Hur gör du egentligen för att tala om för sökmotorerna att din webbplats ska rankas högre? SEO (Search Engine Optimization) är precis som det låter – något som syftar till att förbättra webbplatsens rankning i sökmotorer och på så sätt driva trafik till din sida. Nedan kommer några grundläggande tips som kan hjälpa dig att klättra i ranking.


SEO kan delas upp i on-page och off-page metoder. On-page handlar om att optimera olika delar av din webbplats för att påverka rankingen på sökmotorer. Off-page handlar om optimeringsarbetet du gör bortom din egen webbplats. Te.x. driva trafik via inlänkar från externa sidor, bloggar och sociala medier.

3 Do’s On-page:

1. Inkludera sökord i URL:en
När man publicerar något på sin sida – låt oss säga detta blogginlägg – så är det viktigt att tänka på hur man bygger upp 
URL:en. Att inkludera sökord/nyckelord som exempelvis ”/SEO-tips-for-battre-rankning” kan positivt påverka sökresultatet. 

2. Framhäv sökord
Ett av de viktigaste elementen för att lyckas bygga en SEO-strategi är förståelse för din målgrupp. När du förstår din målgrupp kan du mer effektivt nå dina användare – på så sätt kan du inkludera tänkbara sökord relevanta för dina användare. Att implementera sökord bland de 100 första orden på din webbplats är något Google tar hänsyn till när relevansen bestäms. 

3. Rubrik (H1)
För att öka din sidas rankning är det viktigt att tänka på vad du har för rubrik. Sökmotorer går först igenom H1 på en webbplats och om denna överensstämmer med sökfrasen rankas webbplatsen högre. Exempelvis skulle inte ”Det här kan vara bra att veta” vara en bra rubrik för detta blogginlägg ur ett sökmotorsperspektiv.

3 Do’s Off-page:

1. Se till att få inlänkar till din sida
Se till att andra hemsidor länkar till din sida. Länkar andra så anser Google att din sida är relevant – och du klättrar högre upp i sökresultaten.

2. Dynamisk social aktivitet/närvaro
Att ha Facebook/LinkedIn/Twitter är inte tillräckligt – du måste vara aktiv. Ditt företag behöver inte finnas i alla kanaler, välj de som är mest relevanta för er målgrupp och satsa på de kanalerna. Bättre med några få kanaler och hög aktivitet än många kanaler och ingen aktivitet. Antal följare, gilla-markeringar, delningar och aktiviter kommer att påverka rankningen. Som alltid när du formar content, försök att få med de keywords och fraser som är specifika för just ditt företag riktat till er målgrupp.

3. Blogga på!
En stark blogg dvs. en blogg med kvalitativt och relevant innehåll nischat till ditt relevanta område. Det kan även vara bra att kommentera andras blogginlägg, men bara om du har något relevant att komma med, annars bör du låta bli. 
Glöm inte heller bort att bloggen inte ska göras för Google ranking i första hand, utan för läsaren. 

Hoppas det väcker lite tankar kring hur du kan jobba med sökoptimering för din webbplats och öka din ranking och synlighet. Självklart finns det många fler faktorer som bidrar till högre rankning än de som nämnts ovan. Vill ni lära er mer djupgående om detta kan ni kolla in vår Workshop inom SEO som hålls den 24:e Januari i Stockholm. Läs mer på Analyticskurser.se.