Konferens – 8 maj
Workshop – 9 maj


Konferens – 8 maj
Workshop – 9 maj

Konferens – 8 maj
Workshop – 9 maj

Information

Utvecklingen av AI kommer att innebära stora förändringar och nya möjligheter, inte minst för offentlig sektor. Vad innebär det i praktiken?

Konferens

Att inspireras och lära av andra är ovärderligt för stora förändringar som RPA och AI. Ta del av best practice, konkreta lösningar och givande diskussioner.

Workshop

Heldagsworkshop kring hur du och din organisation ska jobba med både förarbete och implementering av RPA, med fokus på praktiska verktyg och interaktion.

Konferens
Workshop
LYSSNA TILL OCH NÄTVERKA MED ORGANISATIONER SOM ARBETAR MED RPA & AI
LYSSNA TILL OCH NÄTVERKA MED ORGANISATIONER SOM ARBETAR MED RPA & AI

Talare


Mikael karlsson , Eleonore Schlyter
trelleborgskommun

Mikael Karlsson & Eleonore Schlyter

Att gå från tanke
till handling

DanielAkanine
microsoft

Daniel Akenine

addAI – stora möjligheter
men också stort ansvar

SanneBlylod
skatteverket

Sanne Blylod

RPA som stöttar Skatteverkets
chefer vid onboarding

FredrikHeintz
linkopingsuni

Fredrik Heintz

Vart är vi – och
världen – på väg?

HenrikNaslund
skellefteakommun

Henrik Näslund

Automatisering
av löneprocessen

Anna F, ny
bcg

Anna Felländer

Risker och möjligheter
med artificiell intelligens

Göran Marklund, Vinnova
viylereopja76hoh46zs

Göran Marklund

Kartläggning och analys av AI
– på uppdrag av regeringen

AndersEnmark
lantmateriet

Anders Enmark

Så använder Lantmäteriet RPA & AI
– nu och i framtiden

EricaLundin
seb

Erica Lundin

Kundservice i världsklass
genom digitala medarbetare

Kenneth Tellebo, Digital Workforce
digital-workforce

Kenneth Tellebo

RPA-lösningar i HR- och löneprocesser

Sebastian-toro
n-i-man

Sebastian Toro

Konferensens moderator

Kolla in systerkonferensen
Digitala Strategidagarna – Offentlig Sektor

Talare


Workshop

SÅ LYCKAS NI MED FÖRARBETET
INFÖR EN RPA-LÖSNING

WS_anvandarvanlighet

Så förkortar du tiden från strategiskt
beslut till uppnådd effekt

Program


Konferens
8 maj, Stockholm

 
8 maj

 
Bryggarsalen

 
8:30-17:00

09.00 Moderatorn inleder
09.10 BCG
09.40 Trelleborgs kommun
10.10 Digital Workforce case
10.40 Fika
11.10 Skatteverket
11.40 Microsoft
12.10 Lunch

13.10 Lantmäteriet
13.40 Telia
14:00 Linköpings universitet
14.30 Gruppdiskussion
14.50 Fika
15.15 Vinnova
15.45 SEB
16.15 Skellefteå kommun
16.45 After work-mingel
17.30 Konferensen slut

Workshop
9 maj, Stockholm

 
9 maj

 
Bryggarsalen

 
8:30-13:00

08:30 Registrering
09:00 Workshop
10:30
Fika
11:00
Workshop
13:00 Workshop slut
13:00 Gemensam lunch

13:00 Implementation RPA
14:20 Fika
14:40 Implementation RPA
16:00 Slut

Program


Konferens
8 maj, Stockholm

 
8 maj

 
Bryggarsalen

 
08:30- 17:00

09.00 Moderatorn inleder
09.10 BCG
09.40 Trelleborg kommun
10.10 Digital Workforce case
10.40 Fika
11.10 Skatteverket
11.40 Microsoft
12.10 Lunch
13.10 Lantmäteriet
13.40 Telia
14:00 Linköpings universitet
14.30 Gruppdiskussion
14.50 Fika
15.15 Vinnova
15.45 SEB
16.15 Skellefteå kommun
16.45 After work-mingel
17.30 Konferensen slut

Workshop
9 maj, Stockholm

 
9 maj

 
Bryggarsalen

 
08:30- 13:00

08:30 Registrering
09:00 Workshop
10:30 Fika
11:00 Workshop
13:00 Workshop slut
13:00 Gemensam lunch

 

TA DEL AV TIPS & ERFARENHETER
DISKUSSION & INTERAKTION
EXPERTER OCH FORSKARE
NÄTVERKANDE OCH NYA MÖTEN

Ett unikt kunskapsforum där kommuner och myndigheter delar med sig av erfarenheter och tips kring hur de jobbar med RPA & AI.

Diskutera de många nya frågeställningar som användandet av AI innebär utifrån exempelvis juridiska, etiska och sociologiska perspektiv.

Hur kan offentlig sektor ta tillvara på de möjligheter som AI kommer innebära i framtiden? Hur ser den senaste forskningen på området ut?

Utbyt erfarenheter och tips med kollegor från andra organisationer som själva står inför samma förändring eller redan har gjort resan som ni ska göra.

Arbetsplatsen i siffror

Arbetsplatsen i siffror

Informationshantering

20% av all arbetstid går åt till att söka och hitta information

Engagemang

Enbart 16% av alla anställda är engagerade i sina jobb

Digital stress

36% av anställda lider av digital stress

Produktivitet

En anställd som klagar på arbetsmiljön är i genomsnitt 38% mindre produktiv

Kolla in systerkonferensen
Digitala Strategidagarna – Offentlig Sektor

Partners


Vill du också bli partner? Kontakta erik.thorell@summitandfriends.se för att gemensamt skapa ett upplägg som passar just er verksamhet.

Early Bird - Gå fyra för tre med koden: 4for3dws

Boka

Boka


Konferens
Early bird (till 6/4): 6 800 kr
Ordinarie pris: 7 800 kr

Workshop
Pris: 4 200 kr

Workshops (halvdag): 3 500 kr exkl. moms
Utbildning Office 365: 8 400 kr exkl. moms

Få 1 000 kr i rabatt
Paketpris 1

1 konferens + 1 workshop

RPA1*

*Använd koden RPA1 i steg två när du bokar

Få 2 500 kr i rabatt
Paketpris 2

2 konferens + 2 workshop

RPA2*

*Använd koden RPA2 i steg två när du bokar

Få 3 000 kr i rabatt
Paketpris 3

3 konferensbiljetter

RPA3*

*Använd koden RPA3 i steg två när du bokar

Din bokning har registrerats. Ett mail har skickats till angiven adress.

Hur kom du i kontakt med oss som ledde till denna bokning? (OBS flerval)


Deltagare {{ snf-clone-index-hr }}
  • Konferens
  • Workshop
Faktureringsinformation
×

Anmälningsvillkor

Bokningsvillkor, avbokning och överlåtelse
Anmälan är bindande, men du kan när som helst överlåta din plats till en kollega genom att informera Summit and Friends på boka@summitandfriends.se. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 21 dagar före konferensstart får du ett värdebrev på fakturerat belopp. Värdebrevet är giltigt ett år från utfärdandet och kan utnyttjas av dig eller en kollega från din organisation på valfri kurs/evenemang hos Summit and Friends.

I det fall Summit and Friends ställer in ett evenemang (konferens, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet. Summit and Friends reserverar sig för ändringar i programmet (t.ex. byte av talare eller lokal).

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura trettio dagar netto.

Information om behandling av personuppgifter
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och hanteras i enlighet med personuppgiftslagens föreskrifter (PuL). Du kan läsa om personuppgiftslagen här

Fotografering och filmning
Ibland kan fotografering och filmning ske på våra evenemang. Dessa kan komma att användas i trycksaker, på webben eller i annat kommersiellt material.

Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Håll dig uppdaterad
via vårt nyhetsbrev


Blogg


Besök vår blogg för mer information och inspiration kring den digitala arbetsplatsen

Mötesplats

Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var de äger rum genom att klicka på respektive ikon nedan
  • Konferens

    Konferensen äger rum på Bryggarsalen
    Adress: Norrtullsgatan 12N
    Närmsta tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

  • Workshop

    Workshopen äger rum på Bryggarsalen
    Adress: Norrtullsgatan 12N
    Närmsta tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt

Tveka inte över att kontakta mig
om du har några frågor!

Erik Thorell
Telefon: 0700-914258
Mail: erik.thorell@summitandfriends.se

 

Erik_rund-150x150

Mötesplats


Har du bokat konferens och/eller workshop?
Se var de äger rum genom att klicka på respektive ikon nedan.
  • Konferens

    Konferensen äger rum på Bryggarsalen
    Adress: Norrtullsgatan 12N
    Närmsta tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

  • Workshop

    Konferensen äger rum på Bryggarsalen
    Adress: Norrtullsgatan 12N
    Närmsta tunnelbanestation: Odenplan
    För vägbeskrivning klicka här

Kontakt


Tveka inte att höra av dig om du har några frågor!

Erik Thorell
Telefon: +46700914258
Mail: erik.thorell@summitandfriends.se

Erik_rund

Om artificiell intelligens

Samhället skapar kontinuerligt bättre förutsättningar för nästkommande generation genom teknisk utveckling. Det skedde inte minst när en stor del av den mänskliga handkraften automatiserades. Skillnaden mellan då och nu är att AI har förmågan att utföra uppgifter som tidigare krävt mänsklig hjärnkapacitet och dessutom göra det snabbare, mer exakt och i mer komplexa situationer än vad vi människor klarar av. Det innebär helt nya möjligheter för artificiell intelligens att användas både för att effektivisera befintliga processer och utveckla nya tjänster, inte minst inom offentlig sektor. Det innebär också att många arbetsuppgifter som idag utförs av människor kommer att ersättas av datorer. Vad kommer det att innebära i praktiken?

Artificiell intelligens kan innebära alltifrån RPA (robotic process automatisation) i form av robotisering av handläggning och kundsupport, till avancerad bildigenkänning, självkörande fordon och avancerad analys av stora mängder data. Utvecklingen sker i en mycket snabb takt och det gäller därför för organisationer inom offentlig sektor att både anamma dagens tekniska möjligheter på bästa sätt men också förbereda organisationen för att vara redo inför framtidens möjligheter. Så vilka möjligheter finns redan idag som offentlig sektor kan dra nytta av? Och hur gör man det på bästa sätt? Och hur kommer det se ut inom några år?

Om Konferensen

Detta är ett forum som vänder sig till dig som jobbar inom kommun, landsting, stat, myndighet eller någon annan organisation inom offentlig sektor och är nyfiken på eller involverad i hur RPA och AI kan implementeras och användas i er verksamhet på ett effektivt sätt. Under konferensen samlas chefer, verksamhetsutvecklare, experter och forskare för att dela med sig av sina erfarenheter och tips samt diskutera utmaningar och möjligheter.

Vill du inspireras och få svar på hur ni kan använda RPA och AI i er verksamhet, vad som krävs i form av förberedelser både sett till teknik och organisation, vilka de största utmaningarna är och hur ni kan hantera dessa på bästa sätt? I så fall är detta en konferens för dig!

Under konferensen får du lyssna till organisationer inom offentlig sektor som jobbar med RPA och AI idag, en inblick i den senaste forskningen på området, tips och erfarenheter från de ledande experterna och företagen samt exempel på användning av RPA och AI från privat sektor.

Konferensen hålls den 8 maj i Bryggarsalen, Stockholm.

DSC_0056

Om workshopen

Denna workshop bygger på att ge dig som deltagare en praktisk genomgång med handfasta tips på hur du och din organisation på bästa sätt kan arbeta dels med förberedelsearbetet, dels med implementeringsfasen av en RPA-lösning. Vad är viktigt att tänka på när det gäller förankring, organisatoriska utmaningar, teknisk kompatibilitet, kontinuerlig drift etc?

Läs mer om workshopdagens innehåll längre ner på sidan eller klicka på workshop i menyraden.

Om konferensen

Vill du inspireras och få svar på hur ni kan använda RPA och AI i er verksamhet, vad som krävs i form av förberedelser både sett till teknik och organisation, vilka de största utmaningarna är och hur ni kan hantera dessa på bästa sätt?

Under konferensen får du lyssna till organisationer inom offentlig sektor som jobbar med RPA och AI idag, en inblick i den senaste forskningen på området, tips och erfarenheter från de ledande experterna och företagen samt exempel på användning av RPA och AI från privat sektor.

Konferensen hålls den 8 maj i Bryggarsalen, Stockholm.

Om workshopen

Denna workshop bygger på att ge dig som deltagare en praktisk genomgång med handfasta tips på hur du och din organisation på bästa sätt kan arbeta dels med förberedelsearbetet, dels med implementeringsfasen av en RPA-lösning. Vad är viktigt att tänka på när det gäller förankring, organisatoriska utmaningar, teknisk kompatibilitet, kontinuerlig drift etc?

Workshopen hålls den 9 maj på Helio Hornstull, Stockholm.

Att gå från tankeMikael och Eleonore
till handling

Mikael Karlsson & Eleonore Schylter

Den svenska kommunala samhällsservicen står inför stora utmaningar. De grupper som är i behov av kommunal service ökar volymmässigt i snabbare takt än resurserna som ska tillgodose behoven. Samtidigt vill alla ha mindre administration och mer tid för den vi finns till för. En modern offentlig sektor behöver därför tänka annorlunda och tänka nytt. Trelleborgs kommun nöjer sig inte med att ställa sig frågan, man har modet att göra det på riktigt. Trelleborgs kommun har tagit sig an utmaningarna med att fortsatt utveckla en välfärd i världsklass med hjälp av en robot! Vad har man gjort och hur har man gjort det?

Mikael Karlsson, enhetschef för teknik och utveckling på socialförvaltningen och Eleonore Schlyter, enhetschef på arbetsmarknadsförvaltningen, har varit två drivande krafter i Trelleborgs arbete med införandet av RPA, som kommunen blivit prisad för flera gånger det senaste året.

addAI – Daniel Akenine
Stora möjligheter men
också stort ansvar

Daniel Akenine

addAI är ett initiativ startat av bl.a. Microsoft, Ericsson, Högskolan i Dalarna, Stockholms universitet och Mälardalens högskola, med målet att lyfta diskussionen om AI brett inom de tekniska, juridiska och sociala områden. Detta görs genom att skapa ett forum där akademi, offentlig sektor och privat näringsliv kan samverka för att driva på utvecklingen och samtidigt diskutera kring utmaningarna som den nya teknologin innebär.

AI har en stor inverkan på vårt samhälle och våra liv redan idag och den snabba utvecklingen kommer inte bara innebära fantastiska möjligheter utan även svåra och komplicerade utmaningar och frågeställningar. Det kan handla om alltifrån juridik och sociologi till etik och teknik. Hur kommer AI förändra hur människor kommunicerar med varandra? Hur ska juridiken utformas i takt med utvecklingen av AI? Och inte minst – hur kan en AI-strategi för en nation se ut? Detta är några av frågeställningar som föredraget kommer att utgå från.

Daniel Akenine, teknik- och säkerhetschef på Microsoft i Sverige, är en av initiativtagarna till addAI. Han är fysiker, författare och före detta neuroforskare på KI, liksom expert i regeringens digitaliseringsrättsutredning och medlem i ISOs expertgrupp för molnstandarder, samt gästföreläsare på KTH. Han menar att när vi diskuterar AI måste fokus måste ligga på människan – inte maskinerna.

RPA som stöttar Sanne Blylod
Skatteverkets chefer vid onboarding

Sanne Blylod

Under hösten 2017 påbörjades en aktivitet på initiativ av Skatteverkets Innovationsteam som såg en möjlighet att testa RPA som ny teknik på Skatteverket. Föreläsningen kommer handla om vägen till en Proof of concept för att använda RPA för processen vid onboarding av nya medarbetare, med fokus på lärdomar och erfarenheter från arbetsprocessen och resultatet, men även vad planen för nästa steg är för att kunna skapa en ännu bättre och effektivare organisation.

Sanne Blylod har jobbat på Skatteverket sedan 2015 och tillhör idag HR-avdelningen. Hon var under 2017 med i Skatteverkets Innovationsteam och har tidigare arbetat som verksamhetsutvecklare med mycket kundfokus. Som utbildad beteendevetare jobbar Sanne framför allt med de mjuka utvecklingsfrågorna, vilket också avspeglas i föredraget.

Vart är vi – ochFredrik Heintz
världen – på väg?

Fredrik Heintz

Självkörande bilar, intelligenta robotar och datorer som kan lära sig besegra de bästa mänskliga mästarna i Go – nyss var det science fiction-fantasier, nu förändras vår vardag och våra förväntningar på tekniken. Hur påverkar det offentlig sektor och vilka möjligheter öppnar det upp? I det här föredraget presenteras aktuella utmaningar, pågående forskning, och vart utvecklingen är på väg.

Docent Fredrik Heintz är lektor vid Institutionen för Datavetenskap vid Linköpings universitet och ordförande i Svenska AI-sällskapet. Han har forskat på artificiell intelligens och autonoma system i mer än 15 år. 2018 arrangerar han IJCAI, den största internationella AI-konferensen i Stockholm.

Automatisering av Henrik Näslund löneprocessen

Henrik Näslund

Skellefteå kommun genomför flera digitala satsningar för att möta utmaningarna i välfärden. En av dessa satsningar är automatisering genom RPA där kommunen valt att börja med att köra en pilot inom löneområdet. Henrik kommer att ge tips och lärdomar av arbetet utifrån frågeställningar som: varför valde man att börja med löneområdet? Vilka har de största utmaningarna i förarbetet varit och hur har dessa hanterats?

Henrik Näslund, kvalitetscontroller på Skellefteå kommun, har sedan 2013 arbetat på Skellefteå kommun i olika utvecklingsroller. Han har lett flera större verksamhetsutvecklingsprojekt där helhetsgreppet har varit det främsta bidraget.

Risker och möjligheter med artificiell intelligens

Anna Felländer

När digitaliseringen, robotiseringen och automatiseringen ersätter människor måste alla bli bättre på att både förstå och förmedla innebörden av den tekniska lösningen. Det fysiska mötet kommer också att efterfrågas mer i vissa branscher, relationsbyggande i kombination med ett digitalt erbjudande kommer att bli den viktigaste framgångsfaktorn i tjänstesektorn. Alla måste inse att artificiell intelligens är ett sätt att möjliggöra ett ökat kundfokus, bättre kunderbjudande och effektivare interna processer. Vad finns det för exempel på där man lyckats utnyttja tekniken på ett bra sätt och samtidigt fått med sig människorna för att uppnå dessa möjligheter? Och vilka är riskerna? Dessa frågor fokuserar Anna på under sitt föredrag.

Anna Felländer är senior rådgivare på Boston Consulting Group, medlem i i digitaliseringsministerns digitaliseringråd, forskare på KTH och har bland annat jobbat på Finansdepartementet, Statsrådsberedningen och inom Swedbank. Efter några år som chefsekonom och sedan digitaliserings- och framtidsekonom hos Swedbank fördelar hon nu sin tid mellan akademin, olika start-ups, som expertråd-givare i artificiell intelligens och som rådgivare till digitaliseringsministern.

Kartläggning och analys av AIGöran Marklund, Vinnova, modal
– på uppdrag av regeringen

Vinnova har fått i uppdrag av regeringen att kartlägga och analysera potentialen i att använda AI och angränsande tekniker, bl.a. i svensk offentlig verksamhet. Uppdraget inkluderar även kartläggning och beskrivning av hur Sverige ligger till idag inom AI-området, särskilt vad gäller kompetenstillgång och kompetensförsörjning. Även forskningsläget samt vilka offentliga insatser som gjorts för tillämpning av AI i olika branscher och samhällssektorer kommer att kartläggas. Slutligen skall analysen belysa vilka de största flaskhalsarna är som kan utgöra begränsande faktorer för nyttiggörande av AI. Uppdraget ska redovisas senast 30 april 2018.

Göran Marklund är ansvarig för kartläggningen och kommer under konferensen att delge resultatet av uppdraget och ge svar på vilka slutsatserna är utifrån den gjorda kartläggningen och analysen.

Så använder Erica Lundin
Lantmäteriet RPA & AI – nu och i framtiden

Anders Enmark

Vintern 17/18 sätter Lantmäteriet en RPA-lösning i full drift, efter att ha kört POC:ar med gott resultat. Till en början kommer ärendehanteringssystem för fastighetsutmätning att automatiseras. Hur har processen inför själva införandet av roboten sett ut? Vilka har utmaningarna varit och hur har dessa hanterats? Även efter införandet måste roboten kontinuerligt justeras. Vad krävs i form av underhåll och hur görs detta på ett effektivt sätt? Här får du lyssna på Lantmäteriets erfarenheter, både framgångsfaktorer och saker som kunde gjorts annorlunda.

Kundservice i Erica Lundin
världsklass genom digitala medarbetare

Erica Lundin

Banksektorn är en bransch som ligger i framkant gällande robotisering, automatisering och AI. Sedan 2015 har SEB drivit en utforskande resa för att se hur AI-agenten Aida kan bidra till resan mot service i världsklass. Det centrala kompetenscentret består idag av sex personer med olika kompetenser från olika delar av banken. Det team som anställer Aida tar sedan ansvaret för att coacha och utveckla henne. Hur har resan fram till idag sett ut? Vilka är de bästa tipsen för den som står inför en liknande resa, både sett till framgångsfaktorer och utmaningar? Och hur ser den fortsatta planen ut för arbetet med Aida?

Erica Lundin är chef för Center of Excellence på SEB, vars uppgift är att utforska, möjliggöra och driva användningen av digital arbetskraft för att förbättra kundupplevelsen och effektivisera banken. Såhär säger hon om att få jobba med AI: ”När jag började i bank trodde jag aldrig i världen att jag skulle kunna jobba med artificiell intelligens, AI. Det är så himla kul att få jobba med det man brinner för!”

RPA-lösningar i HR-
och löneprocesser

Kenneth Tellebo, Digital Workforce
Martin Sjögren, Aditro

Aditro är en företag som jobbar med digitalisering och automation av sina kunders HR- och finansprocesser. Som en del av denna automationsprocess ville de addera RPA-lösningar i flera av sina tjänster, till att börja med för de repetitiva tjänsterna – och idag har Aditro RPA implementerat för 35 av dessa processer. Eftersom RPA-lösningarna är implementerade på existerande IT-plattform och ligger i molnet har hela processen gått väldigt fort.

Martin Sjögren, Group CEO på Aditro och Kenneth Tellebo, Sverigechef på Digital Workforce som var leverantören som hjälpte Aditro med RPA-implementeringen, delar här med sig av sina lärdomar från denna resa.

Sebastian-toro

Konferensens moderator

Sebastian Toro

Sebastian Toro har mångårig erfarenhet som managementkonsult och är en av grundarna till NEW, som är en global innovationsbyrå som är specialiserade på Robotic Process Automation (RPA), liksom andra relaterade och intilliggande teknologier som exempelvis chatbots, AI, talsyntes.

Under konferensen är det Sebastian som håller ihop dagen, presenterar talarna, samlar ihop följdfrågor och initierar intressanta diskussioner.

Att gå från tanke till handling

Mikael Karlsson & Eleonore Schlyter

Svensk samhällsservice står inför stora utmaningar. De grupper som är i behov av kommunal service ökar volymmässigt i snabbare takt än resurserna som ska tillgodose behoven. Samtidigt vill alla ha mindre administration och mer tid för den vi finns till för. En modern offentlig sektor behöver därför tänka annorlunda och tänka nytt. Trelleborgs kommun nöjer sig inte med att ställa sig frågan, man har modet att göra det på riktigt. Trelleborgs kommun har tagit sig an utmaningarna med att fortsatt utveckla en välfärd i världsklass med hjälp av en robot! Vad har man gjort och hur har man gjort det?

addAI – stora möjligheter men också stort ansvar

Daniel Akenine

AI har en stor inverkan på vårt samhälle och våra liv redan idag och den snabba utvecklingen kommer inte bara innebära fantastiska möjligheter utan även svåra och komplicerade utmaningar och frågeställningar. Det kan handla om alltifrån juridik och sociologi till etik och teknik . Tanken med addAI är att skapa ett forum där akademi, offentlig sektor och privat näringsliv kan samverka för att driva på utvecklingen och samtidigt diskutera kring utmaningarna som den nya teknologin innebär. Hur kommer AI förändra hur människor kommunicerar med varandra? Hur ska juridiken utformas i takt med utvecklingen av AI? Och inte minst – hur kan en AI-strategi för en nation se ut?

Daniel Akenine, teknik- och säkerhetschef på Microsoft i Sverige, är en av initiativtagarna till addAI. Han är fysiker, författare och före detta neuroforskare på KI, liksom expert i regeringens digitaliseringsrättsutredning och medlem i ISOs expertgrupp för molnstandarder, samt gästföreläsare på KTH. Han menar att när vi diskuterar AI måste fokus måste ligga på människan – inte maskinerna.

RPA som stöttar Skatteverkets chefer vid onboarding

Sanne Blylod

Under hösten 2017 påbörjades en aktivitet på initiativ av Skatteverkets Innovationsteam som såg en möjlighet att testa RPA som ny teknik på Skatteverket. Föreläsningen kommer handla om vägen till en Proof of concept, med fokus på lärdomar och erfarenheter från arbetsprocessen och resultatet, men även vad planen för nästa steg är för att kunna skapa en ännu bättre och effektivare organisation.

Sanne Blylod har jobbat på Skatteverket sen 2015 och tillhör idag HR-avdelningen. Hon var under 2017 med i Skatteverkets Innovationsteam och har tidigare arbetat som verksamhetsutvecklare med mycket kundfokus. Som utbildad beteendevetare jobbar Sanne framför allt med de mjuka utvecklingsfrågorna, vilket också avspeglas i föredraget.

Vart är vi – och världen – på väg?

Fredrik Heintz

Självkörande bilar, intelligenta robotar och datorer som kan lära sig besegra de bästa mänskliga mästarna i Go – nyss var det science fiction-fantasier, nu förändras vår vardag och våra förväntningar på tekniken. Hur påverkar det offentlig sektor och vilka möjligheter öppnar det upp? I det här föredraget presenteras aktuella utmaningar, pågående forskning, och vart utvecklingen är på väg.

Docent Fredrik Heintz är lektor vid Institutionen för Datavetenskap vid Linköpings universitet och ordförande i Svenska AI-sällskapet. Han har forskat på artificiell intelligens och autonoma system i mer än 15 år. 2018 arrangerar han IJCAI, den största internationella AI-konferensen i Stockholm.

Risker och möjligheter med artificiell intelligens

Anna Felländer

När digitaliseringen, robotiseringen och automatiseringen ersätter människor måste alla bli bättre på att både förstå och förmedla innebörden av den tekniska lösningen. Det fysiska mötet kommer också att efterfrågas mer i vissa branscher, relationsbyggande i kombination med ett digitalt erbjudande kommer att bli den viktigaste framgångsfaktorn i tjänstesektorn. Alla måste inse att artificiell intelligens är ett sätt att möjliggöra ett ökat kundfokus, bättre kunderbjudande och effektivare interna processer. Vad finns det för exempel på där man lyckats utnyttja tekniken på ett bra sätt och samtidigt fått med sig människorna för att uppnå dessa möjligheter? Och vilka är riskerna?

Anna Felländer är senior rådgivare på Boston Consulting Group, medlem i i digitaliseringsministerns digitaliseringråd, forskare på KTH och har bland annat jobbat på Finansdepartementet, Statsrådsberedningen och inom Swedbank. Efter några år som chefsekonom och sedan digitaliserings- och framtidsekonom hos Swedbank fördelar hon nu sin tid mellan akademin, olika start-ups, som expertråd-givare i artificiell intelligens och som rådgivare till digitaliseringsministern.

Så använder Lantmäteriet RPA & AI – nu och i framtiden

Anders Enmark

Vintern 17/18 sätter Lantmäteriet en RPA-lösning i full drift, efter att ha kört POC:ar med gott resultat. Till en början kommer ärendehanteringssystem för fastighetsutmätning att automatiseras. Hur har processen inför införandet av roboten sett ut? Vilka har utmaningarna varit och hur har dessa hanterats? Även efter införandet måste roboten kontinuerligt justeras. Vad krävs i form av underhåll och hur görs detta på ett effektivt sätt? Här får du lyssna på Lantmäteriets erfarenheter, både framgångsfaktorer och saker som kunde gjorts annorlunda.

Automatisering av löneprocessen

Henrik Näslund

Skellefteå kommun genomför flera digitala satsningar för att möta utmaningarna i välfärden. En av dessa satsningar är automatisering genom RPA där kommunen valt att börja med att köra en pilot inom löneområdet. Henrik kommer att ge tips och lärdomar utifrån arbetet.

Henrik Näslund, kvalitetscontroller på Skellefteå kommun, har sedan 2013 arbetat på Skellefteå kommun i olika utvecklingsroller. Han har lett flera större verksamhetsutvecklingsprojekt där helhetsgreppet har varit det främsta bidraget.

Kundservice i världsklass genom digitala medarbetare

Erica Lundin

Banksektorn är en bransch som ligger i framkant gällande robotisering, automatisering och AI. Sedan 2015 har SEB drivit en utforskande resa för att se hur AI-agenten Aida kan bidra till resan mot service i världsklass. Det centrala kompetenscentret består idag av sex personer med olika kompetenser från olika delar av banken. Det team som anställer Aida tar sedan ansvaret för att coacha och utveckla henne. Hur har resan fram till idag sett ut? Vilka är de bästa tipsen för den som står inför en liknande resa, både sett till framgångsfaktorer och utmaningar? Och hur ser den fortsatta planen ut för arbetet med Aida?

Erica Lundin är chef för Center of Excellence på SEB, vars uppgift är att utforska, möjliggöra och driva användningen av digital arbetskraft för att förbättra kundupplevelsen och effektivisera banken. Såhär säger hon om att få jobba med AI: ”När jag började i bank trodde jag aldrig i världen att jag skulle kunna jobba med artificiell intelligens, AI. Det är så himla kul att få jobba med det man brinner för!”

Kartläggning och analys av AI
– på uppdrag av regeringen

Göran Marklund

Vinnova har fått i uppdrag av regeringen att kartlägga och analysera potentialen i att använda AI och angränsande tekniker, bl.a. i svensk offentlig verksamhet. Uppdraget inkluderar även kartläggning och beskrivning av hur Sverige ligger till idag inom AI-området, särskilt vad gäller kompetenstillgång och kompetensförsörjning. Även forskningsläget samt vilka offentliga insatser som gjorts för tillämpning av AI i olika branscher och samhällssektorer kommer att kartläggas. Slutligen skall analysen belysa vilka de största flaskhalsarna är som kan utgöra begränsande faktorer för nyttiggörande av AI. Uppdraget ska redovisas senast 30 april 2018.

Göran Marklund leder utredningen på Vinnova och kommer under att delge resultatet av uppdraget och ge svar på vilka slutsatserna är utifrån den gjorda kartläggningen och analysen.

Konferensens moderator

Sebastian Toro

Sebastian Toro har mångårig erfarenhet som managementkonsult och är en av grundarna till NEW, som är en global innovationsbyrå som är specialiserade på Robotic Process Automation (RPA), liksom andra relaterade och intilliggande teknologier som exempelvis chatbots, AI, talsyntes.

Under konferensen är det Sebastian som håller ihop dagen, presenterar talarna, samlar ihop följdfrågor och initierar intressanta diskussioner.

RPA-lösningar i HR- och löneprocesser

Kenneth Tellebo och Martin Sjögren

Aditro är en företag som jobbar med digitalisering och automation av sina kunders HR- och finansprocesser. Som en del av denna automationsprocess ville de addera RPA-lösningar i flera av sina tjänster, till att börja med för de repetitiva tjänsterna – och idag har Aditro RPA implementerat för 35 av dessa processer. Eftersom RPA-lösningarna är implementerade på existerande IT-plattform och ligger i molnet har hela processen gått väldigt fort.

Martin Sjögren, Group CEO på Aditro och Kenneth Tellebo, Sverigechef på Digital Workforce som var leverantören som hjälpte Aditro med RPA-implementeringen, delar här med sig av sina lärdomar från denna resa.

Konferensens moderator

Sebastian Toro

Sebastian Toro har mångårig erfarenhet som managementkonsult och är en av grundarna till NEW, som är en global innovationsbyrå som är specialiserade på Robotic Process Automation (RPA), liksom andra relaterade och intilliggande teknologier som exempelvis chatbots, AI, talsyntes.

Under konferensen är det Sebastian som håller ihop dagen, presenterar talarna, samlar ihop följdfrågor och initierar intressanta diskussioner.

FÖRARBETE INFÖR EN RPA-LÖSNING

Denna workshop ger dig tips och verktyg för hur du och din organisation kan sätta upp strategier, göra business case och analyser av vilka processer som går att automatisera samt skapa förtroende och engagemang hos både medarbetare och ledning för driften av RPA-lösningen.

ROBOTISERING GER EFFEKTIVITETSVINSTER
En robot kan utföra lika mycket arbete som fyra till åtta personer (beroende på process) – tid som kan läggas på andra mer värdeskapande uppgifter och/eller effektivitetsvinster. En robot kan arbeta 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Detta till en kostnad av ca 20 till 40 procent av lönen för en heltidsanställd människa. Lägg därtill att kvaliteten på arbetet både är högre och mer konsekvent jämfört med en människas. Men att förbereda människor i en organisation för en stor förändring – vilket införandet av en RPA-lösning är – har sina utmaningar.

WORKSHOPENS INNEHÅLL
Workshopledarna Cecilia Lejon och Ola Johnsson har erfarenhet av just detta och låter dig få ta del av verktyg och insikter kring hur du och din organisation bör arbeta med förberedelser inför en implementering. Det innefattar alltifrån hur ni gör en prestudy, hur man ska tänka när man sätter ihop ett team som ansvarar för förarbetet, hur ni kan genomlysa och analysera verksamheten för att kunna göra ett business case, hur materialet ska presenteras för styrelse/ledning, hur medarbetare bör involveras och engageras etc. Workshopen ger dig svar på hur ni bör jobba med följande punkter:

• Team / vem som ska ansvara för vad i förarbetet
• Genomlysning och analys av verksamheten
• Upprättande av tidsplan och prioritering
• Business case på utvalda processer
• Förankring uppåt i organisationen
• Medarbetarnas förtroende och engagemang / workshops
• Ambassadörskap

Workshopen avslutas kl 12.30, följt av en gemensam lunch.

Från intranät till digital arbetsplats

Så förkortar du tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt

Denna interaktiva workshop riktar sig till dig som vill öka din insikt inom förstudie- och projektmetodik med fokus på intranät och digital arbetsplats. Under första halvan av workshopen får du som deltagare medverka i en komprimerad version av en förstudie för att få insikt i de olika momenten. Andra delen av workshopen fokuserar på hur du kortar ned ledtiderna från strategiskt beslut till effekt. Hur bibehåller du samma kvalitet men samtidigt lyckas effektivisera ledtiderna. Målet med denna workshop är att ge dig verktyg för att du på ett framgångsrikt sätt ska kunna leda och driva digitaliseringen i din organisation. Hur ska du agera för att bidra till att öka takten i den digitala transformationen? Vad krävs för att förkorta tiden från strategiskt beslut till uppnådd effekt? Vilka konkreta delar är avgörande för ett framgångsriks digitalt ledarskap?

Ett axplock av vad du som deltagare får med dig från denna workshop:

– Checklista för en framgångsrik förstudie
– Hur du genomför nulägesanalys
– Hur du sätter bra effektmål och övertygar ledningen
– Hur du identifierar och arbetar med personas (användargrupper)
– Hur du genomför framgångsrik behovsanalys
– Hur du driver agila projekt
– Hur du skapar drivkraft och engagemang
-Hur tar vi vid efter att förstudien är gjord?
-I vilken ordning ska aktiviteter göras, vilka aktiviteter kan överlappa, vilka tar längre tid och hur ska du prioritera de?
-Målbild och effekthemtagning

Microsoft vill vara en ledande aktör inom AI och företaget har nyligen lanserat ett nytt programmeringsspråk för kvantdatorer, som utvecklare kan testa även för program på vanliga datorer. Vidare satsar Microsoft under en femårsperiod 50 miljoner dollar på att med hjälp av AI lösa dagens miljöproblem, i ett projekt döpt till ”AI for earth”.

I Sverige har Microsoft tagit initiativet till det nystartade projektet addAI.org, som ska samla ledande experter och forskare från olika discipliner för att diskutera och komma med förslag på hur en hel nation kan jobba strategiskt med AI, men också hur AI kommer innebära nya utmanande frågeställningar som rör exempelvis juridik, etik och sociologi och hur dessa kan hanteras och lösas på ett bra sätt.

I en nära framtid förutspår vi att alla arbetsgrupper kommer att ha digitala medarbetare som hanterar rutinuppgifter som kräver extra noggrannhet och konsekvens i utförandet – ett sätt att förenkla vardagen för de mänskliga medarbetarna. Vi kallar det den digitala medarbetaren, eller robot process automation (RPA). Roboten är en mjukvara som kan utföra manuella, repetitiva och regelbaserade arbetsuppgifter.

Att få den digitala medarbetaren på plats är relativt enkelt vilket gör att du enkelt snabbt kan få hjälp med att automatisera manuella arbetsuppgifter. Roboten använder en vanlig dator vilket gör att inga systemintegrationer krävs. Skillnaden mellan RPA och annan typ av traditionell automatisering är att en RPA utför uppgifter på ett liknande sätt som en människa.

Många organisationer har inte upptäckt potentialen med robotisering och ifrågasätter inte sina gamla verksamhetsmodeller. Vårt erbjudande omfattar ett komplett stöd genom en hel digitaliseringsresa – allt från strategier, business case, analyser av vilka processer som går att automatisera till leveranser av digital arbetskraft inklusive etablerande av en anpassad förvaltningsorganisation. Vi har ett stort antal genomförda projekt inom flertalet branscher.

NEW är en global innovationsbyrå som utför managementkonsulttjänster, implementationer och levererar molntjänster. Vi är specialister på Robotic Process Automation (RPA), liksom andra relaterade och intilliggande teknologier som exempelvis chatbots, AI, talsyntes. Vi samarbetar med världsledande mjukvaruleverantörer inom dessa områden för att bistå våra klienter på sina automationsresor.

Som implementeringspartner på några av de största RPA-utdelningarna i Europa har vi en djup expertis om hur vi skalar RPA och gör den till en integrerad del av din dagliga verksamhet. Som en del av våra engagemang tillhandahåller vi ofta utbildningar i tekniska och affärsmässiga aspekter av RPA. I en allt större utsträckning är vi också engagerade för att rädda och återuppliva kunders existerar RPA-arbete.

NEW har sitt huvudkontor i Stockholm med ytterligare kontor i Göteborg, Oslo och München samt pågående etablering i Chicago.

Digital Workforce är det enda företag som specialiserar sig inom tjänster för Intelligent Process Automatisering på en industriell skala. Våra intelligenta digitala medarbetare automatiserar processer för kunskapsbaserat arbete inom stora organisationer vilket frigör tid för de mänskliga medarbetarna att fokusera på mer värdeskapande arbete. Implementering av digitala medarbete kräver ingen förändring av de existerande informationssystemen.

Digital Workforce grundades sommaren 2015 och har för närvarande över 140 anställda IPA specialister i Sverige, Finland Norge, Danmark och Polen. Läs mer på vår hemsida.

I och med digitaliseringen ställs det högre krav på företagen och myndigheternas tillgänglighet. Digitaliseringen och den snabba teknikutvecklingen medför nya möjligheter för aktörer då de kan erbjuda sina kunder en helt annan upplevelse i kundmötet. Ett möte som kan ske i vilken kanal som helst, när som helst och där kunden sitter i förarsätet men samtidigt förväntar sig att leverantören kan anpassa hjälpen till deras individuella kundresa. Kundmötet genomgår just nu stora förändringar som har resulterat i nya beteenden och förväntningar på funktion, service och upplevelse. Därför är vi nu i ett fokusskifte, där man går från ett klassiskt kanaltänk till en optimerad kundupplevelse. En resa som sträcker sig tvärs över kanaler och genom hela kundresan.

Det här skapar ett behov av en ny affärslogik. Tjänster som tidigare varit fysiska blir alltmer digitala, och i bransch efter bransch suddas gränserna ut mellan fysiska och digitala kanaler. När komplexiteten ökar blir det allt mer avgörande att kunna agera i ett värdenätverk där rätt kompetens används för att skapa nya affärsmodeller och få ut största möjliga affärsnytta.

Ett första steg i rätt riktning för att öka tillgängligheten, förbättra kundupplevelsen och tillmötesgå krav som ställs på företaget och myndigheten är att investera i multikanallösningar som kontaktcenter, FAQ och självbetjäning online. Redan idag är sociala medier en självklar kanal och alltmer kommer ny teknik som AI (Artificial Intelligence), chatbottar, VR (Virtual Reality), AR (Augmented Reality), IoT (Internet of Things) och röststyrning.

Telias roll är att fungera som en kunnig och tillförlitlig rådgivare och partner kring hur digital transformation kan automatisera och effektivisera processer. Men även att utveckla och leverera tjänster som gör det enklare att skapa det framtidssäkrade kundmötet.

Bitoreq har lång erfarenhet av digitalisering. Vi kan erbjuda konkret stöd till företag och organisationer för att förstå innebörden av, utveckla ledar- och medarbetarskap samt att definiera och bygga konkreta och specifika möjligheter utifrån sina utvecklingsbehov.

Bitoreq bidrar till att skapa mer effektiva och säkra administrativa rutiner samtidigt som möjligheterna till innovativa lösningar ökar! Allt detta kan göras utan att påverka existerande IT system vilket underlättar själva införandet betydligt! Redan installerade lösningar visar att tekniken fungerar samt att den ger mycket korta återbetalningstider. Vi talar veckor och månader i stället för år och ju större organisation desto större genomslag!