I veckans blogginlägg tar jag ett snack med Emma Ågrahn, kommunikatör sociala medier, Livrustkammaren/Statens Historiska Muséer och Magdalena Westin Piotrowska, intendent och program manager, Livrustkammaren. Om vad då? Jo! Om engagemang, att sticka ut, Facebook som en plats för lärande och att “vara rolig på internet”. Hur kan egentligen en mindre organisation inom offentlig sektor, med enkla medel, maximera användandet av sina sociala och digitala plattformar?

emma + magdalena

livrustkammaren

“Man lär sig lättare när man har roligt, att vara korrekt betyder inte att man måste vara tråkig”

Hej Emma och Magdalena!

Ni har ju vid många tillfällen blivit uppmärksammade för ert engagerande och roliga arbete på sociala medier som skiljer sig från de flesta andra organisationer inom offentlig sektor. Ofta i stil med bilden här ovanför. Men hur började det egentligen?
Allt började egentligen med det digitaliseringsarbete som inleddes inom dåvarande myndigheten LSH (Livrustkammaren, Skoklosters slott, Hallwyllska muséet) för nio år sedan och där närvaro på sociala medier var en del. Personalen på museet var till en början skeptisk till att använda Facebook som en plats för lärande, men kommunikationsavdelningen stod på sig och jobbade medvetet med utbildning och förankring. Det var en process där vi testade oss fram innan vi hittade vår identitet på sociala medier, som har blivit så uppskattad.

Pedagogik och seriositet kan ju i viss mån ses som motpoler till humor. Hur gick diskussionerna kring detta när ni som offentlig, anrik organisation började med roligt och, på sätt och vis, banbrytande content?
Ett lustfyllt lärande har länge varit ledstjärnan i vårt pedagogiska arbete och där har humorn varit ett självklart inslag. Man lär sig lättare när man har roligt, att vara korrekt betyder inte att man måste vara tråkig. Detta genomsyrar all pedagogisk verksamhet och för oss är sociala medier en del av det helt enkelt. Men det tog lite tid innan vi började se sociala medier som ett pedagogiskt verktyg och inte en annonstavla.

Så vad tycker ni är det första steget en bör börja med? Nu kanske inte alla sitter på samma komiska talang som ni, men finns det någonting en kan göra för att sticka ut på andra sätt?
Våga prova! Det är inte förrän ni provat som ni vet vad som funkar. Vad tycker ni själva är intressant med er verksamhet? Vad har ni för styrkor? Vilka är de vanligaste frågorna folk ställer? Anpassa kommunikationen efter sociala medier, istället för att pliktskyldigt publicera sådant som egentligen var menat för typ intranätet.

Hur pass väl följer ni andra offentliga organisationer på sociala medier? Finns det någon organisation eller någon specifik person ni blir inspirerade av och vill lyfta för sitt arbete?
Vårt systermuseum Skoklosters slott är också ett exempel på hur en liten organisation kan skapa engagemang i sociala medier med knappa resurser. När en tänker innehåll har de en klar fördel av att de jobbar på ett barockslott vid Mälarens strand omgiven av fantastisk natur, men de är också experter på slottet och dess samlingar, de vet vad målgruppen gillar och fotar ofta själva vackra bilder från sin vardag. Som följare får man lära sig historia på köpet.  Om man pratar om allvarligare frågor gör till exempel SOS Alarm relevant innehåll anpassat för kanalen, med en mix av samhällsinformation och storytelling som engagerar och griper tag.  I övrigt inspireras vi av konton som till exempel Classical Art Memes, Konsultdojan och KiT.

Finns det någon organisation inom den privata sfären ni tycker arbetar bra med content? Varför?
Delicato. De har förstått hur man kommunicerar i sociala medier och lyckas engagera sina följare med humor. Imponerande variation på innehållet som ju handlar om något så enkelt som fika.

Och sist men inte minst – vad tycker ni ska bli roligast och mest intressant med DigKom 23 maj?
Det är alltid roligt att lyssna på och inspireras av andra, men för vår del på myndigheten är det nog punkten om EU:s tillgänglighetsperspektiv som berör oss mest just nu.


Vill du höra mer från Emma, Magdalena och alla andra spännande talare? Kika in på:

digkom_talarbild_vt19