”EU:s webbtillgänglihetsdirektiv”. Lite läskigt ord, va? Men är det egentligen så läskigt? Och hur påverkar det dig som arbetar med kommunikation inom offentlig sektor?

Mikael Hellman är Visual Communication Manager på Malmö stad. Han berättar i dagens blogginlägg om just EU:s webbtillgänglighetsdirektiv och vilka utmaningar och möjligheter offentlig sektor står inför när det gäller att tillgängliggöra visuell kommunikation för alla Sveriges invånare.

Mikael

Malmö stad

Hej Mikael!

Jag vet att det är många som i sin yrkesroll berörs av EU:s webbtillgänglighetsdirektiv, men kanske inte har riktigt så bra koll på det som dom borde. Kan du bara kort beskriva vad det handlar om och hur det påverkar dom inom offentlig sektor som på ett eller annat sätt arbetar med rörlig bild/video?
Från och med den 1 januari 2019 så har webbdirektivet övergått till och blivit den svenska lagen ”Lag om tillgänglighet till digital offentlig service”.Rent konkret innebär detta bland annat att alla videofilmer som offentlig sektor publicerar på sina webbar, från och med 23 september 2020, ska ha tillgänglighetsfunktionerna undertext och syntolkning. De ska även, så långt det är möjligt, ha teckenspråksöversättning.

Vad tycker du är det absolut viktigaste att tänka på för dom som arbetar med rörlig bild?
Det är att ta med och planera för tillgänglighetsfunktionerna redan i produktionsplaneringen, eftersom de kan komma att påverka filmens uppbyggnad, manus, tempo och så vidare. Att försöka ”klistra på” undertexter, syntolkning och teckenspråk på en video som redan är klar är svårt och blir sällan bra. Till exempel ska undertexterna ligga tillräckligt länge i bild för att man ska hinna se och läsa dem, syntolkningen behöver tidsutrymme i filmen för att en bra tolkning ska få plats så att tittaren verkligen får nytta av dem – och teckenspråket måste planeras för att översättningen från tal till teckenspråk ska bli korrekt och bra.

”Att försöka ”klistra på” undertexter, syntolkning och teckenspråk på en video som redan är klar är svårt och blir sällan bra.”

Vilka är dom vanligaste misstagen folk gör i sin produktion av video när du kommer till ett tillgänglighetsperspektiv?
Det är nog att man inte håller tillräckligt hög kvalitet på undertexterna, syntolkningen och teckenspråksöversättningen för att målgrupperna ska få verklig nytta av dem. Dåliga exempel kan vara undertexter som är alldeles för långa och som ligger i bild under för kort tid, syntolkningar som krockar med filmens ljud och tal och teckenspråk som tecknas slarvigt och otydligt.

Finns det någon organisation eller person inom offentlig sektor som gör ett riktigt bra jobb när det kommer till webbtillgänglighet?
Då skulle jag säga SVT, de är grymt duktiga. Men de har ju också byggt upp sitt arbete kring tillgänglighet under många år.

Och om vi bortser från webbtillgänglighetsdirektivet en stund. Jag upplever det som att många som jobbar inom kommunikation i offentlig sektor fortfarande är lite rädda för att arbeta med video, även om det börjar bli bättre. Varför tror du att det är så? Vad är ditt bästa tips för att komma igång?
Rädda tror jag inte dem är, men idag är många kommunikatörer generalister och ska kunna hantera många olika professioner. De ska kunna skriva, fota, filma och layouta grafiskt material, samtidigt ska de vara vassa på strategiska kommunikationsfrågor, stötta ledningar i sin kommunikation, hantera press- och media, kriskommunikation etc. Jag tror helt enkelt inte att det finns så mycket tid över att verkligen fördjupa sig i sin videoproduktion. Jag hör ofta att man bara vill göra en video ”snabbt och enkelt”.

Det är viktigt att komma ihåg att videoproduktion är ett stort och brett område, både när det kommer till strategi, produktion, teknik, och spridning. Men att börja filma och redigera med sin mobil är ett bra sätt för att komma över den första ”teknik”-tröskeln och avdramatisera själva filmskapandet. Mobilen är inte bra till alla typer av produktioner, men man kommer en bit på väg.

Du medverkar ju även som talare på DigKom – Digital Kommunikation Offentlig Sektor 22-23 maj 2019. Vad tycker du ska bli roligast och mest intressant?
Det finns mycket i programmet som är intressant, men eftersom mitt område är rörlig bild så är jag extra nyfiken på Stockholms stads arbete med KIT-filmer. Jag hoppas även att de berättar lite om hur de är organiserade och hur de arbetar med andra typer av videoproduktioner. Det hade varit intressant.



Arbetar du med kommunikation inom offentlig sektor och vill veta mer om hur EU:s webbtillgänglighetsdirektiv påverkar dig i din yrkesroll? Titta in på:
DigKom – Digital Kommunikation Offentlig Sektor, 22-23 maj 2019 i Stockholm!

digkom_talarbild_vt19

 

Oskar Norlander
oskar.norlander@summitandfriends.se

Oskar_Norlander