I den här bloggen kommer du att få ta del av en intervju kopplat till marketing automation med Sara Wetterberg, Marketing Automation Specialist från Klarna. Marketing Automation. Hur känner du när du läser de två orden? Tänker du “YES!” och vet precis hur dina kunders resor ser ut, allt om funnels, vilka flöden som fungerar i er organisation och vilken typ av information din slutkund vill ha av er som företag? Stort grattis! Börjar du istället vrida och vända på dig, tänka att “ni inte riktigt hunnit sätta er in i allt det där än…” och att en känsla av skräckblandad förtjusning kryper fram? Grattis till dig med – du har otroligt många möjligheter som väntar på dig runt hörnet.

 

(www.attacat.co.uk/brain/marketing-automation-digital-marketing-on-steroids)

(www.attacat.co.uk/brain/marketing-automation-digital-marketing-on-steroids)

Tiden för envägskommunikation inom marknadsföring är över – till allas glädje. Vad är vitsen med att skrika ut ett budskap utan att veta om det är vad mottagaren efterfrågar? Idag finns möjligheterna att hitta informationen du behöver, just när du efterfrågar den, utan att någon pushar ut den till dig i tid och otid. Som marknadsförare behöver du förstå det här skiftet och se till att rätt innehåll tillhandahålls vid rätt tidpunkt för att fortsätta vara relevant för personerna du vill kommunicera med.

 

Klarna_blogg

Sara Wetterberg, Marketing Automation Specialist på Klarna

Klarnas arbete med marketing automation

Jag tog ett snack med Sara Wetterberg som jobbar som Marketing Automation Specialist på ett utav Sveriges mest spännande bolag: Klarna, för att höra hur de jobbar med just marketing automation.

Vad skulle du vilja säga till de som känner sig lite rädda för att börja med marketing automation?
Testa att googla marketing automation, du får mer än 9 miljoner svar på mindre än en sekund. Testa sen att bildgoogla och du kommer att drunkna i funnels, flow charts, symboler och maskiner. Frågan om var man ska börja känns oundviklig, och hela grejen känns minst sagt omänsklig. När man väl förstått konceptet själv kommer den största utmaningen av alla: att få med sig resten av organisationen på varför det här är något att satsa tid och resurser på. Marketing automation kräver också ett helt annat samarbete med många andra avdelningar på företaget, framförallt sälj, vilket om vi ska vara ärliga inte alltid känns helt bekvämt för oss marknadsförare.

Det här är bara några av rädslorna jag själv upplevt, men det dyker upp nya utmaningar dagligen. Vad jag insett är att allt handlar om inställning, bara ge dig in i det med full kraft (get sh*t done) så löser sig allt längs vägen, och det är en fantastisk chans att utvecklas till den moderna marknadsförare du vill vara!

Kortfattat – inom vilka områden/kundsegment jobbar Klarna med marketing automation idag?
Vi jobbar med automatiserad kommunikation mot både våra butiker och våra konsumenter och kommunikationen skiljer sig en hel del däremellan. Jag fokuserar på B2B-segmentet med målet att kommunicera rätt budskap i rätt tid till rätt person på rätt företag. Låter kanske enkelt men det är ganska komplext…

Vilka olika avdelningar är/har varit involverade i det här arbetet?
Som jag nämnde tidigare – många avdelningar! För att få ut det mesta av sitt marketing automation-system så bör det vara speglat mot företagets CRM-system. På Klarna har vi många avdelningar som jobbar i samma CRM-system (Salesforce), bl.a risk, underwriting, merchant support, finance, product osv. Det här betyder att vi på marknadsavdelningen inte kan designa processer och flöden hur vi vill, utan måste stämma av så att vi inte förstör något i någon annans avdelnings Salesforce-processer. En enorm utmaning men också extremt lärorikt och det ger en en bra bild av vad som händer bakom kulisserna på företaget man jobbar på, något som tyvärr få känner till. Om du är sugen på att jobba i en silo är marketing automation inget för dig.

Vill du höra mer kring Klarnas arbete med marketing automation? Sara är en av talarna som kommer att fokusera på just marketing automation på Stockholm Marketing Summit den 9 maj. Förutom Klarna kommer bl.a. Tele2, KIT och Aftonbladet att dela med sig av sina erfarenheter.

Stockholm Marketing Summit