logotyp_rto

Med fokus på
den moderna
arbetsplatsen

STOCKHOLM

logotyp_rto

Med fokus på
den moderna arbetsplatsen

STOCKHOLM

STOCKHOLM

Stort tack till alla deltagare, talare och partners under
höstens Rethink Office! Vi ses igen den 15 Maj!

Information

Synen på arbetsplatsen har förändrats genom åren. Hur skapar du framtidens arbetsplats, ger verksamheten bästa möjliga förutsättningar samtidigt som du tillgodoser medarbetarnas behov?

Konferens

Att skapa en produktiv och välmående arbetsplats med engagerade medarbetare är inte enkelt. Lyssna  till praktikfall och ta del av erfarenheter från verkligheten om det senaste inom kontor och arbetssätt.

Workshops

De senaste åren har införandet av ABW diskuterats flitigt. Fördelar och nackdelar. En sak är att införa ett arbetssätt, men hur gör du sedan för att förvalta och utveckla arbetsättet på arbetsplatsen?

Konferens
Utbildningar
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET

Talare Hösten 2018

 


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

vt16-klarna-lina
klarna

Lina Larsson
Office Manager

Samverkan i
ett tillväxtbolag

henrikbystrom
microsoft

Henrik Byström
Business Group Lead 

Trendspaning: Vart är
arbetsplatsen på väg?

Ingrid Ljungh
Cocacola

Ingrid Ljung
Senior Manager Property & Facilities

Nytt kontor och arbetssätt – LMI gick från 56 till 84.
Vilka var faktorerna bakom framgången?

Tullan
Folksam

Tullan Swahn-Widung
Förändringsledare

Här för att stanna – Framgångsfaktorer för att få arbetssättet att leva vidare!

maria åhlman
swedbank 2.0

Maria Åhlman
HR Specialist

Lärdomar efter 4 år i ABW
– Nu tar Swedbank ett nytt grepp om arbetsplatsen!

Martina
karolinska

Martina Arnell
Projektledare

Hur balanserar du välbefinnande för medarbetarna, och effektivitet för organisationen?

Lillemor
VGR

Lillemor Harnell
Projektledare

Frågor att ställa sig under
ett pågående projekt

Jesper Ek
Hej Engagemang

Jesper Ek
Senior Strateg/Futurist

Hur får man sina medarbetare
att älska att gå till arbetsplatsen?

Jessica
Luctra 1

Jessica Wahlberg
Brand Ambassador

Vikten av bra ljus
på arbetsplatsen

MariekeBonninger
ey_slogan

Mareike Bönninger
Management konsult

Dagens
Moderator

Volvo-Maria Forssell
volvo

Maria Forsell

Hur har har utvecklingen av arbetssättet
sett ut efter införandet av ABW?

henrikbystrom
microsoft

Henrik Byström

Trendspaning: Vart är
arbetsplatsen på väg?

MalinBergvall
skellefteakommun

Malin Bergvall

Hur stödjer du en önskad förflyttning av beteenden på arbetsplatsen?

peggie-leesman
leesman

Peggie Rothe

ABW i siffror: vad är medarbetarnas upplevelser av arbetssättet?

ConnyJonsson
trafikverket

Conny Jonsson

Lärdomar och erfarenheter från övergången till ett nytt arbetssätt

Talare 20 November 2018


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

Workshops 21 November 2018

Skärmavbild 2018-07-09 kl. 09.33.09ABW och Medarbetarupplevelsen

WS_Basic

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Skärmavbild 2018-07-09 kl. 09.33.09ABW och Medarbetarupplevelsen

WS_Basic

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

WS_off

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande (offentlig sektor)

WS_anvandarvanlighet

Så skapar du struktur och processer kring informationshantering

Konferens
20 November, Stockholm

 
20 November

 
Hotell Rival

 
08:30- 17:00

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Kort intro av dagen
09:10 Microsoft
09:40 Klarna
10:15 Paus
10:45 Jesper Ek
11:15 EY
11:45 Coca Cola
12:15 Lunch

13:05 Karolinska
13:35 Luctra
14:05 Paus
14:20 Swedbank
14:50 Gruppdiskussion
15:20 Fikapaus
15:40 Folksam
16:10 Västra Götalandsregionen
16:40 Summering
17:00 After Work

Workshop
21 November, Stockholm

 
21 November

 
Helio

 
08:30- 15:30

08:00 Registrering och frukost
08:30 
Intro, Nuläge & Behov
10:15 
Paus
10:30 
Projektdirektiv
11.45 Lunch

12:45 Tjänstedesign
14:00 Fikarast
14:20 Change Management & Ledarskap
15:30 
Avslut

Agenda Konferens
20 November, Stockholm

 
20 November

 
Hotel Rival

 
08:30- 17:00

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Kort intro av dagen
09:10 Microsoft
09:40 Klarna
10:15 Rast
10:45 Jesper Ek
11:15 EY
11:45 Coca Cola
12:15 Lunch
13:05 Karolinska
13:35 Luctra
14:05 Rast
14:20 Swedbank
14:50 Gruppdiskussion
15:20 Rast
15:40 Folksam
16:10 Västra Götalandsregionen
16:40 Summering
17:00 After Work


Workshop
21 November, Stockholm

 
21 November

 
Helio

 
08:30- 16:00

08:00 Registrering och frukost
08:30 
Workshop inleds
10:00 
Paus
10:15 
Workshopen fortsätter
11:45 Lunch
12:45 
Workshopen fortsätter
13:45 Fikapaus
13:05 Workshopen fortsätter
15:30 Avslut

Arbetsplatsen i siffror

Digital stress

36% av alla anställda lider av digital stress

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Förändringsprojekt

1/3 del av alla förändringsprojekt på
arbetsplatsen och arbetssätt misslyckas

Arbetsmiljö

38% mindre produktiv är en
anställd som klagar på arbetsmiljön

Boka


Vad kul att du är intresserad av att delta på Rethink Office! Välj mellan konferens 20/11, workshop 21/11 och även kombinera de två i ett paketpris. Om ni är fler än 3 från samma organisation som är intresserade av att delta, eller har några frågor eller funderingar: tveka inte på att höra av dig till tobias.ogren@summitandfriends.se eller ring 0702009716.
Konferens
7 800 kr ex. moms
Workshop
6 800 kr ex. moms
3500 KR RABATT!
2 st konferens och 2 st workshop.
Använd rabattkoden RTO2 i steg 2 nedan:

7800 KR RABATT!
Gå 4 betala för 3.
Använd rabattkoden RTO4for3 i steg 2 nedan:

1500 KR RABATT!
1 st konferens och 1 workshop
Använd rabattkoden RTO1 i steg 2 nedan:

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med GDPR. Ditt namn och organisation kan komma att delas med tredje part. Du kan läsa mer om vår policy kring GDPR här.

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

×

Personuppgiftsbehandling och GDPR

Summit and Friends AB:s policy för personuppgiftsbehandling, GDPR

Inledning

Summit and Friends AB (”SnF”) samlar in personlig information om dig (B2B, med andra ord dina kontaktuppgifter till dig som yrkesperson) och använder uppgifterna i syfte att hjälpa dig att komma i kontakt med framtida intressanta bloggar, nätverk, konferenser och utbildningar. SnF värnar om din personliga integritet och vår målsättning är att du ska känna dig säker på att dina personuppgifter behandlas korrekt. Det är helt frivilligt så det är viktigt att ni meddelar oss om ni inte vill kvarstå.

Vilka personuppgifter som behandlas

Personuppgifter är varje upplysning som direkt eller indirekt kan identifiera en levande, fysisk person. De personuppgifter hänförliga till dig som SnF behandlar är dels de som du själv lämnar till oss, t.ex. när du anmäler dig till nyhetsbrev eller bokar dig och dina kollegor på någon av våra aktiviteter. Uppgifterna är B2B och består primärt av namn, din e-postadress till arbete, jobbadress, preferenser och information om de aktiviteter du deltagit på.

De personuppgifter som vi inhämtar från andra kan bestå av uppgifter av andra databaser som tillhandahåller information eller de uppgifter som är öppna av er arbetsgivare.

Hur personuppgifterna används och för vilka ändamål

Dina personuppgifter kommer att behandlas för att kunna bidra med kunskap inom ditt område i form av att skicka ut matnyttig information och marknadsföra våra tjänster. Det innebär bland annat att de kommer användas i syfte att förbättra dina karriärmöjligheter och presentera dig för intressanta konferenser och nätverk. Du kommer få riktade mail som skickas till dig. Vi kan också komma att behandla personuppgifterna för att kontakta dig i informations- eller marknadsföringssyfte. Det kan t.ex. röra sig om undersökningar, eventförfrågningar eller informations- och tjänsterelaterad kommunikation, inklusive viktiga säkerhetsuppdateringar. I samband med event kan dina personuppgifter också användas för att skapa deltagarlistor och namnbrickor.

Vi kan även behandla dina uppgifter för att förbättra våra webbplatser samt för att skapa anonymiserade undersökningar. Uppgifterna är i dessa fall aggregerade, vilket innebär att du inte kan identifieras genom dem.

Laglig grund

SnF behandlar alltid dina personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning. Vi behandlar dina personuppgifter om vi har ett legitimt och berättigat intresse, t.ex. ett intresse av att kunna kommunicera med dig samt för att få marknadsföra oss och utveckla våra tjänster.

Utlämnande av personuppgifterna

I samband med event syns ditt namn, arbetsgivare och i vissa fall din arbetsplatsmail. SnF ingår partneravtal, exempelvis för IT-tjänster. Dessa partners kan komma att få del av dina personuppgifter men enbart genom Namn och Organisation. SnF har ingått avtal med dessa partners för att tillförsäkra att dina personuppgifter behandlas konfidentiellt och skyddas med lämpliga säkerhetsåtgärder och i enlighet med denna policy. När vi anlitar partners utanför EU/EES säkrar vi att dina uppgifter skyddas på ett adekvat sätt, t.ex. genom att ett dataöverföringsavtal tecknas med den leverantör som får åtkomst till uppgifterna. Vi delar även med oss av sammanställd anonym information om besökare till våra webbplatser till kunder, partners, andra webbplatsbesökare och andra tredje parter så att de kan förstå webbplatsernas typer av besökare och hur dessa besökare använder webbplatserna. Vi kan även behöva lämna ut uppgifter som myndigheter begär att få del av. Slutligen kan vi komma att lämna ut personuppgifterna till tredje part som förvärvar SnF, oavsett om detta görs genom fusion, sammanslagning eller förvärv av hela eller en väsentlig del av våra tillgångar. Vid händelse av att vi blir föremål för konkursförfarande, oavsett om frivilligt eller ofrivilligt, kan vi eller utsedd likvidator, administratör, mottagare eller administrativ mottagare sälja, licensiera eller på annat sätt disponera över sådan information i en transaktion som godkänts av domstol.

Lagring av dina personuppgifter

Dina personuppgifter lagras bara så länge som krävs för att vi ska kunna administrera avtalet med dig, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. Därefter raderas de i enlighet med SnF gallringsrutin.

Vid varje mejlutskick finns det möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick.

SnF kan när som helst radera all information i databasen. Det krävs inget samtycke från kandidatens sida om SnF önskar ta bort all information.

Viktig information

Våra webbplatser är inte avsedd för barn under 18 år. SnF kommer därmed inte medvetet att samla in personuppgifter rörande minderåriga.

Policyns räckvidd

Våra webbplatser innehåller länkar till andra webbplatser över vilka vi inte har någon kontroll. Vi ansvarar inte för de andra webbplatser som du väljer att besöka genom länkar från våra webbplatser och de integritetspolicys eller metoder för behandling av personuppgifter som används där. Vi rekommenderar dig att se över dessa andra webbplatsers integritetspolicys så att du förstår hur de insamlar, använder och delar med sig av dina personuppgifter.

Dina rättigheter

Du har vissa rättigheter i förhållande till SnF, i egenskap av personuppgiftsansvarig för bolagets behandlingar av dina personuppgifter. Du har följande rättigheter enligt tillämplig personuppgiftslagstiftning:

Rätt till information – en rätt att få bekräftelse på och information om din personuppgiftsbehandling. Det du fyller i samband med din ansökan kan du även uppdatera. M a o påverkar du det själv.

Rätt till rättelse – en rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du kan själv uppdatera merparten av all information.

Rätt till radering – en rätt att få uppgifter borttagna. Denna rätt är begränsad till sådana uppgifter som enligt lag endast får behandlas med ditt samtycke, om du tar tillbaka samtycket och motsätter dig behandlingen.

Rätt till begränsad behandling – en rätt att kräva att personuppgiftsbehandlingen begränsas, exempelvis om du motsätter dig uppgifters riktighet.

Rätt till dataportabilitet – en rätt att kräva att personuppgifter flyttas från en personuppgiftsansvarig till annan. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.

Rätt att göra invändningar – en rätt att i vissa fall invända mot behandling som sker med stöd av en intresseavvägning. Du kan när som helst kontakta oss för att utöva någon av rättigheterna ovan. Kontaktuppgifter hittar du längst ned i denna policy. En begäran om åtkomst till personuppgifter besvaras inom lagstadgad tidsperiod. Om du bedömer att vår behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen, har du även rätt att klaga till Datainspektionen, som är behörig tillsynsmyndighet.

Förändringar av denna policy

Om vi bestämmer oss för att göra betydande ändringar av innehållet i denna policy, kommer vi, när så krävs, att kontakta dig genom den e-postadress som vi har registrerad. Vi kommer även att anslå dylika förändringar genom ett väl synligt meddelande på webbplatsen så att du alltid vet vad för slags uppgifter vi samlar in, hur vi kan komma att använda dessa uppgifter och till vem vi lämnar ut dem.

Kontaktuppgifter

Om du har några frågor kring denna policy eller vill utöva någon av dina rättigheter ovan, var god kontakta oss via någon av nedanstående kontaktvägar:

Summit and Friends AB
Att: Dataskyddsombudet,
Dalagatan 7,
111 23 Stockholm

Dataskyddsombud: sara.messa@summitandfriends.se, 0732 06 44 71

Tack till våra partners


Vi älskar dessa varumärken, det kommer du också att göra. Är du nyfiken vad det innebär att vara partner? Kontakta tobias.ogren@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Early Bird - Gå tre för två med koden: 3for2rto

BOKA
dws-white

Är du intresserad av den digitala arbetsplatsen?

Läs mer om Digital Workplace Summit

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var du ska befinna dig genom ikonerna bredvid.
  • Konferens

    Konferensen håller till på Hotel Rival
    Adress: Mariatorget 3, 118 91 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Mariatorget
    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Hör gärna av dig om du har frågor
eller bara vill lyfta dina tankar
om framtidens arbetsplats!

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Tobbe-crop-fyrkantig

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var du ska befinna dig genom ikonerna bredvid.
  • Konferens

    Konferensen håller till på Hotel Rival
    Adress: Mariatorget 3, 118 91 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Mariatorget
    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller i Hornstulls hjärta, Helio
    Adress:  Hornsbruksgatan 23, 117 34 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hornstull
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt


Vid frågor kontakta gärna:

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Tobbe-crop-fyrkantig

Information

Idag värderas flexibilitet och digitala lösningar högt på den moderna arbetsplatsen. Den digitala transformationen är en verksamhetsutveckling som medför stora utmaningar – att idag förstå sin verksamhets och medarbetares behov i framtiden. Det blir allt viktigare att vara en flexibel arbetsplats som kan ställa om allt eftersom behoven och verksamhetens arbetssätt förändras.

Att idag implementera Aktivitetsbaserade (ABW) kontor kan vara ett steg i rätt i riktning, men det leder automatiskt inte till framgångar imorgon. Förvaltning och en långsiktig medvetenhet om hur du utvecklar arbetsplatsen, medarbetare och arbetsätt, är minst lika viktigt som själva genomförandet av ett nytt kontor och arbetssätt.

Verksamheter idag strävar efter att driva beteenden på arbetsplatsen som bidrar till ökad innovation, produktivitet, engagemang och en gynnsam kultur. För att lyckas med detta måste det finnas ett samspel mellan de digitala lösningarna, människorna och den fysiska platsen. Det krävs ett nytänk på arbetsplatsen, ett Rethink Office.

En arbetsplats behöver utvecklas i takt med ny innovation och att behov från medarbetare och arbetsmiljö förändras.

Under Rethink Office samlas branschkollegor och experter för att dela kunskap om hur du skapar en arbetsplats i världsklass. Under konferensen delar organisationer med sig av lärdomar, framgångsfaktorer och insikter från deras kontor och arbetssätt. Talarna ger tips på sina bästa do’s and dont’s, för att du som deltagare ska kunna ta tillvara på deras lärdomar – och undvika att upprepa deras misstag. Teman som lyfts under dagen är bl.a. ;
– Trendspaning: vart är arbetsplatsen på väg?
– Hur balanserar du välbefinnande och  effektivitet på arbetsplatsen?
– Ledarskap för engagerade medarbetare.
– Framgångsfaktorer för att få ditt valda arbetssätt att leva vidare.
– Vad är viktigt att tänka på och vilket perspektiv i relationen med den digitala- och fysiska arbetsplatsen?

Spana in konferensens alla spännande talare som delar med sig från sina erfarenheter och belyser olika infallsvinklar av arbetsplatsen och arbetssätt. Konferensen hålls den 20:e November på Hotel Rival, Stockholm parallellt med Digital Workplace Summit (med fokus på den digitala arbetsplatsen).

DSC_0056

Om våra workshops

Under en heldags workshop, så kommer du få konkreta verktyg med dig om hur du förvaltar och utvecklar det aktivitetsbaserade kontoret – ett ABW 3.0! Vi kommer att använda oss av tjänstedesign för att få en helhetsbild om hur du tar arbetssätten vidare och uppnår resultat. Oavsett om du befinner dig i startgroparna, eller har implementerat ett nytt arbetssätt och kontor, så kommer den här workshopen att ge dig värdefulla insikter och konkreta verktyg i arbetet med att utveckla arbetsplatsen och arbetsätt.
Arbetsplatsen och arbetsätt blir inte klart för att ett projekts slutdatum nås. En arbetsplats behöver utvecklas och förvaltas i takt med innovation och krav från medarbetare och arbetsmiljö förändras. I projektgrupper vid införandet av en ny arbetsplats, finns ofta ett nära samspel mellan IT, HR och FM, men vad händer efter projektets slut? Hur utvecklar och förvaltar du din nya arbetsplats och arbetssätt? Dessa frågor kommer du att få konkreta verktyg till att besvara under workshopen. Läs mer under Workshops!

Skärmavbild 2018-07-09 kl. 09.33.09

En arbetsplats behöver utvecklas i takt med ny innovation och att behov från medarbetare och arbetsmiljö förändras.

Under Rethink Office samlas branschkollegor och experter för att dela kunskap om hur du skapar en arbetsplats i världsklass. Under konferensen delar organisationer med sig av lärdomar, framgångsfaktorer och insikter från deras kontor och arbetssätt. Talarna ger tips på sina bästa do’s and dont’s, för att du som deltagare ska kunna ta tillvara på deras lärdomar – och undvika att upprepa deras misstag. Teman som lyfts under dagen är bl.a. ;
– Trendspaning: vart är arbetsplatsen på väg?
– Hur balanserar du välbefinnande och  effektivitet på arbetsplatsen?
– Ledarskap för engagerade medarbetare.
– Framgångsfaktorer för att få ditt valda arbetssätt att leva vidare.
– Vad är viktigt att tänka på och vilket perspektiv i relationen med den digitala- och fysiska arbetsplatsen?

Spana in konferensens alla spännande talare som delar med sig från sina erfarenheter och belyser olika infallsvinklar av arbetsplatsen och arbetssätt. Konferensen hålls den 20:e November på Hotel Rival, Stockholm parallellt med Digital Workplace Summit (med fokus på den digitala arbetsplatsen).

Om våra workshops

Under en heldags workshop, så kommer du få konkreta verktyg med dig om hur du förvaltar och utvecklar det aktivitetsbaserade kontoret – ett ABW 3.0! Oavsett om du befinner dig i startgroparna, eller har implementerat ett nytt kontor och arbetssätt, så kommer den här workshopen att ge dig värdefulla insikter och konkreta verktyg i arbetet med att utveckla arbetsplatsen och arbetsätt. Arbetsplatsen och arbetsätt blir inte klart för att ett projekts slutdatum nås. En arbetsplats behöver ständigt utvecklas och förvaltas i takt med innovation och krav från medarbetare och arbetsmiljö förändras. I projektgrupper vid införandet av en ny arbetsplats, finns ofta ett nära samspel mellan IT, HR och FM, men vad händer efter projektets slut? Hur utvecklar och förvaltar du din nya arbetsplats och arbetssätt? Dessa frågor kommer du att få konkreta verktyg till att besvara under workshopen!

Samverkan i ett tillväxtbolagLina Larsson med fokus på kultur, organisation och förändring

Lina Larsson

Hon var en uppskattad talare senast, och nu är Lina Larsson tillbaka på scenen! Med ett nytt aktuellt tema inom den fysiska och digitala arbetsplatsen.

Att samverka i en värld och organisation där medarbetare blir alltmer mobila i sitt arbete är inte lätt. Det finns många olika tekniker och plattformar som kan möjliggöra detta. Hur väljer man den teknik som passar just din organisation? Vad är viktigt att tänka på och vilket perspektiv i relation till den digitala arbetsplatsen och den fysiska arbetsplatsen? Hur driver du igenom detta i din organisation? På Klarna har en av de största utmaningarna varit att eftersom det finns mycket kompetens inhouse i form av tech-kompetens, gjort att medarbetarna är väldigt kräsna.

Trendspaning: Vart är arbetsplatsenHenrik Byström
på väg?

Henrik Byström

Henryk Byström är tillbaka på scenen! Mer information inom kort om höstens tema, men du kan vara säker på att kommer att bli aktuellt och framåtblickande!

Henrik Byström är Affärsområdeschef på Microsoft för Modern Workplace och har mer än 15 års erfarenhet av att diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom såväl privat som offentlig sektor, alltid med säker användarvänlig produktivitet i fokus. Han är en uppskattad talare, som både utmanar och uppmuntrar oss att tänka nytt och våga förändra våra organisationer och arbetssätt genom att möjliggöra arbete oavsett tid och plats och genom att dela med oss och nätverka med varandra. Henrik är också aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.

Nytt kontor och arbetssätt – LMI gick från 56 till 84.
Vilka var faktorerna bakom framgången

Ingrid Ljungh

Coca Cola European Partners (CCEP) huvudkontor finns i Jordbro utanför Stockholm. 2014 påbörjades CCEP:s resa att frångå dåvarande cellkontor och arbetssätt. När CCEP gjorde en undersökning bland medarbetarna visade det sig att en stor utmaning var avsaknaden av gemenskap och samverkan mellan avdelningar. Lösningen blev att göra om befintliga cellkontor till en aktivitetsbaserad arbetsplats, som skulle möjliggöra flexibilitet och samverkan mellan medarbetare. Förändring är inte alltid enkelt när man har med människor att göra, speciellt om de jobbat länge på arbetsplatsen och är van vid att arbeta på ett visst sätt. Men CCEP:s resultat blev enastående. Innan omvandlingen så gjordes en Leesman-undersökning där de fick ett övergripande resultat på arbetsplatsens effektivitet (LMI) på 56 %. Med det nya kontoret och arbetsättet blev resultatet av samma undersökning 84,4 %! Resultatet är det högsta LMI som har uppmätts under 2017. Ansvarig för huvudkontorets omvandling var Ingrid Ljungh, som ansvarar för CCEP:s Facility Management i Sverige, Norge och Island.

Under Rethink Office kommer Ingrid att berätta om vilka framgångsfaktorer som ligger bakom den lyckade omvandlingen och resultatet. Detta vill du inte missa!

Här för att stanna – Framgångsfaktorer för att få Tullan_Folksam
arbetssättet att leva vidare!

Tullan Swahn-Widung

Tullan Swahn Widung arbetar på Folksam med att stödja chefer i att fortsätta driva och leda förändring till aktivitetsbaserat arbetssätt. Tullan har tidigare ansvarat för arbetssätt inom ICA Gruppen och varit en del i Swedbanks resa mot ett nytt arbetssätt. Tullan har också stöttat ett stort antal chefer och medarbetare inom flera stora svenska företag som konsult inom hållbar effektivitet och självledarskap.

Folksam har nu jobbat aktivitetsbaserat i ett par år och arbetssättet är här för att stanna hos Folksam. Folksam strävar efter ett hållbart och väl fungerande samspel mellan människa, miljö och teknik – allt för att skapa nöjda kunder, en attraktiv arbetsplats och engagerade medarbetare. Under föreläsningen kommer Tullan att dela med sig av sina lärdomar av vilka framgångsfaktorerna är för att få arbetssättet att leva vidare och fortsätta utvecklas efter projektinförande.

Lärdomar efter 4 år i ABW – Nu tar Swedbank ett nytt grepp om arbetsplatsen!

Maria Åhlman

Maria Åhlman har arbetat med verksamhetsutveckling och förändringsledning inom Swedbank i olika roller under många år. De senaste tre åren har hon arbetat som HR-specialist med fokus på arbetsmiljö och hälsa, vilket inneburit allt från strategi och utveckling av Swedbanks interna processer till praktiskt stöd till chefer och medarbetare. Sedan i somras är Maria ansvarig för Swedbank@work som är deras koncept för aktivitetsbaserat arbetssätt.

Swedbank ses lite som pionjärer i branschen och var tidiga med det aktivitetsbaserade arbetsättet. De har därför fått lära sig sig den hårda vägen, vad som fungerar och inte fungerar. Under Rethink Office så kommer Maria att prata om vad de har lärt sig under dessa fyra år som Swedbank har arbetat aktivitetsbaserat på huvudkontoret i Sundbyberg. Vad har fungerat bra och vilka lärdomar tar de med sig framåt? De medarbetare som inte anammat det nya arbetssättet – hur ska man få med sig dom? Nu tar Swedbank och deras aktivitetsbaserade arbetssätt ett nytt omtag i samband med att fler medarbetare flyttar till Sundbyberg, där Swedbank även passar på att se över allt från onboarding till förvaltning.

Hur balanserar du välbefinnande för medarbetarna, och effektivitet för organisationen?image1 (1)

Martina Arnell

Martina Arnell arbetar som projektledare inom programmet Din Nya Arbetsdag på Karolinska Universitetssjukhuset (DNA@K) och är en av initiativtagarna till nya arbetssätt i Karolinskas adminmiljöer.

Hur bär man sig åt för att skapa ändamålsenliga adminmiljöer givet de förutsättningar som verksamheten (hälso- och sjukvården) står inför? På Karolinska är det stor variation i de aktiviteter som dagligen utförs av de många professionerna – både inom och utanför den vårdintegrerade miljön – samtidigt som de står inför ett brett spektrum av byggnadstekniska förutsättningar, olika typer av lag- och säkerhetskrav, en IT-miljö som behöver hantera både framtidens lösningar och de traditionella processer som fortfarande är i bruk.

Inom programmet Din Nya Arbetsdag på Karolinska (DNA@K) arbetar man enligt devisen ”den enda konstanten är förändring”, och har ett holistiskt förhållningssätt när de tillsammans med professionen jobbar för en adminmiljö som kan möta verksamhetens behov idag och imorgon. Genom att arbeta både adaptivt, inlyssnande och flexibelt, och även med en fot i data och analys, kan vi anpassa oss till förändringar och skapa värde för våra medarbetare där effektivitet och välbefinnande möts. Under Rethink Office kommer Martina att dela med sig av praktiska exempel på hur Karolinska arbetar för att balansera välbefinnande för medarbetarna och effektivitet för organisationen, drivet av både data och empati.

Frågor att ställa sig under ett pågående projektLillemor Harnell

Lillemor Harnell 

Två nya hus byggs i Göteborg och Skövde, där ca 1900 personer får nya arbetsplatser. Västra Götalandsregionen har som mål att bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare. Ett steg mot detta är att samla administration och ledning i verksamheten som idag är utspridda på olika adresser och med väldigt olika innehåll.

Lillemor Harnell är projektledare och har lång erfarenhet av att leda förändringsprocesser och projekt i komplexa organisationer. Hon drivs av att utveckla och jobba över gränserna där olika kompetenser möts för att skapa nya möjligheter. Att samarbeta över gränser, både inom och emellan olika verksamheter leder till nya tankar och ställer krav på nya arbetssätt. Under Rethink Office kommer Lillemor att dela med sig av om hennes lärdomar från det pågående projektet. Hur vet vi att vi är på rätt väg? Hur planerar vi uppföljning och utvärdering? Hur lär vi oss av andra organisationer och deras projekt?

Hur får man medarbetare jesper ek
att älska att gå till arbetsplatsen?

Jesper Ek

Jesper är en av grundarna till rörelsen HejEngagemang som har som syfte att skapa en värld där alla går till ett arbete som de brinner för, inte för att de måste utan för att de vill. Jesper är också inspirationsföreläsare och senior strateg/futurist på Upthereeverywhere.

Förändringsarbete är något som just nu pågår i alla organisationer och branscher. Fallgroparna för ett lyckat resultat i förändringsarbetet är många, men allting bottnar i ledarskapet. Hur skapar man engagemang bland medarbetare och hur kan man se till att göra sitt Varför till något som alla verkligen brinner för? Det och mer därtill kommer Jesper att berätta om som bygger på hans egna erfarenheter som chef och ledare i över 20 år.

Vikten av bra ljus på arbetsplatsen

Jessica
Jessica Wahlberg 

Vi tillbringar 90 % av vår vakna tid inomhus, framförallt under veckodagarna då vi arbetar. Det naturliga ljuset skiljer sig oftast avsevärt jämfört med belysningen inomhus, vilket kan påverka vår hälsa och effektivitet negativt. Att människan påverkas av solljuset har vi vetat ända sedan Carl Von Linnés tid, men med ny teknologi och satsning på forskning har man kommit fram till viktiga slutsatser gällande vår hälsa kopplat till ljus. Jessica kommer att dela med sig av de senaste forskningsrönen inom området och även ta upp vilken roll belysningen har i framtidens kontor.

Dagens moderator Marieke Bönninger

Mareike Bönninger

Mareike Bönninger är managementkonsult på EY Advisory Services där hon leder EYs svenska team med fokus på framtidens arbetssätt och activity based working (ABW). Hon har erfarenhet från ABW- och större transformationsprojekt samt projekt inom Facility Management.

Mareike brinner för framtidens arbetssätt och arbetsplats: Vilka förväntningar har våra framtida medarbetare och vilka krav ställer de på framtida ledare och organisationer? Hur kan vi ge medarbetarna de bästa förutsättningar för att arbeta effektivt, utvecklas och må bra? Tänk vilken skillnad vi kan göra i människors liv om vi kan skapa en arbetsplats där den fysiska och digitala miljön samverkar med en kultur och arbetssätt som verkligen stödjer medarbetarna i det dagliga arbetet!

Hur har har utvecklingen av Maria Forsell
arbetssättet sett ut efter införandet av ABW?

Maria Forsell

2011 bestämde sig Volvo Car Groups för att göra en förändring av sitt arbetssätt för att uppnå mål på ett effektivare sätt. Men också för att bli en ännu attraktivare arbetsgivare genom att skapa en arbetsmiljö som bättre stöttar medarbetarna i alla deras dagliga arbetsuppgifter. Volvo Cars kallade programmet för Designed Around You@work (DAY@work), och införde det på sitt kontor i Göteborg 2013. DAY@work är Volvo Cars tolkning av en aktivitetsbaserad arbetsplats.

Maria Forssell är chef för programmet DAY@work och kommer att berätta om hur övergången till ABW har gått sedan 2013 och hur utvecklingen av arbetssättet har har sett ut efter installationen av ABW.

Trendspaning: Vart är arbetsplatsenHenrik Byström
på väg?

Henrik Byström

Det sker ett paradigmskifte på arbetsplatsen med många heta trender. Aktivitetsbaserade organisationer, nätverksbaserade samarbeten, fokus på innovation, skapa engagemang i hela organisationen, nya tankar kring ledarskap och självledarskap, rekrytera och behålla talanger, hållbarhet för miljö och medarbetare m m. Vad är det eg som händer och vart är vi på väg om vi blickar framåt? Hur kommer teknologi som molnet, AI, nya typer av enheter m m påverka arbetsplatsen och hur tar vi nästa steg?

Henrik Byström är Affärsområdeschef på Microsoft för Modern Workplace och har mer än 15 års erfarenhet av att diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom såväl privat som offentlig sektor, alltid med säker användarvänlig produktivitet i fokus. Han är en uppskattad talare, som både utmanar och uppmuntrar oss att tänka nytt och våga förändra våra organisationer och arbetssätt genom att möjliggöra arbete oavsett tid och plats och genom att dela med oss och nätverka med varandra. Henrik är också aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.

Hur stödjer du en önskad förflyttningMalin Bergvall Skellefteå
av beteenden på arbetsplatsen?

Malin Bergvall

Malin Bergvall arbetar som HR specialist och projektledare på Skellefteå Kommun. Malin har haft en nyckelroll i projektet där ca 150 tjänstemän på Skellefteå Kommuns supportförvaltning övergått till ett nytt kontor och arbetssätt.

Under Rethink Office kommer Malin att dela med sig av från utmaningar som uppstår när du vill införa nya beteenden på en arbetsplats. Malin kommer att ge konkreta exempel från framgångsrika arbetssätt från projektet, om hur Skellefteå kommun har jobbat med målbild och stöd för att flytta beteenden på arbetsplatsen till en ny ABW-miljö.

ABW i siffror: Peggie Rothevad är medarbetarnas upplevelser av arbetssättet?

Peggie Rothe

Peggie Rothe är forskaren som numera arbetar som utvecklingsdirektör på Leesman. Leesman som genom en standardiserad medarbetarenkät hjälper organisationer mäta hur väl deras arbetsplats fungerar.

Leesmans senaste studie innehöll data från över 250.000 respondenter runt om i världen. Nu har Peggie sammanställt siffror från ABW-kontoren. Fram till slutet av 2016 hade Leesman identifierat ca 11,500 respondenter som gått över till ABW och under 2017 har det kommit till ännu mer undersökningar. Många debatter har förts kring ABW genom åren, är det bra eller dåligt? Vilka är fördelarna och nackdelarna? Under Rethink Office så kommer Peggie att presentera resultat och insikter från Leesmans enkäter gjorda på arbetsplatser som gått över till ABW.

Lärdomar och erfarenheter från övergången till ett nytt arbetssätt

 conny jonsson trafikverket

Conny Jonsson

Conny Jonsson är avdelningschef för HR Arbetsmiljö och lokaler och tillika sponsor för Trafikverkets övergång till aktivitetsbaserat arbetssätt.

Under Rethink Office kommer Conny att dela med sig av Trafikverkets erfarenheter om att en övergång till aktivitetsbaserat är långt mycket mer ett förändringsprojekt än ett traditionellt lokalprojekt. Deras första version av aktivitetsbaserade kontor blev inte bra. Lokallösningen blev en form av kompromiss mellan det nya och det gamla och medarbetarna gavs inte tillräcklig förutsättning att bottna i förändringen av arbetssätt. Det ledde i sin tur till omtag, frustration och ineffektivitet. Nu styr Trafikverket projekten på ett helt annat sätt med en tydlig involvering från kärnverksamheten och en tydlig uppdelning mellan omställningen av det fysiska kontoret och förändringen av arbetssätten.

Samverkan i ett tillväxtbolag

Lina Larsson

Hon var en uppskattad talare senast, och nu är Lina Larsson tillbaka på scenen! Med ett nytt aktuellt tema inom den fysiska och digitala arbetsplatsen.

Att samverka i en värld och organisation där medarbetare blir alltmer mobila i sitt arbete är inte lätt. Det finns många olika tekniker och plattformar som kan möjliggöra detta. Hur väljer man den teknik som passar just din organisation? Vad är viktigt att tänka på och vilket perspektiv i relation till den digitala arbetsplatsen och den fysiska arbetsplatsen? Hur driver du igenom detta i din organisation? På Klarna har en av de största utmaningarna varit att eftersom det finns mycket kompetens inhouse i form av tech-kompetens, gjort att medarbetarna är väldigt kräsna.

Vart är arbetsplatsen på väg?

Henrik Byström

Henryk Byström är tillbaka på scenen! Mer information inom kort om höstens tema, men du kan vara säker på att kommer att bli aktuellt och framåtblickande!

Henrik Byström är Affärsområdeschef på Microsoft för Modern Workplace och har mer än 15 års erfarenhet av att diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom såväl privat som offentlig sektor, alltid med säker användarvänlig produktivitet i fokus. Han är en uppskattad talare, som både utmanar och uppmuntrar oss att tänka nytt och våga förändra våra organisationer och arbetssätt genom att möjliggöra arbete oavsett tid och plats och genom att dela med oss och nätverka med varandra. Henrik är också aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.

Nytt kontor och arbetssätt – Effektiviteten gick från 56 % till 84 %.
Vilka var faktorerna bakom framgången?

Ingrid Ljungh

Coca Cola European Partners (CCEP) huvudkontor finns i Jordbro utanför Stockholm. 2014 påbörjades CCEP:s resa att frångå dåvarande cellkontor och arbetssätt. När CCEP gjorde en undersökning bland medarbetarna visade det sig att en stor utmaning var avsaknaden av gemenskap och samverkan mellan avdelningar. Lösningen blev att göra om befintliga cellkontor till en aktivitetsbaserad arbetsplats, som skulle möjliggöra flexibilitet och samverkan mellan medarbetare.

Förändring är inte alltid enkelt när man har med människor att göra, speciellt om de jobbat länge på arbetsplatsen (vilket är vanligt på CEEP) och är van vid att arbeta på ett visst sätt. Men CCEP:s resultat blev enastående. Innan omvandlingen så gjordes en Leesman-undersökning där de fick ett övergripande resultat på arbetsplatsens effektivitet (LMI) på 56 %. Med det nya kontoret och arbetsättet blev resultatet av samma undersökning 84,4 %! Resultatet är det högsta LMI som har uppmätts under 2017. Ansvarig för huvudkontorets omvandling var Ingrid Ljungh, som ansvarar för CCEP:s Facility Management i Sverige, Norge och Island.

Under Rethink Office kommer Ingrid att berätta om vilka framgångsfaktorer som ligger bakom den lyckade omvandlingen och resultatet. Detta vill du inte missa!

Lärdomar efter 4 år i ABW – Nu tar Swedbank ett nytt grepp om arbetsplatsen!

Maria Åhlman

Maria Åhlman har arbetat med verksamhetsutveckling och förändringsledning inom Swedbank i olika roller under många år. De senaste tre åren har hon arbetat som HR-specialist med fokus på arbetsmiljö och hälsa, vilket inneburit allt från strategi och utveckling av Swedbanks interna processer till praktiskt stöd till chefer och medarbetare. Sedan i somras är Maria ansvarig för Swedbank@work som är deras koncept för aktivitetsbaserat arbetssätt.

Swedbank ses lite som pionjärer i branschen och var tidiga med det aktivitetsbaserade arbetsättet. De har därför fått lära sig sig den hårda vägen, vad som fungerar och inte fungerar. Under Rethink Office så kommer Maria att prata om vad de har lärt sig under dessa fyra år som Swedbank har arbetat aktivitetsbaserat på huvudkontoret i Sundbyberg. Vad har fungerat bra och vilka lärdomar tar de med sig framåt? De medarbetare som inte anammat det nya arbetssättet – hur ska man få med sig dom? Nu tar Swedbank och deras aktivitetsbaserade arbetssätt ett nytt omtag i samband med att fler medarbetare flyttar till Sundbyberg, där Swedbank även passar på att se över allt från onboarding till förvaltning.

Hur får man medarbetarna att älska att gå till arbetsplatsen?

Jesper Ek

Jesper är en av grundarna till rörelsen HejEngagemang som har som syfte att skapa en värld där alla går till ett arbete som de brinner för, inte för att de måste utan för att de vill. Jesper är också inspirationsföreläsare och senior strateg/futurist på Upthereeverywhere. Förändringsarbete är något som just nu pågår i alla organisationer och branscher. Fallgroparna för ett lyckat resultat i förändringsarbetet är många, men allting bottnar i ledarskapet. Hur skapar man engagemang bland medarbetare och hur kan man se till att göra sitt Varför till något som alla verkligen brinner för? Det och mer därtill kommer Jesper att berätta om som bygger på hans egna erfarenheter som chef och ledare i över 20 år.

Hur balanserar du välbefinnande för medarbetarna, och effektivitet för organisationen?

Martina Arnell

Martina Arnell arbetar som projektledare inom programmet Din Nya Arbetsdag på Karolinska Universitetssjukhuset (DNA@K) och är en av initiativtagarna till nya arbetssätt i Karolinskas adminmiljöer.

Hur bär man sig åt för att skapa ändamålsenliga adminmiljöer givet de förutsättningar som verksamheten (hälso- och sjukvården) står inför? På Karolinska är det stor variation i de aktiviteter som dagligen utförs av de många professionerna – både inom och utanför den vårdintegrerade miljön – samtidigt som de står inför ett brett spektrum av byggnadstekniska förutsättningar, olika typer av lag- och säkerhetskrav, en IT-miljö som behöver hantera både framtidens lösningar och de traditionella processer som fortfarande är i bruk.

Inom programmet Din Nya Arbetsdag på Karolinska (DNA@K) arbetar man enligt devisen ”den enda konstanten är förändring”, och har ett holistiskt förhållningssätt när de tillsammans med professionen jobbar för en adminmiljö som kan möta verksamhetens behov idag och imorgon. Genom att arbeta både adaptivt, inlyssnande och flexibelt, och även med en fot i data och analys, kan vi anpassa oss till förändringar och skapa värde för våra medarbetare där effektivitet och välbefinnande möts. Under Rethink Office kommer Martina att dela med sig av praktiska exempel på hur Karolinska arbetar för att balansera välbefinnande för medarbetarna och effektivitet för organisationen, drivet av både data och empati.

Frågor att ställa sig under ett pågående projekt

Lillemor Harnell

Två nya hus byggs i Göteborg och Skövde, där ca 1900 personer får nya arbetsplatser. Västra Götalandsregionen har som mål att bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare. Ett steg mot detta är att samla administration och ledning i verksamheten som idag är utspridda på olika adresser och med väldigt olika innehåll.

Lillemor Harnell är projektledare och har lång erfarenhet av att leda förändringsprocesser och projekt i komplexa organisationer. Hon drivs av att utveckla och jobba över gränserna där olika kompetenser möts för att skapa nya möjligheter. Att samarbeta över gränser, både inom och emellan olika verksamheter leder till nya tankar och ställer krav på nya arbetssätt. Under Rethink Office kommer Lillemor att dela med sig av om hennes lärdomar från det pågående projektet. Hur vet vi att vi är på rätt väg? Hur planerar vi uppföljning och utvärdering? Hur lär vi oss av andra organisationer och deras projekt?

Här för att stanna – framgångsfaktorer för att få arbetssättet att leva vidare!

Tullan Swahn-Widung

Tullan Swahn Widung arbetar på Folksam med att stödja chefer i att fortsätta driva och leda förändring till aktivitetsbaserat arbetssätt. Tullan har tidigare ansvarat för arbetssätt inom ICA Gruppen och varit en del i Swedbanks resa mot ett nytt arbetssätt. Tullan har också stöttat ett stort antal chefer och medarbetare inom flera stora svenska företag som konsult inom hållbar effektivitet och självledarskap.

Folksam har nu jobbat aktivitetsbaserat i ett par år och arbetssättet är här för att stanna hos Folksam. Folksam strävar efter ett hållbart och väl fungerande samspel mellan människa, miljö och teknik – allt för att skapa nöjda kunder, en attraktiv arbetsplats och engagerade medarbetare. Under föreläsningen kommer Tullan att dela med sig av sina lärdomar av vilka framgångsfaktorerna är för att få arbetssättet att leva vidare och fortsätta utvecklas efter projektinförande.

Hur stödjer du en önskad förflyttning av beteenden på arbetsplatsen?

Malin Bergvall

Malin Bergvall arbetar som HR specialist och projektledare på Skellefteå Kommun. Malin har haft en nyckelroll i projektet där ca 150 tjänstemän på Skellefteå Kommuns supportförvaltning övergått till ett nytt kontor och arbetssätt.

Under Rethink Office kommer Malin att dela med sig av från utmaningar som uppstår när du vill införa nya beteenden på en arbetsplats. Malin kommer att ge konkreta exempel från framgångsrika arbetssätt från projektet, om hur Skellefteå kommun har jobbat med målbild och stöd för att flytta beteenden på arbetsplatsen till en ny ABW-miljö.

ABW i siffror: vad är medarbetarnas upplevelser av arbetssättet?

Peggie Rothe

Peggie Rothe är forskaren som numera arbetar som utvecklingsdirektör på Leesman. Leesman som genom en standardiserad medarbetarenkät hjälper organisationer mäta hur väl deras arbetsplats fungerar. Leesmans senaste studie innehöll data från över 250.000 respondenter runt om i världen. Nu har Peggie sammanställt siffror från ABW-kontoren. Fram till slutet av 2016 hade Leesman identifierat ca 11,500 respondenter som gått över till ABW och under 2017 har det kommit till ännu mer undersökningar. Många debatter har förts kring ABW genom åren, är det bra eller dåligt? Vilka är fördelarna och nackdelarna?

Under Rethink Office så kommer Peggie att presentera resultat och insikter från Leesmans enkäter gjorda på arbetsplatser som gått över till ABW.

Vikten av bra ljus på arbetsplatsen

Jessica Wahlberg

Vi tillbringar 90 % av vår vakna tid inomhus, framförallt under veckodagarna då vi arbetar. Det naturliga ljuset skiljer sig oftast avsevärt jämfört med belysningen inomhus, vilket kan påverka vår hälsa och effektivitet negativt. Att människan påverkas av solljuset har vi vetat ända sedan Carl Von Linnés tid, men med ny teknologi och satsning på forskning har man kommit fram till viktiga slutsatser gällande vår hälsa kopplat till ljus. Jessica kommer att dela med sig av de senaste forskningsrönen inom området och även ta upp vilken roll belysningen har i framtidens kontor.

Dagens moderator

Mareike Bönninger

Mareike Bönninger är managementkonsult på EY Advisory Services där hon leder EYs svenska team med fokus på framtidens arbetssätt och activity based working (ABW). Hon har erfarenhet från ABW- och större transformationsprojekt samt projekt inom Facility Management.

Mareike brinner för framtidens arbetssätt och arbetsplats: Vilka förväntningar har våra framtida medarbetare och vilka krav ställer de på framtida ledare och organisationer? Hur kan vi ge medarbetarna de bästa förutsättningar för att arbeta effektivt, utvecklas och må bra? Tänk vilken skillnad vi kan göra i människors liv om vi kan skapa en arbetsplats där den fysiska och digitala miljön samverkar med en kultur och arbetssätt som verkligen stödjer medarbetarna i det dagliga arbetet!

Praktikexempel på utmaningar efter förändring av arbetsplatsen

Maria Zälle

Maria Zälle är kontorsansvarig på Anticimex huvudkontor i Stockholm. Maria berättar om Anticimex förändringsresa från egna rum med hyllmeter av pärmar till ett digitalt och aktivitetsbaserat kontorslandskap. Hon visar konkreta exempel på de utmaningar som medarbetarna ställdes inför och fick vägledning i att hantera, samt hur Anticimex har fortsatt arbetet med att upprätthålla och utveckla sitt kontor ett år efter flytten.

ABW och Medarbetarupplevelsen

Under en heldags workshop går EY:s erfarna team inom framtidens arbetssätt och ABW igenom hur du implementerar ABW som arbetssätt, men också hur du tar steget vidare in i förvaltning och utveckling av arbetssättet. Vi kommer att använda oss av tjänstedesign för att få en helhetsbild om hur du tar arbetssätten vidare och uppnår resultat. En heldag med praktisk tillämpning och konkreta verktyg som ger dig nycklarna för att lyckas på din arbetsplats.

För dig som:

Är beslutsfattare inom HR, FM, Projekt- eller Förändringsledare.

Key take-aways från Workshopen:

Du kommer att få diskutera dina utmaningar och dela erfarenheter med workshopledare och deltagare. Du kommer att få verktyg och konkreta tips för att hantera följande frågeställningar:
– Hur ska du sätta upp projektdirektivet för ditt projekt?
– Hur skapar du rätt förutsättningar för ABW som arbetssätt?
– Hur utgår du från organisationens och medarbetarnas behov?
– Hur kan du använda tjänstedesign i att skapa ett holistiskt arbetssätt?
– Change Management: Vad krävs för att få med medarbetarna i en förändring?
– Vilket ledarskap behövs för att motivera och skapa önskade beteenden och förhållningssätt?
– Vad behövs för att få en bestående förändring? Hur ska du göra för att långsiktigt ta processen vidare? Vad blir nästa steg?

Om Workshopledarna:

Mareike Bönninger har flera års erfarenhet inom aktivitetsbaserat arbetssätt, arbetsplatslösningar, förändringsledning och employee experience med speciellt fokus på aktivitetsbaserade arbetsplatser och Facility Management. Anna Lindstedt har även hon flera års erfarenhet inom projekt- och förändringsledning med fokus på aktivitetsbaserade arbetsplatser och Facility Management. Erik Brantås är specialist inom förändringsledning med tunga erfarenheter inom Knowledge Management, digitala arbetsplatser, digital samverkan samt lärande och organisationsdesign. De ingår alla i EYs ABW-expertteam. I Norden är EY en ledande aktör inom rådgivning kopplat till Real Estate, Facility Management och Workplace Development. Med erfarenhet av dessa områden från projekt i över 100 städer har EY en välbeprövad process som hjälper företag att accelerera genomförandet och säkerställa utfallet i transformationsprojekt. EY bidrar till att utveckla branschen genom att kontinuerligt ta fram de senaste trenderna och studierna samt genom att driva det största benchmarkingprogrammet inom workplace solutions.

Office 365 med fokus på Sharepoint

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Hur skapar du tillsammans med din organisation aktiva slutanvändare i Sharepoint? Oftast är arbetet efter implementering av Office 365 den största utmaningen. Vad är viktigt? Vad ska prioriteras? Vad behöver dina medarbetare veta och hur ska de arbeta med Sharepoint?

Denna endagarutbildning är till för dig, dina medarbetare och chefer som behöver få en överblick kring vad som är nödvändigt, hur arbetar man effektivt i de nya systemen och varför? Vi har samlat feedback från användare och satt ihop en agenda baserat på efterfråga och de största utmaningarna efter implementering av Office 365. Detta för att öka antalet aktiva användare i Sharepoint och för att på sikt bidra till nöjdare och produktivare medarbetare.

ABW och Medarbetarupplevelsen

Under en heldags workshop går EY:s erfarna team inom framtidens arbetssätt och ABW igenom hur du implementerar ABW som arbetssätt, men också hur du tar steget vidare in i förvaltning och utveckling av arbetssättet. Vi kommer att använda oss av tjänstedesign för att få en helhetsbild om hur du tar arbetssätten vidare och uppnår resultat. En heldag med praktisk tillämpning och konkreta verktyg som ger dig nycklarna för att lyckas på din arbetsplats.

För dig som:
Är beslutsfattare inom HR, FM, Projekt- eller Förändringsledare.

Key take-aways från Workshopen:
Du kommer att få diskutera dina utmaningar och dela erfarenheter med workshopledare och deltagare. Du kommer att få verktyg och konkreta tips för att hantera följande frågeställningar:
– Hur ska du sätta upp projektdirektivet för ditt projekt?
– Hur skapar du rätt förutsättningar för ABW som arbetssätt?
– Hur utgår du från organisationens och medarbetarnas behov?
– Hur kan du använda tjänstedesign i att skapa ett holistiskt arbetssätt?
– Change Management: Vad krävs för att få med medarbetarna i en förändring?
– Vilket ledarskap behövs för att motivera och skapa önskade beteenden och förhållningssätt?
– Vad behövs för att få en bestående förändring? Hur ska du göra för att långsiktigt ta processen vidare? Vad blir nästa steg?

Om Workshopledarna:

Mareike Bönninger har flera års erfarenhet inom aktivitetsbaserat arbetssätt, arbetsplatslösningar, förändringsledning och employee experience med speciellt fokus på aktivitetsbaserade arbetsplatser och Facility Management. Anna Lindstedt har även hon flera års erfarenhet inom projekt- och förändringsledning med fokus på aktivitetsbaserade arbetsplatser och Facility Management. Erik Brantås är specialist inom förändringsledning med tunga erfarenheter inom Knowledge Management, digitala arbetsplatser, digital samverkan samt lärande och organisationsdesign. De ingår alla i EYs ABW-expertteam. I Norden är EY en ledande aktör inom rådgivning kopplat till Real Estate, Facility Management och Workplace Development. Med erfarenhet av dessa områden från projekt i över 100 städer har EY en välbeprövad process som hjälper företag att accelerera genomförandet och säkerställa utfallet i transformationsprojekt. EY bidrar till att utveckla branschen genom att kontinuerligt ta fram de senaste trenderna och studierna samt genom att driva det största benchmarkingprogrammet inom workplace solutions.

Office 365 med fokus på Sharepoint

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Hur skapar du tillsammans med din organisation aktiva slutanvändare i Sharepoint? Oftast är arbetet efter implementering av Office 365 den största utmaningen. Vad är viktigt? Vad ska prioriteras? Vad behöver dina medarbetare veta och hur ska de arbeta med Sharepoint?

Denna endagarutbildning är till för dig, dina medarbetare och chefer som behöver få en överblick kring vad som är nödvändigt, hur arbetar man effektivt i de nya systemen och varför? Vi har samlat feedback från användare och satt ihop en agenda baserat på efterfråga och de största utmaningarna efter implementering av Office 365. Detta för att öka antalet aktiva användare i Sharepoint och för att på sikt bidra till nöjdare och produktivare medarbetare.

Google Analytics Offentlig Sektor

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande, för dig som arbetar inom offentlig sektor.

Mer info kommer inom kort

Dokumenthantering och GDPR

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

ey

EY (tidigare Ernst & Young) är ett global företag med 250 000 anställda och verksamhet i över 150 länder. I Norden är vi en ledande aktör inom rådgivning kopplat till Real Estate, Facility Management och Workplace Development. Med erfarenhet av dessa områden från projekt i över 100 städer har EY en välbeprövad process som hjälper företag att accelerera genomförandet och säkerställa utfallet i transformationsprojekt både vad gäller projekt- och förändringsledning, arbetsplatslösning, digitala lösningar och arbetssätt. EY bidrar till att utveckla branschen genom att kontinuerligt ta fram de senaste trenderna och studierna samt genom att driva det största benchmarkingprogrammet inom workplace solutions.

LUCTRA_Logo

Luctra’s goal is to provide every user with the best possible light anywhere at any time. Light which not only illuminates, but promotes alertness, higher activity levels and restful sleep for its users. We are all unique so Luctra gives each user the ability to adjust their lighting exposure according to their own personal needs.

sonymobile