logotyp_rto

Med fokus på
den moderna
arbetsplatsen

STOCKHOLM

logotyp_rto

Med fokus på
den moderna arbetsplatsen

STOCKHOLM

STOCKHOLM

Tack till alla deltagare och medverkande för härliga dagar!

Vi ses igen den 20-21 November!

Information

Rethink Office är till för dig som arbetar med att utveckla arbetsplatsen. Hur skapar du framtidens arbetsplats för att ta verksamheten till nästa nivå och för att tillgodose medarbetarnas behov?

Konferens

Var med och utveckla framtidens arbetsplats. Lyssna till talare som delar med sig av sina erfarenheter. Case och praktikfall med det senaste inom kontor, digitala lösningar, arbetsmiljö och arbetssätt.

Workshops

De senaste åren har införandet av ABW diskuterats flitigt. Fördelar och nackdelar? Om du implementerar/implementerat ett nytt arbetssätt, hur förvaltar- och utvecklar du arbetsplatsen framåt?

Konferens
Utbildningar
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET

Vårens talare Stockholm


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

vt16-klarna-lina
klarna

Lina Larsson

Konstant förändring i ett
snabbt växande företag

henrikbystrom
microsoft

Henrik Byström

Trendspaning: Vart är
arbetsplatsen på väg?

Google
google

Carl Wåreus

Tankar om en modern arbetsplats med
fokus på kultur, organisation och förändring

HelenaKorberg
tre

Helena Körberg

Hur utbildar du ledare och medarbetare inför en implementering av ett nytt arbetssätt?

Volvo-Maria Forssell
volvo

Maria Forsell

Hur har har utvecklingen av arbetssättet
sett ut efter införandet av ABW?

SONY LG NY
Sony

Lars-Gunnar Lundgren

Hur smart teknik skapar effektiva och inspirerande arbetsplatser

ConnyJonsson
trafikverket

Conny Jonsson

Planerade för ABW på alla kontor
– formade om kontoret under projektets gång

Volvo-Maria Forssell
volvo

Maria Forsell

Hur har har utvecklingen av arbetssättet
sett ut efter införandet av ABW?

henrikbystrom
microsoft

Henrik Byström

Trendspaning: Vart är
arbetsplatsen på väg?

MalinBergvall
skellefteakommun

Malin Bergvall

Hur stödjer du en önskad förflyttning av beteenden på arbetsplatsen?

peggie-leesman
leesman

Peggie Rothe

ABW i siffror: vad är medarbetarnas upplevelser av arbetssättet?

ConnyJonsson
trafikverket

Conny Jonsson

Lärdomar och erfarenheter från övergången till ett nytt arbetssätt

silhuett
skellefteakommun

Förändringsledning för att skapa ett
papperslöst aktivitetsbaserat kontor

MariekeBonninger
ey_slogan

Mareike Bönninger

Dagens
Moderator

Talare våren 2018


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

Workshops vår 2018

abw

Vidareutveckling av ABW efter implementering

WS_Basic

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

abw

Vidareutveckling av ABW efter implementering

WS_Basic

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

WS_off

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande (offentlig sektor)

WS_anvandarvanlighet

Så skapar du struktur och processer kring informationshantering

Konferens
16 maj, Stockholm

 
16 maj

 
Hotell Rival

 
08:30- 17:00

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Kort intro av dagen
09:10 Google
09:40 Microsoft
10:15 Rast
10:45 Medarbetarupplevelser
11:15 Klarna
11:45 Sony
12:15 Lunch

13:05 Volvo Cars
13:35 Trafikverket
14:05 Rast
14:20 3
14:50 Gruppdiskussion
15:20 Rast
15:40 Leesman
16:10 Skellefteå Kommun
16:40 Summering
17:00 After Work

Workshops
17 maj, Stockholm

 
17 maj

 
Helio

 
08:30- 14:00

08:30 Registrering och frukost
09:00 
Workshop
10:20 
Fika
10:40 
Workshopen fortsätter

12:00 Lunch
13:00 Workshopen fortsätter

14:00 Avslut av dagen

Agenda Konferens
16 maj, Stockholm

 
16 maj

 
Hotel Rival

 
08:30- 17:00

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Kort intro av dagen
09:10 Google
09:40 Microsoft
10:15 Rast
10:45 Medarbetarupplevelser
11:15 Klarna
11:45 Sony
12:15 Lunch
13:05 Volvo Cars
13:35 Trafikverket
14:05 Rast
14:20 3
14:50 Gruppdiskussion
15:20 Rast
15:40 Leesman
16:10 Skellefteå Kommun
16:40 Summering
17:00 After Work


Workshops
17 maj, Stockholm

 
17 maj

 
Helio

 
08:30- 14:00

08:30 Registrering och frukost
09:00 
Workshop
10:20 
Fika
10:40 
Workshopen fortsätter
12:00 Lunch
13:00 
Workshopen fortsätter
14:00 Avslut

BREDDA DITT NÄTVERK
EXLUSIVT INNEHÅLL
ETT OBEROENDE KUNSKAPSFORUM

Ledande organisationer samlas och utbyter erfarenheter från deras fysiska arbetsplats.

Under dagen presenteras exklusivt presentationsmaterial, konkreta verktyg och tips.

Vi anser att kunskapsdelning är vägen till framgång. Därför vill vi skapa världens bästa kunskapsforum.

Arbetsplatsen i siffror

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Förändringsprojekt

1/3 del av alla förändringsprojekt på
arbetsplatsen och arbetssätt misslyckas

Arbetsmiljö

38% mindre produktiv är en
anställd som klagar på arbetsmiljön

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Tack till våra partners


Vi älskar dessa varumärken, det kommer du också att göra. Vill du också bli partner? Kontakta tobias.ogren@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Early Bird - Gå tre för två med koden: 3for2rto

BOKA

Boka


Vi är glada att du vill delta på Rethink Office-konferensen! Glöm inte att du kan välja mellan många olika alternativ, konferens, utbildningar och kombinera dessa. Är ni många som ska gå så hör av er till tobias.ogren@summitandfriends.se för paketpris.

Priser

Konferens
Pris: 7 800 kr exkl. moms 

Workshops
Workshops: 4 800 kr exkl. moms

Få 1 500 i rabatt
Paketpris 1

1 konferensbiljett + 1 workshopbiljett

RTO1

* Skriv in rabattkoden RTO1 i steg två när du bokar

Få 3 500 i rabatt
Paketpris 2

2 konferensbiljetter + 2 workshops

RTO2

* Skriv in rabattkoden RTO2 i steg två när du bokar

Få 3 000 i rabatt
Paketpris 3

3 st konferensbiljetter till Rethink Office

RTO3

* Skriv in rabattkoden RTO3 i steg två när du bokar

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med GDPR. Ditt namn och organisation kan komma att delas med tredje part. Du kan läsa mer om vår policy kring GDPR här.

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

dws-white

Är du intresserad av den digitala arbetsplatsen?

Läs mer om Digital Workplace Summit

Blogg


Besök vår blogg för mer information och inspiration kring arbetsplatsen. Nedan ser du ett urval av tidigare bloggar.

Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var du ska befinna dig genom ikonerna bredvid.
  • Konferens

    Konferensen håller till på Hotel Rival
    Adress: Mariatorget 3, 118 91 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Mariatorget
    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte över att kontakta oss
om du har några frågor.

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Skärmavbild 2018-02-14 kl. 10.55.46

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var du ska befinna dig genom ikonerna bredvid.
  • Konferens

    Konferensen håller till på Hotel Rival
    Adress: Mariatorget 3, 118 91 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Mariatorget
    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt


Vid frågor kontakta gärna:

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Skärmavbild 2018-02-14 kl. 10.55.46

Om Rethink Office

Synen på arbetsplatsen har förändrats genom åren. Idag värderas flexibilitet och digitala lösningar högt på den moderna arbetsplatsen. Den digitala transformationen är en
verksamhetsutveckling som medför stora utmaningar – att idag förstå sin verksamhets och medarbetares behov över tid. Men därför leder inte förändringar idag automatiskt till framgångar imorgon. Att implementera ABW och verksamhetsanpassade kontor kan vara ett steg i rätt i riktning, men det behöver inte vara så. Förvaltning och en långsiktig medvetenhet om hur du utvecklar arbetsplatsen, medarbetare och arbetsätt, är minst lika viktigt som själva genomförandet av ett nytt kontor och arbetssätt.

Verksamheter strävar efter att driva beteenden på arbetsplatsen som bidrar till ökad innovation, produktivitet, effektivitet och en gynnsam kultur. För att lyckas med detta måste det finnas ett samspel mellan de digitala lösningarna, människorna och den fysiska platsen.

DSC_0056

Om Konferensen

Oavsett hur långt du har kommit med arbetet att utveckla arbetsplatsen och arbetssätt, så är Rethink Office en plats för dig. Du kan ha genomfört förändringsprojekt och sitta i en ”klar” lösning, eller befinna dig i tankestadiet på hur arbetsplatsen ska förändras. Arbetsplatsen blir dock inte klar för att ett projekts slutdatum nås. En arbetsplats behöver ständigt utvecklas och förvaltas i takt med innovation och krav från medarbetare och arbetsmiljö förändras.

Under Rethink Office samlas deltagare, talare och partners för att driva utvecklingen av arbetsplatsen framåt. Talarna under dagen delar med sig av utmaningar som har uppstått på deras arbetsplats. Hur tar man sig an utmaningar som uppstår innan, under och efter förändringar på arbetsplatsen – och hur löser man problemen? Talare från olika typer av organisationer, delar med sig av sina bästa do’s and don’ts, för att du ska kunna ta tillvara på deras erfarenheter – och undvika att upprepa deras misstag. Teman som lyfts under dagen är förändringsledning av verksamhetsanpassade kontor, ABW, digitalisering av det fysiska kontoret, ledarskap, medarbetarengagemang och moderna arbetsplatser.

Här nedan hittar du alla konferensens spännande talare som delar med sig från sina erfarenheter och belyser olika infallsvinklar på utvecklingen av arbetsplatsen och arbetssätt. Konferensen hålls den 16:e Maj på Hotel Rival, Stockholm parallellt med Digital Workplace Summit (med fokus på den digitala arbetsplatsen).

DSC_0056

Om våra workshops

Under en heldags workshop, så kommer du få konkreta verktyg med dig om hur du förvaltar och utvecklar det aktivitetsbaserade kontoret – ett ABW 3.0! Oavsett om du befinner dig i startgroparna, eller har implementerat ett nytt arbetssätt och kontor, så kommer den här workshopen att ge dig värdefulla insikter och konkreta verktyg i arbetet med att utveckla arbetsplatsen och arbetsätt. Arbetsplatsen och arbetsätt blir inte klart för att ett projekts slutdatum nås. En arbetsplats behöver ständigt utvecklas och förvaltas i takt med innovation och krav från medarbetare och arbetsmiljö förändras. I projektgrupper vid införandet av en ny arbetsplats, finns ofta ett nära samspel mellan IT, HR och FM, men vad händer efter projektets slut? Hur utvecklar och förvaltar du din nya arbetsplats och arbetssätt? Dessa frågor kommer du att få konkreta verktyg till att besvara under workshopen!

DSC_0056

Om Konferensen

Oavsett hur långt du har kommit med arbetet att utveckla arbetsplatsen och arbetssätt, så är Rethink Office en plats för dig. Du kan ha genomfört förändringsprojekt och sitta i en ”klar” lösning, eller befinna dig i tankestadiet på hur arbetsplatsen ska förändras. Arbetsplatsen blir dock inte klar för att ett projekts slutdatum nås. En arbetsplats behöver ständigt utvecklas och förvaltas i takt med innovation och krav från medarbetare och arbetsmiljö förändras.

Under Rethink Office samlas deltagare, talare och partners för att driva utvecklingen av arbetsplatsen framåt. Talarna under dagen delar med sig av utmaningar som har uppstått på deras arbetsplats. Hur tar man sig an utmaningar som uppstår innan, under och efter förändringar på arbetsplatsen – och hur löser man problemen? Talare från olika typer av organisationer, delar med sig av sina bästa do’s and don’ts, för att du ska kunna ta tillvara på deras erfarenheter – och undvika att upprepa deras misstag. Teman som lyfts under dagen är förändringsledning av verksamhetsanpassade kontor, ABW, digitalisering av det fysiska kontoret, ledarskap, medarbetarengagemang och moderna arbetsplatser.

Om våra workshops

Under en heldags workshop, så kommer du få konkreta verktyg med dig om hur du förvaltar och utvecklar det aktivitetsbaserade kontoret – ett ABW 3.0! Oavsett om du befinner dig i startgroparna, eller har implementerat ett nytt kontor och arbetssätt, så kommer den här workshopen att ge dig värdefulla insikter och konkreta verktyg i arbetet med att utveckla arbetsplatsen och arbetsätt. Arbetsplatsen och arbetsätt blir inte klart för att ett projekts slutdatum nås. En arbetsplats behöver ständigt utvecklas och förvaltas i takt med innovation och krav från medarbetare och arbetsmiljö förändras. I projektgrupper vid införandet av en ny arbetsplats, finns ofta ett nära samspel mellan IT, HR och FM, men vad händer efter projektets slut? Hur utvecklar och förvaltar du din nya arbetsplats och arbetssätt? Dessa frågor kommer du att få konkreta verktyg till att besvara under workshopen!

Konstant förändring i Lina Larssonett snabbt växande företag

Lina Larsson

Klarna är ett expansivt bolag som ständigt brottas med utmaningen att hantera det växande antalet anställda och begränsningarna som naturligt finns i ett traditionellt kontor. Vid årsskiftet 2013/2014 togs beslutet att införa ett flexibelt arbetssätt på nya huvudkontoret, med inflytt 6 månader senare!

Lina var projektchef för flyttprojektet och ledde utformning och implementation av det flexibla arbetssättet då. Lina berättar nu om hur det flexibla arbetssättet har utvecklats sedan införandet och om Klarnas nya projekt som blir klart i Maj. Klarna frångår nu ABW och det öppna kontorslandskapet till ett mer teambaserat arbetssätt. Vad är de största lärdomarna från detta och hur ser det nya arbetssättet ut? 

Trendspaning: Vart är arbetsplatsenHenrik Byström
på väg?

Henrik Byström

Det sker ett paradigmskifte på arbetsplatsen med många heta trender. Aktivitetsbaserade organisationer, nätverksbaserade samarbeten, fokus på innovation, skapa engagemang i hela organisationen, nya tankar kring ledarskap och självledarskap, rekrytera och behålla talanger, hållbarhet för miljö och medarbetare m m. Vad är det eg som händer och vart är vi på väg om vi blickar framåt? Hur kommer teknologi som molnet, AI, nya typer av enheter m m påverka arbetsplatsen och hur tar vi nästa steg?

Henrik Byström är Affärsområdeschef på Microsoft för Modern Workplace och har mer än 15 års erfarenhet av att diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom såväl privat som offentlig sektor, alltid med säker användarvänlig produktivitet i fokus. Han är en uppskattad talare, som både utmanar och uppmuntrar oss att tänka nytt och våga förändra våra organisationer och arbetssätt genom att möjliggöra arbete oavsett tid och plats och genom att dela med oss och nätverka med varandra. Henrik är också aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.

Tankar om en modernCarlWareus arbetsplats med fokus på kultur, organisation och förändring

Carl Wåreus

I den moderna arbetsplatsen suddas gränserna ut mellan den digitala och den fysiska miljön. Det ställer höga krav på kultur, förändringsbenägenhet och ledarskap. Hur kan du arbeta med detta för att förankra och bygga en effektiv organisation som inkluderar ovan utmaningar? Hur bör du tänka vid utformningen och vilka verktyg finns? Hur förbereder din organisation idag för att möta dessa framtida ”krav”?

Hur utbildar du ledareHelena Körberg
och medarbetare inför en implementering av ett nytt arbetssätt?

Helena Körberg

Telekomoperatören 3 är mitt inne i förändringsarbetet inför flytten till sitt nya huvudkontor som är planerad till September 2018. Helena Körberg arbetar som projektledare och förändringsledare på 3, och sedan två år tillbaka arbetar hon med 3:s omfattande projekt, som innebär både att utforma ett kontor och att utveckla ett arbetssätt som ska möta framtidens utmaningar.

Under Rethink Office så kommer Helena att prata om 3:s förändringsarbete med fokus på utbildning av ledare och medarbetare som ska introduceras till en ny arbetsplats och arbetssätt. Hur kommunicerar och utbildar 3 förändringen av arbetssättet till de olika avdelningarna och medarbetarna?

Hur har har utvecklingen av Maria Forsell
arbetssättet sett ut efter införandet av ABW?

Maria Forsell

2011 bestämde sig Volvo Car Corporation för att göra en förändring av sin arbetsmiljö för att stödja organisationen att tänka i nya banor, men också för att bli en ännu attraktivare arbetsgivare. Syftet med förändringen var att skapa en arbetsmiljö som bättre stöttar alla de aktiviteter som genomförs. Volvo Cars kallar programmet för Designed Around You@work (DAY@work) och började omställningen på sina kontor i Göteborg 2013. DAY@work är Volvo Cars tolkning av en aktivitetsbaserad arbetsplats.

Maria Forssell är chef för programmet DAY@work och kommer att berätta om hur övergången till ABW har gått sedan 2013 och hur utvecklingen av arbetssättet har har sett ut efter installationen av ABW.

Hur smart teknik skapar effektiva och inspirerande arbetsplatser

SONY LG NY

Lars-Gunnar Lundgren

Lars-Gunnar Lundgren är affärsområdeschef för Nimway, Sonys produktfamilj för att adressera vanliga problem på större kontor.

Sony har haft en digital tjänst som hjälper de anställda med way-finding och andra vanliga problem på kontoret sedan 2010. Idag har tjänsten, Nimway, lanserats på företag och publika verksamheter runt om i Skandinavien och Sony vill dela med sig av vilka problem de sett på olika företag och hur de kan lösas.

Case: Planerade för ABW på alla kontor – formade om kontoret under projektets gång

Conny Jonsson

Mer information kommer inom kort

Hur har har utvecklingen av Maria Forsell
arbetssättet sett ut efter införandet av ABW?

Maria Forsell

2011 bestämde sig Volvo Car Groups för att göra en förändring av sitt arbetssätt för att uppnå mål på ett effektivare sätt. Men också för att bli en ännu attraktivare arbetsgivare genom att skapa en arbetsmiljö som bättre stöttar medarbetarna i alla deras dagliga arbetsuppgifter. Volvo Cars kallade programmet för Designed Around You@work (DAY@work), och införde det på sitt kontor i Göteborg 2013. DAY@work är Volvo Cars tolkning av en aktivitetsbaserad arbetsplats.

Maria Forssell är chef för programmet DAY@work och kommer att berätta om hur övergången till ABW har gått sedan 2013 och hur utvecklingen av arbetssättet har har sett ut efter installationen av ABW.

Trendspaning: Vart är arbetsplatsenHenrik Byström
på väg?

Henrik Byström

Det sker ett paradigmskifte på arbetsplatsen med många heta trender. Aktivitetsbaserade organisationer, nätverksbaserade samarbeten, fokus på innovation, skapa engagemang i hela organisationen, nya tankar kring ledarskap och självledarskap, rekrytera och behålla talanger, hållbarhet för miljö och medarbetare m m. Vad är det eg som händer och vart är vi på väg om vi blickar framåt? Hur kommer teknologi som molnet, AI, nya typer av enheter m m påverka arbetsplatsen och hur tar vi nästa steg?

Henrik Byström är Affärsområdeschef på Microsoft för Modern Workplace och har mer än 15 års erfarenhet av att diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom såväl privat som offentlig sektor, alltid med säker användarvänlig produktivitet i fokus. Han är en uppskattad talare, som både utmanar och uppmuntrar oss att tänka nytt och våga förändra våra organisationer och arbetssätt genom att möjliggöra arbete oavsett tid och plats och genom att dela med oss och nätverka med varandra. Henrik är också aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.

Hur stödjer du en önskad förflyttningMalin Bergvall Skellefteå
av beteenden på arbetsplatsen?

Malin Bergvall

Malin Bergvall arbetar som HR specialist och projektledare på Skellefteå Kommun. Malin har haft en nyckelroll i projektet där ca 150 tjänstemän på Skellefteå Kommuns supportförvaltning övergått till ett nytt kontor och arbetssätt.

Under Rethink Office kommer Malin att dela med sig av från utmaningar som uppstår när du vill införa nya beteenden på en arbetsplats. Malin kommer att ge konkreta exempel från framgångsrika arbetssätt från projektet, om hur Skellefteå kommun har jobbat med målbild och stöd för att flytta beteenden på arbetsplatsen till en ny ABW-miljö.

ABW i siffror: Peggie Rothevad är medarbetarnas upplevelser av arbetssättet?

Peggie Rothe

Peggie Rothe är forskaren som numera arbetar som utvecklingsdirektör på Leesman. Leesman som genom en standardiserad medarbetarenkät hjälper organisationer mäta hur väl deras arbetsplats fungerar.

Leesmans senaste studie innehöll data från över 250.000 respondenter runt om i världen. Nu har Peggie sammanställt siffror från ABW-kontoren. Fram till slutet av 2016 hade Leesman identifierat ca 11,500 respondenter som gått över till ABW och under 2017 har det kommit till ännu mer undersökningar. Många debatter har förts kring ABW genom åren, är det bra eller dåligt? Vilka är fördelarna och nackdelarna? Under Rethink Office så kommer Peggie att presentera resultat och insikter från Leesmans enkäter gjorda på arbetsplatser som gått över till ABW.

Lärdomar och erfarenheter från övergången till ett nytt arbetssätt

 conny jonsson trafikverket

Conny Jonsson

Conny Jonsson är avdelningschef för HR Arbetsmiljö och lokaler och tillika sponsor för Trafikverkets övergång till aktivitetsbaserat arbetssätt.

Under Rethink Office kommer Conny att dela med sig av Trafikverkets erfarenheter om att en övergång till aktivitetsbaserat är långt mycket mer ett förändringsprojekt än ett traditionellt lokalprojekt. Deras första version av aktivitetsbaserade kontor blev inte bra. Lokallösningen blev en form av kompromiss mellan det nya och det gamla och medarbetarna gavs inte tillräcklig förutsättning att bottna i förändringen av arbetssätt. Det ledde i sin tur till omtag, frustration och ineffektivitet. Nu styr Trafikverket projekten på ett helt annat sätt med en tydlig involvering från kärnverksamheten och en tydlig uppdelning mellan omställningen av det fysiska kontoret och förändringen av arbetssätten.

Förändringsledning för att
skapa ett papperslöst aktivitetsbaserat kontor

Mer information inom kort

Dagens moderator Marieke Bönninger

Mareike Bönninger

Mareike Bönninger är managementkonsult på EY Advisory Services där hon leder EYs svenska team med fokus på framtidens arbetssätt och activity based working (ABW). Hon har erfarenhet från ABW- och större transformationsprojekt samt projekt inom Facility Management.

Mareike brinner för framtidens arbetssätt och arbetsplats: Vilka förväntningar har våra framtida medarbetare och vilka krav ställer de på framtida ledare och organisationer? Hur kan vi ge medarbetarna de bästa förutsättningar för att arbeta effektivt, utvecklas och må bra? Tänk vilken skillnad vi kan göra i människors liv om vi kan skapa en arbetsplats där den fysiska och digitala miljön samverkar med en kultur och arbetssätt som verkligen stödjer medarbetarna i det dagliga arbetet!

Konstant förändring i ett snabbt växande företag

Lina Larsson

Klarna är ett expansivt bolag som ständigt brottas med utmaningen att hantera det växande antalet anställda och begränsningarna som naturligt finns i ett traditionellt kontor. Vid årsskiftet 2013/2014 togs beslutet att införa ett flexibelt arbetssätt på nya huvudkontoret, med inflytt 6 månader senare!

Lina var projektchef för flyttprojektet och ledde utformning och implementation av det flexibla arbetssättet då. Lina berättar nu om hur det flexibla arbetssättet har utvecklats sedan införandet och om Klarnas nya projekt som blir klart i Maj. Klarna frångår nu ABW och det öppna kontorslandskapet till ett mer teambaserat arbetssätt. Vad är de största lärdomarna från detta och hur ser det nya arbetssättet ut?

Tankar om en modern arbetsplats med
fokus på kultur, organisation och förändring

Carl Wåreus

I den moderna arbetsplatsen suddas gränserna ut mellan den digitala och den fysiska miljön. Det ställer höga krav på kultur, förändringsbenägenhet och ledarskap. Hur kan du arbeta med detta för att förankra och bygga en effektiv organisation som inkluderar ovan utmaningar? Hur bör du tänka vid utformningen och vilka verktyg finns? Hur förbereder din organisation idag för att möta dessa framtida ”krav”?

Trendspaning: Vart är arbetsplatsen på väg?

Henrik Byström

Det sker ett paradigmskifte på arbetsplatsen med många heta trender. Aktivitetsbaserade organisationer, nätverksbaserade samarbeten, fokus på innovation, skapa engagemang i hela organisationen, nya tankar kring ledarskap och självledarskap, rekrytera och behålla talanger, hållbarhet för miljö och medarbetare m m. Vad är det eg som händer och vart är vi på väg om vi blickar framåt? Hur kommer teknologi som molnet, AI, nya typer av enheter m m påverka arbetsplatsen och hur tar vi nästa steg?

Henrik Byström är Affärsområdeschef på Microsoft för Modern Workplace och har mer än 15 års erfarenhet av att diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom såväl privat som offentlig sektor, alltid med säker användarvänlig produktivitet i fokus. Han är en uppskattad talare, som både utmanar och uppmuntrar oss att tänka nytt och våga förändra våra organisationer och arbetssätt genom att möjliggöra arbete oavsett tid och plats och genom att dela med oss och nätverka med varandra. Henrik är också aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.

Hur har har utvecklingen av arbetssättet sett ut efter införandet av ABW?

Maria Forsell

2011 bestämde sig Volvo Car Corporation för att göra en förändring av sin arbetsmiljö för att stödja organisationen att tänka i nya banor, men också för att bli en ännu attraktivare arbetsgivare. Syftet med förändringen var att skapa en arbetsmiljö som bättre stöttar alla de aktiviteter som genomförs. Volvo Cars kallar programmet för Designed Around You@work (DAY@work) och började omställningen på sina kontor i Göteborg 2013. DAY@work är Volvo Cars tolkning av en aktivitetsbaserad arbetsplats.

Maria Forssell är chef för programmet DAY@work och kommer att berätta om hur övergången till ABW har gått sedan 2013 och hur utvecklingen av arbetssättet har har sett ut efter installationen av ABW.

Hur kan du utbilda ledare och medarbetare inför en implementering av ett nytt arbetssätt?

Helena Körberg

Telekomoperatören 3 är mitt inne i förändringsarbetet inför flytten till sitt nya huvudkontor som är planerad till September 2018. Helena Körberg arbetar som projektledare och förändringsledare på 3, och sedan två år tillbaka arbetar hon med deras omfattande projekt, som innebär både att utforma ett kontor och att utveckla ett arbetssätt som ska möta framtidens utmaningar.

Under Rethink Office så kommer Helena att prata om 3:s förändringsarbete med fokus på utbildning av ledare och medarbetare som ska introduceras till en ny arbetsplats och arbetssätt. Hur kommunicerar och utbildar 3 förändringen av arbetsättet till de olika avdelningarna och medarbetarna?

Hur smart teknik skapar effektiva och inspirerande arbetsplatser

Lars-Gunnar Lundgren

Lars-Gunnar Lundgren är affärsområdeschef för Nimway, Sonys produktfamilj för att adressera vanliga problem på större kontor.

Sony har haft en digital tjänst som hjälper de anställda med way-finding och andra vanliga problem på kontoret sedan 2010. Idag har tjänsten, Nimway, lanserats på företag och publika verksamheter runt om i Skandinavien och Sony vill dela med sig av vilka problem de sett på olika företag och hur de kan lösas.

Hur stödjer du en önskad förflyttning av beteenden på arbetsplatsen?

Malin Bergvall

Malin Bergvall arbetar som HR specialist och projektledare på Skellefteå Kommun. Malin har haft en nyckelroll i projektet där ca 150 tjänstemän på Skellefteå Kommuns supportförvaltning övergått till ett nytt kontor och arbetssätt.

Under Rethink Office kommer Malin att dela med sig av från utmaningar som uppstår när du vill införa nya beteenden på en arbetsplats. Malin kommer att ge konkreta exempel från framgångsrika arbetssätt från projektet, om hur Skellefteå kommun har jobbat med målbild och stöd för att flytta beteenden på arbetsplatsen till en ny ABW-miljö.

ABW i siffror: vad är medarbetarnas upplevelser av arbetssättet?

Peggie Rothe

Peggie Rothe är forskaren som numera arbetar som utvecklingsdirektör på Leesman. Leesman som genom en standardiserad medarbetarenkät hjälper organisationer mäta hur väl deras arbetsplats fungerar. Leesmans senaste studie innehöll data från över 250.000 respondenter runt om i världen. Nu har Peggie sammanställt siffror från ABW-kontoren. Fram till slutet av 2016 hade Leesman identifierat ca 11,500 respondenter som gått över till ABW och under 2017 har det kommit till ännu mer undersökningar. Många debatter har förts kring ABW genom åren, är det bra eller dåligt? Vilka är fördelarna och nackdelarna?

Under Rethink Office så kommer Peggie att presentera resultat och insikter från Leesmans enkäter gjorda på arbetsplatser som gått över till ABW.

Lärdomar och erfarenheter från övergången till ett nytt arbetssätt

Conny Jonsson

Conny Jonsson är avdelningschef för HR Arbetsmiljö och lokaler och tillika sponsor för Trafikverkets övergång till aktivitetsbaserat arbetssätt.

Under Rethink Office kommer Conny att dela med sig av Trafikverkets erfarenheter om att en övergång till aktivitetsbaserat är långt mycket mer ett förändringsprojekt än ett traditionellt lokalprojekt. Deras första version av aktivitetsbaserade kontor blev inte bra. Lokallösningen blev en form av kompromiss mellan det nya och det gamla och medarbetarna gavs inte tillräcklig förutsättning att bottna i förändringen av arbetssätt. Det ledde i sin tur till omtag, frustration och ineffektivitet. Nu styr Trafikverket projekten på ett helt annat sätt med en tydlig involvering från kärnverksamheten och en tydlig uppdelning mellan omställningen av det fysiska kontoret och förändringen av arbetssätten.

Dagens moderator

Mareike Bönninger

Mareike Bönninger är managementkonsult på EY Advisory Services där hon leder EYs svenska team med fokus på framtidens arbetssätt och activity based working (ABW). Hon har erfarenhet från ABW- och större transformationsprojekt samt projekt inom Facility Management.

Mareike brinner för framtidens arbetssätt och arbetsplats: Vilka förväntningar har våra framtida medarbetare och vilka krav ställer de på framtida ledare och organisationer? Hur kan vi ge medarbetarna de bästa förutsättningar för att arbeta effektivt, utvecklas och må bra? Tänk vilken skillnad vi kan göra i människors liv om vi kan skapa en arbetsplats där den fysiska och digitala miljön samverkar med en kultur och arbetssätt som verkligen stödjer medarbetarna i det dagliga arbetet!

Praktikexempel på utmaningar efter förändring av arbetsplatsen

Maria Zälle

Maria Zälle är kontorsansvarig på Anticimex huvudkontor i Stockholm. Maria berättar om Anticimex förändringsresa från egna rum med hyllmeter av pärmar till ett digitalt och aktivitetsbaserat kontorslandskap. Hon visar konkreta exempel på de utmaningar som medarbetarna ställdes inför och fick vägledning i att hantera, samt hur Anticimex har fortsatt arbetet med att upprätthålla och utveckla sitt kontor ett år efter flytten.

ABW 3.0

Vidareutveckling av ABW efter implementering

Under denna workshop tar vi steget vidare in i framtiden med ett ABW 3.0. Här fokuserar vi på helheten – hur du utvecklar och anpassar arbetssätt, processer, ledarskap och medarbetarskap för att uppnå hållbart resultat.
Du kommer att få konkreta verktyg, tips och råd om hur du tar din verksamhet till nästa nivå. Oavsett om du är i startgroparna, mitt i en förändringsprocess eller har infört ett nytt arbetssätt och kontor kommer workshopen att ge dig värdefulla insikter om hur du uppnår hög effektivitet, välmående medarbetare och nöjdare kunder.
För dig som:
Är beslutsfattare inom HR, FM eller är förändringsledare.
Key take-aways från Workshopen:
du kommer att få diskutera dina utmaningar och dela erfarenheter med workshopledarna och övriga deltagare utifrån följande perspektiv och frågeställningar:
– Hur skapar du förutsättningar för ett modernt arbetssätt?
– Vad krävs för att övergången till nytt arbetssätt ska bli smidigt?
– Vad krävs för att få med människorna i en förändring?
– Vilket ledarskap behövs för att motivera och skapa önskade beteenden och förhållningssätt?
– Vad behövs för att få en bestående förändring? Hur behöver du tänka för att långsiktigt ta processen vidare? Vad blir nästa steg?
Om workshopledarna:
Vascaia är konsulter inom kunddriven utveckling, ledarskap och kommunikation. Vi använder beprövad metodik och smarta verktyg som gör skillnad.
Vår affärsidé är enkel: Smarta lösningar får det att hända! Vi hjälper företag och organisationer att utveckla behovsanpassade lösningar för det moderna arbetslivet. Vår utgångspunkt är att det krävs olika infallsvinklar och expertkompetens för att nå full effekt av en förändring. Vår kompetens täcker allt från den fysiska utformningen av lokaler till hur tekniken understödjer och hur man får ledare och medarbetare att fungera i ett nytt och flexibelt arbetssätt. Därför leds workshopen av hela vårt konsultteam för att ge er som deltagare så mycket kunskap och infallsvinklar som möjligt!

Vascaias konsultteam:

Lena Gorringe – Managementkonsult
Min uppgift är att skapa en arbetsmiljö som är både är funktionell, effektiv och kreativ utifrån
verksamhetens mål och riktning. Jag lyssnar in behov, hur man vill mötas och samarbeta och tar fram
förslag på en lösning som uppfyller samtliga aspekter för att få önskad förändring att hända.

Birgitta Meijer – Managmentkonsult
Mitt bidrag är att inspirera, påverka och skapa organisationer som tar tillvara människornas fulla
potential och drivkraft. Kommunikation och relation är den röda tråden – i all framgångsrik utveckling
och förändring. Och att hitta en sund balans mellan struktur och kultur.

Eva Bengtsson – Managementkonsult
Min roll är att utveckla framtidens organisationer tillsammans med våra uppdragsgivare – från nuläge
till önskat läge. Och att komma från ord till handling. Att engagera, motivera och inspirera
medarbetare och chefer på vägen mot ett smartare arbetssätt med både organisation och kundvärde
i centrum, är vägen dit.

Marie Morner Jansson – Managmentkonsult
Mitt fokus är digitalisering och ny teknik som driver utveckling av affärer och organisationer – ur ett
helhetsperspektiv. Att involvera människorna och som är där för att skapa kundvärde och göra
transformationen smidig är min uppgift.

Office 365 med fokus på Sharepoint

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Hur skapar du tillsammans med din organisation aktiva slutanvändare i Sharepoint? Oftast är arbetet efter implementering av Office 365 den största utmaningen. Vad är viktigt? Vad ska prioriteras? Vad behöver dina medarbetare veta och hur ska de arbeta med Sharepoint?

Denna endagarutbildning är till för dig, dina medarbetare och chefer som behöver få en överblick kring vad som är nödvändigt, hur arbetar man effektivt i de nya systemen och varför? Vi har samlat feedback från användare och satt ihop en agenda baserat på efterfråga och de största utmaningarna efter implementering av Office 365. Detta för att öka antalet aktiva användare i Sharepoint och för att på sikt bidra till nöjdare och produktivare medarbetare.

ABW 3.0

Vidareutveckling av ABW efter implementering

Under denna workshop tar vi steget vidare in i framtiden med ett ABW 3.0. Här fokuserar vi på helheten – hur du utvecklar och anpassar arbetssätt, processer, ledarskap och medarbetarskap för att uppnå hållbart resultat.
Du kommer att få konkreta verktyg, tips och råd om hur du tar din verksamhet till nästa nivå. Oavsett om du är i startgroparna, mitt i en förändringsprocess eller har infört ett nytt arbetssätt och kontor kommer workshopen att ge dig värdefulla insikter om hur du uppnår hög effektivitet, välmående medarbetare och nöjdare kunder.
För dig som:
Är beslutsfattare inom HR, FM eller är förändringsledare.
Key take-aways från Workshopen:
du kommer att få diskutera dina utmaningar och dela erfarenheter med workshopledarna och övriga deltagare utifrån följande perspektiv och frågeställningar:
– Hur skapar du förutsättningar för ett modernt arbetssätt?
– Vad krävs för att övergången till nytt arbetssätt ska bli smidigt?
– Vad krävs för att få med människorna i en förändring?
– Vilket ledarskap behövs för att motivera och skapa önskade beteenden och förhållningssätt?
– Vad behövs för att få en bestående förändring? Hur behöver du tänka för att långsiktigt ta processen vidare? Vad blir nästa steg?
Om workshopledarna:
Vascaia är konsulter inom kunddriven utveckling, ledarskap och kommunikation. Vi använder beprövad metodik och smarta verktyg som gör skillnad.
Vår affärsidé är enkel: Smarta lösningar får det att hända! Vi hjälper företag och organisationer att utveckla behovsanpassade lösningar för det moderna arbetslivet. Vår utgångspunkt är att det krävs olika infallsvinklar och expertkompetens för att nå full effekt av en förändring. Vår kompetens täcker allt från den fysiska utformningen av lokaler till hur tekniken understödjer och hur man får ledare och medarbetare att fungera i ett nytt och flexibelt arbetssätt. Därför leds workshopen av hela vårt konsultteam för att ge er som deltagare så mycket kunskap och infallsvinklar som möjligt!

Vascaias konsultteam:

Lena Gorringe – Managementkonsult
Min uppgift är att skapa en arbetsmiljö som är både är funktionell, effektiv och kreativ utifrån
verksamhetens mål och riktning. Jag lyssnar in behov, hur man vill mötas och samarbeta och tar fram
förslag på en lösning som uppfyller samtliga aspekter för att få önskad förändring att hända.

Birgitta Meijer – Managmentkonsult
Mitt bidrag är att inspirera, påverka och skapa organisationer som tar tillvara människornas fulla
potential och drivkraft. Kommunikation och relation är den röda tråden – i all framgångsrik utveckling
och förändring. Och att hitta en sund balans mellan struktur och kultur.

Eva Bengtsson – Managementkonsult
Min roll är att utveckla framtidens organisationer tillsammans med våra uppdragsgivare – från nuläge
till önskat läge. Och att komma från ord till handling. Att engagera, motivera och inspirera
medarbetare och chefer på vägen mot ett smartare arbetssätt med både organisation och kundvärde
i centrum, är vägen dit.

Marie Morner Jansson – Managmentkonsult
Mitt fokus är digitalisering och ny teknik som driver utveckling av affärer och organisationer – ur ett
helhetsperspektiv. Att involvera människorna och som är där för att skapa kundvärde och göra
transformationen smidig är min uppgift.

Office 365 med fokus på Sharepoint

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Hur skapar du tillsammans med din organisation aktiva slutanvändare i Sharepoint? Oftast är arbetet efter implementering av Office 365 den största utmaningen. Vad är viktigt? Vad ska prioriteras? Vad behöver dina medarbetare veta och hur ska de arbeta med Sharepoint?

Denna endagarutbildning är till för dig, dina medarbetare och chefer som behöver få en överblick kring vad som är nödvändigt, hur arbetar man effektivt i de nya systemen och varför? Vi har samlat feedback från användare och satt ihop en agenda baserat på efterfråga och de största utmaningarna efter implementering av Office 365. Detta för att öka antalet aktiva användare i Sharepoint och för att på sikt bidra till nöjdare och produktivare medarbetare.

Google Analytics Offentlig Sektor

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande, för dig som arbetar inom offentlig sektor.

Mer info kommer inom kort

Dokumenthantering och GDPR

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

ey

EY (tidigare Ernst & Young) är ett global företag med 250 000 anställda och verksamhet i över 150 länder. I Norden är vi en ledande aktör inom rådgivning kopplat till Real Estate, Facility Management och Workplace Development. Med erfarenhet av dessa områden från projekt i över 100 städer har EY en välbeprövad process som hjälper företag att accelerera genomförandet och säkerställa utfallet i transformationsprojekt både vad gäller projekt- och förändringsledning, arbetsplatslösning, digitala lösningar och arbetssätt. EY bidrar till att utveckla branschen genom att kontinuerligt ta fram de senaste trenderna och studierna samt genom att driva det största benchmarkingprogrammet inom workplace solutions.

sonymobile

TELIA_P_RGB