logotyp_rto

Med fokus på
den moderna
arbetsplatsen

STOCKHOLM

Konferens – 22 nov
Workshops – 23 nov

logotyp_rto

Med fokus på
den moderna arbetsplatsen

STOCKHOLM

Konferens – 22 november
Workshops – 23 november

STOCKHOLM 22-23 NOV

Analys – Insikt – Agera

Sveriges oberoende forum för kunskapsdelning inom webbanalys

Information

Rethink Office finns för dig som arbetar med att utveckla arbetsplatsen. Du har förstått att arbetet inte är en plats du går till, utan något du gör. Du har insett vikten av att anpassa arbetsplatsen efter verksamheten.

Konferens

Var med och utveckla framtidens arbetsplats under en heldag där du får höra det senaste inom kontor, digitala lösningar, arbetsmiljö och ledarskap. Tillsammans med dig utmanas den traditionella synen på arbetsplatsen.

Workshops

Vill du fördjupa dig ytterligare inom områden som remote leadership, verksamhetsanpassade arbetssätt, behovsanalys och digitala arbetsplats? Lägg då till en av våra uppskattade workshops dagen efter konferensen.

Konferens
Utbildningar
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET
SMARTA FÖRETAG SKICKAR SINA SKARPASTE PERSONER PÅ OMRÅDET

Talare Stockholm


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

AnnaStrom_Microsoft
microsoft

Anna Ström

Att mäta en digital arbetsplats,
trender och digitalt ledarskap.

LarsSvanerud_Lantmateriet
lantmateriet

Lars Svanerud

Från lokalstrategi till
verkstad och ett faktiskt kontor

SofiaEkerlund_Skanska
Skanska

Sofia Ekerlund

Så skapar vi kontor
för välbefinnande!

ViktorWallstrom
tele2

Viktor Wallström

Embracing a digital first mindset
– The Tele2 perspective

Mille Beckman Telia
TELIA_P_RGB

Mille Beckman 

Digitala stöd i den fysiska arbetsplatsen

sara_sweco
sweco_logo

Sara Hernäng

Framtidens
Arbetsplats

peggie-leesman
Leesman_logo

Peggie Rothe

Leesman –
En studie om den moderna arbetsplatsen

CarlJohanEngberg_Diwo
diwo

Carl-Johan Engberg

Bring Your
Own Workplace

ey-victor
ey_slogan

Victor Mannerholm Hammar

Dagens
Moderator

Talare hösten 2017


Vi är stolta över att presentera våra fantastiska talare

Workshops hösten 2017

ws_forandringsledning

Strategier, utmaningar och möjligheter
kopplat till den fysiska arbetsplatsen

WS_digitalarbetsplats

Så förkortar du tiden från strategiskt
beslut till uppnådd effekt

WS_Basic

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

WS_gdpr

GDPR och
kundintegritet
rto_forandringsledningFörändringsledning på arbetsplatsen

WS_digitalarbetsplats

Så förkortar du tiden från strategiskt
beslut till uppnådd effekt

WS_off

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande (offentlig sektor)

WS_anvandarvanlighet

Så skapar du struktur och processer kring informationshantering

Konferens
22 nov, Stockholm

Ta del av framtiden inom modern arbetsplats.
Ladda för en heldag med inspiration, diskussion och praktikfall från ledande organisationer.

Workshops
23 nov, Stockholm

Utbildningar för riktig förändring!
Ta del av experters tips och konkreta verktyg samt träffa andra
deltagare som står inför liknande utmaningar.

Konferens
22 nov, Stockholm

Ta del av framtiden inom modern arbetsplats.
Ladda för en heldag med inspiration, diskussion och praktikfall från ledande organisationer.

Workshops
23 nov, Stockholm

Utbildningar för riktig förändring!
Ta del av experters tips och konkreta verktyg
samt träffa andra deltagare som står
inför liknande utmaningar.
ENGAGEMANG OCH NYA ARBETSSÄTT
BREDDA DITT NÄTVERK
VI HAR GJORT DETTA SEX GÅNGER
ETT OBEROENDE KUNSKAPSFORUM

På Rethink Office fokuserar vi på talare med verkliga praktikfall som engagerar och inspirerar.

Knyt nya kontakter och värna om befintliga, bland talare, deltagare och relevanta partners.

Och vi kommer inte sluta. Tack till alla inspirerande och engagerade personer som kommer tillbaka år efter år.

Vi anser att kunskapsdelning är vägen till framgång. Därför vill vi skapa världens bästa kunskapsforum. Inget annat.

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Tack till våra partners


Vi älskar dessa varumärken, det kommer du också att göra. Vill du också bli partner? Kontakta tobias.ogren@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Early Bird - Gå tre för två med koden: 3for2rto

BOKA

Boka


Vi är glada att du vill delta på Rethink Office-konferensen! Glöm inte att du kan välja mellan många olika alternativ, konferens, utbildningar och kombinera dessa. Är ni många som ska gå så hör av er till kontakt@rethinkoffice.se för paketpris.

Priser

Konferens
Early Bird pris: 7 200 kr exkl. moms (tom 31 Oktober)
Ordinarie pris: 7 800 kr exkl. moms

Workshops
Workshops: 3 500 kr exkl. moms
(Halvdag)

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med personuppgiftslagens föreskrifter (PuL). Du kan läsa om personuppgiftslagen här

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

dws-white

Är du intresserad av den digitala arbetsplatsen?

Läs mer om Digital Workplace Summit

Blogg


Besök vår blogg för mer information och inspiration kring arbetsplatsen. Nedan ser du ett urval av tidigare bloggar.

Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var du ska befinna dig genom ikonerna bredvid.
  • Konferens

    Konferensen håller till på Hotel Rival
    Adress: Mariatorget 3, 118 91 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Mariatorget
    För vägbeskrivning klicka här

  • Utbildningar

    Utbildningar håller på Summit, Hötorget
    Adress:  Sveavägen 9, 111 57 Stockholm
    Närmsta tunnelbanestation: Hötorget
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte över att kontakta oss
om du har några frågor.

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.se

Kontakt


Vid frågor kontakta gärna:

Tobias Ögren
Telefon: +46702009716
Mail: tobias.ogren@summitandfriends.see

Om Rethink Office

På Rethink Office vill vi därför att du ska lära dig från ledande bolag, verkliga case, kreativa lösningar, diskussioner, utmaningar och möjligheter kopplat till arbetslivet och arbetsplatsen.

Synen på arbetsplatsen har förändrats genom åren. Idag värderas personifiering, flexibilitet och digitala lösningar högt på moderna arbetsplatser. Företag strävar efter att driva beteenden som bidrar till ökad innovation, produktivitet, effektivitet och en gynnsam kultur. För att lyckas med detta måste det finnas ett samspel mellan den fysiska platsen, de digitala lösningarna och människorna på plats. Allt från digitala verktyg för att boka mötesrum och att hitta dina kollegor till att verksamhetsanpassa lokalerna och att utbilda digitala ledare spelar in när det är dags att forma morgondagens arbetsplats.

DSC_0056

Om Konferensen

Som deltagare får du under konferensen ta del av ett varierat seminarieprogram. Talarna delar med sig av sina bästa do’s and don’ts för att du ska kunna ta tillvara på deras erfarenheter – och undvika att upprepa deras misstag. Teman som lyfts under dagen är bland annat digitalt ledarskap, förändringsledning, verksamhetsanpassade kontor, ABW, moderna arbetsplatser, hälsosamma miljöer och trendspaningar kring arbetsplatsen.


Här nedan hittar du alla konferensen spännande och begåvade talare. Konferensen hålls den 22 november på Hotel Rival, Stockholm parallellt med Digital Workplace Summit.

DSC_0056

Om våra workshops

Samtliga utbildningar leds av experter inom respektive område som ser till att du får ut det allra mesta av dagen.

Längre ner på sidan kan du läsa mer om våra olika utbildningar. Där går vi in närmare på dagens innehåll, vilka ev. förkunskaper som behövs och vad du kan förvänta dig att få ut av dagen. Där står även om workshopen är en hel- eller halvdag, datum, plats och tid. Om workshopen är en halvdag kan du med fördel boka in en på förmiddagen och en på eftermiddagen. I bokningen visas det tydligt vilka workshops du kan boka samtidigt.

 
DSC_0056

Om Konferensen

Ladda för en heldag med inspiration, diskussion och praktikfall från ledande organisationer. Under dagen ser du talare från bl.a. Microsoft, Skanska, Diwo och Lantmäteriet.

Konferensen hålls den 22 november på Hotel Rival i Stockholm.

Om våra workshops

Vill du skapa en ännu djupare förståelse kring den moderna arbetsplatsen och verksamhetsanpassade arbetsplatser? I så fall kan en av workshopsen dagen efter konferensen vara något för dig.

Ta del av experters tips och konkreta verktyg samt träffa andra deltagare som står inför liknande utmaningar.
Läs mer om våra utbildningar längre ner eller klicka på Utbildning i menyn.

 

Att mäta en digital arbetsplats,Simon_Beyer
trender och digitalt ledarskap.

Anna Ström

Vilka trender och vad för typ av framtidstänk har Microsoft kring den digitala arbetsplatsen? Anna kommer även berätta kring vikten av mätbarhet inom den digitala arbetsplatsen, hur du kan göra detta samt hur du tar till vara på datan. Till sist kommer Anna även tala om hur din organisation kan jobba med det digitala ledarskapet kring den digitala arbetsplatsen, varför det är så viktigt samt ge konkreta tips och verktyg.

Microsoft har jobbat enligt det som kallas Det Nya Arbetslivet i många år nu, och har en hel del lärdomar från den förändringsprocess man går igenom för att anpassa sig till en modernt arbetssätt. Det handlar om att få ihop de tre grundstenarna – tekniken, platsen och människan. Anna Ström, som jobbat på Microsoft i 9 år, berättar om Det nya arbetslivet ur ett digitalt perspektiv för att möte dagens behov och krav. Dessutom arbetar Microsoft med väldigt många bolag kopplat till den digitala arbetsplatsen vilket gör att erfarenheter, feedback och kunskap ständigt samlas in.

Från lokalstrategi till
verkstad och ett faktiskt kontorLars_Svanerud

Lars Svanerud

Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. De arbetar också med att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Lars Svanerud arbetar som lokalstrateg på Lantmäteriet och kommer på Rethink Office dela med sig från myndighetens resa inom arbetsplats och arbetssätt.

Att ändra kontor och arbetssätt är ett omfattande arbete där man behöver omtolka strategier till en plan av aktiviteter som leder fram till ett fysiskt kontor och ett arbetssätt. Lars kommer bland annat att dela med sig av Lantmäteriets erfarenhet av:
– Strategisk plan till färdigt resultat
– Processen för förändring
– Vilka beslut som behövs
– Vilka beslut som togs under vägen
– Erfarenheter från förändringsresan

Så skapar vi kontor för välbefinnande!
Sofia_Ekerlund

Sofia Ekerlund

Sofia Ekerlund arbetar som Sales Manager på Skanska Öresund och brinner för den moderna arbetsplatsen. Men fokus på hälsa och välmående startade Skanska ett pilotprojekt som gick ut på att få mer hälsosamma medarbetare. Efter en väldigt uppskattad presentation i Malmö kommer nu Sofia och delar med sig av sina erfarenheter även på Rethink Office Stockholm.

Skanska arbetar aktivt med hälsa, både för deras kunder och för deras medarbetare. Vi spenderar ungefär 90 % av vår tid inomhus. Byggnaders utformning har därför en stor påverkan på hur vi människor mår. Kan utformningen av kontoret ge bättre hälsa och öka känslan av välbefinnande? Och hur gör man detta i praktiken?

Skapa en dashboard ochVictor_Wallstrom
visualisera datan för hela organisationen

Victor Wallström

Tele2 har gjort och gör en omfattande förändringsresa kring nya arbetsätt kopplat till en modern arbetsplats. Tele2 har implementerat Aktivitetsbaserat arbetsätt och kontor och har dessutom under samma tidsperiod lanserat en ny digital arbetsplats. En omfattande och spännande resa som ställt höga krav på alla medarebetare. Vad har de största utmaningarna varit? Vilka är de viktigaste erfarenheterna och hur har Tele2 lyckats bygga en digital arbetsplats med hög aktivitet och produktivitet hos sina medarbetare? Vilka är de 5 största tipsen vid denna typ av förändringsresa?

Digitala stöd i den fysiska arbetsplatsen
Mille Beckman Telia

Mille Beckman

Telia vann i våras utmärkelsen Digital Workplace Awards i kategorin Digitala stöd i den fysiska arbetsplatsen. På Rethink Office kommer Mille Beckman att dela med sig av Telias arbete med digitalisering av den fysiska arbetsplatsen.

Motiveringen till vinsten av utmärkelsen löd:
Telia har verkligen förstått och anammat ett modernt mind-set kring mobile first. För att kunna skapa en lyckad kundresa så krävs en väl fungerande digital arbetsplats internt. Utifrån förstudie och effektkartläggning så har denna organisation tagit fram en ny strategi där de har tagit alla olika typer av medarbetare och dess behov i beaktning vid utformningen av organisationens nya digitala verktyg. För att skapa ETT bolag behöver alla medarbetare kommunicera, ta del av arbetsnära digitala verktyg och relevant information oavsett tid, rum eller device.

Framtidens Arbetsplats

Sara_Hernang

Sara Hernäng

Flera makrotrender i samhället, exempelvis digitaliseringen, påverkar hur, var och när vi arbetar. Det leder till stora förändringar i hur vi ser på både arbetet och på arbetsplatsen. Det har också fått många att ifrågasätta kontorets roll och dess varande eller icke-varande. Parallellt med detta är även flera nya generationer på väg ut i arbetslivet och en stor fråga är: Vilken typ av arbete och vilken typ av arbetsplats behöver vi skapa idag för att rusta upp för framtiden?
På Rethink Office delar Sara Hernäng från Sweco med sig av sina erfarenheter kring kontor, arbetssätt och verksamhetsanpassade lokaler. Hon bjuder på slutsatser från tidigare projekt och delar även med sig av sina tankar om framtidens arbetsplats. Hur ska vi kunna översätta verksamhetens behov till lokalerna på bästa sätt och hur ska detta gå till?

Leesman – peggie_leesman
En studie om den moderna arbetsplatsen

Peggie Rothe

Peggie Rothe arbetar som utvecklingsdirektör på Leesman, som genom en standardiserad medarbetarenkät hjälper organisationer mäta hur väl deras arbetsplats fungerar. Företaget publicerar snart en ny studie med data från över 250.000 respondenter runt om i världen och i denna presentation kommer Peggie att presentera insikter ur denna studie. Bland annat så kommer Peggie diskutera:
• Vad det är som skiljer de medarbetare som upplever att deras arbetsmiljö möjliggör produktivt arbete från de som inte upplever motsvarande?
• 145 kontor efter avslutat projekt – vad visar datan? leder förnyelse alltid till goda resultat?
• Vad är det som är mest utmanande att få till på en arbetsplats?
• Öppna kontor – är de verkligen ”djävulens påhitt”?

Bring Your Own Workplace
Carl-Johan_Engberg

Carl-Johan Engberg

Arbetsplatsen är inte en fysisk plats, det är något vi gör. Den digitala arbetsplatsens evolution går hand i hand med transformationen av den fysiska arbetsplatsen. I det nya arbetslivet spenderar vi allt mindre tid vid våra skrivbord vilket ställer krav på en digital arbetsplats som främjar produktivitet oavsett tid och rum. Diwo hjälper organisationer att uppnå mätbar affärsnytta vid förändringsarbete inom den digitala arbetsplatsen och Carl-Johan är en av grundarna. Hör honom berätta om resan mot att harmonisera den digitala och den fysiska arbetsplatsen.

Dagens moderator

Lina_Persson

Victor Mannerholm Hammar

Victor Mannerholm Hammar är Director inom EY Advisory Services och ordförande i International Facility Management Association (IFMA) Sverige. Victor har som management konsult på EY varit en aktiv och banbrytande rådgivare inom facility management och workplace solutions de senaste 10 åren. Victor har arbetat med flera stora transformations-, FM och arbetsplatsutvecklingsprojekten i både Förenade Arabemiraten, UK, Indien och norden. Projekten har både inkluderat nya tekniklösningar, nya arbetssätt, aktivitetsbaserade arbetsplatser och nya affärsmodeller såsom Vested.

EY (tidigare Ernst & Young) är ett global företag med 250 000 anställda och verksamhet i över 150 länder. I Norden är vi en ledande aktör inom rådgivning kopplat till Real Estate, Facility Management och Workplace Development. Med erfarenhet av dessa områden från projekt i över 100 städer har EY en välbeprövad process som hjälper företag att accelerera genomförandet och säkerställa utfallet i transformationsprojekt både vad gäller projekt- och förändringsledning, arbetsplatslösning, digitala lösningar och arbetssätt. EY tar bidrar till att utveckla branschen genom att kontinuerligt ta fram de senaste trenderna och studierna samt genom att driva det största benchmarkingprogrammet inom workplace solutions.

Att mäta en digital arbetsplats, trender och digitalt ledarskap.

Anna Ström

Vilka trender och vad för typ av framtidstänk har Microsoft kring den digitala arbetsplatsen? Anna kommer även berätta kring vikten av mätbarhet inom den digitala arbetsplatsen, hur du kan göra detta samt hur du tar till vara på datan. Till sist kommer Anna även tala om hur din organisation kan jobba med det digitala ledarskapet kring den digitala arbetsplatsen, varför det är så viktigt samt ge konkreta tips och verktyg.

Microsoft har jobbat enligt det som kallas Det Nya Arbetslivet i många år nu, och har en hel del lärdomar från den förändringsprocess man går igenom för att anpassa sig till en modernt arbetssätt. Det handlar om att få ihop de tre grundstenarna – tekniken, platsen och människan. Anna Ström, som jobbat på Microsoft i 9 år, berättar om Det nya arbetslivet ur ett digitalt perspektiv för att möte dagens behov och krav. Dessutom arbetar Microsoft med väldigt många bolag kopplat till den digitala arbetsplatsen vilket gör att erfarenheter, feedback och kunskap ständigt samlas in.

Från lokalstrategi till verkstad och ett faktiskt kontor

Lars Svanerud

Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Lars Svanerud arbetar som lokalstrateg på Lantmäteriet och kommer på Rethink Office dela med sig från myndighetens resa inom arbetsplats och arbetssätt.

Att ändra kontor och arbetssätt är ett omfattande arbete där man behöver omtolka strategier till en plan av aktiviteter som leder fram till ett fysiskt kontor och ett arbetssätt. Lars kommer bland annat att dela med sig av Lantmäteriets erfarenhet av:
– Strategisk plan till färdigt resultat
– Processen för förändring
– Vilka beslut som behövs
– Vilka beslut som togs under vägen
– Erfarenheter från förändringsresan

Så skapar vi kontor för välbefinnande!

Sofia Ekerlund

Sofia Ekerlund arbetar som Sales Manager på Skanska Öresund och brinner för den moderna arbetsplatsen. Men fokus på hälsa och välmående startade Skanska ett pilotprojekt som gick ut på att få mer hälsosamma medarbetare. Efter en väldigt uppskattad presentation i Malmö kommer nu Sofia och delar med sig av sina erfarenheter även på Rethink Office Stockholm.

Skanska arbetar aktivt med hälsa, både för deras kunder och för deras medarbetare. Vi spenderar ungefär 90 % av vår tid inomhus. Byggnaders utformning har därför en stor påverkan på hur vi människor mår. Kan utformningen av kontoret ge bättre hälsa och öka känslan av välbefinnande? Och hur gör man detta i praktiken?

Framtidens arbetsplats

Sara Hernäng

Flera makrotrender i samhället, exempelvis digitaliseringen, påverkar hur, var och när vi arbetar. Det leder till stora förändringar i hur vi ser på både arbetet och på arbetsplatsen. Det har också fått många att ifrågasätta kontorets roll och dess varande eller icke-varande. Parallellt med detta är även flera nya generationer på väg ut i arbetslivet och en stor fråga är: Vilken typ av arbete och vilken typ av arbetsplats behöver vi skapa idag för att rusta upp för framtiden?
På Rethink Office delar Sara Hernäng från Sweco med sig av sina erfarenheter kring kontor, arbetssätt och verksamhetsanpassade lokaler. Hon bjuder på slutsatser från tidigare projekt och delar även med sig av sina tankar om framtidens arbetsplats. Hur ska vi kunna översätta verksamhetens behov till lokalerna på bästa sätt och hur ska detta gå till?

Bring Your Own Workplace

Carl-Johan Engberg

Arbetsplatsen är inte en fysisk plats, det är något vi gör. Den digitala arbetsplatsens evolution går hand i hand med transformationen av den fysiska arbetsplatsen. I det nya arbetslivet spenderar vi allt mindre tid vid våra skrivbord vilket ställer krav på en digital arbetsplats som främjar produktivitet oavsett tid och rum. Diwo hjälper organisationer att uppnå mätbar affärsnytta vid förändringsarbete inom den digitala arbetsplatsen och Carl-Johan är en av grundarna. Hör honom berätta om resan mot att harmonisera den digitala och den fysiska arbetsplatsen.

Embracing a digital first mindset
– The Tele2 perspective

Viktor Wallström

Tele2 har gjort och gör en omfattande förändringsresa kring nya arbetsätt kopplat till en modern arbetsplats. Tele2 har implementerat aktivitetsbaserat arbetsätt och kontor och har dessutom under samma tidsperiod lanserat en ny digital arbetsplats. En omfattande och spännande resa som ställt höga krav på alla medarebetare. Vad har de största utmaningarna varit? Vilka är de viktigaste erfarenheterna och hur har Tele2 lyckats bygga en digital arbetsplats med hög aktivitet och produktivitet hos sina medarbetare? Vilka är de 5 största tipsen vid denna typ av förändringsresa?

Dagens Moderator

Victor Mannerholm Hammar

Victor Mannerholm Hammar är Director inom EY Advisory Services och ordförande i International Facility Management Association (IFMA) Sverige. Victor har som management konsult på EY varit en aktiv och banbrytande rådgivare inom facility management och workplace solutions de senaste 10 åren. Victor har arbetat med flera stora transformations-, FM och arbetsplatsutvecklingsprojekten i både Förenade Arabemiraten, UK, Indien och norden. Projekten har både inkluderat nya tekniklösningar, nya arbetssätt, aktivitetsbaserade arbetsplatser och nya affärsmodeller såsom Vested.

EY (tidigare Ernst & Young) är ett global företag med 250 000 anställda och verksamhet i över 150 länder. I Norden är vi en ledande aktör inom rådgivning kopplat till Real Estate, Facility Management och Workplace Development. Med erfarenhet av dessa områden från projekt i över 100 städer har EY en välbeprövad process som hjälper företag att accelerera genomförandet och säkerställa utfallet i transformationsprojekt både vad gäller projekt- och förändringsledning, arbetsplatslösning, digitala lösningar och arbetssätt. EY tar bidrar till att utveckla branschen genom att kontinuerligt ta fram de senaste trenderna och studierna samt genom att driva det största benchmarkingprogrammet inom workplace solutions.

Leesman
En studie kring den moderna arbetsplatsen

Peggie Rothe

Peggie Rothe arbetar som utvecklingsdirektör på Leesman, som genom en standardiserad medarbetarenkät hjälper organisationer mäta hur väl deras arbetsplats fungerar. Företaget publicerar snart en ny studie med data från över 250.000 respondenter runt om i världen och i denna presentation kommer Peggie att presentera insikter ur denna studie. Bland annat så kommer Peggie diskutera:
• Vad det är som skiljer de medarbetare som upplever att deras arbetsmiljö möjliggör produktivt arbete från de som inte upplever motsvarande?
• 145 kontor efter avslutat projekt – vad visar datan? leder förnyelse alltid till goda resultat?
• Vad är det som är mest utmanande att få till på en arbetsplats?
• Öppna kontor – är de verkligen ”djävulens påhitt”?

Digitala stöd i den fysiska arbetsplatsen

Mille Beckman

Telia vann i våras utmärkelsen Digital Workplace Awards i kategorin Digitala stöd i den fysiska arbetsplatsen. På Rethink Office kommer Mille Beckman att dela med sig av Telias arbete med digitalisering av den fysiska arbetsplatsen.


Motiveringen till vinsten av utmärkelsen löd:
Telia har verkligen förstått och anammat ett modernt mind-set kring mobile first. För att kunna skapa en lyckad kundresa så krävs en väl fungerande digital arbetsplats internt. Utifrån förstudie och effektkartläggning så har denna organisation tagit fram en ny strategi där de har tagit alla olika typer av medarbetare och dess behov i beaktning vid utformningen av organisationens nya digitala verktyg. För att skapa ETT bolag behöver alla medarbetare kommunicera, ta del av arbetsnära digitala verktyg och relevant information oavsett tid, rum eller device.

Leesman
En studie kring den moderna arbetsplatsen

Peggie Rothe

Peggie Rothe arbetar som utvecklingsdirektör på Leesman, som genom en standardiserad medarbetarenkät hjälper organisationer mäta hur väl deras arbetsplats fungerar. Företaget publicerar snart en ny studie med data från över 250.000 respondenter runt om i världen och i denna presentation kommer Peggie att presentera insikter ur denna studie. Bland annat så kommer Peggie diskutera:
• Vad det är som skiljer de medarbetare som upplever att deras arbetsmiljö möjliggör produktivt arbete från de som inte upplever motsvarande?
• 145 kontor efter avslutat projekt – vad visar datan? leder förnyelse alltid till goda resultat?
• Vad är det som är mest utmanande att få till på en arbetsplats?
• Öppna kontor – är de verkligen ”djävulens påhitt”?

Förändringsledning på arbetsplatsen

Strategier, utmaningar och möjligheter kopplat till den fysiska arbetsplatsen

För vem?
För dig som går i tankarna kring förändring av arbetsplatsen och vill få mer kunskap kring beslutsfattandet om att ta steget vidare i din organisation.

Innehåll
Den här utbildningen vänder sig till dig som funderar på vilken typ av förändring som passar just till er organisation. Det finns inte ett gemensamt sätt som passar alla idag utan det viktiga är att göra en grundlig utredning kring vad som är viktigt och passande för din organisation. I den här interaktiva workshopen tar du fram underlag som hjälper er fram i processen till er moderna arbetsplats.

Agenda:
– Vad är verksamhetsnytta?
– Vikten av planering i tidiga skeden
– Misslyckad implementering – Beslut fattade i fel ordning
– Lokalutformning – Viktiga frågor som måste beslutas tidigt i projekt
– Digital Transformation – Hur påverkar det lokalvalet?
– Vision och mål för arbetsplatsen
– Kostnadseffektivitet vs verksamhetsanpassning
– Specialbehov vs. Generiska lösningar

Key takeaways för hur du tar första steget på hemmaplan
– De första frågorna ni bör ställa er i ledningsgruppen
– Konkreta aktiviteter att genomföra för att komma igång med analysarbetet
– Tidsplanering: Tips kring vilka faser som ingår i en process och hur lång tid de oftast tar att genomföra

Från intranät till digital arbetsplats

Så förkortar du tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt

Denna interaktiva workshop riktar sig till dig som vill öka din insikt inom förstudie- och projektmetodik med fokus på intranät och digital arbetsplats. Under första halvan av workshopen får du som deltagare medverka i en komprimerad version av en förstudie för att få insikt i de olika momenten. Andra delen av workshopen fokuserar på hur du kortar ned ledtiderna från strategiskt beslut till effekt. Hur bibehåller du samma kvalitet men samtidigt lyckas effektivisera ledtiderna. Målet med denna workshop är att ge dig verktyg för att du på ett framgångsrikt sätt ska kunna leda och driva digitaliseringen i din organisation. Hur ska du agera för att bidra till att öka takten i den digitala transformationen? Vad krävs för att förkorta tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt? Vilka konkreta delar är avgörande för ett framgångsriks digitalt ledarskap?

Innehåll:
– Checklista för en framgångsrik förstudie
– Hur du genomför nulägesanalys
– Hur du sätter bra effektmål och övertygar ledningen
– Hur du identifierar och arbetar med personas (användargrupper)
– Hur du genomför framgångsrik behovsanalys
– Hur du driver agila projekt
– Hur du skapar drivkraft och engagemang
-Hur tar vi vid efter att förstudien är gjord?
-I vilken ordning ska aktiviteter göras, vilka aktiviteter kan överlappa, vilka tar längre tid och hur ska du prioritera de?
-Målbild och effekthemtagning

Office 365 med fokus på Sharepoint

Vikten av förståelse för att skapa aktiva och nöjda slutanvändare med hög produktivitet

Hur skapar du tillsammans med din organisation aktiva slutanvändare i Sharepoint? Oftast är arbetet efter implementering av Office 365 den största utmaningen. Vad är viktigt? Vad ska prioriteras? Vad behöver dina medarbetare veta och hur ska de arbeta med Sharepoint?

Denna endagarutbildning är till för dig, dina medarbetare och chefer som behöver få en överblick kring vad som är nödvändigt, hur arbetar man effektivt i de nya systemen och varför? Vi har samlat feedback från användare och satt ihop en agenda baserat på efterfråga och de största utmaningarna efter implementering av Office 365. Detta för att öka antalet aktiva användare i Sharepoint och för att på sikt bidra till nöjdare och produktivare medarbetare.

GDPR och kundintegritet

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

Förändringsledning på arbetsplatsen

Strategier, utmaningar och möjligheter kopplat till den fysiska arbetsplatsen

För vem?
För dig som går i tankarna kring förändring av arbetsplatsen och vill få mer kunskap kring beslutsfattandet om att ta steget vidare i din organisation.

Innehåll
Den här utbildningen vänder sig till dig som funderar på vilken typ av förändring som passar just till er organisation. Det finns inte ett gemensamt sätt som passar alla idag utan det viktiga är att göra en grundlig utredning kring vad som är viktigt och passande för din organisation. I den här interaktiva workshopen tar du fram underlag som hjälper er fram i processen till er moderna arbetsplats.

Agenda:
– Vad är verksamhetsnytta?
– Vikten av planering i tidiga skeden
– Misslyckad implementering – Beslut fattade i fel ordning
– Lokalutformning – Viktiga frågor som måste beslutas tidigt i projekt
– Digital Transformation – Hur påverkar det lokalvalet?
– Vision och mål för arbetsplatsen
– Kostnadseffektivitet vs verksamhetsanpassning
– Specialbehov vs. Generiska lösningar

Key takeaways för hur du tar första steget på hemmaplan
– De första frågorna ni bör ställa er i ledningsgruppen
– Konkreta aktiviteter att genomföra för att komma igång med analysarbetet
– Tidsplanering: Tips kring vilka faser som ingår i en process och hur lång tid de oftast tar att genomföra

Från intranät till digital arbetsplats

Så förkortar du tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt

Denna interaktiva workshop riktar sig till dig som vill öka din insikt inom förstudie- och projektmetodik med fokus på intranät och digital arbetsplats. Under första halvan av workshopen får du som deltagare medverka i en komprimerad version av en förstudie för att få insikt i de olika momenten. Andra delen av workshopen fokuserar på hur du kortar ned ledtiderna från strategiskt beslut till effekt. Hur bibehåller du samma kvalitet men samtidigt lyckas effektivisera ledtiderna. Målet med denna workshop är att ge dig verktyg för att du på ett framgångsrikt sätt ska kunna leda och driva digitaliseringen i din organisation. Hur ska du agera för att bidra till att öka takten i den digitala transformationen? Vad krävs för att förkorta tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt? Vilka konkreta delar är avgörande för ett framgångsriks digitalt ledarskap?

Innehåll:
– Checklista för en framgångsrik förstudie
– Hur du genomför nulägesanalys
– Hur du sätter bra effektmål och övertygar ledningen
– Hur du identifierar och arbetar med personas (användargrupper)
– Hur du genomför framgångsrik behovsanalys
– Hur du driver agila projekt
– Hur du skapar drivkraft och engagemang
-Hur tar vi vid efter att förstudien är gjord?
-I vilken ordning ska aktiviteter göras, vilka aktiviteter kan överlappa, vilka tar längre tid och hur ska du prioritera de?
-Målbild och effekthemtaning

Google Analytics Offentlig Sektor

Lär dig grunderna och kom igång med ditt användande, för dig som arbetar inom offentlig sektor.

Mer info kommer inom kort

Dokumenthantering och GDPR

så skapar du struktur och processer kring informationshantering

GDPR som träder i kraft i april 2018 ställer höga krav på er dokumenthantering och informationshantering. Hur skapar du bra processser och ramverk utifrån detta? Denna workshop fokuserar på dokumenthantering med GDPR i fokus.

Många undersökningar visar att en av de största tidstjuvarna i en organisation är att söka efter rätt dokument i arbetsplatsens nätverk. Går detta att lösa med en effektivare dokumenthantering och informationshantering? Hur går du till väga? Målet med workshopen är att förstå hur du ska arbeta med dokumenthantering kopplat till en digital arbetsplats på ett effektivt sätt och dessutom får slutanvändarna att förstå nyttan av det och hur de ska arbeta med processen på ett optimalt sätt. Alltså med fokus kring förändringsledningen.

Syfte och mål:
– Få förståelse för dokumenthanteringens problem och möjligheter
– Få förståelse för olika typer av dokument och applikationer Metadata
– Få förståelse för Dokumenthanteringsprocess
– Få förståelse för Versions- och revisionshantering
– Få förståelse för fällorna vid införande av dokumenthantering.
– Få förståelse för förändringsledning vid ett införande av dokumenthantering i en organisation.
– GDPRs påverkan på doukmenthantering
– Vad behöver du veta?
– Vilka actions bör tas?
– Hur prioriterar du detta?

Agenda Konferens, 22 nov Stockholm

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Introduktion till dagen
09:10 Microsoft
09:40 Tele2
10:15 Rast
10:45 Leesman
11:15 Skanska
12:00 Lunch
13:00 Lantmäteriet

13:30 Sweco 
14:00 Rast
14:20 Anticimex
14:50 Den moderna arbetsplatsen
15:20 Rast
15:40 Diwo
16:10 Telia
16:40 Summering
17:00 After Work

Agenda Workshop, 23 nov Stockholm

Förmiddag

08:30 – 12:00
Förändringsledning på arbetsplatsen
– Vad är verksamhetsnytta?
– Misslyckad implementering: Beslut fattade i fel ordning
– Digital Transformation: Hur påverkar det lokalvalet?
– Vision och mål för arbetsplatsen
– Kostnadseffektivitet vs verksamhetsanpassning
– Specialbehov vs. Generiska lösningar

 

Eftermiddag

12:30 – 16:00
Från intranät till digital arbetsplats-
Så förkortar du tiden från strategiskt
beslut till uppnådd effekt

 

Agenda Konferens, 22 nov Stockholm

08:30 Registrering och uppsamling
09:00 Introduktion till dagen
09:10 Microsoft
09:40 Tele2
10:15 Rast
10:45 Leesman
11:15 Skanska
12:00 Lunch
13:00 Lantmäteriet

13:30 Sweco 
14:00 Rast
14:20 Anticimex
14:50 Den moderna arbetsplatsen
15:20 Rast
15:40 Diwo
16:10 Telia
16:40 Summering
17:00 After Work

Agenda Workshop, 23 nov Stockholm

Förmiddag

08:30 – 12:00
Förändringsledning på arbetsplatsen
– Vad är verksamhetsnytta?
– Misslyckad implementering: Beslut fattade i fel ordning
– Digital Transformation: Hur påverkar det lokalvalet?
– Vision och mål för arbetsplatsen
– Kostnadseffektivitet vs verksamhetsanpassning
– Specialbehov vs. Generiska lösningar

 

Eftermiddag 

12:30 – 16:00
Från intranät till digital arbetsplats-
Så förkortar du tiden från strategiskt
beslut till uppnådd effekt

 

Diwo

WHAT WE DO
We drive engagement and productivity by moving away from traditional intranets towards great digital workplaces.

PRESTUDY

Successful digital workplaces spring from the impact of cultural change that leads to a new way of working. The road to success is about backing off the solution and start with the questions “why”, “who” and “what”. Prior to identifying the best possible digital solution, we first have to understand the user behaviors and how they contribute to various effect areas and strategic targets. The Diwo teams adapt a well-proven pre-study methodology ensuring a successful digital and cultural transformation. A methodology that starts with inspiration from case studies to show what is possible and to create a feeling of “wow” in your organisation that smoothens your digital transformation.

AGILE DEVELOPMENT

The Diwo teams are highly skilled and experienced in agile development. We focus on continuous improvement, scope flexibility, team input, and delivering essential quality products within the digital workplace.

PROACTIVE GOVERNANCE

We believe in a proactive governance model including the strategic perspective of the digital workplace. This way we can ensure an intuitive digital experience for the employees and align the digital workplace features with the overall strategic business targets.

Microdata

Frigör er arbetsyta med våra Digitala eArkiv

MicroData erbjuder flexibla och kundanpassade molnlösningar för e-Arkiv, Dokument- & ärendehantering, Sjuk- & friskhantering samt Ficheskanning.
Med vår långa erfarenhet av molntjänster vet vi att det kan finnas frågetecken, utmaningar och orosmoln inför att införa IT som tjänst eller molntjänst i sin verksamhet, därför finns vår personal tillgänglig som stöd hela vägen in i mål. Detta innebär att ni snabbt kan komma igång med våra tjänster och göra kostnadsbesparingar på både kort och på lång sikt utan att behöva fundera på backup eller långsiktig förvaltning av din information.

Vi vill särskilt lyfta fram MicroWeb Personalarkiv, vår lösning som hjälper dig åstadkomma flera saker, bland annat:
– Framtidssäkrad digital information
– Kortare anställningsprocess
– Ger ökad tillgänglighet till personalakter, personalavtal mm.
– Digital process, fri från papper

Vilka är vi?
Vi har arbetat med säker informationshantering i olika former sedan år 1972.
Vi är specialister på dokument- & ärendehantering med säker e-arkivering.
Vi har ca 80 kunder inom privat och offentlig sektor, varav ca 20 kommuner.
Vi har två speglade brand- och inbrottssäkra serverhallar som bägge är belägna hos oss.
Vi hanterar själva avvikelser och har en djup kännedom om våra egenutvecklade system.
Vi prioriterar data- och driftsäkerhet högt. Datasäkerheten kvalitétstestats av externa IT-konsulter.
Vi har behörighetssystem som säkerställer sekretess och tillgänglighet.
Vi har samarbetar mad flera storbanker och strävar efter deras säkerhetskrav.
Vi följer arkivstandard (OAIS) för strukturerad arkivering.
Vi finns att upphandla via SKLs ramavtal

Läs gärna mer på vår hemsida www.microdata.nu

Digitala_Strateger

SONY MOBILE

telia