Helloy höll i höstas en workshop under Analyticsdagarna. Nu till våren är de med igen som Workshopledare för Google Analytics Basic, Google Analytics Advanced och även Adwords. Här nedan gästbloggar Helloy:s Johanna Fischerström och Lisa Martin om deras reflektioner från senaste Analyticsdagarna.

För många av oss står det helt klart att vi måste anamma förändringarna som kommer med digitaliseringen för att överhuvudtaget överleva på marknaden idag, för andra är det fortfarande inte lika självklart. I höstas gjorde vi på Helloy debut på Analyticsdagarna där vi höll i en grundläggande workshop till verktyget Google Analytics. Efter det blev det än mer tydligt för oss att behovet av att lära sig mer om webbanalys och data-driven marknadsföring är enormt.

Under dessa två dagar fick vi möjligheten att träffa folk från olika branscher som, i och med den digitala transformation vi befinner oss i, alla stod inför liknande utmaningar. Vår uppfattning var att deltagarna på Analyticsdagarna har intresset för teknik, webb och digital marknadsföring gemensamt. Vissa vill veta hur vi ska gå tillväga för att lyckas digitalt, hur vi kan driva frågan inom vår organisation och andra är intresserade av att höra om de senaste trenderna på området.

Något vi verkligen värdesatte under dessa dagar var de diskussioner som uppstod mellan deltagarna. Att träffa andra i liknande roller och samma typ av utmaningar är både lärorikt och roligt. Alltså – utöver nya kunskaper i Google Analytics får du som deltagare en gyllene chans att dela erfarenheter med andra och utöka ditt kontaktnät!
Missade du förra årets workshop? Cry no more – Nu har du chans igen!

Google Analytics Basic
Workshopen den 16 maj är en heldagsutbildning på grundläggande nivå som utgörs av en härlig blandning av teori & praktik. Har du aldrig varit inne i Analytics? Inga problem – “Google Analytics Basic” är perfekt för dig som har liten eller ingen erfarenhet av verktyget. Under dagen ger vi dig grunderna i Google Analytics och en bättre förståelse för hur datan blir relevant för dig och din organisation.

Workshopen kommer lära dig att:

• Kunna navigera i verktyget och förstå de viktigaste funktionerna
• Hitta korrekt och relevant data för just din verksamhet
• Göra enklare analyser och ta action på datan
• Utvärdera digitala marknadsföringskampanjer
• Konfigurera grundläggande mätning på din webbplats
• Skapa enklare rapporteringspaneler/dashboards
• Förmedla och använda datan i din organisation!

Vill du veta mer om kursen och dess innehåll? Klicka här för att läsa mer!

Hoppas vi ses!

/Lisa & Johanna

……………………………………………………..

Den 15 Maj är det dags för nästa Analyticsdagarna i Stockholm. Där kommer du få ta del av erfarenheter, tips och best practice från organisationer som är ledande inom analytics.
talare2