Jag har mött Wilhelm Sahlberg från Apsis som delar med sig av intressanta siffror som att 70% av B2B inköpare gör sin research online, 84% av köpprocessen börjar internt i företaget när ett behov eller problem uppstår, i kombination med att 1% grundar sig i ett så kallat ”cold-call”. Detta gör att leads-taktik som är anpassad efter dagens B2B-köpare är allt viktigare. I det här inlägget delar Wilhelm sina 3 bästa tips för hur du lyckas med din leadsgenerering i den digitala världen.

Tre tips för att lyckas med din leadsgenerering

  1. Involvera sälj i ditt marknadsarbete. Sälj och marknad är idag fortfarande mer ofta än sällan isolerade öar på företagen, vilket gör att sälj inte har en aning om vad marknad gör och vice versa. Genom att involvera sälj i marknadsarbetet så får marknad värdefull information från sälj om vilken typ av content som efterfrågas av kunder, vilka pains som finns etc. Information som marknad sedan kan använda i sitt säljarbete. Detta gör även att sälj får bättre koll på vad marknad gör.
  2. Kommunicera utifrån era mottagares perspektiv, inte från ert eget. Att vi som marknadsförare vill berätta allt och lite till om vårt bolag är såklart naturligt, men vill era mottagare verkligen läsa det? Med den uppsjö av kommunikation som era mottagare tar emot idag så gäller det att vara extremt relevanta och skicka rätt information till rätt person vid rätt tillfälle. Detta är en av grundstenarna i Marketing Automation men kan såklart appliceras på er övriga kommunikation med så som nyhetsbrev, annonsering etc. Görs detta rätt kommer ni se ett ökat engagemang hos era mottagare.
  3. Använd er hemsida som er “butik”, dvs. dit ni vill driva era kunder och prospekts. Väl inne i butiken så vill ni välkomna dem, ge dem den information de letar efter etc. Görs inte detta kommer de att lämna hemsidan och gå någon annanstans där de kan få informationen istället. Så för att undvika detta, se till att man känner sig välkommen på hemsidan (bra innehåll, mobilanpassad etc) små detaljer som kan göra stora underverk. Och fokusera på information och service snarare än sälj sälj sälj, det steget kan vi ta när vi har fångat kundens intresse, precis som i en butik.


Berätta mer om slutsatserna i er rapport. Har du några spännande siffror att dela med dig av?
Rapporter om Leadsgenerering för B2B-bolag har kommit ut med jämna mellanrum de senaste åren, dock med fokus på USA. Vad vi ville göra var att försöka titta på om detta även återspeglade den nordiska marknaden och gjorde således en egen rapport. De mest intressanta siffrorna var att över 70% av B2B inköpare gör sin research online, samt att 84% av köpprocessen börjar internt i företaget när ett behov eller problem uppstår. Detta i kombination med att endast 1% grundar sig i ett så kallat “cold-call” gör att vikten av en leads-taktik som är mer anpassad för dagens B2B-inköpare än viktigare än någonsin, och siffrorna går inte ner utan ökar snarare för varje år. Samt att företagens hemsidor, som blir ett nav i hela den digitala marknadsföringen, är extremt viktig att hålla koll på i syfte att generera leads.

Vem är du och vad är det roligaste i ditt arbete idag?
Jag jobbar som Commercial Product Manager på APSIS där jag har ansvar över våra plattformar för Leadsgenerering och Marketing Automation, ser till att de utvecklas, pratar med kunder för att se till att plattformarna fungerar så bra som de kan. Det roligaste i mitt arbete skulle jag säga är kombinationen av kundkontakt och utveckling vilket gör att man för kunden närmare produkten och produkten närmare kunden, vilket gör att utvecklingen görs tillsammans med kunden skulle man kunna säga. Och med alla olika önskemål, förutsättningar etc. så gör det att ingen dag är den andra lik, på det positiva sättet.

Du är en av talarna på Analyticsdagarna. Vad ser du mest fram emot gällande ditt deltagande på Analyticsdagarna Stockholm och Malmö?
Att få träffa de andra talarna, knyta nya kontakter samt träffa en del gamla bekanta affärskollegor.

Vill du också delta på Analyticsdagarna? Kolla in programmet och säkra din plats här: Analyticsdagarna.se

Analyticsdagarna Stockholm