Hos många organisationer finns Analysverktyg tillgängligt men det används inte med dess fulla potential. Fördelen med att använda analysverktyg som ex Google Analytics är många och framförallt skapar det högre värde för er organisation. 

Vi har träffat det glada gänget på Helloy som brinner för digital marknadsföring och ställt frågan till dem, varför bör man använda sig av Google Analytics? Nedan får vi svaret.

”Att använda Google Analytics ger en inblick i hur besökare interagerar med din sajt. Den största fördelen med att börja mäta är att ni får möjligheten att jämföra hur utvecklingen ser ut över tid. Detta kan bli ett kraftfullt underlag till planering av marknadsbudget, utveckling av sajten och många andra viktiga pusselbitar.”

Verktyget kan tillexempel hjälpa dig att svara på:

  • Vilka källor kommer flest besökare och konverteringar från?
  • Vilket innehåll är mest/minst populärt?
  • Var någonstans i köpresan tappar vi våra kunder?
  • Använder besökarna den där nya funktionen vi la till?

Tre tips för att lyckas med sitt analysarbete:

  • Sätt upp tydliga mål med din webbplats från första början och utgå från vad som skapar värde för verksamheten – vad vill vi att besökarna ska göra?
  • Försök bygga ett internt intresse och låt flera delar av organisationen ta del av datan.
  • Avsätt en kvart i veckan för att gå igenom de viktigaste nyckeltalen och lär dig era siffror.

Lär dig de funktioner och möjligheter som finns med användningen av Google Analytics på en grundläggande eller avancerad workshop som leds av HelloyDu kan läsa mer om kursernas innehåll på Analyticsdagarna.

HenrikNilsson_helloyLisamartin_helloyJohanna_HelloyHenrik Nilsson Johanna Fischerström och Lisa Martin håller i både en grundläggande och avancerad workshop i Google Analytics.