Den saknade pusselbiten. Hur mycket mer effektiv skulle din organisations hemsida bli om den visste vad användaren letade efter redan innan hen besökte den? Hur mycket mindre kundtjänstärenden skulle behövas? I dagens blogginlägg berättar Johan Albertsson från rek.ai om hur AI på ett enkelt sätt kan appliceras på din organisations hemsida.

Dagens mest framgångsrika tjänster så som Netflix och Spotify förlitar sig till stor del på att låta artificiell intelligens rekommendera det innehåll användaren ska ta del av. Men samtidigt är den här typen av funktionalitet väldigt ovanlig på “vanliga” webbplatser och intranät.

Ett exempel där den här typen av lösningar fungerar mycket bra är att många söker information om snöröjning på kommunhemsidor direkt efter ett stort snöfall. Ett annat exempel är att om användaren har varit inne på kommunens information om bygglov och sen går in på “blanketter och E-tjänster” – så är chansen stor att det är just en bygglovsblankett användaren är ute efter.

Vår övertygelse är att AI-driven personalisering radikalt kommer att förändra synen på UX och användarupplevelse. De webbplatser som idag är statiska och visar samma information för varje besökare kommer förstärkas med AI-modeller för personalisering.

För problemet med statiska webbplatser är att inga anpassningar görs utifrån besökarens förutsättningar. Det här skapar en onödig tröskel för besökaren som kan leda till att hen istället kontaktar supporten eller avbryter sin uppgift. Vilket såklart skapar kostnader och sänker era KPI:er.

Men om en webbplats UX inkorporerar personalisering så att besökaren automatiskt får den information andra besökare med samma förutsättningar tagit del av, hjälper ni er besökare ansenligt.

AI-personalisering kräver heller ingen handpåläggning av utvecklare, eftersom det är AI-modellens uppgift att lära sig de mönster som finns i besöksstatistiken med hjälp av träning.

Den tid administratörer, redaktörer och utvecklare idag lägger på analys och försök till personalisering kan istället läggas på att ta fram ännu bättre UX och content.

Titta gärna på vår film som förklarar hur vår produkt utnyttjar kraften inom AI.

Och har ni några frågor kan ni maila info@rek.ai

Eller varför inte säga hej till Johan och rek.ai som är med på plats på Digitala Strategidagarna Offentlig Sektor, 9 maj 2019 i Stockholm?

Digstrat_talarbild2_VT19

Oskar Norlander
oskarnorlander@summitandfriends.se

Oskar_Norlander