Lina Hansson ingår i specialistteamet på Google där hennes område är att hjälpa de största företagen att öka sina konverteringar på siten. Därmed arbetar hon alltid ihopkopplat med företagens analytics-avdelningar, vilket gör att hon får stor insyn i vilka utmaningar som finns där ute. Under Analyticsdagarna kommer hon redogöra för fem stora utmaningar analyticshjältar behöver hjälpa sin organisation med.

 

Hej Lina,

Vi ser fram emot att ha dig med oss på Analyticsdagarna den 7 maj.
Tänkte vi skulle ge deltagare och andra läsare lite inblick i vem du är, vad du gör och vad som händer i branschen.

Berätta om vem du är och arbetet du utför på Google?
Jag jobbar som Conversion Specialist på Google och hjälper därmed de största företagen i Sverige att öka sina konverteringar på sina websites. Oftast tillbringar jag därmed mina dagar med att gasta mig hes i workshops, och resten av tiden sitter jag med näsan tryckt mot skärmen och analyserar resultaten av det arbete som görs.

Förutom din expertis i området så skulle jag vilja ställa frågan vilka egenskaper har du, som du själv känner är till fördel i ditt nuvarande arbete?
– Att jag känner lika stark kärlek för data som för kreativitet. När jag ser data ser jag människors känslor och behov. När jag ser design eller kommunikation ser jag effekten i data. Det är märkligt sammanlänkat för mig.

Du kommer under konferensen ta upp fem stora utmaningar som analyticshjältar behöver kunna hjälpa sina organisationer att lösa.
Skulle du vilja nämna två av dessa som deltagarna kanske kan ta sig en funderare kring?
1. Att vi alltid måste gå bortom data för att förstå vad siffrorna vill säga till oss. Kvalitativ research är lika viktig som kvantitativ, men endast en bråkdel av företagen utför det. Det är en av de mest missade möjligheterna för företag idag. Sedan förstår jag att många tycker det är besvärligt att behöva lämna det trygga skrivbordet, men löser man de fem utmaningar som vi kommer gå igenom så blir man bland de bästa i branschen – och det är inte alltid lätt eller bekvämt att bli bäst. Men det går!
2. Att vi inte försöker hitta sätt att täcka de naturliga glapp som en vanlig konfiguration av Google Analytics ger. Hur människor rör sig mellan enheter, hur online och offline påverkar varandra, och så vidare. Vi får inte acceptera dessa vita fläckar utan måste hitta verktyg och lösningar för att lösa dem.

Har du några tips på vad deltagare kan ta reda på om ovanstående två punkter innan konferensen?
1. Ta The CRO Course: Win on Mobile. Missa speciellt inte avsnitt 5 och 7.
2. Think with Google har en hel del artiklar om omnichannel som kan vara bra att börja med..

Vad har man att förvänta sig av ditt talarpass, vad är målet med den information som vi kommer få ta del av den 7 maj?
Att förstå att Google Analytics inte har alla svar om vi inte konfigurerar det rätt och lägger till övrig data

Tack Lina! Vi ser fram emot att träffa dig om två veckor den 7 maj på Analyticsdagarna!

 

NAS_talarbild_vt19_2

Evelina Sewerin
evelina.sewerin@summitandfriends.se