyrån

Johan Book har ett långt förflutet inom ledarutveckling, internkommunikation och förändringsledning. Johan kommer att avsluta vårens konferensen på absolut bästa sätt genom att lyfta fram hur du når effekt med ditt förändringsarbete. Johan kommer att ge tips och verktyg för hur du skapar engagemang internt.

Johan håller även en workshop den 16 maj om du är intresserad av att fördjupa dig mer kring Digitalt Ledarskap och hur du når effekt med din organisations strategiarbete.

Frågor att ställa sig under ett pågående projektLillemor Harnell

Lillemor Harnell 

Två nya hus byggs i Göteborg och Skövde, där ca 1900 personer får nya arbetsplatser. Västra Götalandsregionen har som mål att bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare. Ett steg mot detta är att samla administration och ledning i verksamheten som idag är utspridda på olika adresser och med väldigt olika innehåll.

Lillemor Harnell är projektledare och har lång erfarenhet av att leda förändringsprocesser och projekt i komplexa organisationer. Hon drivs av att utveckla och jobba över gränserna där olika kompetenser möts för att skapa nya möjligheter. Att samarbeta över gränser, både inom och emellan olika verksamheter leder till nya tankar och ställer krav på nya arbetssätt. Under Rethink Office kommer Lillemor att dela med sig av om hennes lärdomar från det pågående projektet. Hur vet vi att vi är på rätt väg? Hur planerar vi uppföljning och utvärdering? Hur lär vi oss av andra organisationer och deras projekt?

Hur får man medarbetare jesper ek
att älska att gå till arbetsplatsen?

Jesper Ek

Jesper är en av grundarna till rörelsen HejEngagemang som har som syfte att skapa en värld där alla går till ett arbete som de brinner för, inte för att de måste utan för att de vill. Jesper är också inspirationsföreläsare och senior strateg/futurist på Upthereeverywhere.

Förändringsarbete är något som just nu pågår i alla organisationer och branscher. Fallgroparna för ett lyckat resultat i förändringsarbetet är många, men allting bottnar i ledarskapet. Hur skapar man engagemang bland medarbetare och hur kan man se till att göra sitt Varför till något som alla verkligen brinner för? Det och mer därtill kommer Jesper att berätta om som bygger på hans egna erfarenheter som chef och ledare i över 20 år.

Vikten av bra ljus på arbetsplatsen

Jessica
Jessica Wahlberg 

Vi tillbringar 90 % av vår vakna tid inomhus, framförallt under veckodagarna då vi arbetar. Det naturliga ljuset skiljer sig oftast avsevärt jämfört med belysningen inomhus, vilket kan påverka vår hälsa och effektivitet negativt. Att människan påverkas av solljuset har vi vetat ända sedan Carl Von Linnés tid, men med ny teknologi och satsning på forskning har man kommit fram till viktiga slutsatser gällande vår hälsa kopplat till ljus. Jessica kommer att dela med sig av de senaste forskningsrönen inom området och även ta upp vilken roll belysningen har i framtidens kontor.

Dagens moderator Marieke Bönninger

Mareike Bönninger

Mareike Bönninger är managementkonsult på EY Advisory Services där hon leder EYs svenska team med fokus på framtidens arbetssätt och activity based working (ABW). Hon har erfarenhet från ABW- och större transformationsprojekt samt projekt inom Facility Management.

Mareike brinner för framtidens arbetssätt och arbetsplats: Vilka förväntningar har våra framtida medarbetare och vilka krav ställer de på framtida ledare och organisationer? Hur kan vi ge medarbetarna de bästa förutsättningar för att arbeta effektivt, utvecklas och må bra? Tänk vilken skillnad vi kan göra i människors liv om vi kan skapa en arbetsplats där den fysiska och digitala miljön samverkar med en kultur och arbetssätt som verkligen stödjer medarbetarna i det dagliga arbetet!

Hur har har utvecklingen av Maria Forsell
arbetssättet sett ut efter införandet av ABW?

Maria Forsell

2011 bestämde sig Volvo Car Groups för att göra en förändring av sitt arbetssätt för att uppnå mål på ett effektivare sätt. Men också för att bli en ännu attraktivare arbetsgivare genom att skapa en arbetsmiljö som bättre stöttar medarbetarna i alla deras dagliga arbetsuppgifter. Volvo Cars kallade programmet för Designed Around You@work (DAY@work), och införde det på sitt kontor i Göteborg 2013. DAY@work är Volvo Cars tolkning av en aktivitetsbaserad arbetsplats.

Maria Forssell är chef för programmet DAY@work och kommer att berätta om hur övergången till ABW har gått sedan 2013 och hur utvecklingen av arbetssättet har har sett ut efter installationen av ABW.

Trendspaning: Vart är arbetsplatsenHenrik Byström
på väg?

Henrik Byström

Det sker ett paradigmskifte på arbetsplatsen med många heta trender. Aktivitetsbaserade organisationer, nätverksbaserade samarbeten, fokus på innovation, skapa engagemang i hela organisationen, nya tankar kring ledarskap och självledarskap, rekrytera och behålla talanger, hållbarhet för miljö och medarbetare m m. Vad är det eg som händer och vart är vi på väg om vi blickar framåt? Hur kommer teknologi som molnet, AI, nya typer av enheter m m påverka arbetsplatsen och hur tar vi nästa steg?

Henrik Byström är Affärsområdeschef på Microsoft för Modern Workplace och har mer än 15 års erfarenhet av att diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom såväl privat som offentlig sektor, alltid med säker användarvänlig produktivitet i fokus. Han är en uppskattad talare, som både utmanar och uppmuntrar oss att tänka nytt och våga förändra våra organisationer och arbetssätt genom att möjliggöra arbete oavsett tid och plats och genom att dela med oss och nätverka med varandra. Henrik är också aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.

Insikter från Leesmans senaste studie – Vad utmärker de mest högpresterande arbetsplatserna?

Isabelle Rösiö, Leesman

Leesmans databas representeras av ca 3,500 arbetsplatser globalt där ca 500,000 medarbetare besvarat samma uppsättning frågor kring hur väl arbetsplatsen stödjer det jobb de utför och således bidrar till bästa möjliga medarbetarupplevelse. Detta är den största databasen av sin karaktär vilket möjliggör både intressanta och banbrytande insikter. Under Rethink Office delar Isabelle Rösiö med sig av insikter från Leesmans senaste rapport (färdigställs under våren 2019) om vad som gör att vissa av arbetsplatserna presterar bättre än andra. Vilka är framgångsfaktorer som de högpresterande arbetsplatserna lyckas uppfylla jämfört med de som presterar genomsnittligt?

Isabelle Rösiö har en mångårig bakgrund som management konsult där hon jobbat med operationell effektivitet och förändringsledning kring nya arbetsprocesser. I sin roll på Leesman uppmuntrar Isabelle företag att förstå vikten av att fatta databaserade beslut kring arbetsplatsen för att fokusera på de förändringar som ger störst effekt.

Ledarskap och mind-set inom digital miljö.

Viktor Wallström, Tele2

Mer information kommer inom kort.

Oxygen manager skills – Vad är bra ledarskap kopplat till en förändringsresa

Carl Wåreus, Google

Google har lagt mycket kraft på att undersöka vad som är viktigast för att att team och ledarskap ska fungera optimalt. Där det mesta finns delat i olika artiklar. Men, det är inte alltid så enkelt att hitta. Föredraget sammanfattar de viktigaste av dessa lärdomar inom ledarskap och teamwork.

Praktikfall: Testa och utvärdera olika arbetshypoteser på arbetsplatsen

Henrik Ahl, Nacka kommun

Henrik Ahl är Chef för förnyelseenheten på Nacka kommun. Under Rethink Office kommer Henrik att dela med sig av Nacka kommuns arbete med piloter i stadshuset. Nacka kommun är i kraftig tillväxt och har stora utmaningar framför sig de närmaste åren. 20 000 bostäder ska byggas, 15 000 arbetsplatser ska skapas, befolkningen ska öka med 40 % och tunnelbana ska byggas. Detta medför ökade påfrestningar på medarbetare och chefer. De behöver därför skapa bättre förutsättningar i stadshuset för att kunna lösa nuvarande och kommande arbetsuppgifter effektivt, i samverkan och med Nackabornas bästa för ögonen.

För att skapa engagemang i organisationen och för hitta optimala kontorslösningar provar Nacka Kommun sig fram. De laborerar med hjälp av olika piloter där utgångspunkten är att testa och utvärdera olika arbetshypoteser i skarp kontorsmiljö. Exempel på arbetet med olika piloter/testmiljöer som Henrik kommer att prata om är bl.a. projektzon, högt fokus, mötesmiljö i matsal och lounge-miljö.

Så skapar du medarbetarengagemang
– och når effekt med ditt förändringsarbete!

Johan Book, Motivationsbyrån

Johan Book har ett långt förflutet inom ledarutveckling, internkommunikation och förändringsledning. Johan kommer att avsluta vårens konferensen på absolut bästa sätt genom att lyfta fram hur du når effekt med ditt förändringsarbete. Johan kommer att ge tips och verktyg för hur du skapar engagemang internt.

Johan håller även en workshop den 16 maj om du är intresserad av att fördjupa dig mer kring Digitalt Ledarskap och hur du når effekt med din organisations strategiarbete.

Utsedd till Europas bästa arbetsplats av medarbetarna – Hur skapar du en attraktiv arbetsplats?

Annika Löfstrand Ianni & Tommy Wassgren, Cygni

Annika Löfstrand Ianni är en rutinerad konsultchef på IT-konsultföretaget Cygni. Som konsultchef jobbar Annika med försäljning, rekrytering och ledning där hon på ett personligt vis bygger långsiktiga relationer med både kunder och medarbetare. Tommy Wassgren är vice VD på företaget. Han arbetar med allt från rekrytering och ledning till att arbeta aktivt med Cygnis kompetensutveckling.

2018 blev Cygni utsedd till Europas Bästa Arbetsplats, för fjärde gången! Bakom utmärkelsen står stiftelsen Great Place To Work som årligen genomför världens största medarbetarundersökning där mer än 10 miljoner medarbetare i drygt 50 länder svarar på frågor om sin arbetsplats. När Cygni grundades 2006 var ambitionen att försöka skapa den absolut bästa arbetsplatsen. Tanken var att bygga ett företag vars största konkurrensfördel är förmågan att attrahera och utveckla branschens allra största talanger. Det har visat sig vara ett oerhört framgångsrikt recept, då Cygni är sedan många år ett av Sveriges snabbast växande företag. Under Rethink Office kommer ”Tommy & Annika” att berätta om faktorerna bakom framgången och ge tips för hur du skapar en attraktiv arbetsplats!

Frågor att ställa sig under ett pågående projekt

Lillemor Harnell

Två nya hus byggs i Göteborg och Skövde, där ca 1900 personer får nya arbetsplatser. Västra Götalandsregionen har som mål att bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare. Ett steg mot detta är att samla administration och ledning i verksamheten som idag är utspridda på olika adresser och med väldigt olika innehåll.

Lillemor Harnell är projektledare och har lång erfarenhet av att leda förändringsprocesser och projekt i komplexa organisationer. Hon drivs av att utveckla och jobba över gränserna där olika kompetenser möts för att skapa nya möjligheter. Att samarbeta över gränser, både inom och emellan olika verksamheter leder till nya tankar och ställer krav på nya arbetssätt. Under Rethink Office kommer Lillemor att dela med sig av om hennes lärdomar från det pågående projektet. Hur vet vi att vi är på rätt väg? Hur planerar vi uppföljning och utvärdering? Hur lär vi oss av andra organisationer och deras projekt?

Här för att stanna – framgångsfaktorer för att få arbetssättet att leva vidare!

Tullan Swahn-Widung

Tullan Swahn Widung arbetar på Folksam med att stödja chefer i att fortsätta driva och leda förändring till aktivitetsbaserat arbetssätt. Tullan har tidigare ansvarat för arbetssätt inom ICA Gruppen och varit en del i Swedbanks resa mot ett nytt arbetssätt. Tullan har också stöttat ett stort antal chefer och medarbetare inom flera stora svenska företag som konsult inom hållbar effektivitet och självledarskap.

Folksam har nu jobbat aktivitetsbaserat i ett par år och arbetssättet är här för att stanna hos Folksam. Folksam strävar efter ett hållbart och väl fungerande samspel mellan människa, miljö och teknik – allt för att skapa nöjda kunder, en attraktiv arbetsplats och engagerade medarbetare. Under föreläsningen kommer Tullan att dela med sig av sina lärdomar av vilka framgångsfaktorerna är för att få arbetssättet att leva vidare och fortsätta utvecklas efter projektinförande.

Hur stödjer du en önskad förflyttning av beteenden på arbetsplatsen?

Malin Bergvall

Malin Bergvall arbetar som HR specialist och projektledare på Skellefteå Kommun. Malin har haft en nyckelroll i projektet där ca 150 tjänstemän på Skellefteå Kommuns supportförvaltning övergått till ett nytt kontor och arbetssätt.

Under Rethink Office kommer Malin att dela med sig av från utmaningar som uppstår när du vill införa nya beteenden på en arbetsplats. Malin kommer att ge konkreta exempel från framgångsrika arbetssätt från projektet, om hur Skellefteå kommun har jobbat med målbild och stöd för att flytta beteenden på arbetsplatsen till en ny ABW-miljö.

ABW i siffror: vad är medarbetarnas upplevelser av arbetssättet?

Peggie Rothe

Peggie Rothe är forskaren som numera arbetar som utvecklingsdirektör på Leesman. Leesman som genom en standardiserad medarbetarenkät hjälper organisationer mäta hur väl deras arbetsplats fungerar. Leesmans senaste studie innehöll data från över 250.000 respondenter runt om i världen. Nu har Peggie sammanställt siffror från ABW-kontoren. Fram till slutet av 2016 hade Leesman identifierat ca 11,500 respondenter som gått över till ABW och under 2017 har det kommit till ännu mer undersökningar. Många debatter har förts kring ABW genom åren, är det bra eller dåligt? Vilka är fördelarna och nackdelarna?

Under Rethink Office så kommer Peggie att presentera resultat och insikter från Leesmans enkäter gjorda på arbetsplatser som gått över till ABW.

ABW och Medarbetarupplevelsen

Workshopen leds av EY:s erfarna team inom framtidens arbetssätt och ABW. De går igenom hur du implementerar ABW som arbetssätt, men framförallt hur du tar steget vidare in i förvaltning och utveckling av arbetssättet. De kommer att använda sig av tjänstedesign för att få en helhetsbild om hur du tar arbetssätten vidare och uppnår resultat. En heldag med praktisk tillämpning och konkreta verktyg som ger dig nycklarna för att lyckas på din arbetsplats.

För dig som:

Är beslutsfattare inom HR, FM, Projekt- eller Förändringsledare.

Key take-aways från Workshopen:

Du kommer att få diskutera dina utmaningar och dela erfarenheter med workshopledare och deltagare. Du kommer att få verktyg och konkreta tips för att hantera följande frågeställningar:
– Hur ska du sätta upp projektdirektivet för ditt projekt?
– Hur skapar du rätt förutsättningar för ABW som arbetssätt?
– Hur utgår du från organisationens och medarbetarnas behov?
– Hur kan du använda tjänstedesign i att skapa ett holistiskt arbetssätt?
– Change Management: Vad krävs för att få med medarbetarna i en förändring?
– Vilket ledarskap behövs för att motivera och skapa önskade beteenden och förhållningssätt?
– Vad behövs för att få en bestående förändring? Hur ska du göra för att långsiktigt ta processen vidare? Vad blir nästa steg?

Om Workshopledarna:

Mareike Bönninger har flera års erfarenhet inom aktivitetsbaserat arbetssätt, arbetsplatslösningar, förändringsledning och employee experience med speciellt fokus på aktivitetsbaserade arbetsplatser och Facility Management. Anna Lindstedt har även hon flera års erfarenhet inom projekt- och förändringsledning med fokus på aktivitetsbaserade arbetsplatser och Facility Management. Erik Brantås är specialist inom förändringsledning med tunga erfarenheter inom Knowledge Management, digitala arbetsplatser, digital samverkan samt lärande och organisationsdesign. De ingår alla i EYs ABW-expertteam. I Norden är EY en ledande aktör inom rådgivning kopplat till Real Estate, Facility Management och Workplace Development. Med erfarenhet av dessa områden från projekt i över 100 städer har EY en välbeprövad process som hjälper företag att accelerera genomförandet och säkerställa utfallet i transformationsprojekt. EY bidrar till att utveckla branschen genom att kontinuerligt ta fram de senaste trenderna och studierna samt genom att driva det största benchmarkingprogrammet inom workplace solutions.

ey

EY (tidigare Ernst & Young) är ett global företag med 250 000 anställda och verksamhet i över 150 länder. I Norden är vi en ledande aktör inom rådgivning kopplat till Real Estate, Facility Management och Workplace Development. Med erfarenhet av dessa områden från projekt i över 100 städer har EY en välbeprövad process som hjälper företag att accelerera genomförandet och säkerställa utfallet i transformationsprojekt både vad gäller projekt- och förändringsledning, arbetsplatslösning, digitala lösningar och arbetssätt. EY bidrar till att utveckla branschen genom att kontinuerligt ta fram de senaste trenderna och studierna samt genom att driva det största benchmarkingprogrammet inom workplace solutions.

telia

xllnc

sonymobile