logotyp_rto

Stort tack till alla talare, deltagare och partners för att ni bidrog till fantastiska dagar!

GÖTEBORG

Under hösten har du möjlighet att besöka Rethink Office i Malmö den 18 oktober och Stockholm den 22-23 november. 

logotyp_rto

Sveriges ledande event
inom den moderna
arbetsplatsen

GÖTEBORG

Konferens – 8 juni
Workshops – 9 juni

 Förstå – Bemästra – Applicera

Sveriges oberoende forum för kunskapsdelning kring den moderna arbetsplatsen.

Information

Rethink Office är konferensen för dig som arbetar med att utveckla arbetsplatsen. Du har förstått att arbetet inte är en plats du går till, utan något du gör. Du har också insett vikten av att anpassa arbetsplatsen efter verksamheten. På Rethink Office vill vi därför att du ska lära dig från ledande bolag, verkliga case, kreativa lösningar, diskussioner, utmaningar och möjligheter kopplat till arbetslivet och arbetsplatsen.

LÄS MER

Synen på arbetsplatsen har förändrats genom åren. Idag värderas personifiering, flexibilitet och digitala lösningar högt på moderna arbetsplatser. Företag strävar efter att driva beteenden som bidrar till ökad innovation, produktivitet, effektivitet och en gynnsam kultur. För att lyckas med detta måste det finnas ett samspel mellan den fysiska platsen, de digitala lösningarna och människorna på plats. Allt från digitala verktyg för att boka mötesrum och att hitta dina kollegor till att verksamhetsanpassa lokalerna och att utbilda digitala ledare spelar in när det är dags att forma morgondagens arbetsplats.

Konferens

Var med och utveckla framtidens arbetsplats under en heldag där du får höra det senaste inom kontor, digitala lösningar, arbetsmiljö och ledarskap. Tillsammans med dig utmanas den traditionella synen på arbetsplatsen. Syftet med konferensen är att du ska bli ännu mer insatt i den framtida arbetsplatsen än vad du redan är! På scen delar talare från bland annat Västsvenska Handelskammaren och Sony Mobile med sig av sin kunskap.

LÄS MER

Som deltagare får du under konferensen ta del av ett varierat seminarieprogram. Talarna delar med sig av sina bästa do’s and don’ts för att du ska kunna ta tillvara på deras erfarenheter – och undvika att upprepa deras misstag. Teman som lyfts under dagen är bland annat digitalt ledarskap, förändringsledning, verksamhetsanpassade kontor, ABW, moderna arbetsplatser, hälsosamma miljöer och trendspaningar kring arbetsplatsen.

Här nedan hittar du alla konferensen spännande och begåvade talare.

Workshops

Vill du fördjupa dig ytterligare inom områden som remote leadership, verksamhetsanpassade arbetssätt, behovsanalys och digitala arbetsplats? Lägg till en av våra uppskattade utbildningar dagen efter konferensen för att förankra kunskaperna och bemästra området. Samtliga utbildningar leds av experter inom respektive område som ser till att du får ut det allra mesta av dagen. Dessa går även att boka separat.

LÄS MER

Längre ner på sidan kan du läsa mer om våra olika utbildningar. Där går vi in närmare på dagens innehåll, vilka ev. förkunskaper som behövs och vad du kan förvänta dig att få ut av dagen. Där står även om utbildningen är en hel- eller halvdag, datum, plats och tid.

Om utbildningen är en halvdag kan du med fördel boka in en på förmiddagen och en på eftermiddagen. I bokningen visas det tydligt vilka workshops du kan boka samtidigt.

Information

Rethink Office är konferensen för dig som arbetar med att utveckla arbetsplatsen. Du har förstått att arbetet inte är en plats du går till, utan något du gör. Du har också insett vikten av att anpassa arbetsplatsen efter verksamheten. På Rethink Office vill vi därför att du ska lära dig från ledande bolag, verkliga case, kreativa lösningar, diskussioner, utmaningar och möjligheter kopplat till arbetslivet och arbetsplatsen.

READ MORE

Synen på arbetsplatsen har förändrats genom åren. Idag värderas personifiering, flexibilitet och digitala lösningar högt på moderna arbetsplatser. Företag strävar efter att driva beteenden som bidrar till ökad innovation, produktivitet, effektivitet och en gynnsam kultur. För att lyckas med detta måste det finnas ett samspel mellan den fysiska platsen, de digitala lösningarna och människorna på plats. Allt från digitala verktyg för att boka mötesrum och att hitta dina kollegor till att verksamhetsanpassa lokalerna och att utbilda digitala ledare spelar in när det är dags att forma morgondagens arbetsplats.

Konferens

Var med och utveckla framtidens arbetsplats under en heldag där du får höra det senaste inom kontor, digitala lösningar, arbetsmiljö och ledarskap. Tillsammans med dig utmanas den traditionella synen på arbetsplatsen. Syftet med konferensen är att du ska bli ännu mer insatt i den framtida arbetsplatsen än vad du redan är! På scen delar talare från bland annat Västsvenska Handelskammaren och Sony Mobile med sig av sin kunskap.

Workshops

Vill du fördjupa dig ytterligare inom områden som remote leadership, verksamhetsanpassade arbetssätt, behovsanalys och digitala arbetsplats? Lägg till en av våra uppskattade utbildningar dagen efter konferensen för att förankra kunskaperna och bemästra området. Samtliga utbildningar leds av experter inom respektive område som ser till att du får ut det allra mesta av dagen. Dessa går även att boka separat.

Conference

LÄS MER

Som deltagare får du under konferensen ta del av ett varierat seminarieprogram. Talarna delar med sig av sina bästa do’s and don’ts för att du ska kunna ta tillvara på deras erfarenheter – och undvika att upprepa deras misstag. Teman som lyfts under dagen är bland annat digitalt ledarskap, förändringsledning, verksamhetsanpassade kontor, ABW, moderna arbetsplatser, hälsosamma miljöer och trendspaningar kring arbetsplatsen.

Här nedan hittar du alla konferensen spännande och begåvade talare.

Courses

LÄS MER

Längre ner på sidan kan du läsa mer om våra olika utbildningar. Där går vi in närmare på dagens innehåll, vilka ev. förkunskaper som behövs och vad du kan förvänta dig att få ut av dagen. Där står även om utbildningen är en hel- eller halvdag, datum, plats och tid.

Om utbildningen är en halvdag kan du med fördel boka in en på förmiddagen och en på eftermiddagen. I bokningen visas det tydligt vilka workshops du kan boka samtidigt.

SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET

Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Tidigare talare


Caroline Domeij Västsvenska Handelskammaren
Caroline Domeij
En ny kostym som passar oss
En ny kostym som passar oss

När Västsvenska Handelskammarens kontor inte lägre var anpassat för deras verksamhet valde man att flytta till nya lokaler. De ville ha en ny kostym till den Handelskammare de är idag. Målet med flytten var att skapa en attraktiv arbetsplats och mötesplats som speglar styrkan i regionens näringsliv. Men hur skapar man en mötesplats som känns som ”hemma” för drygt 2700 medlemsföretag?

Petter Jacobs JSC
Petter Jacobs
Hur delaktighet och tillit skapar framgång och resultat för JSC
Hur delaktighet och tillit skapar framgång och resultat för JSC

När man inte längre fick plats i sina lokaler bestämde sig JSC it-partner för att bygga ett nytt aktivitetsbaserat kontor för sina då 30 medarbetare. Resan började 2013 och även om man insåg att byggnaden och tekniken var viktiga delar, var det fokus på människan som styrde processen. Hela projektet byggde på delaktighet från medarbetare från första stund. Efter en lyckad inflyttning hösten 2015 ser man nu resultatet av allt fokus på delaktighet och tillit – medarbetarna har flyttat hem till sin nya mötesplats.

Nu har man växt till över 60 medarbetare och har goda erfarenheter av tillväxt i ett aktivitetsbaserat arbetssätt.

Maria Forssell Volvo
Maria Forssell
DAY@work - Volvo Cars Journey to the Future Workplace
DAY@work - Volvo Cars Journey to the Future Workplace

Maria Forssell, Director på DAY@work programme, kommer att berätta om Volvo Car Groups väg till den framtida arbetsplatsen – effektivare och mer flexibelt sätt att arbeta för att uppnå verksamhetens mål på ett bättre sätt.

Jesper Edlind Kungsbacka KommunJesper Edlind Kungsbacka Kommun
Ulrika Granfors och Jesper Edlind
Ett helhetsgrepp kring attraktiv arbetsplats
Ett helhetsgrepp kring attraktiv arbetsplats

Kungsbacka kommun har med insikt om de utmaningar som offentlig sektor står inför, valt att satsa stort inom området attraktiv arbetsplats. Med kraft driver de nu sin förändringsresa för ökad mobilitet och digitalisering, attraktiva och moderna kontor och en arbetsplatskultur där alla ”vill, vågar och kan”.
Hur får man egentligen till en aktiv och engagerande dialog kring önskade arbetssätt? Hur får man alla att dra åt samma håll?

På scenen berättar Ulrika Granfors, Fastighetschef, och Jesper Edlind, HR-chef, i Kungsbacka Kommun om kommunens resa.

Sofia Ekerlund Skanska
Sofia Ekerlund
Så skapar vi kontor för välbefinnande!
Så skapar vi kontor för välbefinnande!

Skanska arbetar aktivt med hälsa, både för deras kunder och för deras medarbetare. Vi spenderar ungefär 90 % av vår tid inomhus. Byggnaders utformning har därför en stor påverkan på hur vi människor mår. Kan utformningen av kontoret ge bättre hälsa och öka känslan av välbefinnande? Och hur gör man detta i praktiken?

Lars-Gunnar Lundgren
Lars-Gunnar "LG" Lundgren
Digitala lösningar i en fysisk arbetsplats enligt SonyMobile
Digitala lösningar i en fysisk arbetsplats enligt SonyMobile

Mer info kommer inom kort.

Gustav Molnar Diwo
Gustav Molnar
Bring Your Own Workplace
Bring Your Own Workplace

Arbetsplatsen är inte en fysisk plats, det är något vi gör. Den digitala arbetsplatsens evolution går hand i hand med transformationen av den fysiska arbetsplatsen. I det nya arbetslivet spenderar vi allt mindre tid vid våra skrivbord vilket ställer krav på en digital arbetsplats som främjar produktivitet oavsett tid och rum. Gustav är till vardags en evangelist inom den digitala arbetsplatsen som hjälper organisationer att uppnå mätbar affärsnytta vid förändringsarbete inom den digitala arbetsplatsen. Hör Gustav berätta om resan mot att harmonisera den digitala och den fysiska arbetsplatsen.

Johan Book
Så förkortar du tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt
Så förkortar du tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt

Johan Book har de senaste femton åren arbetat och fokuserat på att utveckla organisationers förmåga att gå från strategiskt beslut till uppnådd effekt. Att öka förmågan att lyckas med era strategigenomföranden och utveckla er förmåga att förändras och uppnå satta effektmål. Fokus ligger på att genom ett gott ledarskap och ledningskommunikation skapa motiverade medarbetare som glatt arbetar enligt lagda strategier. Vilka verktyg behöver du för att på ett framgångsrikt sätt ska kunna leda och driva digitaliseringen i din organisation? Hur ska du agera för att bidra till att öka takten i den digitala transformationen? Vad krävs för att förkorta tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt? Vilka konkreta delar är avgörande för ett framgångsriks digitalt ledarskap?

.
Med utgångspunkt i den senaste forskningen gällande motivation, målprogress och vad som krävs för att förändra mänskliga beteenden. Du får ta del av verktyg och insikter kring hur du ska leda en allt snabbare digital transformation och samtidigt bygga starka team, utveckla ledar- och medarbetarskap, öka välmåendet och minska stressen – allt för att skapa en effektiv och välmående organisation.

• Vilka grundförutsättningar som krävs
• Hur du ska motivera och förankra planerna
• Vad som driver och motiverar medarbetarna
• Mäta rätt saker – vad, varför och hur?
• Hur du tar action på mätresultaten på ett smart sätt
• Hur du bör arbeta med kommunikation kopplat till förändringen

Johan Book har de senaste femton åren arbetat och fokuserat på att utveckla organisationers förmåga att gå från strategiskt beslut till uppnådd effekt. Med sin långa erfarenhet av intern- och ledningskommunikation är han en flitigt anlitad rådgivare, föreläsare och utbildare i ämnet.

Heléne Lidström
Heléne Lidstöm
MODERATOR
MODERATOR

Heléne Lidström ansvarade för Microsofts resa till det nya arbetslivet som innebar radikala förändringar i såväl arbetssätt som kontorsutformning. Den omfattande förändringen resulterade i att närmare 100 000 personer har vallfärdat till Helénes föreläsningar och kontoret i Akalla. Microsoft fick utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats tre år i rad och tilldelades priset för Sveriges snyggaste kontor.

Heléne Lidström har över 20 års erfarenhet från ledande befattningar i bolag som Finnair, Microsoft, Icon Medialab och Tele2 där förändring på temat kommunikation, kultur och ledarskap i det nya arbetslivet har varit den röda tråden. Heléne har även varit delaktig i ett forskningsprojekt tillsammans med sju forskare från olika lärosäten i Sverige som forskat på aktivitetsbaserat arbetssätt på uppdrag av Vinnova. Heléne har ett passionerat intresse för företagskulturens betydelse för affären, liksom för individens förmåga att hantera, driva och ta ansvar för sin egen motivation som bottnar i ett ledarskap byggt på tillit. Heléne är expert på förändringsprocesser och är idag en uppskattad och ofta anlitad föreläsare och konsult.

Heléne är också aktuell med boken ”Det nya arbetslivet – så skapades Sveriges bästa arbetsplats” (Bookhouse 2016), där hon delar erfarenheter och lärdomar om digitaliseringens möjligheter och hur det påverkar ledarskap, kontor och arbetssätt.

Varför Rethink Office? 


Engagemang och nya arbetssätt

Bredda ditt nätverk

Vi har gjort detta 4 gånger

Ett oberoende kunskapsforum

På Rethink Office fokuserar vi på talare med verkliga praktikfall som engagerar och inspirerar.

Knyt nya kontakter och värna om befintliga, bland talare, deltagare och relevanta partners.

Och vi kommer inte sluta. Tack till alla inspirerande och engagerade personer som kommer tillbaka år efter år.

 Vi anser att kunskapsdelning är vägen till framgång. Därför vill vi skapa världens bästa kunskapsforum. Inget annat.

Utmaningar på arbetsplatsen


Digital stress

36% av anställda lider av digital stress.

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb.

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv.

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress.

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb.

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv.

Tack till våra partners


Vi älskar dessa varumärken, det kommer du också att göra.
Vill du också bli partner? Kontakta johanna@rethinkoffice.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Blogg


Besök vår blogg för mer information och inspiration kring arbetsplatsen. Nedan ser du ett urval.

Kontakt


Tveka inte på att kontakta oss om du har några frågor

Projektledare Tobias Ögren
Nr: 070-200 97 16
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Meddelande

Email*

nbda-WHITE

Har er organisation Nordens
Bästa Digitala Arbetsplats?

Lämna ert bidrag senast den 3:e april. 

Kontakt


Tveka inte på att kontakta oss om du har några frågor

Projektledare Tobias Ögren
Nr: 070-200 97 16
Mail: johanna@rethinkoffice.se

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

MICRODATA

Frigör er arbetsyta med våra Digitala eArkiv

MicroData erbjuder flexibla och kundanpassade molnlösningar för e-Arkiv, Dokument- & ärendehantering, Sjuk- & friskhantering samt Ficheskanning.
Med vår långa erfarenhet av molntjänster vet vi att det kan finnas frågetecken, utmaningar och orosmoln inför att införa IT som tjänst eller molntjänst i sin verksamhet, därför finns vår personal tillgänglig som stöd hela vägen in i mål. Detta innebär att ni snabbt kan komma igång med våra tjänster och göra kostnadsbesparingar på både kort och på lång sikt utan att behöva fundera på backup eller långsiktig förvaltning av din information.

Vi vill särskilt lyfta fram MicroWeb Personalarkiv, vår lösning som hjälper dig åstadkomma flera saker, bland annat:
– Framtidssäkrad digital information
– Kortare anställningsprocess
– Ger ökad tillgänglighet till personalakter, personalavtal mm.
– Digital process, fri från papper

Vilka är vi?
Vi har arbetat med säker informationshantering i olika former sedan år 1972.
Vi är specialister på dokument- & ärendehantering med säker e-arkivering.
Vi har ca 80 kunder inom privat och offentlig sektor, varav ca 20 kommuner.
Vi har två speglade brand- och inbrottssäkra serverhallar som bägge är belägna hos oss.
Vi hanterar själva avvikelser och har en djup kännedom om våra egenutvecklade system.
Vi prioriterar data- och driftsäkerhet högt. Datasäkerheten kvalitétstestats av externa IT-konsulter.
Vi har behörighetssystem som säkerställer sekretess och tillgänglighet.
Vi har samarbetar mad flera storbanker och strävar efter deras säkerhetskrav.
Vi följer arkivstandard (OAIS) för strukturerad arkivering.
Vi finns att upphandla via SKLs ramavtal

Läs gärna mer på vår hemsida www.microdata.nu

TENANT AND PARTNER

SONY MOBILE

DIWO

WHAT WE DO
We drive engagement and productivity by moving away from traditional intranets towards great digital workplaces.

PRESTUDY

Successful digital workplaces spring from the impact of cultural change that leads to a new way of working. The road to success is about backing off the solution and start with the questions “why”, “who” and “what”. Prior to identifying the best possible digital solution, we first have to understand the user behaviors and how they contribute to various effect areas and strategic targets. The Diwo teams adapt a well-proven pre-study methodology ensuring a successful digital and cultural transformation. A methodology that starts with inspiration from case studies to show what is possible and to create a feeling of “wow” in your organisation that smoothens your digital transformation.

AGILE DEVELOPMENT

The Diwo teams are highly skilled and experienced in agile development. We focus on continuous improvement, scope flexibility, team input, and delivering essential quality products within the digital workplace.

PROACTIVE GOVERNANCE

We believe in a proactive governance model including the strategic perspective of the digital workplace. This way we can ensure an intuitive digital experience for the employees and align the digital workplace features with the overall strategic business targets.